چطور از جواهرات عکاسی کنیم؟

0 3,650

در دید بسیاری از افراد، عکاسی از جواهرات آسان است؛ اما به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست و عکاس تا زمانی که نتواند به مواردی ازجمله شارپنس، نورپردازی و تنظیمات نوردهی دوربین در تناسب با عکاسی از جواهرات مسلط باشد، نمی‌تواند عکس استانداردی ثبت کند.
اما اگر به این رشته از عکاسی علاقه‌مندید نیازی به نگرانی نیست و ازآنجایی‌که در کار با دوربین خود در حالت تنظیمات دستی تجربیات کافی داشته باشید؛ با رعایت نکاتی که در این متن برای شما خوانندگان شرح می‌دهیم، می‌توانید عکس‌های قابل‌قبول و زیبایی را به ثبت برسانید.

۱) انتخاب دوربین مناسب

تمام دوربین‌ها به شرطی که امکان تنظیم دستی گشودگی دیافراگم و سرعت شاتر و قابلیت ذخیره‌سازی تصاویر در فرمت RAW را داشته باشند، برای عکاسی از جواهرات مناسب هستند. هرقدر با تنظیمات دوربینتان راحت‌تر باشید، بهتر و سریع‌تر می‌توانید تصاویر باکیفیتی ثبت کنید.
اگر از دوربین DSLR و یا بدون آینه استفاده می‌کنید، از لنزی بر روی دوربین خود استفاده کنید که گشودگی دیافراگم بالایی داشته باشد. بسیاری از لنزهای کیت و آماتور حداکثر گشودگی دیافراگم مناسب برای عکاسی از محصولات و عکاسی ماکرو را به همراه ندارند. برای عکاسی از جواهرات به لنزی با حداکثر گشودگی f/1.8 تا f/4 نیاز خواهید داشت.

عکس گوشواره

۲) از سطح و یا پس‌زمینه‌ای مناسب استفاده کنید

جواهری که می‌خواهید از آن عکس بگیرید را بر روی سطوح مختلف مانند میز چوبی یا یک سطح صیقلی سفیدرنگ قرار دهید و یا به‌قدری بر روی آن زوم کنید که پس‌زمینه جواهر محو شود.

تصویر انگشتر
۳) دوربین خود را بر روی سه‌پایه‌ای مناسب و بدون لرزش قرار دهید

استفاده از سه‌پایه به همراه ریموت شاتر موجب تثبیت دوربین شما خواهد شد. البته لازم به‌ ذکر است که در اثر استفاده از سه‌پایه نه‌تنها اثر لرزش دوربین از بین خواهد رفت، بلکه بعد از تنظیم ارتفاع و زاویه مورد پسند، همان زاویه و حالت به‌دقت برایتان ثابت خواهد ماند و فرصت بیشتری برای کادربندی دقیق، تنظیم فوکوس و نور خواهید داشت.

تصویر جواهر

۴) تنظیم وایت بالانس

عدم آگاهی از تنظیمات وایت بالانس و تنظیم اشتباه جزو بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که ممکن است هنگام عکاسی از جواهرات رخ دهد. در عکاسی از جواهرات به ثبت رساندن دقیق رنگ‌ها در تصاویر از مهم‌ترین نکته‌هایی است که باید رعایت شود. برای به ثبت رساندن رنگ‌هایی دقیق و ثبت آن‌ها به همان‌گونه که در حقیقت با چشم آن‌ها را می‌بینیم، باید وایت بالانس دوربین را به‌صورت دستی تنظیم کنیم. برای تنظیم دقیق وایت بالانس می‌توان از کارت‌های خاکستری استفاده کرد و یا عکس‌های خود را در فرمت RAW ذخیره کنید که بعد از انجام کار نیز بتوان تراز سفید را بدون افت کیفیت‌ تغییر داد.

