ویرایش حرفه ای عکس پرتره؛ نمونه برداری و اصلاح رنگ پوست در فتوشاپ

0 8,975

تصحیح رنگ پوست در عکس و در نهایت چاپ کردن آن می تواند با چشم انجام شود، اما در این صورت کار شما خیلی به شانس بستگی دارد. حتی اگر در محیط مناسب و با احتیاط روی عکس ها کار کنیم، چشمان به راحتی می توانند دچار اشتباه شوند. رنگ پوست در میان رنگ های پس زمینه است، حرارت نوری که برای عکاسی استفاده کرده ایم و لباس هایی که مدل ما پوشیده است. برای ایجاد کردن رنگ پوستی دقیق و زیبا، باید راه دقیق تری برای تنظیم رنگ ها یاد بگیریم. در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه.

سیب قرمز، چمن سبز، و آسمان ابی است. اما پوست انسان چه رنگی است؟

شاید در عکاسی، رنگ پوست انسان بزرگترین محدوده رنگی و پیچیده ترین محدوده رنگی را داشته باشد. از روشن ترین تا تیره ترین ترکیبات مختلف رنگی، ترکیبی از رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، قهوه ای و مشکی. حتی در بعضی رنگ های پوست مقداری آبی روشن هم وجود دارد.

همچنین، رنگ پوست انسان ها با هم متفاوت است و این تفاوت در قوم ها و نژاد های مختلف نیست، بلکه هر فرد با هر فرد دیگر رنگ پوستی متفاوت دارد. برای اینکه درک بیشتری از تفاوت رنگ پوست افراد داشته باشید می توانید نگاهی به پروژه Angelica Dass به نام Humanæ بیاندازید: angelicadass.com/humanae-work-in-progress . این پروژه Dass نشان دهنده تفاوت عظیم در رنگ پوست افراد مختلف است.

در این مطلب آموزشی در دو قدم به شما مراحلی در Adobe Photoshop را یاد خواهیم داد که می تواند به شما کمک کند. در ابتدا به شما یاد خواهیم داد که چگونه رنگ پوست را با دقت و ظرافت بالایی اصلاح کنید. سپس، یاد خواهید گرفت چگونه از رنگ پوست های اصلاح شده نمونه برداری کنید.

نظریه رنگ ها و تن رنگی پوست

دانستن نظریه پایه رنگ ها می تواند در مراحل تکنیکی اصلاح رنگ پوست به شما کمک کند.

خلاصه ای از دو سیستم رنگی

احتمالاً از دو سیستم رنگی که در عکاسی از آنها استفاده می شود اطلاع دارید. سیستم اول، RGB، سیستمی است که دوربین و کامپیوتر ما از آن استفاده می کنند. رنگ ها در این سیستم رنگی ترکیبی از مقادیر رنگ های Red (قرمز)، Green (سبز) و Blue (آبی) تشکیل می شوند. سیستم رنگی دیگر CMYK است، از این سیستم رنگی در چاپ استفاده می شود. رنگ ها در این سیستم توسط ترکیبی از مقادیر مختلف Cyan (آبی کمرنگ)، Magenta (رنگی بین بنفش و صورتی) و Yellow (زرد) ساخته می شود. به دلیل اینکه ترکیب رنگ های Cyan، Magenta و Yellow رنگی قهوه ای تیره می سازد، برای ساختن مشکی، در این سیستم از رنگ سیاه خالص (حرف K در انتهای CMYK نشان دهنده Black – سیاه است) به عنوان رنگ چهارم استفاده می شود.

