نقد و بررسی دوربین Nikon Z6III؛ مبارزی میان‌وزن با رویاهای سنگین‌وزن

0 785

نیکون Z6 III تکنولوژی‌های زیادی را به همراه خود به ارمغان آورده و آن‌ها را در دوربینی جای داده که به نظر می‌رسد برای پیروزی در رقابت دوربین‌های میان‌رده فول‌فریم ۲۵۰۰ دلاری ساخته شده است. این دوربین ممکن است با قیمتی رقابتی در میان دوربین‌های میان‌رده عرضه شود، اما کارایی آن در حد یک دوربین پرچم‌دار است.
سال گذشته Nikon Zf با وجود ماهیت نوستالژیک و خاص خود، از تکنولوژی‌های جدید بسیاری بهره می‌برد. از بسیاری جهات، به‌نظر می‌رسید Zf نسبت به Z6 II پیشرفت قابل توجهی داشته است، تا حدی که تصور می‌شد شاید نیکون قصد دارد سری Z6 و Z7 را به نفع Zf و Z8 کنار بگذارد. با این حال، Z6 II دوربینی همه‌کاره و عالی بود که می‌توانست بدون صرف هزینه زیاد، نیازهای بسیاری از عکاسان را برآورده کند و Zf واقعاً محصولی خاص بود. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که Z6 III به زودی معرفی خواهد شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت با فرا رسیدن ماه ژوئن ۲۰۲۴ دوربین جدید Z6 III معرفی شد.

دوربین Nikon Z6 III: تجربه‌ای بسیار آشنا در زمینه ارگونومی

چنان‌که یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، «اگر چیزی خراب نیست، نیازی به تعمیر ندارد». دوربین Z6 III برای هر کسی که با Z6 یا Z7 کار کرده باشد، بلافاصله آشنا به نظر می‌رسد و این یک مزیت است، زیرا Z6 III از تجربیات و پیشرفت‌های ارزشمند بهره می‌برد تا دوربینی همه‌کاره و قابل تنظیم با حس امنیت و راحتی بسیار بالا ارائه دهد. دکمه AF-ON، جوی‌استیک فوکوس خودکار و کلید انتخابگر عکس یا فیلم، همگی به‌راحتی قابل کنترل هستند و کنترلی را در اختیار عکاسان حرفه‌ای قرار می‌دهند که آن را می‌پسندند. بدنه این دوربین در برابر عناصر محیطی به همان اندازه استحکام دارد که Nikon Z8، اما کمی سبک‌تر با وزن ۷۲۵ گرم است. همچنین دکمه‌های قابل تنظیم زیادی وجود دارد و گریپ آن عمیق و راحت است. طراحی بدنه دوربین تقریباً بی‌عیب و نقص است، زیرا به نظر می‌رسد با دقت چیدمان شده و مهم‌تر از همه، با وجود قیمت پایین‌تر نسبت به Z8 یا Z9، هیچ ویژگی‌ای از آن حذف نشده است.
Nikon Z6 III مصالحه‌ای عالی بین جمع‌وجور بودن و همچنین داشتن تمام کارایی و کنترل یک دوربین پیشرفته است. نیکون همچنان از باتری EN-EL15 مورد اعتماد خود استفاده می‌کند که دارندگان دوربین‌های نیکون احتمالاً مجموعه‌ای از این باتری‌ها را در اختیار دارند.


حالا یکی از تکنولوژی‌های قابل توجهی که در Zf معرفی شد، به Z6 III نیز راه یافته: واحد تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه (IBIS) جدید، تا هشت توقف لرزش‌گیری را وعده می‌دهد و سنسور را برای سوژه‌هایی که در مرکز تصویر قرار ندارند تنظیم می‌کند. هر کجا که نقطه فوکوس خودکار قفل شود، دوربین به طور خاص تنظیم می‌شود و این قابلیت ثابت کرده که راه‌حلی بسیار موثر برای گرفتن عکس‌های واضح بدون توجه به موقعیت سوژه است.