تصویر انگشتر

۵) از فلاش استفاده کنید

بسیاری از عکاس‌ها برای عکاسی از جواهرات، استفاده از نور طبیعی را پیشنهاد می‌کنند. اما برای دستیابی به نتیجه‌ای حرفه‌ای‌تر بهتر است که از فلاش‌های اکسترنال استفاده شود. اصل مهم در نورپردازی در هنگام عکاسی از جواهرات در این است که بتوانیم نوری نرم و یکنواخت بسازیم تا از سایه تا حد ممکن جلوگیری شود.
از پیچیده‌ترین مباحث موجود در رشته عکاسی از جواهرات مقوله نورپردازی است و برای ارتقا تجهیزات نورپردازی، می‌توانید از تجهیزات مختلف مانند سافت‌ باکس‌ها، فلاش‌ها و نورهای ثابت با آزمون‌وخطا استفاده کنید. لازم به ذکر است که نور باید دمای یکپارچه‌ای داشته باشد؛ پس سایر نورهای موجود در محل عکاسی را خاموش و درجه کلوین نورها را با هم بر روی دمایی واحد تنظیم کنید.

تصویر انگشتر

۶) انعکاس‌ها را کنترل و مدیریت کنید

سنگ‌های قیمتی و فلز سطوح به‌موجب دارا بودن سطوح صیقلی، انعکاس بالایی نیز به همراه دارند و در هنگام تصویربرداری از این نوع اشیا احتمالاً تصویری از خود و یا تجهیزات عکاسی را در روی سطح خواهید دید که این اتفاق به‌هیچ‌وجه اتفاق خوش‌آیندی نیست.
جلوگیری از انعکاس امری است که در هنگام عکاسی از جواهرات، نیازمند آزمون‌وخطای متعددی است. برای جلوگیری از انعکاس می‌توان بر روی دوربین و سایر تجهیزات عکاسی که در جواهرات منعکس می‌شوند، کاغذ سفید چسباند تا نوری که به این تجهیزات برخورد می‌کند به سمت سوژه بازتاب داده شود. همچنین برای جلوگیری از انعکاس اضافی می‌توان از یک نور دیفیوز شده در بالای سوژه استفاده کرد و همچنین ارتفاع دوربین نسبت به سوژه را نیز می‌توان افزایش داد.

تصویر انگشتر

۷) از یک بک دراپ عکاسی مناسب برای عکاسی از جواهرات استفاده کنید

می‌توانید برای اضافه کردن جلوه‌ای زیبا به تصاویر خود در عکاسی از جواهرات از بک دراپ‌های مخصوص استفاده کنید و یا آن‌ها را با هم ترکیب کنید. از هیچ اقدام خلاقانه‌ای در عکس‌برداری نهراسید. اما در یاد داشته باشید که نباید کادر خود به‌قدری شلوغ کنید که توجه بیننده عکس به سمت چیزی غیر از سوژه و یا به‌عبارت‌دیگر جواهر جلب شود. محیط کادر شما در عکاسی از جواهرات باید تکمیل‌کننده زیبایی جواهر باشد و طوری باشد که سوژه به‌صورت برجسته در کادر نمایان باشد.

۸) از تضاد رنگ‌ها استفاده کنید

می‌توان با قرار دادن جواهر بر روی سطوحی با کنتراست رنگ عکس‌های زیبایی به ثبت رساند. با استفاده از پس‌زمینه‌های متفاوت با رنگ‌های مکمل عکس‌هایی به ثبت برسانید. استفاده از رنگی خالص و یا طیف‌های مختلفی از یک رنگ می‌تواند مانند تصویر زیر موجب برجسته‌تر دیده شدن جواهر شود. اما در خاطر داشته باشید که از طیف‌های زیادی از یک رنگ استفاده نکنید و عکس خود را ساده نگه دارید.

تصویر گردنبند

۹) جواهرات را تمیز کنید

برای به ثبت رساندن تصاویری استاندارد و زیبا از جواهرات، باید جواهرات مورد نظر را به‌خوبی تمیز کنید. جزئیاتی که ممکن است هنگام نگاه کردن به جواهر با چشم غیرمسلح نمایان نباشند؛ می‌توانند در هنگام به ثبت رسیدن عکس با دوربین، زیبایی جواهر را خدشه‌دار کنند.
اگر سوژه‌های شما به مقدار زیادی کثیف نباشند، می‌توانید با استفاده از یک دستمال میکروفایبر و کمی رطوبت، درخشندگی را به آن‌ها بازگردانید. همچنین می‌توانید از دستکش‌های پنبه‌ای استفاده کنید تا از چسبیدن اثر انگشت بر روی جواهرات جلوگیری شود.