معمولاً تن رنگی صورت بر اساس سیستم CMYK محاسبه می شود، حتی زمانی که روی عکس های دیجیتالی در کامپیوتر خود کار می کنیم. بعضی افراد معتقدند که تنظیم کردن رنگ پوست با استفاده از سیستم CMYK ساده تر از سیستم RGB است، اما استفاده از سیستم CMYK برای این امر دلیل تاریخی دارد. منابع رنگی که برای ساخت رنگ پوست در چاپ استفاده می شوند با سیستم رنگی CMYK کار می کنند. این منابع رنگی در طول زمان تغییر کرده اند اما باز هم در سیستم رنگی CMYK باقی مانده اند. اطلاعات بسیار زیادی در زمینه تنظیم رنگ پوست در سیستم رنگی CMYK وجود دارد که اگر با استفاده از این اطلاعات رنگ پوست را اصلاح کنیم بسیار ساده تر خواهد بود تا اینکه این اطلاعات را در قالب سیستم رنگی RGB در بیاوریم و از این سیستم برای اصلاح رنگ استفاده کنیم.

اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید بدانید: این دو سیستم رنگی کاملاً متفاوت و از هم جدا نیستند. بلکه می توانند بر روی یک دیگر تأثیر گذار باشند. در حقیقت، اینکه بدانید این دو سیستم رنگی چه تأثیری روی هم می گذارند می تواند در تصحیح رنگ پوست به شما کمک کند.

برای اینکه ببینید چگونه این سیستم های رنگی با هم ارتباط دارند، در برنامه Photoshop از قسمت Image -> Adjustments گزینه Colour Balance را انتخاب کنید یا می توانید از قسمت Layer -> New Adjustment Layer گزینه Colour Balance را انتخاب کنید و به قسمت Properties آن توجه کنید. با تنظیمات این قسمت کار کنید تا بتوانید نحوه عملکرد و تأثیر دو سیستم رنگی را بر روی هم ببینید.

· نقطه مقابل Cyan، Red است. برای اینکه مقدار بیشتری Cyan اضافه کنید، از مقدار Red کاسته خواهد شد، همچنین برای ایجاد کردن Red بیشتر باید از مقدار Cyan کم کنید.

· نقطه مقابل Magenta، Green است. برای اینکه مقدار بیشتری Magenta اضافه کنید، از مقدار Green کاسته خواهد شد، همچنین برای ایجاد کردن Green بیشتر باید از مقدار Magenta کم کنید.

· نقطه مقابل Yellow، Blue است. برای اینکه مقدار بیشتری Yellow اضافه کنید، از مقدار Blue کاسته خواهد شد، همچنین برای ایجاد کردن Blue بیشتر باید از مقدار Yellow کم کنید.

سیستم های رنگی در فتوشاپ

نکته خیلی مهمی که در رابطه با برنامه Photoshop وجود دارد این است که این برنامه به شما اجازه می دهد اطلاعات مربوط به هر دو سیستم رنگی را داشته باشید، بدون اینکه سیستم رنگی را تغییر دهید. با اینکه ما تغییرات لازم برای اصلاح رنگ پوست را در سیستم رنگی CMYK می دهیم، اما در فضای معمولی RGB کار خواهیم کرد. ما فایل های دیجیتالی را به سیستم رنگی CMYK تغییر نخواهیم داد.

تن رنگی پوست با مقادیر CMYK

شما می توانید مقادیر هر رنگ را برای ساخت دقیق رنگ پوست توسط یک فرمول بدست بیاورید. هر ویرایشگر تصویری یک فرمول خاص مورد علاقه خود را دارد. این فرمول ها معمولاً ترکیبی از Cyan، Magenta، Yellow و Black هستند. برای مثال:

· مقدار Cyan را بدست می آورید، مقدار Magenta را دو برابر Cyan می گذارید و مقدار Yellow باید چیزی بین یک پنجم تا یک سوم بیشتر از مقدار Magenta باشد (۲۰C 40M 50Y).

اما همانطور که تا اینجا گفتیم، رنگ پوست بین افراد مختلف بسیار متغیر است. بنابراین از هر فرمولی که استفاده کنید، تنها برای شروع کار می تواند مناسب باشد. نمودار زیر راهنمایی است برای ساخت رنگ های پوست مختلف.

