گیمبال چیست و چطور کار می‌کند؟

1 8,415

اگر تابه‌حال با دوربین فیلم‌برداری خود ویدئو ضبط کرده باشید، متوجه شده‌اید که در زمان در دست گرفتن دوربین و یا هنگامی‌که در حال حرکت هستید، فارغ از اینکه چقدر تلاش کنید، کماکان لرزش دست و دوربینتان روی کیفیت فیلم‌برداری شما تأثیر گذاشته و درنهایت، خروجی شما پر از تکان و لرزش خواهد بود. بهترین راهکار برای حذف لرزش در فیلم‌برداری، استفاده از گیمبال لرزشگیر است. این لرزشگیر‌ها در دو نوع کلی گیمبال دوربین و گیمبال موبایل برای دوربین‌های حرفه‌ای و گوشی‌های هوشمند تولید می‌شوند. با استفاده از گیمبال می‌توانید لرزش دست و دوربین را حذف کرده و حتی زمانی که در حال راه رفتن هستید و دوربین را روی دست خود نگه داشته‌اید، کماکان ویدئوهایی بدون لرزش را ثبت کنید. علاوه براین، گیمبال‌ها دارای قابلیت‌هایی هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، افکت‌هایی جذاب و حرفه‌ای به ویدئوهایتان اضافه کنید.

گیمبال‌ها به‌صورت کلی در دو نوع تولید می‌شوند: گیمبال‌های مخصوص موبایل و گیمبال‌های مخصوص دوربین‌های دیجیتال. گیمبال‌های موبایل اغلب تک‌دسته هستند اما انواع مخصوص دوربین‌های دیجیتال، در مدل‌های تک‌دسته و دودسته تولید می‌شوند. ضمن اینکه گیمبال‌های حرفه‌ای دوربین، در برخی مدل‌ها دارای دسته‌های نگهدارنده کج هستند که کمک می‌کند تا در زمان حرکت، راحت‌تر با دستگاه کار کنید. گیمبال‌های دوربین همچنین امکانات حرفه‌ای‌تری داشته و می‌توانید حتی لوازم جانبی متنوعی را به آن‌ها متصل کنید. گیمبال‌های موبایل دارای نگهدارنده‌هایی هستند که می‌توانید با توجه به عرض موبایلتان آن را تنظیم کنید. در گیمبال‌های مخصوص دوربین‌های دیجیتال، دوربین با استفاده از یک صفحه با قابلیت آزادسازی سریع روی دستگاه نصب می‌شوند.

یکی از پارامترهای مهم در مورد گیمبال‌ها، وزن قابل‌تحمل آن‌ها است و باید در زمان خرید گیمبال، با توجه به نوع دوربین و لنزهایی که معمولاً استفاده می‌کنید مدل مناسب خود را انتخاب کنید.

گیمبال چگونه کار می‌کند؟

خب همان‌طور که گفتیم وظیفه گیمبال، ثابت نگاه‌داشتن دوربین است؛ اما این کار را چگونه انجام می‌دهد؟ گیمبال در اصل یک پشتیبان محوری است که به شما اجازه می‌دهد تا جسمی که به آن متصل است را حول یک محور بچرخانید. گیمبال‌هایی که برای دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های موبایل بکار می‌روند، اغلب از نوع ۳ محوره هستند. این محورها عبارت‌اند از: pitch، yaw و roll  که احتمالاً در جداول مشخصات فنی گیمبال‌ها نام آن‌ها را مشاهده کرده‌اید.

محور pitch اشاره به حرکات سوژه به سمت بالا و پایین دارد. مثال خوبی از این مورد، حرکت به‌صورت تیلت است؛ به زبان ساده، اگر سر خود را به سمت بالا برده و پایین بیاورید (یا برعکس) شما سر خود را تیلت کرده‌‌اید.

محور yaw اشاره به حرکات در راستای افق دارد و مثال خوبی از این مورد، زمانی است که سر خود را به سمت چپ و راست می‌چرخانید.

محور سومی که گیمبال‌ها وظیفه‌دارند حرکت را در آن راستا نیز خنثی یا کنترل کنند، roll نام دارد. بهترین مثال برای درک این مورد، زمانی است که با یک تصویر وارونه مواجه می‌شوید و سر خود را برای مشاهده درست آن می‌چرخانید، در این حالت سر شما رول کرده است.

حال که با این مفاهیم آشنا شدید، بد نیست نگاهی هم به تصویر زیر داشته باشید. در این عکس محورهای گفته‌شده در بالا، روی تصویر یک گیمبال مشخص شده‌اند. با مشاهده تصویر زیر متوجه می‌شویم که گیمبال‌ها تا چه اندازه در کنترل حرکات دوربین مؤثرند.

نکته مثبت در مورد گیمبال‌ها آن است که این ابزارها، نسبت به سایر لرزشگیر‌ها سبک‌تر و جمع‌وجور تر هستند. همین نکته موجب شده تا استفاده از گیمبال‌ها راحت باشد و بتوانید در زمان استفاده از آن‌ها، به‌راحتی حرکات خود را کنترل کنید.

کار با گیمبال

در استفاده از گیمبال، یک نکته پایه‌ای وجود دارد که توجه به آن ضروری است و با رعایت کردنش می‌توانید از قابلیت‌های لرزشگیر خود، بهترین استفاده را ببرید؛ این مورد تراز کردن گیمبال است. پیش از شروع به کار، اطمینان حاصل کنید که دستگاه خود را تراز کرده‌اید. تراز کردن گیمبال یک نکته ضروری است و زمان زیادی هم از شما نخواهد گرفت. پس از این کار، قادر خواهید بود تا تصاویری روان و داینامیک را به‌سادگی ثبت کنید.

1 نظر
  1. پیمان می‌گوید

    جالبش اینه که بعضی ها حتی نمیدونن گیمبال چیه یا چطوری کار میکنه بعد همینجوری میرن و میخرن! بعد معمولا مدل های گرونشم میخرن…

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.