دوربین a9 III سونی در یک نگاه

0 712

دوربین سونی a9 III اولین دوربین بدون آینه  مجهز به فناوری Stacked CMOS است. این مدل همچنین اولین دوربین فول فریم بدون آینه همراه با گلوبال شاتر است: به‌بیان‌دیگر در این دوربین تمام پیکسل‌ها از روی تمام سطح سنسور به‌صورت یکجا خوانده می‌شوند.

به‌دلیل تجهیز این دوربین به فناوری گلوبال شاتر و توانایی سنسور این دوربین در انجام کامل وظایف شاتر مکانیکی و حتی بیشتر، این دوربین فاقد شاتر مکانیکی است. البته در خاطر داشته باشید که فناوری گلوبال شاتر، تنها ویژگی شاخص دوربین سونی a9 III نیست، اما وجود این فناوری، این دوربین را از سایر دوربین‌ها که مناسب تصویربرداری در حیطه عکاسی ورزشی هستند، متمایز می‌کند.

دوربین a9 III

گلوبال شاتر ـ تصویربرداری بدون دیستورشن، عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه

بزرگ‌ترین مزیت فناوری گلوبال شاتر، عدم وجود دیستورشن در تصاویر ثبت‌شده با دوربین‌های مجهز به این فناوری در هنگام تصویربرداری از سوژه‌های متحرک (با هر سرعتی) است. این موضوع هم در عکاسی و هم در فیلم‌برداری کارایی دارد، به‌بیان‌دیگر می‌توانید با سونی a9 III از سوژه‌هایی که سرعت حرکت بالایی دارند، بدون ریسک شکل‌گیری دیستورشن در تصویر، عکاسی و فیلم‌برداری کنید.

این ادعا برای دوربینی که قادر است با سرعت بسیار بالای ۱۲۰ فریم بر ثانیه به‌صورت پیاپی عکاسی کند، منطقی است. البته سونی این موضوع را دانسته که سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه در بسیاری از اوقات، بیش‌ازحد نیاز کاربران است، به همین دلیل امکان تنظیم سرعت این دوربین در عکاسی پیاپی از ۵ فریم بر ثانیه تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه مهیا شده است.

بیشتر بخوانید: گلوبال شاتر چیست؟

دوربین a9 III

دوربین a9 III، قابلیت سینک فلاش با تمام سرعت‌های ممکن

یکی دیگر از مزایای فناوری گلوبال شاتر که برای بسیاری از کاربران کارآمد است، قابلیت سینک‌پذیری فلاش با تمام سرعت‌ها در دوربین‌های مجهز به این فناوری است. در شاترهای تدریجی (الکترونیک و مکانیکی)، شروع تا پایان پروسه اکسپوژر، حتی در سریع‌ترین حالت ممکن، مدت زمانی طول می‌کشد و این مقدار زمان، محدودیتی را برای سینک شدن دوربین با فلاش ایجاد می‌کند. اما در فناوری گلوبال شاتر به علت برداشت تمام پیکسل‌ها به‌صورت یکجا و بدون تأخیر از روی سطح سنسور، مشکل سینک فلاش با سرعت‌های بالا حل شده است. در دوربین a9 III می‌توان با حداکثر سرعت 1/8000 ثانیه همراه با فلاش، عکاسی کرد.

محفظه باتری

عدم وجود خطوط Banding

عدم وجود خطوط بندینگ صفحات الی‌ای‌دی تبلیغاتی در عکس‌های ثبت‌شده با فناوری گلوبال شاتر از دیگر نقاط قوت دوربین a9 III و تکنولوژی گلوبال شاتر است. خطوط باندینگ در اثر خاموش و روشن شدن پرسرعت نمایشگرها و پنل‌های تبلیغاتی و ثبت تدریجی عکس با شاتر‌های تدریجی به وجود می‌آیند.

ناگفته نماند که امکان عدم یکپارچگی نور تصاویر در هنگام عکاسی زیر نورهای ال‌ای‌دی به دلیل فلیکِر (خاموش و روشن شدن سریع این نوع نورها) وجود دارد. اما با استفاده از قابلیت Anti-Flicker، روشن‌ترین وضعیت نوری توسط دوربین در نظر گرفته می‌شود؛ به‌این‌ترتیب حتی در هنگام عکاسی زیر نورهایی با این وضعیت، تصویر تاریک یا با رنگ‌های اشتباه ثبت نخواهد شد.

