۱۰ نکته که باید قبل از خرید نور ثابت LED برای عکاسی و فیلمبرداری بدانید

1 6,385

نور ثابت LED یکی از ابزار محبوب نورپردازی برای عکاسی و فیملبرداری است. از این نور برای نورپردازی در شب، فضاهای سرپوشیده مثل استودیو، یا در روزهای ابری کاربرد دارد.

راحتی استفاده، نور ملایم با قابلیت تنظیم رنگ و دما، ثابت بودن نور تولیدی که برعکس استروب یا اسپیدلایت اجازه می‌دهد نورپردازی عکس یا فیلم را به صورت چشمی و بدون نیاز به شاتهای تست تنظیم کنید، از جمله دلایل محبوبیت نور ثابت LED هستند. در این مقاله نکاتی که باید پیش از خرید نور ثابت ال ای دی در نظر بگیرید را برای شما بیان می‌کنیم.

راهنمای خرید نور LED برای عکاسی و فیلمبرداری

۱- قیمت

احتمالا مهمترین عامل تعیین کننده پیش از هر خریدی، بودجه مورد نظر برای خرید کالاست. همین امر برای در خرید نور ثابت LED نیز صادق است. این ابزار نورپردازی امروزه در دسترس تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر شده‌اند، با اینحال انواع مختلف آنها از نظر قیمت‌ و هچنین کیفیت می‌توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال، یکی از عوامل موثر بر قیمت‌گذاری اندازه نور مد نظر شما است. بطوریکه گاهی با هزینه یک نور ثابت LED بزرگ و گران‌قیمت می‌توانید چند نور کوچک‌تر و ارزانتر بخرید.

۲- کاربرد

استفاد شما از نور ثابت LED نقشی اساسی در نوع خریدتان دارد. اگر برای اولین بار است که عکاسی با نور مصنوعی را امتحان می‌کنید، خرید چند نور کوچک LED می‌تواند به شما گزینه‌های بیشتری نسبت به خرید یک یا دو نور بزرگ و گران‌قیمت داشته باشد.

۳- نور خروجی (درخشندگی)

این قابلیت معمولا در واحد  lux یا  LM اندازه‌گیری می‌شود. به اعداد ارائه شده توجه کنید و یادتان باشد که این اعداد بر مبنای فاصله مشخصی بین منبع نور و سوژه محاسبه می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید که تعداد بیشتر لامپ در یک نور ثابت  LED لزوما به معنی خروجی نور بیشتر نیست. برخی از انواع این نورها تعداد زیادی لامپ  LED  دارند، اما نور خروجی آنها ضعیف و بی‌کیفیت است.

۴- شاخص نمود رنگ (CRI)

مقدار CRI  نشان می‌دهد که نور با چه دقتی رنگها را نمایش می‌دهد. اساسا، هر چه مقدار CRI بالاتر باشد، بهتر است. برای مثال، CRI  خورشید ۱۰۰ است، بنابراین می‌تواند به عنوان یک مرجع عمل کند. ۹۵ تا ۹۸ بهترین میزان    CRI قابل ارائه توسط نور ثابت LED است. با این وجود، حتی اگر نوری که خریداری کرده‌اید ارزان قیمت است، مقدار CRI آن نباید کمتر از 85 باشد.

۵- دمای رنگ

در خرید نور ثابت LED سه گزینه برای دمای رنگ وجود دارد: روشنایی روز، تنگستن و نور دورنگ. نور دورنگ به شما این امکان را می‌دهد که هر دو نور روز و تنگستن را تولید کنید. در این مدل، نیمی از لامپ‌ها روشنایی روز تولید کرده و نیمه دیگر دارای نور تنگستن هستند. در صورتی که گزینه نور دورنگ را انتخاب کرده باشید، می توانید از این دو نور به صورت ترکیبی استفاده کنید. اما اگر در این مدلها بخواهید فقط از یک رنگ استفاده کنید، شدت نور خروجی نصف خواهد شد چرا که تنها از نیمی از لامپها استفاده خواهید کرد. به همین دلیل برخی پیشنهاد می‌کنند که یک نور ثابت   LED با روشنایی روز خریداری کنید، و هر وقت لازم بود که نور تولید شده را گرم‌تر کنید، می‌توانید از فیلتر ژل رنگی استفاده کنید.

