۱۸ نکته برای ساخت پادکست که باید بدانید

0 4,974

این مهم که شنوندگان پادکست‌ها می‌خواهند پادکستی با کیفیت صدای حرفه‌ای و واضح بشنوند، به‌هیچ‌وجه موضوع عجیبی نیست. هیچ‌کدام از ما علاقه‌ای به شنیدن پادکستی پر از صداهای اضافی، پژواک‌ها و نویزهای منحرف کننده نداریم.
به‌عنوان یک پادکستر به موفقیت نخواهید رسید، مگر اینکه بتوانید اپیزودهای با کیفیت صدای عالی ضبط کنید. اما ضبط صدای باکیفیت کاری چالش‌برانگیز است، مخصوصاً اگر تابه‌حال با مقوله صدا سروکار نداشته‌اید. اگر تجربه تولید فایل صوتی که در اثر کیفیت بدصدا عملاً بی‌مصرف بوده است را دارید، می‌دانید که اگر نتیجه کار این‌طور شود؛ تجربه‌ای به‌شدت خسته کننده خواهید داشت.
برای دستیابی به کیفیت ضبط بالا، نکاتی را در اختیار شما گذاشته‌ایم که رعایت آن‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. همچنین لازم به ذکر است که چه تجربه‌ کافی در ضبط پادکست دارید و چه به تازگی می‌خواهید وارد این حیطه شوید، رعایت نکته‌های پیش رو می‌تواند تأثیر بسزایی درنتیجه کار شما همراه داشته باشد.

نکات مهم در ضبط پادکست

لازم است بدانیم که یک فایل صوتی با کیفیت پایین را هرقدر که ویرایش کنیم، نتیجه کار کیفیت صدای عالی نخواهد داشت و دستیابی به کیفیت صدای عالی از آغاز ماجرا و اتاقی که در آن شروع به ضبط می‌کنید، شروع می‌شود. در این متن، فهرستی از نکات قابل اجرا برای خوانندگان مهیا کرده‌ایم که بهتر است قبل از شروع به ضبط اپیزود بعدی پادکست، این نکات را مطالعه کنید. این راهنمایی‌ها به شما کمک خواهد کرد تا خروجی کارتان به‌گونه‌ای باشد تا زمان زیادی برای ویرایش آن صرف نشود.

۱. با تجهیزات مناسب ضبط کنید

اگرچه از نظر فنی ضبط پادکست با میکروفون داخلی لپ‌تاپ نیز امکان‌پذیر است، اما خروجی پادکستی که با میکروفون لپتاپ ضبط شده چندان مورد پسند شنوندگانتان نخواهد بود. برای شروع به ضبط پادکست نیاز به چند وسیله‌ خواهید داشت. اما با این حال نیاز به نگرانی نیست، ضرورتی ندارد که تجهیزات گران قیمتی برای این کار تهیه کنید. لیستی از ابزار و وسایلی که نیاز خواهید داشت به همراه موارد پیشنهادی، پیش روی شما است:

تجهیزات پیشنهادی

بدون شک میکروفون مهم‌ترین خریدتان خواهد بود. همچنین به دلیل وجود تنوع محصول برای نیازها و سطوح و بودجه‌های مختلف که در این محصول وجود دارد، ممکن است انتخاب میکروفون مناسب پیچیدگی‌های خود را داشته باشد. به منظور ساده‌تر شدن تصمیم‌گیری شما، در مطلب ۷ میکروفون ایده‌‎آل برای ضبط پادکست، محصولاتی که پتانسیل ضبط پادکست حرفه‌ای و باکیفیت دارند را به شما پیشنهاد داده‌ایم.

به موارد مذکور در بالا می‌توان پنل‌های آکوستیک که با تهیه و نصب ‌آن‌ها می‌توانید اتاقی آکوستیک برای دستیابی به کیفیت ضبط بالا داشته باشید را نیز اضافه کید، اما به‌موجب آن‌که این موضوع ضرورت کمتری نسب به سایر تجهیزات مذکور دارند، از اضافه کردن آن خودداری کرده‌ایم.

۲. در محیطی مناسب شروع به ضبط کنید

  • اگر دسترسی به استودیو حرفه‌ای برای ضبط پادکست ندارید، نیاز است که محیطی به‌منظور دستیابی به کیفیت صدای بالا بسازید. اما چطور این کار را انجام دهیم؟
  • هیچ صدای اضافی نباید از بیرون محیط به داخل وارد شود. تمام درها و پنجره‌ها را ببندید.
  • تمام دستگاه‌ها به‌غیراز وسایلی که برای ضبط پادکست به آن‌ها نیاز دارید را خاموش کنید.
  • حیوانات خانگی، کودکان و یا سایر افراد نباید در هنگام ضبط پادکست در محیطی که برای این منظور ساخته‌اید، حضور داشته باشند.
  • وجود اجسام نرم مانند کاناپه‌ها، فرش، پتو و سایر اجسام در محیط ضبط می‌تواند با کاهش صدای ریورب اضافی، کیفیت صدای خروجی ضبط را بالا ببرند.

