اپیزود 09: افکت نگاتیو

0 4,256

اسکنرهای نگاتیو یکی از گران‌ترین اسکنر‌های موجود در بازار برای عکاسان هستند. کار اصلی این اسکنر‌ها این است که می‌توانند فیلم‌های نگاتیو قدیمی را تبدیل به یک عکس دیجیتال معمولی کنند تا بتوانید آن‌ها را بدون چاپ کردن، به صورت فایل دیجیتالی در اختیار داشته باشید. خیلی از عکاسان هم اسکنر‌های نگاتیو را برای آرشیو کردن فیلم‌های قدیمی خودشان استفاده می‌کنند. خصوصاً آتلیه‌های قدیمی که از سال‌ها پیش آرشیو زیادی از فیلم‌های نگاتیوی را جمع‌آوری کرده‌اند با این کار می‌توانند تمام آرشیو خودشان را در یک یا چند DVD جمع‌آوری کنند و نسخه پشتیبان آن‌ها را در جایی نگه دارند.

اما خرید اسکنرهای نگاتیو برای خیلی از عکاسان به صرفه نیست. وقتی فقط گاهی اوقات نیاز دارید یک یا چند حلقه نگاتیو را تبدیل کنید، عملاً دیگر خرید یک اسکنر نگاتیو برایتان به مقرون‌به‌صرفه نیست. اما فراموش نکنید اگر یک دوربین دیجیتال دارید، همین الان یک اسکنر نگاتیو هم در اختیار دارید. کافیست فیلم نگاتیو را جلوی یک منبع نور (مثلاً جلوی آسمان) نگه دارید و از آن عکس بگیرید. حالا یک عکس عادی از یک نگاتیو دارید که کافیست آن را در فتوشاپ برعکس یا Invert کنید تا تبدیل به عکس معمولی شود.

اپیزود 09: افکت نگاتیو

من خودم معمولاً با دوربین DSLR و طبیعتاً با فایل خام یا RAW از نگاتیو‌ها عکاسی می‌کنم تا کنترل کاملی روی رنگ و نور آن‌ها داشته باشم. اما مشکل اینجاست که فایل خام را که باز می‌کنید، هنوز وارد فتوشاپ نشده‌اید و نمی‌توانید از فرمان Invert استفاده کنید، ضمناً در ویرایشگر فایل خام، هیچ گزینه‌ای برای Invert کردن رنگ‌های نگاتیو وجود ندارد.

اما یک ترفند درباره Curve ها در اینجا به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه وارد محیط فتوشاپ شوید، در همین‌جا ویرایش‌ رنگ‌ها را ادامه دهید. وقتی یک فایل RAW را در ویرایشگر فایل خام ادوبی باز می‌کنید، می‌توانید از Curveها برای نگاتیو کردن آن استفاده کنید. کافیست خط منحنی تصویر در Curve ها را برعکس یا آینه‌ای کنید.

حالا تصویر به حالت عادی دیده می‌شود و می‌توانید با امکانات ویرایشگر فایل خام، آن را ویرایش کنید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.