رفلکتور چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

0 3,410

در عکاسی، همه‌چیز به نور ختم می‌شود و به‌عنوان یک عکاس، نمی‌توان بدون نور هیچ کاری انجام داد. چه در داخل و چه در خارج از استودیو، یکی از مهم‌ترین (و بعضاً دست‌کم گرفته‌شده‌ترین) شکل دهنده‌های نور که می‌توانید از آن استفاده کنید رفلکتور است. با استفاده از رفلکتور می‌توانید نور طبیعی و یا مصنوعی را بازتاب داده و یا پخش کنید و اگر چند بار از آن استفاده کنید، احتمالاً دیگر نمی‌توانید به آن فکر نکنید! در ادامه راهنمایی ساده برای انتخاب و استفاده از رفلکتور را برای شما آماده کرده‌ایم.

انتخاب رفلکتور

اگر تاکنون یک رفلکتور نخریده باشید، ممکن است این کار کمی استرس‌آور به نظر برسد زیرا با شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی مواجه شده و نخواهید دانست که از کجا باید شروع کنید. به‌صورت کلی ۳ پارامتر در انتخاب یک رفلکتور وجود دارد، شکل، اندازه و رنگ.

شکل

امروزه رفلکتورها در شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند. پرکاربرد‌ترین نوع در این میان، رفلکتورهای گرد هستند اما این محصولات در انواع مربع، بیضی و مثلثی شکل هم تولید می‌شوند. رفلکتورهای دایره‌ای معمولاً قیمت‌های بهتری داشته و اندازه‌های قابل انتخاب بیشتری هم دارند. همچنین برای عکاسی پرتره و تولید نور کچ لایت نیز مناسب‌تر هستند. رفلکتورهای مستطیلی برای سوژه‌های بزرگ، انتخاب بهتری هستند. رفلکتورهای مثلثی برای استفاده تک‌نفره آپشن خوبی هستند زیرا امکان کنترل آسان با استفاده از یک دست را به کاربر می‌دهند. برخی انواع دیگر نیز دارای دسته‌های نگهدارنده‌ای هستند که کنترل و استفاده از این محصولات را آسان‌تر کرده است. به‌صورت کلی شکل رفلکتور بیشتر از اینکه در کاربرد مهم باشد، به سلیقه و نوع استفاده کاربر بستگی دارد.

اندازه

اگر به عکاسی پرتره می‌پردازید و یا ابعاد و راحتی در حمل‌ونقل اهمیت بالایی برایتان دارد، می‌توانید از مدل‌هایی با ابعاد کوچک‌تر استفاده کنید. رفلکتورهای بزرگ‌تر، بازتاب نوری بزرگ‌تری هم دارند و به همین دلیل، نور آن‌ها نرم‌تر خواهد بود؛ هرچند که کار با‌ آن‌ها به دلیل ابعاد بزرگشان کمی دشوارتر از مدل‌های کوچک‌تر خواهد بود. مدل‌هایی با قطر ۴۰ اینچ (۱۰۲ سانتی‌متر) تعادل خوبی میان اندازه و بازتاب نوری مناسب دارند و به اگر دنبال مدلی هستید که در عین کارآمد بودن، ابعاد مناسبی هم داشته باشد، احتمالاً رفلکتورهای ۱۰۲ سانتی‌متری انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

رنگ

نقره‌ای: رفلکتورهایی با این رنگ می‌توانند هایلایت‌های تصویر را افزایش داده و تصویری با کنتراست بالا را به شما ارائه دهند. این رنگ انتخابی ایده‌آل برای فیلم‌برداری، عکاسی محصول و یا عکاسی سیاه‌وسفید است.

طلایی: بازتاب نوری‌ای طبیعی، گرم و طلایی‌رنگ دارد که برای عکاسی از غروب آفتاب و یا عکاسی پرتره در محیط‌های داخلی انتخابی ایدئال است.

سفید: بازتاب نوری یکسان با رنگ خنثی دارد که انتخابی مناسب برای نور پرکننده (Fill Light) به شمار می‌رود.

مشکی: برای مسدود کردن نور و یا کم‌کردن نور بکار می‌رود.

نیمه شفاف: این نوع رفلکتور درواقع به‌عنوان دیفیوزر بکار می‌رود و وظیفه دارد تا نور را پراکنده کرده و افکتی نرم را ایجاد کند.

کروماکی سبز و آبی: می‌توانید از این رنگ‌ها به‌عنوان پرده کروماکی برای اعمال تغییرات روی بک‌گراند تصویر خود بهره ببرید.

استفاده از رفلکتور

برای استفاده از رفلکتور می‌توانید از دستیار یا همکار خود بخواهید که آن  را نگاه دارد و یا از نگهدارنده‌های رفلکتور استفاده کنید. همچنین بعضی‌اوقات هم می‌توانید از خود سوژه بخواهید تا رفلکتور را برای شما نگاه دارند. اما معمول‌ترین استفاده از رفلکتور، زمانی است که یک شخص سومی رفلکتور را برای عکاس نگاه دارد. نکته مهم اینکه اگر در محیط‌های بیرونی عکاسی می‌کنید، سوژه شما تا حد امکان به نور بازتاب شده از رفلکتور نگاه نکند زیرا این نور حاوی اشعه UV است که برای بینایی ضرر دارد.

