تفاوت میان لنزهای FE و E سونی

0 5,948

لنزهای سونی را به اختصار لنزهای SEL می‌نامند که مخفف عبارت Sony E-Mount Lens است و تمامی لنزهایی که برای دوربین‌های سونی طراحی شده‌اند را شامل می‌شود. همچنین دوربین‌های مانت E هسلبلاد نیز با لنزهای SEL سازگاری دارند.

مانت E چیست؟

دوربین‌های بدون آینه سونی، همگی دارای مانت E هستند و این مانت، بصورت اختصاصی برای استفاده روی این دوربین‌ها طراحی و تولید شده است و دوربین‌های DSLR این کمپانی، با مانت A تولید می‌شده‌اند.

مطلب پیشنهادی: لنز پرایم یا زوم؟ کدام مدل مناسب من است؟

انواع لنزهای دوربین‌های سونی

لنزهای سونی، بصورت کلی در ۲ شاخه دسته‌بندی می‌شوند:

لنزهای مانت FE

لنزهای مانت E

معنای FE در نام لنزهای سونی چیست؟

عبارت FE در نام یک لنز سونی، اشاره به این دارد که لنز فوق، دارای مانت E‌ سونی بوده و برای استفاده روی دوربین‌های فول‌فریم طراحی و تولید شده است. لنزهایی که در نام آن‌ها واژه E دیده می‌شود نیز برای استفاده روی دوربین‌های کراپ سنسور APS-C طراحی و تولید شده‌اند.

آیا می‌توان از یک لنز FE روی دوربین APS-C استفاده کرد؟

بله امکان نصب و استفاده از لنزهای FE روی دوربین‌های کراپ سنسور یا همان APS-C وجود دارد؛ هرچند که باید بدانید در این هنگام، یک کراپ 1.5x را در اختیار خواهید داشت. بدین معنا  که مثلا یک لنز FE با فاصله کانونی ۲۰ میلی‌متر را روی یک دوربین APS-C نصب کنید، فاصله کانونی معادلی که در اختیار خواهید داشت، 20×1.5=30mm خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:

آیا لنزهای FE کیفیت بالاتری از لنزهای E دارند؟

در لنزهای کانن و نیکون، مدل‌هایی که برای دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده‌اند، دارای کیفیت ساخت و اپتیک بهتری هستند. این قاعده برای لنزهای سونی نیز صادق است و لنزهای FE این کمپانی، سک سر و گردن نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر قرار دارند. همچنین همانند کانن که لنزهای بسیار پیشرفته و باکیفیت خود را با نام سری L تولید می‌کند، لنزهای رده بالای سونی نیز از سری G و GM (G Master) هستند.

آیا می‌توان از لنزهای E روی دوربین‌های فول‌فریم استفاده کرد؟

بله می توانید از لنزهای مانت E روی دوربین‌های فول‌فریم سونی هم استفاده کنید. هرچند که در این حالت باید دوربین خود را در حالت کراپ قرار دهید. در واقع در این هنگام، دوربین فول‌فریم شما همانند یک دوربین کراپ سنسور عمل خواهد کرد. این اتفاق به دلیل آن است که لنزهای E، دایره تصویر کوچکی دارند که این دایره تصویر، نمی‌تواند تمامی سطح حسگر دوربین را پوشش دهد. به همین دلیل می‌توانید تنها از بخش از مرکز حسگر فول فریم برای دریافت تصویر استفاده کنید.

آیا باید یک لنز FE‌ بخرم؟

با اینکه می‌توانید از هر دو نوع لنز روی همه دوربین‌های بدون آینه سونی استفاده کنید، اما هرکدام از این انواع، مزایا و معایب خود را دارند. بصورت کلی، لنزهای FE در بلند مدت عملکرد بهتری دارند و معمولا کیفیت بیشتری داشته و برای کارهای حرفه‌ای، مناسب‌تر هستند.

اگر در حال حاضر یک دوربین APS-C دارید و احتمال می‌دهید در آینده به‌سراغ مدل‌های فول‌فریم دوربین‌های بدون آینه سونی خواهید رفت، پس شاید بد نباشد که برای خرید لنز، به‌سراغ مدل‌های FE بروید؛ زیرا که در آینده می توانید از آن روی دوربین فول‌فریم‌تان نیز استفاده کنید.

برای خرید انواع لنزهای سونی می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

لنزهای E به‌دلیل قیمت مناسب‌تر، انتخاب بسیار خوبی برای کسانی هستند که بتازگی عکاسی را شروع کرده‌اند. یکی از دلایل دیگر استفاده از لنزهای E، نیاز به فاصله کانونی بسیار واید است که در این حالت نیز تهیه مدل‌های E شاید انتخاب بهتری باشد، زیرا مدل‌های FE با فاصله کانونی اولترا واید، قیمت‌های بسیار بالایی دارند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.