محبوب‌ترین‌ دوربین‌ها و لنزهای سال ۲۰۱۶ کدام هستند؟

5 1,857

محبوب‌ترین دوربین‌ها در سال ۲۰۱۶ کدام‌اند؟ عکاسان حرفه‌ای در این سال از چه دوربین‌هایی بیشتر استفاده کرده‌اند؟ کدام لنز‌ها بیش از همه مورد استفاده قرار گرفته؟ و یا اینکه عکاسان دوربین خود را بر معمولاً بر روی چه تنظیماتی قرار داده‌اند و با چه فاصله کانونی از لنز، تصویر مورد نظر خود را خلق کرده‌اند؟

تحلیل‌گران سایت explorecams با بررسی متادیتا و فایل EXIF بیش از ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار عکس‌ مختلف که در سال ۲۰۱۶ در سایت‌های معتبری همچون Flickr، 500px و Pixabay به اشتراک گذاشته شده، به نتایج جالبی دست یافته‌اند. آنالیزورهای این سایت با تحلیل این داده‌ها محبوب‌ترین دوربین‌ها و ابزار‌های جانبی‌ آن در میان عکاسان را مشخص کرده‌اند. نتایجی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، برای کسانی که به‌ دنبال خرید دوربین می‌باشند و در میان انتخاب‌های متفاوت بازار سردرگم هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

۵ برند محبوب

در میان کمپانی‌های متعددی که به تولید دوربین‌های عکاسی مشغول هستند، بیشترین عکس‌های به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجماعی مربوط به کانن است. در جایگاه دوم رقیب سنتی این کمپانی یعنی نیکون قرار گرفته است. با کمی اختلاف نسبت به این دو کمپانی سونی مقام سوم را به خود اختصاص داده و جالب اینجاست که Apple چهارمین دوربین پرکاربرد در میان عکاسان است که خود زنگ خطری برای تولید‌کنندگان دوربین‌های DSLR به حساب می‌آید. در مقام پنجم نیز Fujifilm قرار گرفته است و سایر برند‌ها نیز پایین‌تر از این ۵ کمپانی قرار می‌گیرند.

پرکاربرد‌ترین دوربین‌ها

با وجود معرفی دوربین Canon 5D mark IV، این دوربین هنوز نتوانسته است در این لیست جای بگیرد چرا که هنوز چند ماهی است که از معرفی این دوربین توانمند می‌گذرد. با این حال نسخه قبلی این دوربین یا همان 5D Mark III طبق تحلیل‌های سایت explorecams پرکاربردترین دوربین در میان عکاسان به شمار می‌رود و خیلی از عکس‌هایی که در شبکه‌های حرفه‌ای عکاسی به اشتراک گذاشته شده است، با این دوربین ثبت شده‌اند. رتبه دوم و سوم نیز در قبضه کانن است و به ترتیب دوربین‌های Canon 6D و 5D Mark II در این رتبه قرار دارند. البته دوربین 5D Mark II که بیش از ۸ سال از معرفی آن می‌گذرد امروزه کمی از تکنولوژی روز جا مانده است و نمی‌توان آن را در میان پیشرفته‌ترین دوربین‌های حال حاضر بشمار آورد، با این حال این دوربین همچنان مورد استفاده بسیاری از عکاسان قرار می‌گیرد. در رتبه‌های بعدی نیز دوربین‌های Nikon D7100 و canon 70D قرار گرفته‌اند.

 

محبوب‌ترین دوربین‌ها و لنز‌های Canon
محبوب‌ترین دوربین‌ها و لنز‌های نیکون

لنز‌های پرکاربرد

پرکاربردترین لنز در میان لنز‌های متعددی که تا به حال روانه بازار شده است لنز Canon EF 24-105 F4L IS است. لنز بعدی، Nikkor DX 18-105 F3.5-5.6G ED است. در رتبه بعدی لنز زوم Nikkor DX 18-55 F3.5-5.6G ED قرار دارد. در رتبه‌های بعدی لنزهای Canon 24-70 F2.8L II USM و Canon 70-200 F2.8L II USM قرار گرفته است. از دیگر لنز‌های محبوب این پژوهش می‌توان به Canon EF-S 18-55 F2.5-5.6 IS II و لنز زوم Nikkor 24-70 F/2.8G ED اشاره کرد.