متعادل کردن رنگ پوست

ما در این مطلب در دو مرحله با رنگ پوست سر و کار خواهیم داشت. در مرحله اول، می خواهیم با استفاده از قسمت Info و لایه تنظیماتی Curves در برنامه Photoshop رنگ پوست را اصلاح کنیم. و در مرحله دوم، با توجه به رنگ اصلاح شده پوست، می خواهیم خودمان رنگ پوست را بسازیم.

۱- آماده سازی عکس

یک عکس از صورت یک فرد با نورپردازی مناسب انتخاب کنید، ترجیحاً عکسی انتخاب کنید که پس زمینه زیادی نداشته باشد. اگر امکان داشت، قبل از اینکه روی اصلاح پوست کار کنید تراز سفیدی عکس را بررسی کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید. تکنیکی که برای اصلاح رنگ پوست استفاده می کنیم تمامی رنگ های موجود در عکس را تغییر می دهد، اما اگر تراز سفیدی عکس درست باشد کار شما ساده تر خواهد بود.

می توانید سایر مراحل ویرایش و روتوش عکس را قبل یا بعد از اصلاح رنگ پوست انجام دهید. گاهی اوقات روتوش عکس بعد از اصلاح رنگ پوست ساده تر است. در حقیقت، گاهی اوقات بعد از اصلاح رنگ پوست بعضی از قسمت هایی که می خواستید روتوش کنید، دیگر نیازی به روتوش نخواهند داشت. در بعضی مواقع دیگر، اصلاح رنگ پوست کمک می کند تا روتوش های انجام شده نرم تر شوند. با آزمایش و کسب تجربه خواهید دید که کدام روش بهتر است و در چه شرایطی بهتر جواب می دهد.

۲- نمونه خود را انتخاب کنید

برای شروع اصلاح رنگ پوست، از قسمت Window گزینه Info را باز کنید (می توانید با زدن دکمه F8 هم این کار را بکنید) سپس با زدن دکمه I ابزار Eyedropper را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات بالای صفحه، گزینه Sample Size را روی ۱۱ by 11 Average بگذارید. اگر عکس شما رزولوشن پایینی دارد، بهتر است مقدار Sample Size را کوچکتر (۵ by 5 Pixels) بگذارید.

قسمتی از پوست که نور متوسطی دارد را با کلیک کردن بر روی آن قسمت انتخاب کنید. قسمتی که نور شدیدی دارد را انتخاب نکنید. غلظت رنگی در چنین قسمت هایی پایین است و نمی توان به خوبی از چنین قسمتی نمونه گرفت. از روی گونه ها هم نمونه نگیرید، چرا که خانوم ها معمولاً روی گونه های خود آرایش دارند و آقایان هم معمولاً گونه هایشان کمی قرمز تر است. چانه، پیشانی و گردن قسمت های مناسبی برای نمونه گرفتن از صورت خانوم هاست. برای مرد ها، می توانید از پیشانی یا بالای گونه ها برای نمونه برداری استفاده کنید. وقتی قسمت مورد نظر خود را برای نمونه برداری انتخاب کردید، با نگه داشتن Shift و با ابزار Eyedropper روی آن قسمت کلیک کنید تا از آن قسمت نمونه بگیرید.

در پنجره Info،بر روی قطره چکان نشان داده شده کلیک کنید و گزینه CMYK Color را انتخاب کنید. با این کار در حالی که سیستم رنگی عکس RGB است، مقادیر رنگ را در سیستم CMYK نشان خواهد داد.

۳- ارزیابی اطلاعات رنگی

اعداد CMYK را برای نقطه ای که انتخاب کردید ارزیابی کنید. برای مثال، در عکس من، مقادیر رنگی در نقطه نمونه گرفته شده به صورت زیر است:

· C 18

· M 48

· Y 48

· K 1

با توجه به نمودار رنگ پوستی که در بالا قرار داده شده، در رنگ پوست اروپایی های سفید پوست مقدار Yellow به اندازه ۲۵% بیشتر از Magenta است. در عکس من، مقدارYellow و Magenta به یک مقدار است، بنابراین من باید مقداری Yellow به عکس اضافه کنم.

