چرا به یک رکوردر اکسترنال نیاز داریم؟

0 75

بسیاری از افراد به‌ندرت همراه با دوربین خود فیلم‌برداری می‌کنند یا از دوربین، تنها برای عکاسی استفاده می‌کنند؛ مسلماً این افراد به‌هیچ‌وجه به فکر تهیه یک رکوردر/مانیتور اکسترنال نمی‌افتند. اما برای بسیاری از فیلم‌برداران حرفه‌ای و کسانی که بیشتر با دوربین خود فیلم‌برداری می‌کنند، این ابزار ممکن است یک ضرورت، محسوب شود. هرچه بیشتر فیلم‌برداری کنید، بیشتر نیاز به ابزارهایی خواهید داشت که ندرتاً همراه با دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری عرضه می‌شوند.

چرا یک رکوردر اکسترنال تهیه کنیم؟

دو دلیل اصلی برای استفاده از رکوردر اکسترنال وجود دارد که عبارت‌اند از: برخورداری از یک نمایشگر بزرگ‌تر با قابلیت نمایش اطلاعات بیشتر برای پایش تصویر در هنگام فیلم‌برداری و برخورداری از ابزارها و قابلیت‌هایی که منجر به ضبط ویدیوهایی با کیفیت بالاتر می‌شود.

فیلم‌برداری

فاکتورهای متعددی باعث می‌شوند که برای دستیابی به خروجی ویدیویی عالی، نیاز به یک رکوردر اکسترنال داشته باشیم. پردازشگر موجود در دوربین‌هایی که برای عکاسی و فیلم‌برداری ساخته شده‌اند، عملکرد بسیار بهتری در پردازش عکس‌ها دارند. همچنین دو عامل دوام باتری و تولید حرارت در پردازش سنگین نیز از مواردی هستند که باعث می‌شوند در هنگام فیلم‌برداری همراه این دوربین‌ها نتوانیم به نتایج ایده‌آلی دسترسی داشته باشیم. همچنین این دوربین‌ها طوری طراحی شده‌اند که حجم فایل تولیدشده توسط آن‌ها در هنگام فیلم‌برداری به‌قدری باشد که کاربران بتوانند آن‌ها را مدیریت کنند. علاوه بر این موضوع، حجم فایل‌های ویدیویی تولیدشده توسط دوربین، باید به‌قدری باشد که با سرعت انتقال فایل قابل پشتیبانی توسط کارت‌های حافظه سازگار با دوربین‌ها، همخوانی داشته باشد. به‌این‌ترتیب، خروجی ویدیو ضبط‌شده به همراه دوربین‌های معمولی تا حد زیادی دچار فشرده‌سازی می‌شود. این مقدار فشرده‌سازی ممکن است برای برخی از کاربران مطلوب نباشد و بخواهند به فایل باکیفیت‌تری دسترسی داشته باشند.

در عوض رکوردرهای اکسترنال به‌صورت تخصصی برای فیلم‌برداری ساخته شده‌اند. استفاده از رکوردر نمی‌تواند منجر به افزایش توانایی دوربین در ثبت جزئیات شود،‌ اما در بسیاری از اوقات دوربین شما توانایی ذخیره‌سازی تمام جزئیات دریافتی توسط سنسور را به دلیل روش‌های فشرده‌سازی (کدک) ندارد.  درنتیجه برداشته شدن فشار پردازش و ذخیره‌سازی در هنگام فیلم‌برداری به همراه رکوردرهای اکسترنال، بر روی ویدیوهای ضبط‌شده فشرده‌سازی کمتری اعمال می‌شود، همچنین امکان ذخیره‌سازی با فرمت‌هایی مانند Apple ProRes، Avid DNxHD و HR که کار با آن‌ها در مرحله ویرایش، روان‌تر است نیز از دیگر مزیت‌های اصلی استفاده از رکوردر اکسترنال در هنگام فیلم‌برداری است.

اکثر دوربین‌ها قابلیت خروجی ویدیویی به همراه پورت HDMI به‌صورت 4L2L2 را به همراه دارند، اما در صورت ذخیره‌سازی داخلی، ویدیوها در حالت 4:2:0 ذخیره‌سازی خواهند شد. حتی در بعضی از دوربین‌ها مانند فوجی‌فیلم X-T2، امکان استفاده از پروفایل‌های رنگ Log تنها در هنگام خروجی از طریق پورت HDMI امکان‌پذیر است. علاوه بر افزایش امکانات در فیلم‌برداری، استفاده از رکوردر اکسترنال در صدابرداری نیز امکانات بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارد.

