رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد؟

0 2,908

هرکسی که کمی از شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و اینستاگرام استفاده کرده باشد، ممکن است این سؤال برایش پیش بیاید که چطور محتوای تصویری اینفلوئنسرهای پرطرفدار با چنین کیفیتی بالایی تولید می‌شود. جواب این سؤال فقط به یک دوربین گران‌قیمت، زوایای تصویربرداری جذاب، و کادربندی درست محدود نمی‌شود. همان‌طور که احتمالاً خودتان متوجه شده‌اید، نورپردازی در خلق محتوای تصویری جذاب و باکیفیت نقشی اساسی دارد.

یکی از ابزار نورپردازی که مخصوصاً در چند سال گذشته با رشد شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب و فراگیر شده رینگ لایت است. در این مقاله رینگ لایت را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم که این ابزار پرکاربرد نورپردازی در چه مواردی می‌تواند به شما کمک کند.

رینگ لایت چیست؟

رینگ لایت یک ابزار نورپردازی است که از چندین لامپ ال‌ئی‌دی تشکیل شده که به‌صورت یک حلقه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. رینگ لایت ها انواع و ابعاد گوناگونی دارند که هر یک برای کاربردی خاص طراحی شده‌اند. از رینگ لایت ‌ها می‌توانید به‌منظور تاباندن نور ملایم و یکنواخت روی سوژه استفاده کنید که این ویژگی باعث می‌شود که عکس‌های شما شفاف، پر جزئیات، و با کمترین نقطه تاریک باشد. همچنین در عکاسی‌ خلاقانه می‌توانید از رینگ لایت به‌عنوان جزئی از دکور صحنه برای ایجاد افکتهای نوری خاص، مانند ریم لایت یا نور حاشیه‌ای استفاده کنید. نسبت به بسیاری از ابزارهای دیگر نورپردازی، رینگ لایت ارزان بوده و به همین دلیل در بین تولیدکنندگان محتوا در شبکه‌های اجتماعی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

انواع رینگ لایت کدم‌اند؟

همان‌طور که گفته شد، رینگ لایت‌ها در انواع و ابعاد متنوعی در بازار وجود دارند. رینگ لایت‌های کوچک که دور لنز دوربین قرار می‌گیرند و اغلب به‌جای فلش در عکاسی ماکرو استفاده می‌شوند. رینگ لایت ‌های بزرگ‌تر معمولاً برای عکاسی و فیلم‌برداری در آتلیه‌ها استفاده شده و روی سه‌پایه قرار می‌گیرند. همچنین، رینگ لایت رومیزی یکی دیگر از انواع موجود در بازار است که ابعاد نسبتاً کوچک‌تری داشته است و به شما امکان می‌دهد که هنگام فیلم برداری پشت میز، مثلاً برای تولید محتوای آموزشی، نورپردازی را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که تمرکز آن بر روی خودتان و نه پس‌زمینه تصویر باشد. 

رینگ لایت‎‌ها در چه نوع عکاسی و فیلم برداری کاربرد دارند؟

از رینگ لایت‌ها استفاده‌های مختلفی در عکاسی خلاقانه می‌شود. اما کاربردهای متداول آن بیشتر در زمینه‌های زیر است.

عکاسی پرتره: 

اگر به عکس‌های پرتره دقت کنید، ممکن است در بعضی موارد متوجه انعکاس یک حلقه نور در چشمان سوژه شوید. این انعکاس یکی از افکتهای خاص تولید شده توسط رینگ لایت است که عکاسان  برای ایجاد جذابیت و جلب نگاه شما به‌سوی چشم سوژه از آن استفاده می‌کنند. رینگ لایت به دلیل نور ملایم و یکنواختی که دارد، سایه‌های تند روی سوژه را از بین می‌برد و باعث می‌شود رنگ‌های عکس شما طبیعی‌تر به نظر برسند. همچنین، چون نور رینگ لایت ثابت است و مثل فلاش آنی نیست، به‌راحتی با جابجایی و تغییر زاویه منبع نور می‌توانید بدون گرفتن عکس یا استفاده از نورسنج نورپردازی خود را در محیط تنظیم کرده و نتیجه نهایی را بدانید.