من همچنین مقدار Cyan را کمتر از Magenta می خواهم. در نمودار من اینطور توصیه شده که با Cyan به اندازه ۲۵% Magenta کار را شروع کنید. در عکس من، مقدار Cyan تقریباً به اندازه یک سوم مقدار Magenta است، بنابراین باید کمی مقدار Cyan را هم کم کنم.

اصولاً در رنگ پوست سفید پوست های اروپایی Black وجود ندارد، بنابراین باید مقدار Black را هم به صفر برسانم. مقدار Black ای که در پنجره Info مشاهده می کنید از ترکیب Cyan، Magenta و Yellow تشکیل شده که برای از بین بردن آن باید تغییراتی در مقدار این رنگ ها انجام دهم.

۴- با استفاده از Curves تغییراتی انجام دهید

برای تغییرات رنگی، یک لایه تنظیماتی Curves بسازید (از قسمت layer -> New Adjustment Layer می توانید Curves را انتخاب کنید و یا می توانید آن از قسمت Add a New Adjustment Layer در پایین قسمت لایه ها انتخاب کنید ). در پنجره Curves گزینه On-Image Adjustment Tool (نشانه انگشت) را انتخاب کنید.

شما باید در تنظیمات Curves در کانال های رنگی Red، Green وBlue به صورت جداگانه کار کنید، بنابراین به خاطر داشته باشید:

· برای اضافه کردن Yellow، Blue کم خواهد شد یا با کم کردن Yellow، مقدار Blue اضافه خواهد شد.

· برای اضافه کردن Magenta، Green کم خواهد شد یا با کم کردن Magenta، مقدار Green اضافه خواهد شد.

· برای اضافه کردن Cyan، Red کم خواهد شد یا با کم کردن Cyan، مقدار Red اضافه خواهد شد.

در آن واحد بر روی یک کانال رنگی کار کنید، با ابزاری که انتخاب کرده اید (انگشت داخل پنجره تنظیماتی Curves) بر روی قسمتی که می خواهید تغییر دهید کلیک کنید و در حالی که دکمه موس را پایین نگه داشته اید با بالا و پایین بردن موس مقدار آن رنگ را تغییر دهید. اعداد موجود در ستون سمت چپ پنجره Info نشان دهنده مقادیر ابتدایی رنگ هاست و مقادیر موجود در ستون سمت راست، مقادیری است که با تغییرات شما بدست آمده است.

در عکس من، من با کار کردن بر روی کانال رنگی Blue شروع کردم و کمی Yellow به عکس اضافه کردم، سپس بر روی کانال رنگی Red رفتم و از مقدار Cyan عکس کم کردم. تغییر دادن هر کانال بر روی کانال های دیگر هم تغییراتی ایجاد می کند، بنابراین بهتر است تنظیمات کوچکی انجام دهید و بین کانال های رنگی رفت و آمد داشته باشید تا بتوانید رنگی که می خواهید را با دقت بالا بسازید.

۵- غلظت رنگی را تغییر دهید

تغییر دادن رنگ ها در غلظت رنگی عکس هم تأثیر می گذارد. بنابراین بعد از تغییر دادن رنگ های عکس با استفاده از Curves، با اضافه کردن لایه تنظیماتی Hue/Saturation (می توانید از قسمت Layer -> New Adjustment Layer گزینه Hue/Saturation را انتخاب کنید و یا می توانید از قسمت Add a New Adjustment Layer در قسمت پایین لایه ها این گزینه را انتخاب کنید) باید غلظت رنگی عکس را تنظیم کنید. مقدار Saturation را به مقدار لازم کم کنید.

