چه تفاوت‌های میان عکاسی در فرمت‌های JPEG و RAW وجود دارد؟

0 1,661

در این متن خواهید آموخت که نام فرمت‌های JPEG و RAW چه معنایی دارند، به مزایا و معایب استفاده از این فرمت‌ها پی خواهید برد و همچنین خواهید دانست که به چه دلیلی استفاده از فرمت RAW موجب پیشرفتتان در عکاسی خواهد شد.

 

فرمت JPEG چیست؟

فرمت JPEG یک فرمت فایل‌های عکس است که در خود تصویری فشرده‌شده را جای داده است. همچنین لازم است که بدانیم که فشرده‌سازی و فشرده بودن تصویر جزو اصلی‌ترین خصوصیت‌های این فرمت است. در اثر فشرده‌سازی که در این فرمت بر روی تصاویر اعمال می‌شود، حجم و کیفیت تصاویر کاهش پیدا می‌کنند؛ اما کیفیت تصاویری که با فرمت JPEG ثبت می‌شوند آن‌قدرها هم پایین نیست و تنها برای بعضی از شرایط که در ادامه متن ذکر خواهد شد کیفیت لازمه را ندارند. به دلیل حجم پایین و کیفیت قابل‌قبول از فرمت JPEG برای بارگذاری تصاویر در اینترنت و همچنین ثبت تصاویر به همراه گوشی‌های هوشمند، استفاده می‌شود.

فرمت JPEG مخفف چه عبارتی است؟

فرمت JPEG مخفف عبارت (Joint Photographic Experts Group) که این عبارت نام گروهی است که این فرمت را در آغاز ساخته‌ و برای آن استانداردهایی وضع کرده‌اند. احتمالاً دانستن عبارات کامل کلمات مختصر فنی برای علاقه‌مندان به دنیای عکاسی لطف چندانی نداشته باشد، اما در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در مورد این فرمت می‌توانید به آدرس jpeg.org مراجعه کنید.

مزایا و معایب استفاده از فرمت JPEG

هنگام استفاده از فرمت JPEG در عکاسی، به علت فشرده‌سازی حجم فایل‌ها کاهش پیدا می‌کنند. عمل فشرده‌سازی، ذخیره فایل‌ها در کارت‌های حافظه و هارد را آسان‌تر می‌کند اما باید در خاطر داشته باشید که در اثر فشرده‌سازی کیفیت تصاویر نیز کاهش پیدا می‌کنند.

البته باید خاطرنشان کرد که کیفیت تصاویری که در فرمت JPEG ثبت می‌شوند برای بارگذاری در فضای مجازی ایده‌ال است، ولی اگر می‌خواهید تصویر ثبت شده را در ابعاد بزرگ چاپ کنید و یا برای مقاصد تبلیغاتی تصویر را ثبت کرده‌اید؛ استفاده از این فرمت پیشنهاد نمی‌شود.

فرمت RAW چیست؟

جالب است بدانید که کلمه RAW، مخفف عبارت خاصی نیست و این کلمه در لغت‌نامه به معنای خام است. اما چرا خام؟ علت این نام‌گذاری به این دلیل است که در ذخیره‌سازی تصاویر با فرمت RAW تصاویر همان‌گونه که بر روی سنسور دوربین عکاسی نقش می‌بندند، ذخیره می‌شوند و یا به‌عبارت‌دیگر پخته نمی‌شوند و پردازش خاصی بر روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل این فایل‌ها از عملیات فشرده‌سازی نیز در امان می‌مانند.

مزایا و معایب استفاده از فرمت RAW

تصاویری که در فرمت RAW ذخیره می‌شوند، حجم بالایی خواهند داشت (بین ۲۰ تا ۴۰ مگابایت) و نگهداری تصاویری با این حجم در کارت‌های حافظه و دیسک‌های سخت‌افزاری، حجم بالایی را اشغال خواهد کرد، همچنین کپی کردن این تصاویر از دوربین به کامپیوتر نیز زمان بیشتری از انتقال فایل‌های با فرمت JPEG نیاز خواهد داشت.

باوجود معایبی که در بالا ذکر کردیم، استفاده از فرمت RAW نکات مثبت زیادی نیز به همراه دارد. تصاویر ثبت شده با فرمت RAW امنیت بیشتری را در اختیار عکاس می‌گذارند. به‌طور مثال اگر تصویری اوراکسپوژر و یا آندراکسپوژر شده باشد یا به بیان ساده‌تر تنظیمات نوردهی دوربین و نور محیط به‌گونه‌ای باشد که تصویر به‌صورت نامطلوبی تاریک و یا روشن ثبت شده باشد؛ به علت این‌که در هنگام ذخیره‌سازی تصاویر در فرمت RAW اطلاعات بسیار زیادی از تصویر در فایل ذخیره می‌شوند، می‌توان آن را ویرایش و خروجی باکیفیتی از آن به دست آورد.