اگرچه Z6 III بدنه‌ای کمی کوچک‌تر در خط تولید نیکون دارد، اما هیچ درگاه مهمی را جا نگذاشته. یک جک هدفون و جک میکروفون و همچنین یک درگاه HDMI با اندازه کامل در این دوربین وجود دارد. در حالی که درگاه‌های دوگانه USB-C مانند Z8 را دریافت نمی‌کنیم، ولی بدیهی است که دوربین از طریق تنها درگاه USB-C آن قابل شارژ و اتصال است. همچنین درگاهی اختصاصی برای رهاسازی کابل برای کار با واحد مقرون‌به‌صرفه Nikon MC-DC2 وجود دارد. دوربین Z6 III هم از کارت حافظه پرسرعت UHS-II SD و هم از کارت‌های CFExpress Type B استفاده می‌کند، بنابراین در حالی که برای عکاسی پی‌درپی (burst) با سرعت بالا مناسب است، یک بکاپ هم در اختیار دارید. باتری همان باتری رضایت‌بخش EN-EL15C است که بین بسیاری از بدنه‌های جدید نیکون به صورت مشترک استفاده می‌شود. درست مانند Z8، همچنان می‌توانید از برخی باتری‌های قدیمی‌تر EN-EL15 استفاده کنید، اما به قیمت کاهش عمر باتری؛ همچنین تنها نسخه‌های B و C درون دوربین شارژ می‌شوند.

Nikon Z6 III: ارتقایی بزرگ در جایی که انتظارش را نداشتیم

همه انتظار داشتند Z6 III با داشتن همان منظره‌یاب الکترونیکی (EVF) سه و نیم میلیون نقطه‌ای قدیمی، هزینه‌ها را کاهش دهد. ولی این دوربین با مجهز شدن به یک منظره‌یاب الکترونیکی فوق‌العاده ۵.۷۶ میلیون نقطه‌ای با تاخیر کم و رفرش ریت سریع ۱۲۰ هرتزی همه را شگفت‌زده کرد. استفاده از EVF جدید به ویژه برای مسابقات ورزشی لذت‌بخش است و متوجه می‌شوید که می‌تواند بدون محدودیت با حرکات سریع بازی همگام شود. همچنین دارای حداکثر روشنایی خیره‌کننده ۴٬۰۰۰ نیت است که به صراحت برای اکثر مواقع بیش از حد روشن است؛ اما به لطف آن، EVF از یک فضای رنگی HDR کامل پشتیبانی می‌کند. بعد از چند تنظیم ساده، می‌توان روشنایی EVF را کالیبره کرد و خیلی زود متوجه می‌شوید که این یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ها در این سری دوربین‌ها است. پنل پشتی یک نمایشگر ۲.۱ میلیون نقطه‌ای قابل قبول با قابلیت چرخش کامل است که حتماً مورد پسند هم عکاسان منظره و هم فیلمبرداران قرار می‌گیرد.

Nikon Z6 III: سنسوری کاملاً جدید

قبلاً در مورد سنسورهای روی هم چیده‌شده (stacked) و سنسورهای BSI شنیده‌ایم، اما Z6 III اولین دوربینی است که از یک سنسور نیمه چیده‌شده (Partially Stacked) استفاده می‌کند. ایده این تکنولوژی ساده است: استفاده از برخی عناصر سنسورهای کاملاً چیده شده می‌تواند به راه‌حلی میانی برسد که عملکرد را بدون افزایش قیمت زیاد بهبود بخشد.
این سنسور نیمه چیده‌شده سریع‌تر از سنسور قدیمی‌تر Z6 II عمل می‌کند اما همچنان رزولوشن ۲۴ مگاپیکسلی خود را حفظ کرده است. این امر امکان سرعت‌های رگباری سریع‌تر و مقدار شاتر چرخشی (rolling shutter) کمتر نسبت به سنسور قدیمی‌تر را فراهم می‌کند بدون این‌که نیازی به استفاده از چیپ چیده‌شده و بسیار پرسرعت و گران‌قیمت Z8 باشد. دوربین Z6 III همچنین دارای یک شاتر مکانیکی است که می‌تواند تا ۱۴ فریم بر ثانیه با فوکوس خودکار پیوسته عکس بگیرد و سنسور خوانش سریع‌تر امکان همگام‌سازی شاتر الکترونیکی با فلاش‌ها در ۱.۶۰ ثانیه و سرعت رگباری تا ۲۰ فریم بر ثانیه را با امکان عکاسی با فرمت RAW فراهم می‌کند. در حالت عکاسی JPEG تنها می‌توانید تا ۶۰ فریم بر ثانیه و با کراپ فاکتور 1.5x تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه عکاسی کنید. تصاویر RAW گرفته‌شده با Z6 III همچنین کیفیت ۱۴ بیتی خود را حفظ می‌کنند و برای دستیابی به سرعت‌های عکاسی رگباری بالاتر به ۱۲ بیت کاهش نمی‌یابند.
اگرچه Nikon Z6 III از آخرین الگوریتم‌های فوکوس خودکار استفاده می‌کند، اما سنسور نیمه‌چیده‌شده عملکردی کاملاً مشابه آنچه را که در Z8 و Z9 دیده‌ایم ارائه نمی‌دهد. انتظار می‌رود که این سنسور در ردیابی سوژه‌ها کمی ضعیف‌تر عمل کند و قابلیت‌هایی مانند تشخیص اختصاصی پرندگان در تشخیص کلی حیوانات گنجانده شده. با این حال، عملکرد این دوربین نسبت به بدنه‌های قدیمی‌تر Z6 و Z7 پیشرفت قابل توجهی داشته و متوجه خواهید شد که ردیابی سه‌بعدی هنگام ردیابی بازیکنان در حین ورزش‌ بسیار موثر عمل می‌کند.

