اپیزود 03: چرا منحنی یا Curve، یک خط صاف است؟

0 1,977

اپیزود 03 – اولین سوالی که همه کارآموزان درباره curveها از من می‌پرسند، این است که مگر منحنی‌ها نباید منحنی باشند؟ پس چرا Curve در فتوشاپ، یک خط صاف است؟ منحنی‌های نور یا Curves در فتوشاپ، قوی‌ترین و منعطف‌ترین ابزارهای تنظیم رنگ  نور در این برنامه هستند و شاید دلیل اینکه خیلی از عکاسان و ویرایشگران از این ابزار استفاده نمی‌کنند هم دقیقا به همین قدرت فوق‌العاده این ابزارها ربط داشته باشد. خیلی‌ها نمی‌دانند دقیقا کی و چقدر باید با منحنی‌ها کار کنند. اولین چیز ترسناک درباره منحنی‌های فتوشاپ این است که اصلا “منحنی” نیستند. بلکه یک خط صاف هستند و همین باعث می‌شود تا وقتی بار اول به سراغ آن‌ها می‌روید، فکر کنید احتمالا یک چیزی درست نیست.

از این بدتر زمانی است که به شما می‌گویم، می‌توانید “یک جاهایی از منحنی را ثابت نگه دارید و یک جاهایی را تغییر دهید”! مگر می‌شود یک جاهایی را ثابت نگه داشت. آخر وقتی روی آن خط صاف کلیک می‌کنیم و آن را به بالا یا پایین می‌کشیم، همه خط با هم تغییر می‌کند. این دیگر چه جور آموزش فتوشاپ است؟

راستش، در واقع ما اصلا چیزی به نام منحنی نداریم. برای یادگیری ساده این منحنی، اینبار از روش دوم استفاده از منحنی‌ها (یعنی روش لایه‌های تنظیم‌کننده ) استفاده می‌کنم تا بتوانید محور‌های نور را در کنار Curves ببینید. آن چیزی که ما در پنجره Curves فتوشاپ می‌بینیم، در واقع “مجموعه‌ای از نقاط به هم پیوسته” هستند که آنقدر نزدیک به هم قرار گرفته‌اند که شبیه به یک خط صاف شده‌اند. این خط صاف، معادل نظیر به نظیر موقعیت یک نقطه روی محو پایینی با همان نقطه در محور سمت چپی است.

اپیزود 03: چرا منحنی یا Curve، یک خط صاف است؟

حالا خوب به تصور دقت کنید: یک محور تاریک به روشن، در پایین داریم که عینا شبیه به یک محور تاریک به روشن در سمت چپ است. هر نقطه‌ای از آن خط صاف هم نشان می‌دهد که موقعیت آن نقطه از روی محور پایینی، با موقعیت کدام نقطه از خط سمت چپ برابر است.

یک راهنمایی: وقتی موس را روی این خط حرکت می‌دهید، یک اعدادی در کادر input و output می‌بینید که احتمالا با هم برابر هستند و با هم تغییر می‌کنند. مثلاً در تصویر زیر، نقطه input برابر 127 و نقطه output برابر 127 است. یعنی آنجایی که الان موس من قرار دارد، ورودی  127 دارد و خروجی آن هم  127 خواهد بود.

اپیزود 03: چرا منحنی یا Curve، یک خط صاف است؟

حالا اگر این نقطه را بگیرم و مستقیما به بالا ببرم، به فتوشاپ می‌گویم که نقطه ورودی من یا input که در پایین است را کمی روشن‌تر کن. یا وقتی آن را می‌گیرم و به پایین می‌کشم، به فتوشاپ می‌گویم، این نقطه ورودی را کمی تیره‌تر کن.

حالا چرا وقتی این کار را می‌کنیم، به جای اینکه یک نقطه فقط جابجا شود، نقطه‌های کناری آن هم جابجا می‌شوند و آن خط تبدیل به منحنی می‌شود؟
برای اینکه رنگ‌های دیگر هم بالاخره حق دارند! اگر آن‌ها تغییر نکنند، رنگ‌های عکس برش می‌خورند و خراب می‌شوند. اگر فکر می‌کنید اینطور نیست، قبل از حرکت دادن یک نقطه، روی نقطه‌های کناری آن کلیک کنید و آن‌ها را میخ کنید به صفحه Curve. آنوقت دیگر آن‌ها متناسب با نقطه‌ای که شما تغییر می‌دهید جابجا نمی‌شوند و می‌بینید که چطور ثابت می‌مانند.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.