۳. مدتی را برای گرم کردن خود اختصاص دهید

دهان، گلو و تارهای صوتی شما اگر گرم باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت. قرار است که به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در مقابل میکروفون صحبت کنید، پس بهتر است که لحظاتی را برای تمرین سناریو خود و کش دادن عضلات صورت خود اختصاص دهید. این موضوع باعث جلوگیری از تپق زدن و اجبار به تکرار جمله‌ها می‌شود.

۴. صدای میکروفون افرادی که صحبت نمی‌کنند را قطع کنید

این نکته یک راهنمایی کارآمد در ویرایش پادکست‌ها است که باعث می‌شود مدت زمانی که برای ویرایش فایل صوتی نیاز خواهید داشت، مقدار قابل توجهی کاهش یابد. صدای میکروفون افرادی که قرار نیست در سناریو شما در زمان مشخصی صحبت کنند را قطع کنید تا از دریافت صدای آن‌ها، نویز تکان دادن صندلی و دیگر صداها توسط میکروفون جلوگیری شود.

۵. برای اشتباهات خود، نشانه‌های صوتی بگذارید

در هنگام ضبط پادکست اشتباهاتی همیشه رخ می‌دهند؛ اما خوشبختانه اصلاح این اشتباهات در هنگام ویرایش، کار آسانی است. اما اگر می‌خواهید که به سرعت قسمت‌هایی که نیاز به ویرایش دارند را پیدا کنید و آن‌ها را جدا کنید، بهتر است که بعد از هر اشتباه نشانه‌های صوتی در آن لحظه ایجاد کنید. اما نشانه‌ صوتی چیست؟ در نمودار صوتی، اصواتی که شدت بالایی دارند را در هنگام ویرایش مشاهده خواهید کرد. پس اگر بعد از هر اشتباه نزدیک میکروفون یک صدای شدید مانند دست زدن ضبط کنید، در هنگام ویرایش فایل صوتی خود به موجب شدت بالایی که در نمودار صدا قابل مشاهده است، می‌توانید اشتباهات را به سادگی پیدا کنید.

۶. نویز پس‌زمینه را تا جای ممکن از بین ببرید

حذف صداهای پس‌زمینه یکی از مهم‌ترین نکات در ضبط پادکست است. هرقدر که نویز کمتری توسط میکروفون شما دریافت شود؛ زمان کمتری در هنگام ویرایش فایل صرف خواهید کرد. بسیار مهم است که تلاش خود را انجام دهید تا تنها صداهایی که می‌خواهید توسط میکروفون دریافت شوند. می‌توانید از نکات زیر نیز برای به حداقل رسیدن نویز محیط استفاده کنید.

  • بر روی سطوح سخت محیط ضبط خود، پتو و یا فرش بگذارید.
  • اگر ساکت کردن محیط امکان‌پذیر نیست، می‌توانید زیر پتو اقدام به ضبط کنید.
  • گوشی خود را در حالت سایلنت قرار دهید.
  • به تمام افراد خانه یا محیط کار، اعلام کنید که تا مدتی مشغول به انجام کاری هستید.

فضاهایی مثل کمدها به دلایلی اعم از کوچکی هم پژواک ندارند و هم پر از وسایل نرم هستند که صدا را جذب می‌کنند. پس در خاطر داشته باشید که کمد شما می‌تواند یکی از بهترین مکان‌های در دسترس برای ضبط پادکست باشد.

در تصویر زیر آقای Ira Glass که یکی از مجریان رادیویی مشهور است را در حال ضبط در کمد می‌بینید، این تصویر چند هفته قبل از اهدای جایزه پولیتزر به ایشان ثبت شده است.

نکته: ضبط فایل صوتی با صدایی واضح بسیار آسان‌تر از ویرایش آن بعد از انجام کار است. برای این منظور می‌توان از نرم‌افزارهای نویز کنسلینگ استفاده کرد.

۷. مشکلات صوتی تجهیزات خود را برطرف کنید

اپیزودهای بسیاری از پادکست‌ها به دلیل نویز محیطی، تجهیزات و کابل‌ها به مشکل خورده‌اند و بعد از انجام کار و صرف انرژی و زمان افراد متوجه این موضوع شده‌اند. پادکستر بعد از ضبط، فایل صوتی را اجرا و متوجه این موضوع می‌شود که صدای وسیله‌ای یا نویز ترافیک بیرون توسط میکروفون دریافت شده است. در چنین شرایطی می‌توان زمان زیادی را برای ویرایش فایل صوتی صرف کرد و یا دوباره آن را ضبط کرد که در هر دو صورت زمان و انرژی زیادی از شما تلف خواهد شد.
بهترین تدبیر برای جلوگیری از این اتفاق این است که قبل از اقدام به ضبط اصلی، یک نسخه آزمایشی ضبط کنید. هدف از ضبط نسخه آزمایشی در این است که قبل از انجام کار اگر مشکلی در صدا وجود دارد برطرف شود و در هنگام ویرایش کار وقت کمتری صرف شود.