دوربین سونی a9 III

چالش‌های استفاده از فناوری گلوبال شاتر

فناوری Global shutter CMOS چند سالی است که وجود دارد، اما تابه‌حال از این فناوری در دوربین‌های عکاسی استفاده نشده بود. بزرگ‌ترین چالش استفاده از این فناوری در دوربین‌های عکاسی، لزوم وجود مدار اضافی برای خوانش سراسری سنسور، درگیر شدن فضای پیکسل‌ها و در نتیجه کاهش دامنه دینامیکی (dynamic range) تصاویر بوده است.

دوربین سونی a9 III از یک سنسور Stacked CMOS استفاده می‌کند که مدار و فوتودیود به‌صورت لایه‌‌هایی مجزا روی‌هم سوار شده‌اند، این موضوع بخشی از مشکل محدودیت فضا را حل کرده است. همچنین حساسیت ایزوی پایه دوربین جدید سونی، ۲۵۰ است که این موضوع نیز در حل مشکل مذکور، مؤثر بوده است.

قیمت این فناوری نیز از دیگر چالش‌های موجود است. در حال حاضر ارزان‌ترین دوربین APS-C با سنسور Stacked CMOS، دوربین فوجی‌فیلم مدل X-H2S با قیمت ۲۵۰۰ دلار و ارزان‌ترین دوربین فول فریم مجهز به این نوع سنسور، دوربین نیکون Z8 با قیمت ۴٬۰۰۰ دلاری است. به‌این‌ترتیب باید توقع قیمت بالا را از دوربینی مجهز به تکنولوژی گلوبال شاتر و این نوع سنسور، داشته باشیم.

درگاه کارت حافظه

عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه

چشم‌گیرترین قابلیت دوربین a9 III، توانایی این دوربین در عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و قابلیت بافر یک‌ثانیه‌ای، قبل از فشار دادن کامل دکمه شاتر است.

در صورت ادامه عکاسی پیاپی به مدت ۱.۶ ثانیه در حالت ۱۴ بیتی و با فرمت Raw به سرعتی برابر با ۶ گیگابایت بر ثانیه برای ذخیره‌سازی تصاویر نیاز خواهیم داشت که این مقدار از ظرفیت سرعت کارت‌های CFexpress Type A بیشتر است. با توجه به این موضوع،‌ به این نتیجه خواهیم رسید که این دوربین قادر است ظرفیت بالایی از اطلاعات را در حافظه بافر خود ساماندهی کند.

پورت‌های دوربین

فیلم‌برداری بدون دیستورشن

دوربین a9 III توانایی فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه (بدون اعمال کراپ) را دارد. سنسور این دوربین، تعداد پیکسل کافی برای فیلم‌برداری 8K را ندارد، اما در هنگام فیلم‌برداری با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه یا سرعت‌های پایین‌تر از تمام ۶٬۰۰۰ پیکسل در محور افقی، استفاده می‌شود.

در خروجی عکاسی دوربین a9 III، انحراف دیستورشن رولینگ شاتر و خطوط Banding وجود ندارد که به همین دلیل، دوربین a9 III برای عکاسی از صحنه‌های پرتحرک، ایده‌آل است. همانند دیگر مدل‌های جدید سونی، این دوربین قادر به فیلم‌برداری ۱۰ بیتی با ساب‌سمپلینگ رنگ 4:2:2 است.

برخلاف دیگر مدل‌های سری a9، نسخه‌ سوم این دوربین از پروفایل رنگ S-Log3 پشتیبانی می‌کند. مانند سایر دوربین‌های دارای این پروفایل رنگ، تصاویر ثبت‌شده با پروفایل رنگ S-Log3 دارای ۳ استاپ هایلایت غنی‌تر در مقایسه با پروفایل رنگ استاندارد هستند، به‌این‌ترتیب حساسیت ایزو به مقدار 3EV از ۲۵۰ تا ۲٬۰۰۰ ارتقا می‌یابد. این دوربین همچنین پروفایل رنگ S-Cinetone را نیز با حساسیت ISO پایه ۳۲۰ در اختیار کاربران گذاشته است.

طراحی ارگونومیک

با وجود این موضوع که دوربین‌های سونی در هر نسل دچار تغییراتی در جهت بهبود ارگونومیک می‌شوند، اما مدت زمان طولانی است که دوربین‌های این کمپانی در این حیطه مورد نقد قرار می‌گیرند. در دوربین a9 III، بهبود طراحی ارگونومی را در بازطراحی گریپ آن می‌توان احساس کرد. همچنین دو دکمه قابل شخصی‌سازی پشت شاتر این دوربین، نسبت به مدل‌های قبلی از سطح بدنه بیرون آمده که این موضوع باعث دسترسی آسان‌تر به این دکمه‌ها شده است.