نور طبیعی/محیط‌های بیرونی

زمانی که در نور طبیعی عکاسی می‌کنید، توجه به چند عامل در مورد محل قرار دادن رفلکتور مهم خواهد بود:

بک لایتینگ / Backlighting

بک لایتینگ به معنای عکاسی به صورتی است که منبع نور طبیعی در پشت سوژه قرار دارد. این تکنیک، افکت بسیار زیبایی را به سوژه‌های شما خواهد بخشید و بک‌گراند عکستان را به نحو زیبایی به تصویر خواهد کشید. تنها مشکل این تکنیک آن است که این افکت موجب می‌شود سوژه شما در سایه فرورفته و تاریک شود. با قرار دادن یک رفلکتور درست در جلوی سوژه، می‌توانید تا نور آفتاب را به آن بازتاب داده و آن را روشن‌تر کنید. با تغییر محل قرار دادن رفلکتور نیز می‌توانید تا میزان سایه‌های روی سوژه را کنترل کرده و به آن عمق ببخشید.

سایه‌های تاریک

زمانی که در محیط‌های بیرونی عکاسی می‌کنید، بسیار پیش می‌آید که سوژه در محلی ایستاده باشد که نوری از سطحی که روی آن ایستاده به صورتش تابیده نمی‌شود. این امر موجب می‌شود تا دایره‌های تاریک و سایه‌هایی عمیق بخصوص در زیر چشمان کاربر به وجود آید. برای جلوگیری از این کار می‌توانید رفلکتور را در جلوی سوژه و پایین آن قرار داده و نور را به‌صورت مناسب به‌صورت وی بازتاب دهید.

هوای ابری

آسمان ابری معمولاً نوری نرم دارد اما با این مشکل که شدت این نور اغلب ضعیف است و می‌تواند سایه‌های عمیقی را در زیر چشمان و چانه سوژه ایجاد کند. برای جلوگیری از این کار می‌توانید یک رفلکتور را در زیر سوژه قرار دهید و با استفاده از یکی دیگر، نور را مستقیماً به‌صورت وی بازتاب دهید.

پخش کردن نور

استفاده از یک رفلکتور سفیدرنگ، برای جلوگیری از به وجود آمدن سایه‌های تند بسیار متداول است. همچنین برای عکاسی از نوزادان و کودکان، به دلیل پوست حساس آن‌ها، بهتر است از این روش برای عکاسی استفاده کنید و نوری نرم و یکدست را به آن‌ها بتابانید. همچنین می‌توانید از برای گرفتن کچ لایت یا همان بازتاب نور در چشم نیز از رفلکتور بهره ببرید.

نور اصلی

رفلکتورها، می‌توانند به‌عنوان بازتاب‌دهنده و منبع نور اصلی برای ثبت یک تصویر مورداستفاده قرار گیرند. می‌توانید از رفلکتورها در کنار منبع نور طبیعی استفاده کرده و یا با بازتاب دادن نور فلاش رو دوربینی‌تان، افکت هایی زیبا و دلپذیر به عکس‌هایتان ببخشید.

به‌عنوان‌مثال در تصویر زیر، از یک رفلکتور طلایی برای بازتاب نور خورشید به سوژه استفاده شده است. این به عکاس اجازه داده تا بدون برهم زدن نوردهی تصویر، بوکه‌ای زیبا در اختیار داشته باشد.

نور مصنوعی / استودیو عکاسی

رفلکتور ها بهترین دوست عکاسان هدشات هستند. قرار دادن آن‌ها در خلاف جهت منبع نور اصلی، می‌تواند یک افکت بانس را برای نور پرکننده به تصاویر شما ببخشد. همچنین می‌توانید این رفلکتورها را در پایین سوژه قرار داده و یا با کمی زاویه، جلوی آن وی قرار دهید تا سایه‌های زیر چشم‌ها و چانه را نرم‌تر کنید.

بازتاب‌ها

نور بازتاب شده از روی رفلکتور، یک منبع نوری نرم و بزرگ، چه در محیط‌های بیرونی و چه در استودیو عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از رفلکتور، یکی از ارزان‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای نوردهی تصاویر خود استفاده کنید. این محصولات در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می‌شوند که همین مورد موجب شده تا دست کاربر در استفاده از آن‌ها کاملاً باز باشد. همین موارد موجب شده تا رفلکتور، یکی از مهم‌ترین ابزارهای عکاسی باشد و هر عکاسی، حداقل یک رفلکتور در میان ابزارهای خود داشته باشد.

برای مشاهده انواع رفلکتور می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

منبع: slrlounge و contrastly

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.