اضافه کردن افکت عکس رنگی آنالوگ در لایت روم

آکادمی پیکسل، ترفند‌های مختلف در لایت روم، قسمت پنجم

1 4,097

در این قسمت از آموزش ترفندهای مختلف در لایت‌روم به اضافه کردن افکت فیلم‌های رنگی آنالوگ به عکس خواهیم پرداخت. با استفاده از این تکنیک ساده می‌توان فضای رنگی عکس را به ظاهر گِرِینی و نوستالژیک فیلم‌های آنالوگ نزدیک کرد. هر چند که می‌توان با دانلود پریست‌های مختلف و نصب آن بر روی نرم‌افزار لایت‌روم به راحتی به این افکت دست یافت، ولی در ادامه قصد داریم تا این افکت را به صورت دستی و به صورت گام‌به‌گام انجام دهیم تا با سازوکار ابزار‌ها و تنظیمات لایت‌روم بیشتر آشنا شده و به تسلط بیشتری بر این نرم‌افزار دست یابیم.

عکس زیر است نمونه‌ای است که می‌خواهیم افکت را به آن اضافه کنیم:

و این عکسی است که در نهایت به آن می‌رسیم:

در قدم اول باید از قسمت Develop به بخش tone Curve رفته و خط هیستوگرام را حدودا مانند فرم زیر انحنا داد. برای این کار اول باید بر روی یک‌سوم میانی خط کلیک کرده تا یک نقطه جدید ایجاد شود. و بعد با توجه به میزان نور دهی عکس و مقادیر سیاه درون آن، انتحای سمت چپ منحنی را با کلیک کمی به سمت بالا کشید. با این کار در واقع قسمت‌های تیره عکس تا حدودی روشن‌تر می‌شود و نوردهی یا همان اکسپوژر در نواحی تیره عکس بیشتر می‌شود.

در گام بعدی باید تغیراتی را در قسمت Basic(در همان بخش Develop و در نوار عمودی سمت چپ ) اعمال کرد. برای این کار باید پارامتر‌های مختلف را مطابق زیر تنظیم کنید:

Highlights: -15 با این کار از روشنایی قسمت‌های روشن عکس کاسته می‌شود و در کل کنتراست تصویر کاهش می‌یابد.

Shadows: +40 با این تغییر نواحی نسبتا تیره تصویر روشن‌تتر می شود تا کنتراست تصویر کم‌تر شده و به فضای فیلم‌های آنالوگ نزدیک شود.

Blacks: +10 اگر با تغییر منحنی یا همان Tone Curve نواحی تاریک عکس به میزان مناسبی روشن نشد، می‌توان Black را تا ۱۰ واحد افزایش داد.

Clarity: +15 و saturation:-10برای کاهش غلظت رنگی عکس و نزدیک شدن رنگ‌ها به فضای رنگی فیلم‌های آنالوگ، می‌توان ‌saturation را از -۱۰  تا -۱۵ کاهش داد. برای افزایش وضوح عکس نیز Clarity را باید افزایش داد.

در مرحله بعد باید به قسمت Split Toning و تغییرات زیر را انجام داد:

در بخش Highlights:

Hue: 50 و saturation: 5

در بخش Shaodows

Hue: 270 و Saturation: 10

با اعمال این تغییرات، در بخش‌های روشن و تیره تصویر، رنگ‌ها به رنگ‌دانه‌های کاغد عکس رنگی نزدیک‌تر می‌شود.

آخرین بخش اضافه کردن گرین یا دانه‌های ریز به تصویر است. کاغذ عکس و فیلم‌های آنالوگ، همگی از دانه‌های ید نقره تشکیل شده‌اند. به همین علت است که این عکس‌های آنالوگ ظاهری دانه‌دانه  و گرینی دارند. برای این کار در همان قسمت Develop به بخش grain رفته و سه پارامتر Amuont، Size و Roughness را مطابق زیر تنظیم می‌کنیم:

Amount: 40

Size: 30

Roughness: 40

البته می‌توان برای بیشتر شدن دانه‌ها و نزدیک شدن ظاهر عکس به فیلم‌های سریع ایزو بالا مقادیر Amount و Size را بیشتر افزایش داد.

در آخر نتیجه مانند تصویر زیر خواهد شد.

یک نمونه دیگر:

قبل

بعد:

1 نظر
  1. هانت می‌گوید

    سلام
    ممنو ن
    پست کاملا مفید بود برای من

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.