۸. در هنگام ضبط استراحت کنید

مجبور نیستید که تمام یک اپیزود را در یک نوبت ضبط کنید. در حقیقت بسیاری از ضبط‌ کنندگان پادکست‌ها انجام استراحت‌های برنامه‌ریزی شده در میان پادکست‌ها را کمک‌کننده می‌دانند. در این استراحت‌ها می‌توانید نوشیدنی بنوشید، میان‌وعده‌ای بخورید، کمی ورزش کنید، با مهمان برنامه خود در مورد ادامه پادکست صحبت کنید و یا کار خود را تا جایی که ضبط کرده‌اید بررسی و از عدم وجود مشکل، مطمئن شوید.

۹. به اندازه کافی آب بنوشید

آب موجب آرامش اعصاب، بهتر شدن صدا و تمرکز بهتر می‌شود. همچنین در صورت عدم خشکی دهان، صداهای انسدادی نیز در هنگام صحبت کردن، شدت کمتری خواهند داشت. از همه مهم‌تر یک فرد هیدراته تمرکز بهتری نیز در انجام کار خواهد داشت. همیشه قبل از ضبط حداقل ۲۵۰ میلی‌لیتر آب بنوشید.

۱۰. پروفایلی از صدای نویز محیطی که در آن به ضبط مشغولید، بسازید

نویز پروفایل یک فایل ۴ تا ۵ ثانیه‌ای از نمونه صدای محیط در هنگامی است کسی صحبت نمی‌کند. با کمک نرم‌افزارهای ویرایش فایل‌های صوتی می‌توانید با استفاده از این نمونه فایل، صدای موجود در پس‌زمینه را از پادکست‌های خود جدا کنید.

۱۱. صدای هر فرد را در کانالی مجزا ضبط کنید

تمام افراد به‌صورت متفاوتی صحبت می‌کنند، اما ویرایش تمام مکالمات در یک فایل زحمت فراوانی به همراه دارد. اگر صدای هر فرد را در کانالی مجزا ضبط کنید، پروسه انجام کار و ویرایش بسیار آسان‌تر خواهد شد. با این کار کنترل بیشتری بر روی ولوم و صدای نویز خواهید داشت و استفاده از پروفایل نویز نیز کارآمد‌تر خواهد بود. بیشتر نرم‌افزارهایی که برای ضبط پادکست توسعه داده شده‌اند، امکان ضبط چند کانال به صورت مجزا و هم‌زمان را در اختیار کاربران گذاشته‌اند.

۱۲. پهنای باند اینترنت خود را تا حد امکان بالا ببرید

اگر می‌خواهید با مهمانی که به‌صورت آنلاین در اپیزود پادکست شما حضور دارد گفتگو کنید و به صورت مستقیم مکالمات خود را ضبط کنید، در صورت پهنای باند پایین ممکن است که صدای بی‌کیفیت و با تأخیری دریافت کنید و این مسئله به‌هیچ‌وجه برای شنوندگان جذاب نخواهد بود. اما برای بالا بردن پهنای باند اینترنت چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • از ارائه‌دهنده اینترنت درخواست کنید که اینترنت بهتری در اختیار شما بگذارد. البته این موضوع ممکن است همیشه شدنی نباشد.
  • کامپیوتر خود را به‌صورت مستقیم به مودم وصل کنید.
  • تمام برنامه‌های که ترافیک وب ایجاد می‌کنند را ببندید.
  • به مهمانان خود بگویید که از اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

۱۳. از میکروفون خود به‌درستی استفاده کنید

استفاده صحیح از میکروفون موجب دریافت صدای واضح و بدون افت‌و‌خیز خواهد شد و در نتیجه در هنگام ویرایش نیز زمان کمتری صرف این پروسه خواهد شد.

