دوربین DSLR چیست به زبان ساده

0 12,707

اگر با دنیای دوربین‌های دیجیتال آشنایی نداشته باشید، احتمالاً با شنیدن نام دوربین‌های DSLR کمی تعجب کرده و انتظار یک دوربین عجیب‌وغریب با ویژگی‌هایی که بیشتر در فیلم‌های علمی تخیلی دیده‌اید را خواهید داشت. اما همه‌چیز بسیار ساده‌تر از آن است که فکر می‌کرده‌اید. اگر قصد دارید تا با این دوربین‌ها و ویژگی‌هایشان آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دوربین‌های DSLR دوربین‌های استاندارد عکاسی و محبوب‌ترین نوع از دوربین‌های دیجیتال می‌باشند. این محصولات کاربردهای گوناگونی در انواع تصویربرداری دارند و می‌توانید با استفاده از لنزهای مختلف روی آن‌ها، استفاده‌های گوناگونی از این دوربین‌های داشته باشید. کیفیت بالا، لنزهای گوناگون و ساختار فنی نه‌چندان پیچیده، موجب محبوبیت بالای این محصولات شده است.

دوربین DSLR‌ چیست؟

ابتدا لازم است بگوییم که DSLR به چه معنایی است. این عبارت، خلاصه‌شده Digital Single Lens Reflex است. یعنی «دیجیتال تک لنز بازتابی». خود DSLR هم از SLR می‌آید که مخفف Single Lens Reflex است و برای نسل قبلی دوربین‌ها استفاده می‌شده است. چون بعدها همه دوربین‌ها به حسگرهای دیجیتال مجهز شدند، واژه دیجیتال به ابتدای این عبارت اضافه شد.اگر برایتان سؤال است که چرا از واژه «تک لنز» در عبارت بالا استفاده شده است باید توجه شما را به تصویر زیر جلب کنم.

در دوربین‌های قدیمی از ۲ لنز استفاده می‌شد و بعدها با معرفی دوربین‌های SLR، دوربین‌های عکاسی تک لنز شدند و واژه SLR متولد شد. تک لنز به این معنا است که دوربین از یک لنز برای عکاسی، فوکوس و کادربندی استفاده می‌کند. درحالی‌که پیش‌ازاین، دوربین‌ها عملکرد متفاوت‌تری داشته است. اما واژه بازتابی که در بالا گفته شد به چه معناست؟

کلمه بازتابی به دلیل نحوه عملکرد این دوربین‌ها در نامشان وجود دارد که در بخش بعدی آن را به‌صورت کامل توضیح خواهیم دارد.

دوربین DSLR چگونه کار می‌کند؟

در این دوربین‌ها، به دلیل استفاده از یک آینه در ساختار دوربین، واژه بازتابی(Reflex) به نام این دوربین‌ها اضافه شده است. نور ورودی به دوربین از طریق لنز، به آینه دوربین برخورد کرده و به سمت منظره‌یاب دوربین بازتاب می‌شود و کاربر با نگاه کردن به داخل منظره‌یاب، می‌تواند کادر خود را مشاهده کرده و از سوژه‌ها عکاسی کند.

سیستم دوربین DSLR‌متشکل از ۲ المان اصلی است، لنز و بدنه دوربین. درک عملکرد دوربین DSLR امر بسیار ساده‌ای بوده و می‌توانید با دقت به تصویر زیر، کل پروسه را متوجه شده و به خاطر بسپارید.

همان‌طور که در بالا گفته شد، در ابتدا نور از طریق لنز وارد دوربین شده و به آینه دوربین برخورد می‌کند. در این مرحله نور به سمت منظره‌یاب دوربین هدایت شده و کاربر می‌تواند دقیقاً تصویری که دوربین می‌بیند را مشاهده کند. سیستم فوکوس خودکار دوربین‌های DSLR‌ نیز در همین بخش منظره‌یاب آن‌ها قرار دارد. درنهایت پس از کادربندی و فوکوس روی سوژه، زمانی که کاربر دکمه شاتر را فشار دهد، آینه بالا رفته و نور پس از عبور از شاتر به سطح حسگر دوربین می‌رسد. شاتر دوربین تعیین می‌کند تا دقیقاً چه مقدار نور به حسگر برسد که این کار با تنظیم سرعت حرکت آن مشخص می‌شود و به آن سرعت شاتر گفته می‌شود.

