تفاوت دوربین‌ها و لنزهای FX و DX نیکون

0 3,885

در دنیای دوربین‌های دیجیتال، فرمت دوربین اشاره به اندازه حسگر آن دوربین دارد.کمپانی نیکون نیز محصولات خود را در دو فرمت FX و DX تولید می‌کند که فرمت FX به دوربین‌های فول‌فریم این کمپانی و لنزهای مخصوص این دوربین‌ها اشاره داشته و فرمت DX، مربوط به دوربین‌های کراپ سنسور آن و لنزهای مخصوص آن‌ها خواهد بود. دوربین‌های فول‌فریم دارای حسگرهایی با اندازه 36x24mm هستند که بسیار نزدیک به فیلم‌های ۳۵ میلی‌متر است. همچنین در دوربین‌های DX، از حسگرهایی با ابعاد تقریبی 24x16mm استفاده شده است.

لنزهای نیکون نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با فرمت مخصوص به خود سازگار باشند. برای دوربین‌های DX که از حسگرهای کوچک‌تری برخوردارند، نیکون لنزهای DX را طراحی کرده که در نام این لنزها نیز ذکر می‌شود. به‌عنوان‌مثال لنز نیکون AF-S DX 12-24mm. این لنزها معمولاً کوچک‌تر بوده و وزن کمتری هم دارند و معمولاً از قیمت‌های کمتری نسب به مدل‌های FX نیز برخوردارند.

مطلب پیشنهادی:

آیا می‌توان از لنزهای FX‌ روی دوربین‌های DX استفاده کرد؟

بله. مانت لنزهای DSLR کمپانی نیکون، در مدل‌های DX و FX یکسان است و به همین دلیل می‌توانید از لنزهای FX روی دوربین‌های DX نیز استفاده کنید. اما در این صورت کراپ ۱.۵ برابری را در فاصله کانونی خواهید داشت. مثلاً در صورت استفاده از یک لنز فول فریم ۲۴ میلی‌متری روی یک دوربین APS-C نیکون، فاصله کانونی معادل این لنز برابر ۳۶ میلی‌متر خواهد بود. این امر به دلیل آن است که نور خروجی از لنز FX، برای تابیدن روی حسگر فول‌فریم طراحی شده است. اگر این نور خروجی از لنز را به‌صورت یک دایره در نظر بگیریم، دایره نور لنز FX به‌اندازه یک حسگر فول فریم است. بنابراین در صورت بستن این لنز روی دوربین DX، این دایره نور، بزرگ‌تر از سطح حسگر خواهد بود و به همین دلیل فاصله کانونی شما به میزان ۱.۵ برابر بیشتر از حالت استاندارد خواهد بود.

آیا می‌توان از یک لنز DX روی بدنه FX استفاده کرد؟

اگر قصد ارتقا دادن دوربین خود از کراپ سنسور به فول فریم را دارید، کماکان قادر خواهید بود تا از لنزهای DX خود روی دوربین فول‌فریم جدیدتان هم استفاده کنید. با این کار دوربین به‌صورت خودکار به حالت DX تغییر حالت داده و به‌عنوان یک دوربین کراپ سنسور برای شما عمل خواهد کرد. یعنی در این زمان قادر به استفاده از تمامی سطح حسگر دوربینتان نخواهید بود.

آیا FX فول فریم است؟

بله. دوربین‌ها و لنزهای FX همگی فول فریم هستند. حسگر FX به دلیل سطح حسگر بزرگ‌تر، می‌تواند نور بیشتری جذب کند و با حساسیت بیشتر خود، نویز کمتری داشته باشد. همچنین در صورت استفاده از لنز FX روی دوربین‌های فول‌فریم، دیگر کراپ نخواهید داشت و می‌توانید از حداکثر قدرت دوربین و لنز بهره ببرید.

دوربین‌های DX دارای این مزیت هستند که می‌توانید هم از لنزهای DX و هم FX روی آن‌ها استفاده کنید. لنزهای DX در اسمشان، واژه DX به‌کاررفته است و در نام لنزهای FX، این واژه استفاده نشده است. بنابراین اگر در اسم یک لنز نیکون، واژه‌های DX و FX را مشاهده نکردید، بدانید که آن لنز برای استفاده روی دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده است.

مطلب پیشنهادی: لنز پرایم یا زوم؟ کدام مدل مناسب من است؟

به‌صورت خلاصه:

از لنزهای FX می‌توان روی دوربین‌های DX استفاده کرد. در این حالت فاصله کانونی معادل شما در ۱.۵ ضرب خواهد شد.

از لنزهای DX می‌توان روی دوربین‌های FX استفاده کرد که در این حالت، دوربین فول‌فریم شما به‌صورت خودکار وارد حالت DX شده و تنها از بخش مرکزی حسگر استفاده می‌کند. یعنی در این صورت، دوربین فول‌فریم شما همانند یک دوربین DX عمل خواهد کرد.+

برای خرید انواع دوربین‌های فول‌فریم و APS-C می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

منبع: NikonUSA

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.