نقد و بررسی دوربین فوجی‌فیلم X100VI

0 300

دوربین فوجی‌فیلم X100VI یک دوربین عکاسی با سنسور ۴۰ مگاپیکسلی APS-C، تثبیت‌کننده تصویر و لنز ۳۵ میلی‌متری فیکس با حداکثر گشودگی دیافراگم f/2 است.

مشخصات اصلی دوربین فوجی‌فیلم X100VI

  • سنسور ۴۰ مگاپیکسلی BSI CMOS APS-C X-Trans
  • لنز با فاصله کانونی معادل ۳۵ میلی‌متری و حداکثر گشودگی دیافراگم f/2
  • تثبیت‌کننده تصویر داخلی با قدرت خنثی‌ کردن لرزش دوربین تا ۶ استاپ
  • منظره‌یاب هیبریدی الکترونیک/اپتیکال (پنل OLED با وضوح ۳.۶۹ میلیون نقطه‌ای)
  • سیستم تعقیب سوژه فوکوس خودکار با قابلیت یادگیری ماشینی
  • ۱۴ حالت شبیه‌ساز فیلم‌های عکاسی
  • فیلم‌برداری با رزولوشن 6.2K و ۱۰ بیتی
  • فیلتر ND داخلی
  • نمایشگر لمسی با قابلیت تیلت

دوربین فوجی‌فیلم X100VI چه ویژگی‌های جدیدی دارد؟

دوربین فوجی X100VI

بزرگ‌ترین ویژگی جدید دوربین فوجی‌فیلم X100VI نسبت به نمونه‌های قبلی، اضافه شدن تثبیت‌کننده تصویر داخلی به این دوربین است. تثبیت‌کننده تصویر این دوربین می‌تواند اثر لرزش دوربین تا ۶ استاپ را خنثی کند. به گفته فوجی، در صورت استفاده از منظره‌یاب این دوربین در حالت اپتیکال، میزان اثرگذاری سیستم تثبیت‌کننده تصویر از ۶ به ۵.۵ استاپ کاهش خواهد یافت.

قسمت پشت X100VI

همچنین در این دوربین، سنسور ۴۰ مگاپیکسلی BSI CMOS به‌کاررفته که پیش از X100VI در دوربین‌های X-H2 و X-T5 شاهد آن بوده‌ایم. این سنسور توانایی بالایی در ثبت تصاویر با جزئیات بالا دارد. البته تا جایی که کارشناسان این دوربین را تست کرده‌اند، نمی‌توان از این موضوع اطمینان حاصل کرد که همراه با لنز فیکس این دوربین، جزئیات و رزولوشن تصاویر، همانند سایر دوربین‌های مجهز به این سنسور خواهد بود یا خیر.

دوربین X100VI مجهز به پردازشگر X Processor V است که الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در سیستم تشخیص سوژه را به همراه دارد. به‌این‌ترتیب، دوربین X100VI دارای حالت‌های تشخیص حیوانات، پرندگان، خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه، هواپیما و قطار است. همانند سایر دوربین‌های اخیر فوجی، حالت‌های مجزا برای تشخیص چهره  انسان و تشخیص چشم نیز در این دوربین وجود دارد. با توجه به این موضوع درصورتی‌که می‌خواهید سیستم فوکوس خودکار دوربین را برای عکاسی از حالت عکاسی از انسان به سوژه‌های دیگر، تغییر دهید باید دو دکمه برای این حالات تعریف کنید یا آن‌ها را در Q Menu قرار دهید.

شبیه‌ساز فیلم‌های عکاسی

حالت شبیه‌ساز فیلم Reala ACE که اولین بار در دوربین GFX 100 II شاهد آن بودیم به دوربین X100VI اضافه شده است. علاوه بر این حالت، حالت‌های Nostalgic Neg و Eterna Bleach Bypass نیز به این دوربین اضافه شده است که تعداد حالات شبیه‌سازی فیلم را به ۱۴ مورد یا در صورت احتساب واریاسیون‌های faux-color-filtered در حالت mono به ۲۰ مورد، افزایش داده است.

بارگذاری مستقیم از دوربین به فضای ابری

دوربین X100VI، اولین دوربین فوجی‌فیلم است که به‌واسطه برخورداری از وای-فای داخلی از قابلیت بارگذاری دوربین به فضای ابری پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند با اتصال دوربین به وای-فای، تصاویر و ویدیوهای ضبط شده به همراه دوربین را به‌صورت مستقیم بر روی فضای ابری Frame.io که متعلق به کمپانی Adobe است، بارگذاری کنند. امکان تنظیم دوربین بر روی حالت‌های آپلود تمام تصاویر ثبت شده، انتخاب دستی یا انتخاب فرمت دلخواه برای آپلود خودکار نیز در این قابلیت وجود دارد.

فیلم‌برداری

دوربین فوجی‌فیلم X100VI

سری دوربین‌های X100 همیشه تا حدی توانایی فیلم‌برداری به همراه داشته‌اند، اما درصد پایینی از کاربران این سری از دوربین‌ها از ویژگی‌های فیلم‌برداری این محصولات استفاده می‌کردند. دوربین X100VI در فیلم‌برداری مشخصاتی همانند دوربین X-T5 به همراه دارد. به‌این‌ترتیب، دوربین فوجی‌فیلم X100VI قادر به فیلم‌برداری ۱۰ بیتی، فیلم‌برداری با رزولوشن 6.2K با کراپ ۱.۲۳ برابری (فاصله کانونی معادل ۴۳ میلی‌متری) یا دستیابی به خروجی 4K در حالت HQ که از همین ناحیه از سنسور ساب‌سمپل شده، است. پدیده رولینگ شاتر در هنگام فیلم‌برداری در این حالات، به‌صورت محسوس، مشهود خواهد بود. همچنین امکان دستیابی به خروجی ساب‌سمپل شده با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه با استفاده از تمام سطح سنسور یا با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه با ضریب کراپ ۱.۱۴ برابری نیز به همراه این دوربین وجود دارد.

