بررسی گوپرو Hero 6 (+ نمونه فیلم و عکس)

تست تثبیت تصویر / تست داینامیک رنج / تست نورکم

2 4,764

دوربین گوپرو Hero 6 آخرین اکشن کمرای گوپرو است که این سازنده تبلیغات گسترده‌ای درزمینهٔ تفاوت‌های ایجادشده در آن انجام داده است. در فیلمی که هم‌زمان با ارائه این دوربین به بازار منتشرشده کیفیت تصاویر فوق‌العاده است. همچنین تأکید بسیار زیادی روی قابلیت ایجاد ثبات در تصویر گوپرو Hero 6 شده است.

در ادامه یکی از بررسی‌هایی که اخیراً در مورد گوپرو Hero 6 منتشرشده را می‌خوانید:

 

تثبیت تصویر

گوپرو مدعی است Hero 6 قوی‌ترین سیستم تثبیت تصویر در بین تمامی دوربین‌‎های هم‌رده بازار را دارد. آنچه که در این آزمایش به ثبت رسیده نیز ادعای گوپرو را تائید می‌کند. اما باید به یاد داشت که این فقط یک سیستم نرم‌افزاری تثبیت تصویر است و هرگز نمی‌توان آن را جایگزینی برای یک گیمبال دانست.

در ویدئوی زیر آزمایش تثبیت‌کننده‌ی تصویر گوپرو Hero 6 را می‌بینید که در ابتدا این مورد خاموش است اما در ادامه با روشن شدن تثبیت‌کننده‌ی تصویر، لرزش‌ها به شکل فراوان ای کاهش می‌یابد اما نه در حدی که با در دست داشتن یک گیمبال برابری کند.

 

داینامیک رنج

دیگر موردی که گوپرو روی آن تأکید داشته، داینامبک رنج تصویر است. این به معنای توانایی ثبت جزئیات بیشتر در نقاط بیش‌ازحد روشن یا بیش‌ازحد تاریک است. البته ازآنجایی‌که گوپرو Hero 6 قادر به تصویربرداری با فرمت‌های غیر فشرده نیست، این مورد را نمی‌توان به‌صورت علمی و دقیق بررسی کرد، اما در این آزمایش با تصویربرداری مستقیم از نور خورشید و همچنین سایه‌ها سعی شده این مورد، آزمایش شود.

حقیقت این است که Hero 6 یک دوربین ارزان‌قیمت در حد ارزان‌قیمت‌ترین دوربین‌های عکاسی DSLR یا دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی است. با در نظر گرفتن این پیش‌فرض می‌توان گفت تصویر Hero 6 بسیار خوب است و سایه‌ها و نقاط بسیار روشن به‌درستی و زیبایی در تصویر به ثبت رسیده‌اند.

 

تصویربرداری در نور کم

تصویربرداری در نور کم چالش اصلی تمامی دوربین‌های دارای حس‌گر کوچک است. ویدئویی که برای آزمایش این مورد در ادامه خواهید دید، در نیمه‌های شب به ثبت رسیده و درواقع درختان و آسمان آن‌گونه که در پس‌زمینه تصویر دیده می‌شوند، قابل رویت نبودند. این ویدئو با بالا بردن ایزو به این شکل روشن ثبت‌شده، درحالی‌که نویز زیادی هم در تصویر دیده نمی‌شود.

البته اگر به دنبال بهترین تصویربرداری در نور کم هستید، گوپرو دوربینی نیست که با این هدف ساخته شده باشد.

 

عکس‌برداری

گوپرو دوربینی نیست که با شنیدن نامش به یاد یک دوربین “عکاسی” بیفتیم! اما گوپرو Hero 6 دوربینی است که قادر به عکاسی با فرمت غیرفشرده است. گرچه ثابت بودن لنز، کاربر را برای عکاسی با آن محدود می‌کند. درهرحال دوربینی مثل گوپرو می‌تواند تصاویر ثابت جالبی به ثبت برساند که محدوده دینامیکی قابل‌توجهی دارند و فرمت غیر فشرده آن برای ویرایش بسیار مناسب است. اما عکس‌هایی که به دلیل عدم وجود زوم اپتیکال و ثبت شدن با یک فاصله کانونی ثابت بسیار باز، معمولاً باید کراپ شوند توسط این دوربین ثبت خواهند شد. چنین عکس‌هایی خصوصاً برای شبکه‌های اجتماعی بسیار خوب به نظر می‌رسند، اما روی یک اکشن کمرا نمی‌توان به‌عنوان یک دوربین عکاسی کامل حساب باشد کرد.