تصویر انگشتر

۱۰) فوکوس را با دقت تمام تنظیم کنید

معمولاً یکی از اهداف اصلی در عکاسی از جواهرت، ثبت درخشش جواهر در تصویر است. برای دستیابی به جلوه‌ای دقیق و برجسته از درخشش جواهرات نمی‌توان مانند بسیاری از سوژه‌های دیگر از فوکوس خودکار استفاده کرد. برای این منظور باید در محدوده فوکوس دلخواه بسیار آهسته و با دقت فوکوس را تغییر و در بهترین نقطه آن را قفل کنیم.
همچنین پیشنهاد می‌شود که عکس‌هایی را نیز در حالتی که جواهر تماماً در محدوده فوکوس قرار دارد به ثبت برسانید. این تصاویر برای اوقاتی که قرار است عکس موردنظر در کاتالوگی که فضای کافی برای چاپ بیش از یک عکس وجود ندارد، چاپ شود، کارایی دارد. ممکن است که این موضوع در هنگام عکاسی کلوز-آپ و با عمق میدان واید غیرممکن به نظر آید، اما با تکنیک فوکوس استکینگ که با استفاده از چند عکس مختلف که تنها محدوده فوکوس آن‌ها با هم تفاوت دارد و ادغام ‌آن‌ها با یکدیگر می‌توان به تصویری که تمام سطح جواهر در فوکوس قرار دارد، رسید.

۱۱) ویرایش تصاویر بعد از ذخیره‌سازی

• کادر تصاویر خود را تراز کنید
• لکه‌ها را محو کنید
• کنتراست تیرگی و روشنی را تنظیم کنید
• سایه‌های نامطلوب را حذف کنید

چه وسایل نورپردازی برای عکاسی از جواهرات نتیجه‌ ایده‌آلی ایجاد می‌کنند؟

نورهای ثابت جدا از دوربین و اسپیدلایت‌ها می‌توانند نوری درخشان و جذاب ایجاد کنند. در اثر وجود این نور می‌توان از سرعت شاتر پایین‌تر و حساسیت ایزو پایین‌تر استفاده کرد. با ست کردن وایت بالانس دوربین با نورها نیز می‌توان دمای رنگ نورها را با هم یکسان کرد تا نورپردازی یکپارچه‌ای در اختیار داشته باشیم.
بسیاری از عکاس‌هایی که از محصولات تصویربرداری می‌کنند از نورهای LED که قیمت اقتصادی‌تری نیز دارند، استفاده می‌کنند. استفاده از نورهای ثابت LED مزیت‌هایی ازجمله هزینه اقتصادی، نصب و راه‌اندازی آسان و تنظیمات ساده را به همراه دارند.

تصویر انگشتر

محصولات پیشنهادی

در این قسمت از متن فهرستی از نورهای مناسب برای استفاده در عکاسی از جواهرات را برای شما خوانندگان گرامی تنظیم کرده‌ایم.

نور سینمایی SL-60 گودوکس

نور سینمایی SL60 گودوکس یک نور ال ای دی ۶۰ واتی و با قیمتی اقتصادی است. همچنین راه‌اندازی و تنظیم این نور به حدی ساده‌ است که تقریباً تمام کاربران با هر سطحی از تجربه می‌توانند از آن استفاده کنند، علاوه بر این لازم به ذکر است که استفاده و تنظیم این نور به‌صورت بی‌سیم نیز مقدر است. این نور هم برای عکس‌برداری و هم برای فیلم‌برداری مناسب است.
نور سینمایی SL-60 گودوکس

فلاش ال ای دی FV150 گودوکس

فلاش ال ای دی FV150 گودوکس نیز یکی از نورهای مناسب برای عکاسی از محصولات و عکاسی از جواهرات است. از این نور می‌توان به‌عنوان یک نور ثابت نیز استفاده کرد. این نور نسبت به SL60 قیمت بالاتری دارد، اما با توجه به قابلیت‌هایی اضافی این نور مانند افکت‌های ویژه، قابلیت شخصی‌سازی ۱۰۰ درصدی و نور بسیار نزدیک به نور طبیعی که در اختیار کاربر می‌گذارد، می‌توان گفت که این نور ارزش خرید بالایی دارد.