عکس دوربین Nikon Z6 III
نمونه عکس ثبت‌شده با دوربین Nikon Z6 III

تشخیص چهره و چشم در فواصل دور مؤثر بوده و بدیهی است که رفتار فوکوس خودکار را می‌توان بسته به موقعیت تنظیم کرد. تصور می‌شود که بسیاری از عکاسان حیات وحش، روزنامه‌نگاری و ورزشی Z6 III را ابزاری مؤثر برای ثبت عکس‌های مهم اکشن بدانند. دوربین Z6 III حتی می‌تواند در سطوح بسیار پایین نور، فوکوس خودکار کند؛ این دوربین برای فوکوس با لنز f/1.2 در نوردهی 10EV- رتبه‌بندی شده و بر اساس آزمایشی که در شب به عمل آمده می‌توان صحت این ادعا را تایید کرد.
سنسور ۲۴ مگاپیکسل همچنان در یک دوربین فول‌فریم همه‌کاره استاندارد محسوب می‌شود، اگرچه دوربین‌های قدیمی‌تر مانند Sony A7 IV از آن فراتر می‌روند. کیفیت تصویر هنوز چیزی نیست بتوان به‌طور کامل آن را آزمایش کرد، اما انتظار می‌رود نتایج بسیار شبیه به Nikon Z6 II باشد. اگر به رزولوشن بیشتری نیاز دارید، Z6 III اکنون از حالت چند شاتی با رزولوشن بالا پشتیبانی می‌کند. با ترکیب تا ۳۲ تصویر، Z6 III می‌تواند تصاویر ۹۶ مگاپیکسلی ایجاد کند که از نظر جزئیات و محدوده دینامیکی برتری قابل توجهی دارد. متاسفانه، این عکس‌ها باید روی سه‌پایه گرفته شوند و هیچ راهی برای ایجاد تصاویر درون دوربین وجود ندارد؛ برای این کار باید از نرم‌افزار دسکتاپ NX Studio برای ترکیب آن‌ها استفاده کنید. این کار راحت نیست و بارها در تجربه استفاده از سونی تکرار شده، بنابراین در مورد Nikon هم باید از آن انتقاد کرد.

نمونه عکس ثبت‌شده با دوربین Nikon Z6 III

Nikon Z6 III فراتر از عکاسی

Z6 III سنت سری Z6 را به عنوان یک پلتفرم ترکیبی برای عکاسی و فیلم‌برداری ادامه می‌دهد، اما همچنین در زمینه بسیاری از ویژگی‌های رده بالا وام‌دار دوربین Nikon Z8 است. عملکرد فوکوس خودکار ویدیو بهبودیافته و Z6 III اکنون می‌تواند علاوه بر حالت‌های پیشرفته ضبط ProRes، فیلم داخلی RAW را نیز ضبط کند. ضبط داخلی RAW برای نیکون یک موفقیت بزرگ است و در حال حاضر، تنها Panasonic GH7 می‌تواند در قیمت مشابه با آن رقابت کند. بسته به نرم‌افزار ویرایشی که ترجیح می‌دهید، می‌توانید از فرمت اختصاصی NRAW نیکون یا ProRes RAW هم استفاده کنید. همچنین دارای ابزارهای کمکی پیشرفته مانند Waveform است و در حالی که صفحه نمایش کاملاً متحرک ممکن است اولین انتخاب عکاسان نباشد، در یک دوربین ترکیبی کاربرد بیشتری دارد. منظره‌یاب الکترونیکی جدید نیز برای کار با ویدئو لذت‌بخش است و جزئیات کافی برای فوکوس دستی دقیق بدون بزرگ‌نمایی نمایشگر را فراهم می‌کند.


