تفاوت میان لنزهای EF و EF-S کانن

2 7,666

اگر قصد خرید لنز برای دوربین DSLR کانن خود داشته باشید، احتمالاً با عبارات EF و EF-S مواجه شده‌اید. در این مقاله به توضیح این عبارات و کاربرد هرکدام خواهیم پرداخت.

کانن EF و EF-S درواقع اشاره به نوع مانت لنز دارد که تفاوت مانت هم به دلیل تفاوت اندازه حسگر است. کانن، دوربین‌های DSLR خود را در دو قطع حسگر عرضه می‌کند، فول‌فریم و APS-C. حسگر فو‌ل فریم اندازه بزرگ‌تری داشته و تقریباً برابر با اندازه فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری است.ابعاد حدودی این حسگرهای فول‌فریم، برابر 36x24mm خواهد بود. دوربین‌های APS-C اما دارای حسگرهای کوچک‌تری هستند و ابعاد حدودی آن‌ها، 22.3×14.9mm است. به همین دلیل، در صورت استفاده از یک لنز روی دوربین فول‌فریم و APS-C، دوربین APS-C، زاویه دید کوچک‌تری نسبت به دوربین فول‌فریم خواهد داشت.

 

لنزهای EF و EF-S

به‌صورت خلاصه، دوربین‌های DSLR کانن با حسگرهای APS-C، همگی دارای مانت EF-S بوده و لنزهای این مانت، به‌صورت اختصاصی برای این دوربین‌ها طراحی شده‌اند. دوربین‌های DSLR فول‌فریم کانن نیز همگی از مانت EF استفاده می‌کنند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که از لنزهای مانت EF، علاوه بر دوربین‌های فول‌فریم، می‌توانید روی دوربین‌های APS-C با مانت EF-S نیز استفاده کنید. البته که برای این کار نیاز به مبدل لنز خواهید داشت.

لنزهای EF-S کانن، دایره تصویر کوچک‌تری دارند و همین امر موجب شده که در صورت استفاده از آن‌ها روی دوربین‌های فول‌فریم، حاشیه‌های تصویر تاریک بوده و شاهد Vignetting شدیدی خواهیم بود (پدیده‌ای که در آن حاشیه‌های تصویر سیاه خواهند بود). این اتفاق به دلیل آن است که دایره تصویر لنزهای EF-S، قادر به پوشش تمامی سطح حسگر دوربین‌های فول‌فریم نخواهد بود.

مانت EF کانن از زمان دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری آنالوگ وجود داشته است. لنزهای دارای این مانت، به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که تمامی سطح فریم ۳۵ میلی‌متری را بپوشانند. به دلیل اینکه لنزهای EF دایره تصویر بزرگ‌تری دارند، لذا هم می‌توانند روی دوربین‌های فول‌فریم و هم APS-C مورداستفاده قرار گیرند.

مزایای لنزهای EF-S

به‌صورت کلی، لنزهای EF-S کانن نسبت به لنزهای  EF، کوچک‌تر و سبک‌تر هستند زیرا این لنزها، به دلیل سایز کوچک‌تر حسگر‌های APS-C، دارای قطر کمتری بوده و درنتیجه از محفظه کوچک‌تر هم برخوردارند که درنتیجه، نیاز به شیشه کمتری هم خواهند داشت. علاوه بر این، لنزهای EF-S به‌صورت کلی، قیمت‌های مناسب‌تری هم دارند و کانن، لنزهای حرفه‌ای‌ای مانند محصولات سری L خود را با این مانت تولید نمی‌کند.

لنز EF بخریم یا EF-S ؟

تا به اینجای کار باید متوجه شده باشید که کدام لنزهای کانن با دوربین شما سازگار است. به عقیده نگارنده، بهترین لنز برای شما، لنزی است که مناسب نیازهایتان باشد. اگر نیاز به زاویه دید بسیار واید برای دوربین کانن 90D خود هستید، پس بهتر است یک لنز واید با مانت EF-S تهیه کنید.

اگر نگران این هستید که ممکن است روزی دوربین خود را به یک مدل فول فریم ارتقا دهید، نگران نباشید ؛ زیرا لنزهای EF-S ارزش خود را حفظ کرده و به‌عنوان یک محصول دست‌دوم، می‌توانید آن‌ها را با قیمت مناسبی به فروش برسانید. پس می‌توانید تمرکز خود را روی دوربینی که حالا در اختیار دارید گذاشته و مدلی مناسب با خواسته‌هایتان را تهیه کنید.

برای مشاهده انواع لنزهای کانن می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

2 نظرات
  1. علی انصاری می‌گوید

    سلام برای دوربین canon eos c70 چه لنزی مناسب هست؟
    آیا نیاز به آداپتور هم هست برای لنز ؟

  2. Davod می‌گوید

    سلام، نمی‌دونم درست متوجه شدم یا نه ، من یه مقایسه بین لنز EF-S 24mm f/2.8 STM for و EF 50mm f/1.8 STM انجام دادم و متوجه شدم که توی مدل EFS دید بزرگتری به تصویر میداد و مدل ef بلعکس ، اما اینجا خوندم که برعکس اونچیزی که مقایسه کردم EFS تصویر کوچک تری داره

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.