فیلم‌برداری برای تولید محتوای آموزشی:

در تولید محتوای آموزشی که معمولاً شما جلوی یک دوربین می‌نشینید و از یک جای ثابت رو به دوربین صحبت می‌کنید، نورپردازی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر افزایش روشنایی و وضوح چهره شما، با ایجاد سایه‌های ناخواسته حواس مخاطب را پرت نکند. نور یکنواخت و ملایم رینگ لایت برای همین منظور طراحی شده و برای فیلمبرداری چنین مواردی بهترین ابزار به شمار می‌آید. این نور با حفظ توازن طبیعی نور محیط، نگاه مخاطب را ناخودآگاه به‌سوی صورت شما می‌برد و او را بر روی شما متمرکز می‌کند.

عکاسی ماکرو:

 اگر تجربه عکاسی ماکرو را داشته باشید، احتمالاً می‌دانید که یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای این کار این است که از افتادن سایه خودتان روی سوژه جلوگیری کنید. این مسئله امکان ترکیب‌بندی یا زوایای عکاسی شما را بسیار محدود می‌کند. به همین دلیل، فلاش‌های ماکرو یا همان رینگ لایت‌هایی که دور لنز دوربین قرار می‌گیرند برای عکاسی ماکرو عالی‌اند چون زاویه نور در همه حال با زاویه لنز دوربین شما یکی است که این ویژگی باعث می‌شود حتی وقتی در ده سانتیمتری سوژه قرار می‌گیرید، سایه‌ای روی آن ایجاد نشود.

عکاسی از محصول و مواد غذایی: 

در عکاسی از مواد غذایی و همچنین عکاسی از محصول، نورپردازی باید به صورتی باشد که تمام جزئیات محصول را نشان داده و با حفظ رنگ‌ها به جذابیت بصری محصول کمک کند. با استفاده از رینگ، می‌توانید سوژه را به‌گونه‌ای نورپردازی کنید که از همه زوایا روشن بوده و در هیچ کجای آن سایه دیده نشود. همچنین، در عکاسی از غذا نور ملایم و یکنواخت رینگ لایت باعث می‌شود که جزئیات مواد غذایی به‌وضوح دیده شده و جلوه رنگ‌های آن در عکس به حداکثر برسد.

رینگ لایت‌ها برای چه انواعی از عکاسی مناسب نیستند؟

رینگ لایت‌ها به دلیل نور نسبتاً ملایم لامپ‌های ال‌ئی‌دی برای عکاسی در فضاهای خارجی در نور روز مناسب نیستند. همچنین ازآنجایی‌که از این ابزار برای نورپردازی متمرکز استفاده می‌شود، نمی‌توان از آن‌ها برای عکاسی دسته‌جمعی یا به‌عنوان منبع نور اصلی محیط استفاده کرد. همچنین، باوجوداینکه می‌توان در عکاسی با نور رینگ لایت هم سایه ایجاد کرد، اگر به دنبال خلق سایه‌های دراماتیک در عکس‌هایتان هستید با استفاده از سافت باکس راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید و سایه‌های تندتری هم خواهید داشت.

حرف آخر

در این مقاله با رینگ لایت که یکی از محبوب‌ترین ابزار نورپردازی است آشنا شدید. قیمت رینگ لایت‌ها باوجود کارایی بالایشان معمولاً از دیگر ابزار نورپردازی مناسب‌تر است. اگر تولید کننده محتوای آموزشی هستید که باید روبروی دوربین با مخاطب صحبت کنید یا عکاسی هستید که گرفتن عکس‌های پرتره و ماکرو بخشی از کارتان است، افزودن رینگ لایت به مجموعه ابزارتان می‌تواند برایتان بسیار راهگشا باشد. 

برای خرید باکیفیت‌ترین رینگ لایت‌های موجود در بازار با مناسب‌ترین قیمت، به فروشگاه ما مراجعه کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.