بررسی دقیق‌تر دوربین قطع متوسط فوجی

0 1,641

همان‌طور که می‌دانید، فوجی اولین دوربین قطع متوسط خود را با نام تجاری  GFX 50S معرفی کرد. این دوربین که رقیب جدی نمونه‌ی مشابه هسلبلاد X1D به شمار می‌رود، در همین گام اول در برخی موارد از رقیب خود پیشی گرفته است. متن پیش رو به بررسی دقیق‌تر این دوربین و لنزهای معرفی شده‌ی آن خواهد پرداخت.

برخلاف انتظار، فوجی از حسگرهای اختصاصی X-Trans  خود در این دوربین بهره نبرده است و از حسگر مشابه هسلبلاد X1D استفاده کرده است. بی‌شک مهم‌ترین دلیل این تصمیم، استفاده‌ی انحصاری فوجی از حس‌گرهای خود است که به تولید در تعداد بسیار محدود منجر می‌شود؛ این در حالی است که حسگر سونی در دوربین‌هایی مختلفی از سازندگانی چون فیزوان، هسلبلاد و پنتاکس مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب اگر فوجی از حسگرهای خود در دوربین جدیدش بهره می‌برد، بی‌شک از لحاظ قیمت نمی‌توانست با نمونه‌ی مشابه به رقابت بپردازد.

از آن‌جایی که دوربین فوجی GFX  با حسگری مشابه رقیب خود، یعنی حسگر 51.4 مگاپیکسلی با ابعاد 32.9در43.8 میلی‌متر، معرفی شده است، شرکت فوجی نقاط قوت دیگری برای این دوربین درنظر گرفته است که در این میان می‌توان به چشمی الکترونیکی با امکان تنظیم زاویه، باتری‌گریپ و امکان اتصال به کامپیوتر در هنگام عکاسی  اشاره کرد. اما بی‌شک بیشترین برتری این دوربین نسبت به هسلبلاد X1D ‌در لنزهای معرفی شده برای این دوربین قابل پی‌گیری است.

در حالی که هسلبلاد دوربین خود را به همراه دو لنز XCD 90 f3.2 و XCD 45 f3.5 معرفی کرده بود و دیروز لنز زاویه باز XCD 30 f3.5 را به آن افزود و همچنان علاقه‌مندان و کاربران این دوربین منتظر معرفی لنز نرمال هستند(!)؛ فوجی شش لنز مختلف را به همراه این دوربین معرفی کرده است که البته سه لنز در ابتدای سال 2017 و سه لنز دیگر در میانه و اواخر این سال به بازار عرضه خواهند شد.

لنزهایی که به همراه دوربین در ابتدای سال 2017 عرضه می‌شوند شامل لنزهای 63mm f2.8  (معادل 50 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری)، 32-64 f4 (معادل 50-25 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری) و لنز ماکرو 120mm f4 (معادل 95 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری و با بزرگ‌نمایی 1:0.5) است. تا همین‌جا، نه تنها فوجی برای دوربین خود لنز نرمال سریع (با دیافراگم باز) معرفی کرده است، بلکه یک لنز زوم و یک لنز ماکروی بسیار پرکاربرد را نیز در اختیار کاربران قرار داده است.

اما سه لنز باقی‌مانده قطعا برگ برنده‌های فوجی در رقابت با هسلبلاد خواهند بود. اولین لنز که در میانه‌ی سال 2017 به بازار عرضه می‌شود، لنزفوق واید 23mm f4 (معادل 18 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری) است که هسلبلاد حتی در لنزهای سری H نیز مشابهی برای آن ندارد! وایدترین لنز هسلبلاد سری H لنز HCD 24 f4.8 است که هم از نظر بازترین دیافراگم و هم از نظر فاصله‌ی کانونی پایین‌تر از این لنز قرار می‌گیرد. معرفی این لنز بسیاری از عکاسان معماری و عکاسان منظره را خوشحال خواهد کرد.

3376664680

دو لنز دیگر معرفی شده که در اواخر سال 2017 به بازار عرضه می‌شوند، لنزهای 45mm f2.8  (معادل 35 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری) و 110mm f2  (معادل 87 میلی‌متر بر روی دوربین 35 میلی‌متری) هستند. همان‌طور که می‌دانید لنز معادل 35 میلی‌متر، لنزی کلاسیک و همه کاره است که در نمونه‌ی مشابه هسلبلاد نیز دیده می‌شود. اما دیافراگم بازتر لنز فوجی، آن را یک پله بالاتر از لنز مشابه‌اش قرار می‌دهد.

6346515069

هم‌چنین به نظر می‌رسد لنز معادل 87 میلی‌متر که یکی از لنزهای کلاسیک پرتره است،‌ بیش از یک پله(!) از لنز تقریبا مشابه هسلبلاد خود قرار گرفته است. این لنز هم فاصله‌ی کانونی بلند‌تری دارد که آن را برای پرتره مناسب می‌کند و هم بازترین دیافراگم آن بیش از یک استاپ بازتر از نمونه‌ی مشابه هسلبلاد است.

1481773724

تفاوت چشم‌گیر لنزهای فوجی با لنزهای هسلبلاد در نکته‌ای ساده نهفته است. لنزهای فوجی فاقد شاتر داخلی هستند و در نتیجه سازنده با آزادی بیشتری به طراحی و ساخت لنز می‌پردازد. در واقع دیافراگم بسته‌تر لنزهای هسلبلاد برای دستیابی به سرعت شاتر 1/2000 ثانیه است که برای عکاسی با فلاش بسیار بااهمیت است.

در ادامه نیز می‌توانید چند نمونه عکس از دوربین فوجی GFX 50S را مشاهده نمایید.

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.