  • میکروفون خود را به‌موازات دهان خود تنظیم کنید.
  • از میکروفون تا حدی فاصله بگیرید و دهان خود را به صورت مستقیم به سمت میکروفون نگه ندارید.
  • یک پاپ فیلتر بین میکروفون و خود قرار دهید.
  • از میکروفون فاصله باثباتی داشته باشید.‌ (هرچه به میکروفون نزدیک‌تر شوید صدا بلندتر و هرچه دورتر شوید صدا ضعیف‌تر خواهد شد.)
  • آهسته و با شدتی برابر تنفس کنید. صاف نشستن موجب کاهش صدای تنفس شما خواهد شد. اگر نیاز بود که تنفس عمیقی کنید، بهتر است که زاویه دهان شما روبروی میکروفون نباشد.
  • صدای هر حرکتی ممکن است توسط میکروفون‌ها دریافت شوند. پس بهتر است که تا حد امکان ثابت و بدون حرکت باشید.
  • اشیا روی میزتان را حرکت ندهید. اگر از کاغذ و قلم استفاده می‌کنید، این کار را به آهستگی انجام دهید.

۱۴. در هنگام ضبط از هدفون استفاده کنید

در هنگام صحبت کردن، افراد صدای واقعی خود را نمی‌شنوند و صدایی که در سر می‌پیچد به گوش خود فرد می‌رسد. به همین دلیل است که بیشتر افراد از صدای ضبط شده خود تعجب می‌کنند و حتی آن را دوست ندارند. استفاده از هدفون در هنگام ضبط امکان شنیدن صدای واقعی خود را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید لحن و نحوه صحبت کردن خود را به‌گونه بهتری تنظیم کنید.

۱۵. در اوقاتی که زمان صحبت شما در مکالمه فرا نرسیده است، ساکت بمانید

در مکالمات روزمره ما از کلماتی مانند «خب»‌،‌ »بله»، «موافقم» و امثال این لغات در میان مکالمه دیگران استفاده می‌کنیم. این مداخله در مکالمه در بیشتر اوقات مؤدبانه است، اما در پادکست‌ها ممکن است برای شنوندگان حواس‌پرتی ایجاد کند.
به‌جای این که بعد از انجام کار بخواهید این قسمت‌ها را حذف کنید، خود را تمرین دهید که در هنگام صحبت کردن مهمان برنامه خود سکوت کنید. اگر می‌خواهید که مهمانتان را  متوجه توجه خود کنید، بهتر است که با زبان بدن این موضوع را اعلام کنید.

۱۶. به شدت صداها در هنگام ضبط توجه کنید

در هنگام ضبط، نمودار ضبطی که در نرم‌افزار برایتان نمایان می‌شود را زیر نظر داشته باشید. بیشتر نرم‌افزارها شدت ولوم‌ها را بدون تأخیر و با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز برای شدت‌ صداهای مختلف در اختیار کاربران می‌گذارند.

صدای خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در محدوده سبز رنگ بمانید. برای تأکید بیشتر می‌توانید بعضی از اوقات صدای خود را در حد محدوده زرد رنگ بالا ببرید ولی از محدوده قرمز رنگ اجتناب کنید.

۱۷. در مورد استفاده از افکت‌های صوتی باسلیقه و منطق تصمیم گیری کنید

افکت‌های صوتی تنها درصورتی‌که به‌درستی بر روی پادکست شما پیاده شوند، می‌توانند به برنامه شما شخصیت خاصی اضافه کنند. استفاده نادرست از افکت‌های صوتی تأثیر بسیار بدی روی برنامه شما خواهد داشت مخصوصاً اگر از صداهایی که شدت زیادی دارند استفاده کنید.

۱۸. به غریزه و گوش خود اعتماد کنید

نکته آخر را شاید بتوان به‌عنوان مهم‌ترین نکته‌ در فهرستی که مطالعه کرده‌اید معرفی کرد. بعد از ضبط به صدای خود گوش دهید و از خود بپرسید که آیا نتیجه کار رضایت‌بخش است؟ آیا بهتر است که این پروژه ویرایش شود و یا از آغاز ضبط شود؟ به پاسخی که به این سؤال‌ها می‌دهید، اعتماد کنید.
اگر نتیجه کار رضایت‌بخش است، بهتر است که از شرایط کاری خود که در انجام این پروژه مهیا کرده‌اید، نکاتی را در دفترچه برای خود بنویسید. همچنین اگر به مشکلی برخوردید، دلیل مشکل را شناسایی و آن را در دفترچه خود بنویسید.

شما چه راهنمایی برای ضبط پادکست بهتر پیشنهاد می‌دهید؟

در این متن ۱۸ نکته برای بالا بردن کیفیت پادکست در اختیار شما قرار داده‌ایم که چه در این حیطه باتجربه باشید و چه تازه‌کار برای شما احتمالاً کاربردی خواهد بود. آیا شما نکته کاربردی دیگری در این لیست می‌توانید اضافه کنید؟ اگر تجربه خاص و یا راهکار ویژه‌ای در تولید پادکست باکیفیت می‌دانید، در کامنت‌ها با ما و خوانندگان دیگر به اشتراک بگذارید.

منبع: Krisp

منبع Krisp
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.