فلاش ال ای دی FV150 گودوکس

فلاش پرتابل AD600BM گودوکس

فلاش پرتابل AD600BM گودوکس یک فلاش ۶۰۰ واتی با مانت بوئنز است که دمای رنگ یکپارچه و دقیق ۵۶۰۰ درجه کلوین با ۲۰۰ و با نهایتاً ۲۰۰ درجه اختلاف را در اختیار کاربران می‌گذارد. این فلاش دارای ۹ درجه قدرت خروجی از کل توان تا یک دویست و پنجاه و ششم توان فلاش است. یک نمایشگر بزرگ نیز بر روی این فلاش موجود است به‌موجب آن رابط کاربری بسیار کارآمدی در استفاده از این نور فراهم شده است.
فلاش پرتابل AD600BM گودوکس

فلاش پرتابل AD600 Pro گودوکس

فلاش استودیو و پرتابل AD600 Pro که دارای قابلیت وایرلس TTL است را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین فلاش‌های استودیویی محسوب کرد. این فلاش دارای سیستم بی‌سیم ۲.۴ گیگاهرتزی است و می‌توان از آن هم در محیط‌های داخلی و هم در محیط‌های بیرونی استفاده کرد.

فلاش پرتابل AD600 Pro گودوکس

چه لنزهایی مناسب عکاسی از جواهرات هستند؟

لنزهای ماکرو مهم‌ترین ابزاری هستند که عکاس‌ها برای عکس‌برداری از جواهرات نیاز دارند. در عکس‌برداری با دوربین‌های حرفه‌ای، لنزهای ماکرو به‌واسطه این موضوع که می‌توانند سوژه‌های کوچک‌ را فراتر از اندازه‌ واقعی آن‌ها در تصاویر ثبت کنند، قیمت بالایی نیز دارند.
در انتخاب لنز ماکرو مناسب برای عکاسی از جواهرات باید به دو مشخصه توجه شود که شامل: لنزهایی که فاصله کانونی پایینی دارند معمولاً حداقل فاصله فوکوس پایین‌تری نیز دارند و به‌موجب این موضوع می‌توان در جواهرات با اندازه بزرگ‌تر نیز جزئیات دقیقی ثبت کرد، لنزهایی که فاصله کانونی بالاتری دارند نیز به‌موجب امکان عکس‌برداری از جواهرات بافاصله بیشتر و راحت‌تر برای عکاس مزیت خود را دارند.
نزدیک‌تر شدن به سوژه می‌تواند باعث ایجاد انعکاس لنز و دوربین شما بر روی سوژه شود، برای پنهان کردن تجهیزات می‌توان از یک کاغذ سفید با یک حفره برای لنز استفاده کرد، پنهان کردن تجهیزات عکاسی پشت کاغذ سفید می‌تواند نور را به سمت سوژه منعکس کند و تصویر تجهیزات شما بر روی سطح جواهرات منعکس نشود.

بهترین لنزها برای عکاسی از جواهرات

در این قسمت از متن فهرستی از بهترین لنزها برای عکاسی از جواهرات را در اختیار شما گذاشته‌ایم تا علاقه‌مندان در هزینه و خرید نیاز به آزمون‌وخطا نداشته باشند. لنزهایی که در این قسمت برای شما معرفی کرده‌ایم هم برای عکاسان آماتوری که می‌خواهند شروع به عکاسی از جواهرات کنند مناسب است و هم برای عکاسان با تجربه‌ای که می‌خواهند لنز یا لنزهایی برای این منظور به تجهیزات خود اضافه کنند، مناسب است.