سنسور نیمه‌چیده‌شده اکنون امکان ضبط فیلم‌های 4K با فرانمونه‌گیری تا ۶۰ فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند. فیلم‌های 4K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه کاملاً واضح هستند، اگرچه از یک کراپ فاکتور ۱.۵ برابری استفاده می‌کنند. اگر به حرکت آهسته‌تر نیاز دارید، Z6 III می‌تواند تا 1080p240 را ارائه دهد. سنسور ۲۴ مگاپیکسلی نمی‌تواند فیلمبرداری 8K را ارائه دهد، اما می‌توانید آن را تا ضبط 5.4K با نسبت تصویر ۱۶:۹ که محدودتر است، ارتقا دهید.
دوربین Z6 III خود را به‌عنوان یک دوربین فیلمبرداری توانمند ثابت کرده و تنها ویژگی‌های واقعاً غایب، ضبط Open Gate و کنترل زاویه شاتر هستند. واحد تثبیت‌کننده تصویر درون بدنه (IBIS) به‌خصوص در هنگام راه رفتن یا حرکت دوربین با سوژه، در کنترل لرزش دوربین عملکرد خوبی دارد. عملکرد فوکوس خودکار در ویدیو در ردیابی حرکت سریع و تنظیم برای آن به طرز شگفت‌انگیزی موثر است، اگرچه عجیب است که گاهی اوقات در فیلمبرداری با قفل فوکوس که در آن دوربین نباید مشکلی در حفظ فوکوس صحیح داشته باشد، منحرف می‌شود.
با این حال، Z6 III به دلیل این‌که مصالحه‌ای خوب بین سرعت خوانش سنسور و رزولوشن ارائه می‌دهد و اکثر ابزارها و حالت‌های ضبط مهم را برای راضی کردن فیلمبرداران پیشرفته داراست، در بازار امروز به عنوان یک دوربین ترکیبی واقعاً درخشان ظاهر می‌شود.


Nikon Z6 III؛ یک دوربین بدون آینه مدرن D750

برای پیدا کردن ایرادی بزرگ در Z6 III باید خیلی تلاش کرد زیرا نیکون عمداً دوربینی ساخته که هم قلب خریداران بالقوه را تسخیر کند و هم سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد. افزودن یک سنسور جدید سریع‌تر، منظره‌یاب الکترونیکی بهتر، IBIS پیشرفته و ویژگی‌های ویدیویی درجه بالا، Z6 III را به دوربینی جذاب با یک سری تکنولوژی تبدیل می‌کند که حتی در بعضی مدل‌های رده بالاتر نیز در دسترس نیستند. این در تضاد کامل با رویکرد ارائه جنس ارازان‌قیمت است که استراتژی‌ اصلی اکثر شرکت‌های دوربین‌سازی شده؛ در مورد Z6 III حتی شاهد حذف یا غیرفعال‌سازی برخی قابلیت‌ها برای حفظ سهم بازار هم نیستیم.

نمونه عکس ثبت‌شده با دوربین Nikon Z6 III

دوربین Nikon Z6 III با قیمت ۲٬۵۰۰ دلاری نشان‌دهنده یک ارتقاء قابل توجه با قیمتی منطقی است. این دوربین را باید جانشین معنوی D750 دانست، دوربینی که برای اکثر موقعیت‌ها به اندازه کافی توانمند بود و بسیاری از عکاسان برای آن احترام زیادی قائل‌اند. تصور می‌کنیم که Z6 III دقیقاً همین نقش را برای نیکون ایفا خواهد کرد و این هم برای نیکون و هم برای کاربران آن یک برد ارزشمند محسوب می‌شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.