اگر بعد از تغییر دادن غلظت رنگی برگشتید و دوباره لایه تنظیماتی Curves را تغییر دادید شگفت زده نشوید. شاید حتی بخواهید با انتخاب کردن کانال RGB در لایه تنظیماتی Curves در روشنایی و تاریکی عکس تغییرات کلی ای ایجاد کنید (خط سفید رنگی که در عکس زیر مشاهده می کنید نشان دهنده کانال رنگی RGB است).

زمانی که از رنگ پوست عکس خود راضی شدید، قبل از اینکه به مرحله بعد بروید از لایه یک کپی بگیرید.

قبل از تغییرات

نمودار منبع رنگ پوست: اندازه گیری تن رنگی پوست

حالا که رنگ پوستی دارید که از آن رضایت دارید، تعدادی رنگ پوست مختلف جمع کنید تا بتوانید با آنها نموداری از رنگ پوست های مختلف بسازید.

با کلیک کردن بر روی علامت بالا سمت راست پنجره Info و غیر فعال کردن Color Sample نمونه هایی که در مرحله اول ویرایش ایجاد کرده بودید را از بین ببرید. عکسی که روی آن کار کرده اید را به یک لایه تبدیل کنید، برای این کار از قسمت Layer گزینه Flatten Image را انتخاب کنید و یا از قسمت تنظیمات لایه ها Flatten Image را انتخاب کنید).

۱- نمونه های خود را آماده کنید

با فشردن دکمه M ابزار Elliptical Marquee را انتخاب کنید و قسمت کوچکی از پوست که روشن است را انتخاب کنید (به اندازه ۲۵۰ در ۴۰۰ پیکسل). از این قسمت انتخاب یک کپی در لایه جدید بسازید (برای این کار دکمه ترکیبی Ctrl+J را فشار دهید). یک قسمت دیگر از قسمت های تیره تر پوست را با همان ابعاد انتخاب کنید و از این قسمت هم یک کپی در لایه دیگر بگیرید.

حال لایه Background را خاموش کنید. حال دو لایه جدید خواهید داشت، هر کدام نمونه ای از یک قسمت و رنگ پوست است. هر دو لایه را انتخاب کنید و آن ها را با هم ترکیب کنید (برای این کار می توانید دکمه ترکیبی Ctrl+E را بزنید و یا از قسمت تنظیمات لایه ها گزینه Merge Layers را انتخاب کنید).

سپس از قسمت Filter -> Blur فیلتر Gaussian Blur را انتخاب کنید. تنظیماتی را انجام دهید که تمام نشانه های پوست و بافت آن را از بین ببرد.

۲- یک Gradient بسازید

ابزار Gradient (دکمه G) را انتخاب کنید و در قسمت تنظیمات بالای صفحه گزینه Foreground to Background را انتخاب کنید، گزینه Dither را تیک بزنید و تیک Transparency را بردارید.

از قسمت بالا گزینه Gradient Picker را انتخاب کنید تا پنجره تنظیمات آن باز شود. نشانه گر رنگ یک سمت نمودار را انتخاب کنید و در قسمت تنظیمات Color، گزینه User Color را بزنید. نشانه گر موس شما تغییر می کند، حال بر روی یکی از دو نمونه رنگی پوستی که ساخته اید کلیک کنید. در انتهای دیگر این Gradient همین کار ها را تکرار کنید و این بار رنگ پوست دیگر را انتخاب کنید. برای Gradient خود نامی انتخاب کنید و آن را Save کنید و در نهایت بر روی OK کلیک کنید.

وقتی که تنظیمات Gradient را آنطور که خواستید انجام دادید، با استفاده از ابزار Gradient، تنالیته ای از دو رنگ انتخابی در صفحه ایجاد می کنید، طوری که این تنالیته تمام لایه را در بر بگیرد. حال شما لایه ای خواهید داشت که تمام صفحه را با تن رنگ پوست در بر گفته است.