لنز سونی 90mm Macro f/2.8 G OSS

این لنز ۹۰ میلی‌متری عملکرد دیافراگم سریع و تنظیم فوکوس دستی بسیار روانی را در اختیار کاربران گذاشته است که همین موضوع موجب تناسب بالای آن برای استفاده در عکاسی از جواهرات شده است.
لنز سونی 90mm Macro f/2.8 G OSS

+ حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8
+ قفل فوکوس
+ تثبیت کننده تصویر داخلی
– قیمت
– احتمال دارد که عادت کردن به تنظیم فوکوس دستی کمی زمان‌ بر باشد
لنزهای سری G سونی کیفیت اپتیکال عالی به همراه دارند. این لنز برای دوربین‌های سونی با مانت E طراحی شده است. متأسفانه استفاده از این لنز به همراه سایر دوربین‌ها بدون داشتن مبدل امکان‌پذیر نیست و در صورت استفاده از لنز برای سایر دوربین‌ها و به همراه مبدل نیز موجب محدودیت در عملکرد فوکوس دستی خواهد شد.
حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 این لنز عملکرد بسیار سریعی به همراه دارد و برای استفاده در شرایط نوری مختلف مناسب است. همچنین این لنز پتانسیل در اختیار گذاشتن بوکه‌ای بسیار چشم‌نواز را در تصاویر به همراه دارد. همچنین لازم به ذکر است که فوکوس خودکار این لنز نیز عملکرد خوبی به همراه دارد؛ اما هنگام استفاده از لنز در عکاسی از جواهرات پیشنهاد می‌شود که از فوکوس دستی استفاده شود.

 

لنز کانن 100mm f/2.8L IS Macro

بهترین لنز ماکرو کانن برای دوربین‌های DSLR

لنز کانن 100mm f/2.8L IS Macro

 

+ تثبیت کننده تصویر داخلی
+ مکانیسم فوکوس داخلی
+ فوکوس دستی دائمی

– قیمت بالا

لنز Canon 100mm f/2.8L IS Macro یک لنز ماکرو از سری L کانن است که کیفیت کلی بالایی به همراه دارد. فاصله کانونی ۱۰۰ میلی‌متری این لنز موجب آن شده که بتوان با فاصله مطلوب و مناسبی از سوژه‌های کوچک عکس‌برداری کرد و درنتیجه انعکاس تصویر لنز و تجهیزات بر روی سطوح براق جواهرات ظاهر نخواهد شد.
از آنجایی که این لنز حتی در فاصله کانونی ۱۰۰ میلی‌متری بزرگنمایی 1:1 برابری را در اختیار می‌گذارد، فضای کافی برای کار مهیا خواهد بود. حداکثر گشودگی دیافراگم f/2.8 این لنز، جذب نور بسیار بالایی به همراه دارد، همچنین قابلیت ایجاد بوکه و بلوری شدن پس‌زمینه نیز در این لنز وجود دارد. می‌توان در هنگام استفاده از این لنز در عکاسی از جواهرات از گشودگی دیافراگم f/2.8 استفاده و عکس‌های متعددی ثبت و سپس با استفاده از تکنیک فوکوس استکینگ چندین عکس را باهم ترکیب کرد تا تمام سطح سوژه در فوکوس قرار بگیرد.

لنز سیگما 105mm Macro f/2.8 DG DN Macro

لنز سیگما 105mm Macro f/2.8 DG DN Macro

یک لنز عالی از سیگما برای عکاسی از جواهرات، لنزهای سری Art سیگما به کیفیت بالای تصویر مشهورند.
+ طراحی انحصاری پره‌های دیافراگم به گونه‌ای موجب بوکه‌ای باکیفیت در تصاویر می‌شود
+ قیمت قابل خرید
– اندازه نسبتا بزرگ

شرکت سیگما لنزهای ماکرو ۱۰۵ میلی‌متری متعددی به بازار عرضه کرده است. اما با بررسی این لنزها به این نتیجه رسیده‌ایم که لنز 105mm Macro f/2.8 DG DN Macro برای عکاسی از جواهرات یک لنز ایده‌آل است. این محصول یک لنز ماکرو عالی است که بزرگنمایی 1:1 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نتیجه‌گیری

  • تجهیزات نورپردازی، لنز، بک‌گراند و رنگ مناسب برای عکاسی از جواهرات را انتخاب کنید.
  • تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید
  • بعد از ثبت تصاویر،‌ آن‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه ویرایش کنید
  • با تمرین، مطالعه، دقت و آزمون‌وخطا تجربه و دانش خود را در عکس‌برداری از جواهرات افزایش دهید
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.