ارگونومیک بهبود یافته دوربین نسبت به نسل‌های قبلی

منظره‌یاب الکترونیک و نمایشگر پشتی دوربین a9 III

دوربین a9 III مجهز به منظره‌یابی مشابه دوربین a7R V است. این منظره‌یاب وضوحی ۹.۴۴ میلیون نقطه‌ای (۲۰۴۸×۱۵۳۶) و بزرگ‌نمایی ۰.۹ برابری به همراه دارد. بازسازی تصویر در این منظره‌یاب در حالت پیش‌فرض با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه انجام می‌شود و در هنگام عکاسی در حالت پیاپی، تصویر منظره‌یاب قطع نمی‌شود. امکان انتخاب حالت بازسازی تصویر منظره‌یاب با سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه نیز در این دوربین وجود دارد، اما هنگام استفاده از این حالت، رزولوشن دچار افت می‌شود.

به‌علت بازسازی تدریجی تصویر در نمایشگر و منظره‌یاب این دوربین، ندرتاً و در شرایط شدید، ممکن است تصویری که در نمایشگر و منظره‌یاب می‌بینید دچار دیستورشن رولینگ شاتر شود. البته این موضوع در خروجی تصویر وجود نخواهد داشت و تنها به دلیل بازسازی تدریجی  تصویر در نمایشگر و منظره‌یاب دوربین، شاهد دیستورشن خواهید بود.

نمایشگر و منظره‌یاب دوربین

سیستم فوکوس خودکار پیشرفته

همان‌طور که احتمالاً انتظارش را دارید، سیستم فوکوس خودکار دوربین a9 III از تمام حالت‌هایی که در دوربین‌های سونی در چند سال اخیر شاهد آن‌ها بوده‌ایم، پشتیبانی می‌کند. به بیان کامل‌تر، سیستم فوکوس خودکار این دوربین دارای حالت‌های تشخیص انسان، پرنده، حیوانات، اتوموبیل، قطار، حشرات و هواپیما است. می‌توان دسترسی به این حالت‌ها را در این دوربین محدود کرد و دوربین را طوری تنظیم کرد که تنها حالت‌های محدوده فوکوس دلخواه را ببینید. همچنین امکان فعال‌سازی هایلایت شدن سوژه‌های مورد تشخیص سیستم فوکوس خودکار دوربین برای پایش بهتر تصویر نیز وجود دارد.

به‌لطف استفاده از جدید‌ترین پردازشگر Bionz XR و تراشه مجزا برای مدیریت الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، احتمالاً سیستم فوکوس خودکار دوربین a9 III در تعقیب سوژه، عملکرد بهتری از دوربین a1 دارد. به‌گفته سونی، دوربین a9 III قادر است سوژه‌هایی را که بیش از نیمی از آن‌ها داخل کادر قرار گرفته‌اند، تشخیص دهد.

نمای بالای دوربین

گریپ باتری دوربین a9 III

همان‌طور که از یک دوربین ورزشی حرفه‌ای انتظار می‌رود، شرکت سونی یک گریپ باتری اختصاصی برای دوربین a9 III عرضه کرده است. گریپ باتری VG-C5 با باتری دوربین جایگزین می‌شود و فضای قرارگیری دو عدد باتری NP-FZ100 را دارد. این گریپ دکمه‌های کنترلی اصلی اضافی به همراه دارد که شامل دکمه C5 نیز می‌شود.

دوربین a9 III همراه با گریپ باتری

جمع‌بندی

معرفی دوربین سونی a9 III، قدمی بزرگ و روبه‌جلو در سری دوربین‌های a9 محسوب می‌شود. این دوربین شامل تمام به‌روزرسانی‌هایی که انتظار آن را داشتیم، ازجمله استفاده از منظره‌یاب با رزولوشن بالا که پیش‌ازاین دوربین در a7R V به‌کاررفته بود و تغییراتی مانند تجهیز دوربین به گلوبال شاتر که انتظار آن را نداشتیم، می‌شود.

این دوربین تا چند ماه آینده برای خرید عرضه نخواهد شد که بنا بر این دلیل، سایت‌هایی که نمونه اولیه این دوربین را از سمت سونی در اختیار دارند تا عرضه نسخه نهایی دوربین به انتشار تصاویری با فرمت JPEG محدود شده‌اند.

دوربین a9 III - دکمه‌ها و دیال‌های دوربین

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.