تصویر ویرایش یک فایل RAW در فوتوشاپ
تصاویر ثبت شده با فرمت RAW امکانات گسترده‌ای در ویرایش را در اختیار کاربر می‌گذارند

عکاسی در فرمت RAW همچنین قابلیت‌های بسیاری را در کوچک‌تر کردن ابعاد تصویر در اختیار کاربر قرار می‌دهد. به دلایلی که در بالا ذکرشده‌اند، اگر طبق قرارداد برای مشتری و یا برای شرکتی عکاسی می‌کنید، بهتر است که تصاویر ثبت شده را در فرمت RAW ذخیره کنید تا تصاویر پتانسیل مقاصد تبلیغاتی و چاپ در ابعاد بزرگ را داشته باشد.

مقایسه تصاویر ثبت شده در فرمت RAW و JPEG

در ادامه نمونه‌هایی از تصاویری واحد که در فرمت‌های JPEG و RAW ذخیره شده‌اند را خواهید دید. نوردهی تصاویر ثبت شده در این دو فرمت تا حد زیادی شبیه به هم است، اما مهم است که از یاد نبریم که در فرمت RAW دست کاربر در ویرایش بسیار باز است و می‌توان تغییراتی اساسی بر روی تصاویر ثبت شده با این فرمت اعمال کرد. برای مثال در تصاویر زیر به جزئیات بیشتر تصویر ویرایش شده‌ای که با فرمت RAW ثبت شده، نسبت به تصویری که با فرمت JPEG ثبت شده است توجه کنید.

 

مقایسه تصویری JPEG و RAW
تصویر در فرمت RAW بعد از ویرایش (کاهش سایه‌ها)
مقایسه تصویری JPEG و RAW
تصویر در فرمت JPEG بعد از ویرایش (کاهش سایه‌ها)
مقایسه تصویری JPEG و RAW
تصویر قبل از ویرایش

در مثال پایین نیز می‌توان در قسمت‌هایی که روشنایی بالایی دارند متوجه این موضوع شد که تصویری که با فرمت RAW ثبت شده است بعد از ویرایش جزئیات بیشتری را در خود نگه داشته است، اما در تصویری که با فرمت JPEG ذخیره شده مقداری از جزئیات حتی بعد از ویرایش از دست رفته است.

 

مقایسه فرمت‌ RAW و JPEG در ویرایش
تصویر بدون ادیت

 

مقایسه فرمت‌ RAW و JPEG در ویرایش
تصویر با فرمت JPEG ویرایش شده (کاهش روشنایی در قسمت‌های هایلایت شده)
مقایسه فرمت‌ RAW و JPEG در ویرایش
تصویر با فرمت RAW ویرایش شده (کاهش روشنایی در قسمت‌های هایلایت شده)

چطور با فرمت RAW عکاسی کنیم؟

تنظیم حالت ذخیره‌سازی تصویر و تغییر حالت آن به فرمت RAW آسان است. برای این کار باید به منوی تنظیم کیفیت تصاویر رجوع کنید. البته لازم به ذکر است که دسترسی به این تنظیمات در برندهای مختلف روش متفاوتی را دارد. اگر در یافتن تنظیمات مورد نظر دچار مشکل شدید به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید و یا اگر به دفترچه چاپ شده دوربینتان دسترسی ندارید می‌توانید به آسانی با جستجو مدل و نام برند دوربین به نسخه دیجیتال دفترچه راهنما دوربین دسترسی پیدا کرد.

تنظیمات کیفیت تصویر دوربین کانن

برای مثال در منوی تنظیم کیفیت تصویر در دوربین‌های کانن (Image Quality) سه حالت S، M و L وجود دارند، این سه‌ حالت همانند نشانه‌هایی که برای اندازه لباس‌ها به کار می‌روند، بیانگر حجم تصاویر ذخیره شده است. در این قسمت باید حالت L و Raw را انتخاب کنید. بهتر است که دوربین‌ خود را همیشه در این حالت تنظیم کنید. با تنظیم دوربین در این حالت حجم بیشتری از کارت حافظه با ثبت هر تصویر اشغال خواهد شد، اما قابلیت‌های گسترده‌ای نیز در ویرایش تصویر در اختیارتان خواهد بود.

همچنین می‌توانید دوربین‌ خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که با هر بار فشار دادن دکمه شاتر تصویر به‌صورت هم‌زمان هم در فرمت RAW و هم در فرمت JPEG ذخیره شود. لازم به ذکر است که با انتخاب این حالت در اثر پردازش بیشتر ممکن است عملکرد دوربین شما کمی کند شود.

نتیجه‌گیری

در این متن مزایا و معایب استفاده از فرمت‌های RAW و JPEG در عکاسی را برای شما خوانندگان گرامی روشن کرده‌ایم. با توجه به اطلاعات ذکر شده احتمالاً اگر تابه‌حال از فرمت JPEG استفاده می‌کرده‌اید، تنظیمات دوربین خود را تغییر خواهید داد. ممکن است ویرایش تصاویری که پردازش خاصی بر روی آن‌ها انجام نشده، کمی دشوار به نظر آید؛ اما با امکاناتی که در ویرایش تصاویری که با فرمت RAW ثبت شده‌اند، ازجمله نجات تصاویری که روشنایی بسیار بالا و یا بسیار پایینی دارند، احتمالاً شما هم این فرمت را ترجیح خواهید داد.

اگر به این نوع مقالات علاقه دارید، حتما به بخش دانش عکاسی مجله پیکسل سر بزنید.

منبع: URTH

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.