همواره گوپرو درزمینهٔ عکاسی چیزی بین دوربین گوشی هوشمند و یک دوربین عکاسی واقعی بوده است. دوربینی با محدودیت‌های یک دوربین موبایل و با کیفیت یک دوربین عکاسی واقعی که در ادامه یک عکس گرفته‌شده با آن را می‌بینید:

بررسی گوپرو Hero 6
نمونه عکس گرفته شده با گوپرو Hero 6

نرم‌افزار

اضافه شدن صفحه‌نمایش به دوربین گوپرو در سری‌های قبلی، یک تغییر بزرگ محسوب می‌شد. منوها همچنان مثل مدل قبلی هستند و همه‌چیز به‌آسانی و با لمس گزینه‌ها در دسترس کاربر است  و یادگیری ان از هر دوربین دیگری ساده‌تر است. ضمن اینکه کاربر از طریق اپلیکیشن های موبایلی نیز می‌تواند تمامی تنظیمات را به دست بگیرد و یا با اپلیکیشن GoPro Quik به ویرایش تصاویر بپردازد و در سریع‌ترین زمان ممکن یک کلیک ویرایش شده در اختیار داشته باشد.

بررسی گوپرو Hero 6
گوپرو Hero 6 دارای منو و تنظیماتی ساده همانند مدل قبلی است

تنها ایراد نرم‌افزاری که میتوان به گوپرو گرفت ثبت تصاویر اسلوموشن با فرمت HEVC است که هنوز آن‌چنان رایج نشده است.

 

سخت‌افزار و باتری

یکی از ایرادات همیشگی دوربین‌هایی در این ابعاد، ضعف باتری است. زیرا چنین دوربین‌هایی از باتری‌های بسیار کوچکی استفاده می‌کنند. علاوه بر این هیرو 6 حتی پس از خاموش شدن نیز شارژ از دست می‌دهد و این از نکات منفی در مورد این دوربین است. اما درهرحال کاربران دوربین‌هایی با باتری کوچک و نسبتاً ضعیف باید یک باتری اضافه نیز به همراه آن تهیه کنند تا در زمان استفاده به مشکل برنخورد، زیرا زمان تصویربرداری حداکثر یک‌ساعته‌ی گوپرو و اکشن کمراهای هم‌رده، آن‌چنان کاربردی نیست.

ازلحاظ ظاهری نیز گوپرو هیرو 6 تغییر چندانی نسبت به گوپرو Hero 6 نداشته و فقط 5 درصد از آن کوچک‌تر است که این مورد اصلاً به چشم نمی‌آید. البته انتظار می‌رود مقاومت آن در برابر ضربه و نفوذ آب نیز دقیقاً برابر با مدل قبلی باشد که این بسیار خوب است.

 

نتیجه‌گیری

گوپرو Hero 6 همان‌طور که سازنده آن ادعا می‌کند، لایق لقب بهترین اکشن کمرای حال حاضر جهان است!

دوربینی با قابلیت‌های گستره فیلم‌برداری و حتی عکاسی که اگر انتظار بیش از یک دوربین اکشن خصوصاً درزمینهٔ فیلم‌برداری از آن نداشته باشید، بهترین انتخاب شما با این قیمت خواهد بود. دوربینی قدرتمند به نسبت قیمت و ابعادش که مقاومت بسیار خوبی در برابر نفوذ آب و گردوغبار حتی بدون قاب محافظ دارد و که تصویری باثبات و باکیفیت حتی در نور کم ثبت می‌کند.

2 نظرات
  1. علی می‌گوید

    گوپرو ۶ ایراد بزرگش هنگ کردن هست که هر کاری کردم برطرف نشد نه با مموری u3و نه با آپدیت

  2. امیر می‌گوید

    به هیچ عنوان هنگ نمیکنه و بهترین گوپرو موجود تو بازاره – دوربین شما اشکال فنی داره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.