پایش تصویر

ازنظر پایش تصویر استفاده از رکوردر اکسترنال به‌واسطه وجود ابزارها و اندازه نمایشگر بزرگ‌تر، امکانات گسترده‌تری نسبت به زیر نظر گرفتن تصویر در نمایشگر دوربین در اختیار کاربران می‌گذارد. داشتن یک نمایشگر بزرگ‌تر، به‌تنهایی به معنای دیدن بهتر اشیا اضافی در کادر و فهم دقیق از محدوده فوکوس است. همچنین زیر نظر گرفتن تصویر دریافتی بر روی مانیتور اکسترنال در هنگام فیلم‌برداری به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از نتیجه نهایی داشته باشید؛ درنتیجه می‌توانید تصمیمات خلاقانه‌‌تری در ترکیب‌بندی و سایر تنظیمات، مانند عمق میدان، بگیرید.

همچنین در اکثر مانیتورهای اکسترنال دوربین، ابزارهایی برای ترکیب‌بندی وجود دارد که امکان دیدن کادر در نسبت‌های تصویر متفاوت را در اختیار کاربر می‌گذارد. علاوه بر این موارد، به علت برخورداری از باتری مجزا، می‌توان نمایشگر رکوردرهای اکسترنال را با روشنایی بیشتری از نمایشگر دوربین استفاده کرد.

ابزارهای متفاوت رکوردر اکسترنال

رکوردرهای اکسترنال، ابزارهای گسترده‌ای برای پایش رنگ و فوکوس در اختیار کاربران می‌گذارند. بعضی از این ابزارها در دوربین‌ها وجود دارد، اما ابزارهای موجود در رکوردرها دقت بیشتری به همراه دارند. ابزارهایی مانند فوکوس پیکینگ تقریبا در تمام دوربین‌های امروزی وجود دارد، اما خطوط زبرا در بسیاری از دوربین‌ها وجود ندارد، اما در رکوردرهای اکسترنال می‌توانیم از این قابلیت استفاده کنیم.

فوکوس پیکینگ در رکوردر اکسترنال

یکی دیگر از قابلیت‌های اصلی رکوردرهای اکسترنال که در تعداد اندکی از دوربین‌ها امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد، امکان استفاده از پروفایل‌های رنگی (LUT) در هنگام فیلم‌برداری است.

ابزارهای آنالیز رنگ و نور (Scopes)

ابزارهای متعددی برای بررسی رنگ و نور وجود دارند که به این ابزارها Spoces گفته می‌شود. عمدتاً این ابزارها در بیشتر دوربین‌های عکاسی/فیلم‌برداری امروزی وجود ندارند، اما استفاده از آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به جریان کار در فیلم‌برداری کند.

نمایش در حالت Waveform امکان پایش نور و روشنایی تصویر را مهیا می‌کند. این حالت، قابلیتی متداول در تجهیزات حرفه‌ای مخصوص فیلم‌برداری و نرم‌افزارهای ویرایش فایل‌های ویدیویی است. برخلاف حالت histogram که به کاربر تعداد پیکسل‌هایی که میزان روشنایی خاصی در آن‌ها وجود دارند را نمایش می‌دهد، حالت Waveform مکان دقیق آن پیکسل‌ها را نمایش می‌دهد.

حالت ویوفرم به علت نشان دادن هم‌زمان وضعیت نوردهی و کنتراست در میان فیلم‌برداران یکی از محبوب‌ترین ابزارها است. از این ابزار می‌توان برای سنجش میزان روشنایی قسمت خاصی از تصویر (برای مثال، چهره سوژه) در موقعیت‌های مختلف، استفاده کرد. همچنین می‌توان از حالت RGB Waveform که به آن RGB Parade نیز گفته می‌شود برای سنجش تعادل و صحت رنگ‌ها، استفاده کرد.