چرا دوربین‌های SLR و DSLR آینه دارند؟

این مورد به نحوه ثبت تصاویر مربوط است. پیش‌ازاین عکس‌ها را روی فیلم‌های عکاسی ثبت می‌کرده‌اند. این فیلم‌ها به نور حساس بوده و اگر در معرض نور محیط قرار می‌گرفتند می‌سوختند و دیگر قابل‌استفاده نبودند. به‌عبارت‌دیگر تنها باید در زمان مناسب و به‌ میزان مناسبی نور به آن‌ها تابیده می‌شد تا تصویر روی آن‌ها ثبت شود. ازاین‌روی آینه به دوربین‌های DSLR‌ راه پیدا کرد تا در موقع لزوم، نور به فیلم عکاسی تابیده شود و پس‌ازآن در دوربین‌های DSLR‌ نیز از همین ساختار استفاده شد. در دوربین‌های DSLR فیلم عکاسی وجود ندارد که بسوزد اما حسگر این دوربین‌ها، قابلیت دریافت پیوسته نور را ندارند. دلیل آن به ساختار این دوربین‌ها مربوط بوده و اینکه اگر نور دائماً به سطح آن‌ها بتابد، حسگر داغ کرده و قابل‌استفاده نخواهد بود. بعدها ساختار سنسور دوربین‌ها تغییر کرده و دوربین‌های بدون آینه پا به عرصه ظهور نهادند. طراحی این حسگرها به‌گونه‌ای بوده که می‌توانند در دائماً در حال دریافت نور از لنز باشند.

اما نور، چه در دوربین‌های DSLR و چه مدل‌های بدون آینه، قبل از رسیدن به حسگر باید از یک مرحله دیگر هم عبور کرده که شاتر نام دارد. به‌صورت خلاصه، شاتر تعیین می‌کند که چه میزان نوری به سطح حسگر برسد و نشان‌دهنده سرعت دوربین در ثبت عکس است. عملکرد شاتر این‌گونه است که به‌صورت پیش‌فرض بسته است و در زمان ثبت تصویر، برای لحظه‌ای باز شده تا نور به سطح حسگر دوربین برسد. این سرعت هرچه بیشتر باشد، سرعت ثبت تصویر نیز بیشتر است و برای عکاسی از سوژه‌های متحرک، نیاز به سرعت شاتر بالاتری نیز هست.

پس به‌صورت خلاصه:

نور از طریق لنز وارد دوربین شده، به آینه دوربین برخورد کرده و وارد منظره‌یاب می‌شود. در این مرحله کادربندی و فوکوس انجام شده و پس از فشردن دکمه شاتر، آینه بالا می‌رود. با بالا رفتن آینه، نور پس از عبور از شاتر، به حسگر دوربین رسیده و تصویر ثبت خواهد شد.

چرا به دوربین DSLR نیاز داریم؟

شاید برایتان سؤال شده باشد که چرا به دوربین‌های DSLR نیاز داریم؟ خب در ابتدا باید گفت که این دوربین‌ها در طی سال‌ها استفاده، امتحان خود را پس داده‌اند و ابزارهایی کارآمد برای عکاسی هستند. برتری فنی این دوربین‌ها آن است که به دلیل وجود آینه، از منظره‌یاب اپتیکال برخوردار هستند که امکان  مشاهده مستقیم و آنی کادر برای کاربر ممکن است. درحالی‌که در دوربین‌های بدون آینه، از منظره‌یاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که دارای لگ و تأخیر در نمایش اطلاعات هستند. این منظره‌یاب‌ها همچنین در نور کم نویز داشته و به‌صورت کلی موجب افزایش مصرف باتری دوربین نیز می‌شوند. ابعاد بزرگ‌تر این دوربین‌ها، فضای بیشتری برای قرار دادن دکمه روی بدنه این دوربین‌ها در اختیار سازندگان قرار می‌دهد که این امر موجب دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به بسیاری از تنظیمات دوربین خواهد شد.

