اپیزود 02: فعلا سراغ منحنی‌ها نروید

0 1,153

اپیزود 02 قابلیت Curve در فتوشاپ: آموزش فتوشاپ و لایتروم با منحنی‌های نور یا Curves بسیار ساده و لذت‌بخش است. اما این مربوط به زمانی است که شما با مفاهیم پایه‌ای نورها آشنا باشید. در اینجا آموزش curves شماره 2 قرار داده ایم. نگران نباشید. عبارت “مفاهیم پایه‌ای” کمی موضوع را پیچیده نشان می‌دهد.  اما بسیار ساده‌تر از این‌هاست. منظور من این است که اگر می‌خواهید تنظیم نور در فتوشاپ را یاد بگیرید، باید بدانید که هر کجایی از منحنی‌های نور یا Curves دقیقاً روی کدام بخش از تصویر تأثیر می‌گذارند. برای همین می‌توانید در ابتدا مستقیماً سراغ خود منحنی‌ها نروید.

توضیحات ویدئو: پیشنهاد می‌کنم در این ویدئوی کوتاه آموزش فتوشاپ، استفاده از این اسلایدر‌ها را هم ببینید تا به درک بهتر طرز کار منحنی‌ها و روش استفاده از آن‌ها کمک کند.

پانل Curveها در ویرایشگر فایل خام که در درس قبلی آن‌ را توضیح دادم، خود به دو بخش جداگانه تقسیم می‌شود. قسمت اول Parametric نام دارد و در زیر آن چهار اسلایدر می‌بینید که هر کدام از آن‌ها می‌تواند بخشی از تصویر را تاریک‌تر یا روشن‌تر کند.
در واقع تأثیر این اسلایدر‌ها، محدود است و هر کدام از آن‌ها می‌توانند روی بخش مربوط به خودشان تأثیر بگذارند. نام این اسلایدر‌ها به این ترتیب است:

  • Highlights یا نقاط خیلی روشن (تقریباً سفید)
  • Lights یا روشنی‌ها
  • Dark یا تاریکی‌ها
  • Shadow (که به معنی سایه است، اما در اینجا منظور نقاط خیلی سیاه است)

حالا می‌توانیم حدس بزنیم که هر کدام از آن‌ها کدام قسمت از تصویر را تغییر می‌دهند. مثلاً وقتی اسلایدر Lights یا روشنی‌ها را به سمت راست می‌بریم، همه بخش‌های تصویر که تقریباً در این محدوده قرار می‌گیرند، روشن‌تر می‌شوند. اما مثلاً نقاط خیلی روشن یا نقاط خیلی تاریک تأثیر بسیار کمتری می‌گیرند و طبیعتاً نقاط سیاه تصویر هم اصلاً تغییر نمی‌کنند.
من در تصویر زیر، هر اسلایدر را با یک شماره مشخص کرده‌ام. روی تصویر هم محدوده‌ای (تخمینی) از جایی که تأثیر می‌گذارند را هم نشان داده‌ام. خودتان هم می‌توانید این اسلایدر‌ها را روی تصویر آزمایش کنید و تأثیر آن را ببینید.

اپیزود 02: فعلا سراغ منحنی‌ها نروید

حالا این تغییرات روی منحنی‌ها چطور دیده می‌شوند؟ کافیست وقتی یکی از اسلایدرها را تغییر می‌دهید، به منحنی توجه کنید. اگر منحنی را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم، هر اسلایدر بیشترین تغییر را روی یکی از این قسمت‌ها می‌گذارد. مثلاً وقتی اسلایدر Lights که دومین اسلایدر است را به سمت راست یا روشنی می‌برید، خط منحنی ما، در دومین بخش خود (از سمت راست) روشن‌تر شده و کمی رو به بالا می‌رود.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.