حالت ویوفرم در رکوردر اکسترنال

یکی دیگر از ابزارهایی که مانیتور/رکوردرهای اکسترنال در تصویربرداری در اختیار کاربر می‌گذارد، حالت Vectorscope است که می‌توان همراه با آن، رنگ و اطلاعات موجود در تصویر؛ مانند hue و saturation را ارزیابی کرد. با وجود این ابزار می‌توانید رنگ‌های دقیقی در تصاویر خود ثبت کنید، همچنین در صحنه‌های مختلف یکپارچگی رنگ‌ها را حفظ کنید.

حالت False Colour در رکوردر اکسترنال

درنهایت، قابلیتی به نام False Color در رکوردرها وجود دارد که در هیچ‌یک از دوربین‌ها وجود ندارد، این قابلیت همانند داشتن تعداد زیادی از خطوط Zebra به‌صورت هم‌زمان است. با استفاده از این قابلیت طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌های کادر با رنگ‌های دیگری نمایان می‌شوند که در ابتدا ممکن است کمی گیج‌کننده باشد؛ اما بعد از عادت کردن به آن‌ها می‌توانید به نحو آسانی به تحلیلی از نوردهی تصویر دسترسی داشته باشید.

تأثیر رکوردر اکسترنال در بهبود جریان کار

استفاده صحیح از ابزارها و ویژگی‌های مذکور، تأثیر بسزایی در جریان کار شما خواهد داشت. امکان ذخیره‌سازی ویدیو همراه با کدک دلخواه، باعث تسریع جریان کار در مرحله ویرایش خواهد شد. استفاده از کارت‌های حافظه سریع‌تر یا حافظه‌های SSD که سرعت بسیار بالایی دارند، سرعت بسیار بالایی را برای انتقال فایل‌های حجیم به کامپیوتر فراهم می‌کنند.

همچنین در بعضی از رکوردرهای اکسترنال، امکان تگ‌گذاری بر روی فایل‌های ویدیویی را به همراه دارند که این قابلیت نیز باعث سریع‌تر شدن جریان کار خواهد شد.

نقاط ضعف مانیتورهای اکسترنال

احتمالاً انتظار این موضوع را دارید که رکوردرهای اکسترنال مانند بسیاری دیگر از لوازم جانبی، معایبی نیز به همراه داشته باشند.

با وجود این موضوع که تمام ابزار و امکانات مذکور، دست کاربر را بازتر می‌گذارد و باعث تسریع جریان کار می‌شود؛ اما وجود یک مانیتور اکسترنال بر روی دوربین، علاوه بر وزن اضافی، باعث جلب‌توجه دیگران خواهد شد. به‌بیان‌دیگر اگر قصد داشته باشید به‌صورت مستند فیلم‌برداری کنید و توجه دیگران را جلب نکنید؛ وجود یک مانیتور اکسترنال بر روی دوربین، امکان حضورتان بدون جلب‌توجه در محیط را از شما سلب می‌کند.

جلب توجه بیشتر در هنگام فیلم‌برداری با دوربینی که بر روی آن مانیتور اکسترنال نصب شده

وجود یک نمایشگر، پردازش اطلاعات و فشرده‌سازی آن‌ها، نیازمند انرژی الکتریکی است؛ به‌این‌ترتیب یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از مانیتور/رکوردر اکسترنال با آن روبرو می‌شوید؛ شارژ آن است. حتی در بعضی از مدل‌ها برای حل مشکل داغ شدن مانیتور، سیستم خنک‌کننده دارای فن وجود دارد که این موضوع نیز باعث مصرف شارژ بیشتر می‌شود.

در آخر باید به این موضوع اشاره کرد که مانیتورهای اکسترنال فیلم‌برداری، قیمت بالایی دارند؛ قیمتی که شاید برای بسیاری از کاربران برای خرید لنز یا سایر تجهیزات، منطقی‌تر باشد. اما درست همانند داشتن یک لنز دیگر، استفاده از مانیتور اکسترنال نیز می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را برای شما مهیا کند. خرید مانیتور اکسترنال فیلم‌برداری، خریدی همیشگی‌ است؛ به این معنا که رکوردرها همانند لنزها برای اتصال به دوربین، محدودیتی برای برند و مانت به همراه ندارند و می‌توانید از مانیتور اکسترنال خود بر روی تمام دوربین‌ها، استفاده کنید.

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.