 

محبوب‌ترین لنز‌هایی که کابران 5D Mark III از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

 

محبوب‌ترین لنز‌هایی که کابران Canon 6D از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

 

محبوب‌ترین لنز‌هایی که کابران Canon 5D Mark II از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

 

محبوب‌ترین لنز‌هایی که کابران Nickon D7100 از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

 

محبوب‌ترین لنز‌هایی که کابران Canon 70D از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

رایج‌ترین تنظیمات

طبق این تحلیل، نمودار زیر نشان‌گر متداول‌ترین تنظیماتی است که عکاسان هنگام عکاسی از آن استفاده کرده‌اند.

 

در آخر باید توجه داشته باشیم که آمار فوق صرفاً محبوبیت دوربین‌ها و لنزهای مختلف را مشخص کرده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که این محصولات از لحاظ کیفی نیز از دیگر ‌دوربین‌ها و یا لنز‌ها برتر باشند. خیلی از دوربین‌ها شاید کیفیت بیشتری داشته باشند و یا بسیاری از لنز‌ها ممکن است وضوح به نسبت بالاتری را ارائه دهند، اما دلایل متعددی از جمله قیمت، محدودیت در تولید و یا ضعف در خدمات پس از تولید، می‌تواند از دلایل اصلی قرار نداشتن آن‌ها در این رتبه‌بندی باشد.

5 نظرات
  1. عارف می‌گوید

    ممنون از مطالب مفیدتون ??

  2. علی می‌گوید

    سلام خسته نباشید. ببخشید میخواستم بپرسم بنظر شما نیکون ِD5500 بهتره یا D7100 ؟
    با اینکه قیمت هاشون هم تقریبا یکسانه.
    به نظر شما کدوم یکیشون به صرفه تره ؟؟
    اولین دوربینم هست ک میخوام بخرم ولی بخاطر علاقه زیادم به عکاسی خ تحقیق کردمو میشه گفت زیادی اماتور نیستم

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام علی جان
      این دو دوربین از لحاظ مشخصات فنی بسیار شبیه به هم هستند. D7100 دو سال قبل‌تر از D5500 تولید شده و کمی قدیمی تر است. سنسور هر دو دوریبن بسیار مشابه یکدیگر هستند ولی D7100 از نقاط فوکوس بیشتری برخوردار است و می‌تواند با سرعت ۶ فریم در ثانیه به صورت پی‌در‌پی عکس بگیرد درحالی که این عدد برای D5500 حداکثر پنج است. در عوض نمایشگر D5500 لمسی است که در D7100 این‌طور نیست. در کل D7100 انتخابی منطقی‌تر به نظر می‌رسد چرا که امتحان خود را پس داده و برای شروع عکاسی حرفه‌ای گزینه‌ای مناسب‌تر به حساب می‌آید.

      1. علی می‌گوید

        سلام. ممنون بابت جوابتون.
        ی سوال دیگ هم داشتم ک ممنون میشم ج بدین
        من کلا از خیر 5500 گذشتم چون دوربینیه که زیاد مشکل پیدا میکنه. البته به نظر من
        شما بین 7100 و 7200 کدوم رو میپسندین ؟؟! به نظر شما 7200 امتحانشو پس داده ؟!!
        و اینکه من نگاه کردم 7200 با لنز 18-55 ندارن هیچ جا. من میخوام یدونه 18-55 و یدونه 50 پرایم 1.8 واس پرتره بگیرم. به نظر شما این ترکیب بهتره یا 18-140 ؟!
        و اینکه میتونم بادی 7200 و 18-55 جداگونه بردارم ؟؟!
        بازم ممنون 😉

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.