۳- فایل منابع رنگی خود را ذخیره کنید

لایه Background را پاک کنید (ابتدا با دوبار کلیک کردن بر روی لایه، این لایه را از حالت قفل خارج کنید و سپس آن را پاک کنید). اندازه عکس را به مقداری تغییر دهید که بتوانیم بهتر روی آن کار کنیم، برای این کار از قسمت Image گزینه Image Size را انتخاب کنید و مقادیر طول و عرض عکس را به ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ پیکسل تغییر دهید. در پنجره Image Size، گزینه Resample را بر روی حالت Bicubic (یا Smooth Gradients) تغییر دهید.

شاید بخواهید با استفاده از ابزار Text (دکمه T) اطلاعاتی راجع به رنگ ها را در داخل خود عکس اضافه کنید. برای مثال، من اطلاعات مربوط به رنگ پوست و همچنین مقادیر CMYK آن را در کنار عکس اضافه کردم.

این عکس را با پسوند فتوشاپ (.psd) در داخل پوشه ای که برای منابع رنگ پوستی آماده کردید ذخیره کنید. اسم فایل را با توجه به رنگ پوست آن انتخاب کنید، برای مثال، من اسم این فایل را “Male Caucasian Medium” (رنگ پوست مرد سفید پوست اروپایی) انتخاب کردم.

استفاده از منبع رنگ پوست

زمانی که می خواهید ویرایش حرفه ای بر روی عکس های پرتره انجام دهید و یا می خواهید رنگ های یک عکس را اصلاح کنید می توانید از این فایل های ساخته شده استفاده کنید.

عکسی که رنگ پوست آن به رنگ پوست فرد داخل عکس نزدیک تر است را باز کنید. با استفاده از پنجره Info و ابزار Eyedropper همانطور که در بخش اول یاد گرفتید قسمتی از پوست فرد داخل عکس را نمونه بگیرید. از مقادیر CMYK آن یادداشت بردارید.

با استفاده از مقادیر CMYK منبع رنگ پوستی که باز کرده اید، سعی کنید مقادیر رنگ پوست فرد داخل عکس را تغییر دهید، همانطور که ما در اول این مطلب رنگ پوست را اصلاح کردیم، سعی کنید ارقام CMYK را به نمونه ای که دارید نزدیک کنید.

شرکت ها و هنرمندانی هستند که نمونه هایی از رنگ پوست ها را با اطلاعات CMYK بر روی اینترنت قرار داده اند. فایل هایی که اطلاعات CMYK در داخل خود دارند می توانند به شما کمک کنند، اما از فایل های .jpg که تنها برای نمونه قرار داده شده استفاده نکنید. فایل های تصویری که در داخل اینترنت قرار داده شده، از یک منبع رنگی خاص جدا شده، فشرده شده و سپس تبدیل به عکس شده. بنابراین مقادیر CMYK ای که از این عکس ها می توانید خودتان بدست بیاورید معمولاً تا حدی متفاوت با آن چیزی است که در واقعیت خواهد بود.

جمع بندی

اصلاح کردن رنگ پوست در عکس ها کار بسیار دشوار ولی ضروری برای بدست آوردن یک پرتره با کیفیت بالا است. شما می توانید با تنظیمات ساده و ابتدایی تراز سفیدی و تغییر دادن رنگ ها با چشم به سادگی رنگ پوست را اصلاح کنید، اما اگر زمان بگذارید و با استفاده از نمونه های دقیق، رنگ پوست را با دقت و ظرافت بالا و با ابزار Curves اصلاح کنید، نتیجه فوق العاده بهتری خواهید گرفت. وقتی منابع رنگ پوستی داشته باشید که به خوبی اصلاح شده اند، می توانید در اصلاح رنگ عکس های پرتره دیگر از این منابع استفاده کنید و با دقت و ظرافت بالا رنگ های آن عکس را اصلاح کنید.

منبع: Lenzak


نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.