۶- منبع تامین انرژی

بسیاری از مدلهای نور ثابت  LED از باتری برای تامین برق استفاده می‌کنند و باتری‌های سریNPF سونی رایجترین مدل بین باتریهای ارزان هستند. نورهای بزرگ‌تر از باتریهای وی‌لاک و یا چند باتری‌ NPF استفاده می‌کنند. همچنین بهتر است که مدلی که خریداری می‌کنید جک اتصال سیم برق را هم در کنار باتری داشته باشد، چون به شما این امکان را می‌دهد که مدت زمان بیشتری از نورتان استفاده کنید. در اغلب مدلهای نور ثابت LED، در حالت صد در صد توان خروجی، شارژ باتری اجازه استفاده تا حداکثر یک ساعت را می‌دهد.

۷- زاویه تابش

زاویه تابش تعیین کننده میزان ملایمت یا تندی نور خروجی است. نور ثابت LED با تابش نقطه‌ای، زاویه تابش باریک‌تری را تولید می‌کند و بیشتر نور تابیده شده از یک نورافکن است تا نور ملایم و گسترده یک فلادلایت یا نورافشان. البته، نوع انتخاب شما باز هم بستگی به کاربردتان دارد. اما برخی پیشنهاد می‌کنند که مدل نور نقطه‌ای را خریداری کنید و در صورت نیاز از یک دیفیوزر برای پخش کردن نور استفاده کنید. در نورهای فلادلایت، مقدار زیادی نور اغلب صرف روشن شدن فضای خارج کادر می‌شود. با اینحال، این نورها برای روشن کردن یک فضای بزرگ مناسب هستند.

۸- لامپ LED تکی بزرگ یا چندین لامپ خیلی کوچک

مزیت خرید نور ثابت LED که متشکل از تعداد زیادی لامپ‌ اینست که مقرون‌ به‌ صرفه است. اما اگر بخواهید این نور را با استفاده از بارن دور یا فلگ قطع کنید، هر یک از این لامپها سایه‌ای مجزا تولید خواهد کرد. یک لامپ LED بزرگ از مجموعه‌ای از دیودهای LED کوچک تشکیل شده است. این نوع لامپ بسیار روشن است، و مشکل سایه نور مجموعه لامپهای کوچک را ندارد. هم چنین می‌توانید لامپهای بزرگتر را با بسیاری از لوازم جانبی برای شکل‌دهی به نور استفاده کنید.

۹- اعوجاج رنگ حاشیه نور

فهم این مسئله کمی سخت است، چون نمی‌توان آن را فقط با خواندن مشخصات نور ثابت LED تشخیص داد. این موضوع مربوط رنگهایی است که در حلقه بیرونی پرتو نور قرار دارد که از آنجا نور پخش می‌شود. مدلهای ارزانتر نور ثابت LED یا آن‌هایی که دارای مقدار CRI پایینی هستند معمولا این مشکل را دارند. به همین دلیل با خرید نورهایی با CRI بالا معمولا می‌توانید از این مسئله اجتناب کنید.

۱۰- تجهیزات جانبی

آخرین مورد مهم در خرید نور ثابت LED لوازم جانبی و ویژگی‌های اضافی از دستگاه هستند. این موارد شامل نمایشگر شارژ باتری، صفحه LCD، کانال انتخاب نور دورنگ، تنظیم کننده شدت نور، بارن دور، مانت و چیزهایی از این قبیل می‌شود. باید توجه کنید که با توجه به هزینه‌ای که می‌پردازید نور شما کدام یک از این موارد را به همراه دارد.

1 نظر
  1. ریحانه علیزاده می‌گوید

    سلام
    معرفی خوبی بود. بعضی از این محصولات رو ندیده بودم، ممنون که باعث شدید با این محصولات آشنا بشیم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.