علاوه براین، دوربین‌های DSLR‌ دارای تنوع مدلی بالا در همه رده‌ها می‌باشند. از دوربین‌های رده پایین و آماتور گرفته تا انواع میان رده برای استفاده‌های نیمه‌حرفه‌ای و یا دوربین‌های پیشرفته و گران‌قیمت حرفه‌ای. در هر رده‌ای می‌توانید از میان چند مدل دوربین DSLR انتخاب‌های مختلفی داشته باشید. درصورتی‌که در دوربین‌های کامپکت و یا بدون آینه، شرایط این‌گونه نیست؛ هرچند که در سال‌های اخیر این موضوع در حال تغییر بوده و هست.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد این دوربین‌ها، تنوع بالای لنزهای موجود برای آن‌ها است. به‌عنوان‌مثال برای دوربین‌های DSLR دو کمپانی معروف کانن و نیکون، بیش از ۱۰۰۰ مدل لنز وجود دارد که توسط خود این کمپانی‌ها و باقی شرکت‌ها(مانند سیگما و تامرون) تولید می‌شوند.

نقاط ضعف دوربین‌های DSLR

جدا از مزیت‌های مطرح‌شده برای این دوربین‌ها، موارد دیگری نیز وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. نخست آنکه ابعاد این دوربین‌ها از انواع دیگر بزرگ‌تر است؛ این موضوع بخصوص در دوربین‌های DSLR حرفه‌ای بیشتر خود را نشان می‌دهد. دلیل آن‌هم ساختار کلی این دوربین‌هاست و به دلیل همین ساختار، نمی‌توان ابعاد آن‌ها را از حد مشخص کوچک‌تر کرد.

استفاده از منظره‌یاب اپتیکال نیز موجب بروز مشکلاتی خواهد بود زیرا با استفاده از این منظره‌یاب‌ها نمی‌توان اطلاعات زیادی را به کاربر نشان داد. به‌عنوان‌مثال، نمی‌توانید نوردهی لحظه‌ای را مشاهده کنید و قادر به تشخیص مناسب بودن نوردهی تصویر با نگاه به داخل منظره‌یاب اپتیکال نخواهید بود. همچنین استفاده از حسگر فوکوس جداگانه در این دوربین‌ها نیز می‌تواند گاها برای کاربر دردسرساز باشد.

جمع‌بندی

صرف‌نظر از بودجه و یا سوژه‌های عکاسی شما، خرید دوربین DSLR یکی از بهترین انتخاب‌های پیش روی شماست. این دوربین‌ها به تک لنز بودن و استفاده از آینه در ساختار خود معروف هستند. که این موارد امکان مشاهده مستقیم کادر را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. یکی از مزیت‌های بزرگ این دوربین‌ها قیمت خوب آن‌ها است. این دوربین‌ها دارای تنوع مدلی بسیار بالایی هستند و برای هر بودجه و سطحی چند آپشن را در اختیار خریداران قرار می‌دهند. مورد مهم دیگر در مورد این دوربین‌ها، تنوع بالای لنزهای موجود برای آن‌ها است. البته که این دو مورد آخر در سال‌های اخیر و با معرفی دوربین‌های بدون آینه جدید، دستخوش تغییراتی شده‌اند؛ به‌نوعی که می‌توان دوربین‌های بدون آینه را آینده صنعت عکاسی دانست. اما فعلاً، DSLR ها با توجه به قیمت بهتر و تنوع بسیار بالاتر لنز، کماکان گزینه‌ای بسیار خوب برای خریداران می‌باشند.

منبع: ExpertPhotography

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.