همانند دوربین GFX 100 II، در هنگام فیلم‌برداری همراه با دوربین فوجی‌فیلم X100VI نیز می‌توان از قابلیت تعقیب سوژه استفاده کرد، لازم به ذکر است که استفاده از این قابلیت در هنگام فیلم‌برداری، محدود به سوژه‌هایی که دوربین توانایی تشخیص آن‌ها را به همراه دارد، نیست.

دوربین فوجی‌فیلم X100VI دارای پورت ورودی میکروفون است و می‌توان از پورت USB-C، با استفاده از مبدل USB به ۳.۵ میلی‌متری، برای پایش صدای دریافتی استفاده کرد.

دیگر تغییرات:

علاوه بر به‌روزرسانی‌هایی که بر روی مشخصات فنی اصلی این دوربین نسبت به نسخه‌های قبلی اعمال شده، بهبود‌های کوچک اما متعددی نیز در نسخه جدید وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عکاسی با فرمت HEIF
  • افکت Skin Smoothing
  • حالت‌های White Priority، Ambience Priority و حالت‌های وایت بالانس خودکار
  • محدوده فوکوس خودکار قابل تنظیم توسط کاربر
  • قابلیت محدود کردن ناحیه فوکوس خودکار در حالت‌های AF-S و AF-C
  • امکان عکاسی پیاپی در حالت نیم‌فشار دکمه شاتر
  • چراغ سلف تایمر
  • عکاسی در فاصله زمانی‌ تنظیم شده (Interval Shooting)

بدنه و دکمه‌های کنترلی

نمایشگر با قابلیت تیلت دوربین فوجی‌ فیلم X100VI

بدنه دوربین X100VI به مقدار ۲ میلی‌متر ضخیم‌‌تر و وزن آن ۴۳ گرم سنگین‌تر از نسخه پیشین است. اما در عمل این تفاوت‌ها چندان احساس نمی‌شوند و هنگام استفاده از دوربین، احساس سنگینی نخواهید کرد.

ابعاد دوربین فوجی‌فیلم X100VI به‌قدری مشابه با نمونه قبلی است که می‌توان از کیف چرمی ورژن قبلی، بدون هیچ مشکلی همراه با آن استفاده کرد. این دوربین همچنین با کانورترهای تله و واید نسل قبلی نیز سازگار است. به بیان دقیق‌تر، لنز موجود بر روی دوربین فوجی‌فیلم X100VI همان لنز نسخه قبلی است و می‌توان با استفاده حلقه فیلتر و ابزار قبلی، دوربین را در مقابل نفوذ آب‌وهوا مقاوم کرد.

نمایشگر پشتی دوربین X100VI نیز دچار بهینه‌سازی شده است و تنظیم زاویه این نمایشگر در بازی گسترده‌تری (۴۵ درجه در مقابل ۳۰ درجه) امکان‌پذیر است. این تغییر کوچک امکان تنظیم نمایشگر رو به بالا و عکاسی در هنگامی‌که دوربین را در ارتفاع کمر خود نگه ‌داشته‌اید را مهیا کرده است.

دکمه‌های کنترلی

دیال‌های دوربین فوجی‌فیلم X100VI

چینش دکمه‌های کنترلی این دوربین، دقیقاً همانند نسخه قبلی است و کنترل دیافراگم، سرعت شاتر، جبران نوردهی و حساسیت ISO به‌صورت مجزا امکان‌پذیر است. در تمام حالت‌ها ازجمله حالت دستی درصورتی‌که حالت تنظیم حساسیت ISO خودکار را روشن کرده باشید؛ امکان استفاده از قابلیت جبران نوردهی وجود دارد. دیال سرعت شاتر در این دوربین تنها به‌صورت یک استاپ کامل تغییر می‌کند، اما می‌توانید با استفاده از دیال command به تغییرات یک‌سوم و دو‌سوم نوردهی نیز دسترسی داشته باشید.

منظره‌یاب هیبریدی

منظره‌یاب هیبریدی دوربین فوجی‌فیلم X100VI، همانند نسل‌های پیشین این سری است. این منظره‌یاب دارای سه حالت کاملاً الکترونیک، کاملاً اپتیکال و حالت اپتیکال به همراه اطلاعات الکترونیک است.

به دلیل انحراف اپتیکال میان لنز و منظره‌یاب، هنگام استفاده از منظره‌یاب خطای پارالکس رخ خواهد داد. این خطا در هنگام تنظیم فوکوس بر روی بی‌نهایت و اجسام دور چندان به چشم نمی‌آید، اما در هنگام تنظیم فوکوس بر روی سوژه‌های نزدیک، انحراف افزایش می‌یابد. بهینه‌سازی‌هایی که در اثر آپدیت فریمور نسخه ۲.۰ بر روی دوربین فوجی‌فیلم X100V اعمال شده بود، شامل این دوربین نیز می‌شود.

باتری

باتری دوربین

دوربین فوجی‌‌فیلم X100VI مجهز به باتری NP-W126S است که در بعضی‌ از مدل‌های قبلی سری X100 نیز شاهد آن بوده‌ایم. این باتری ۸.۲ وات‌ ساعتی با هر بار شارژ کامل امکان ثبت ۴۵۰ عکس همراه با منظره‌یاب اپتیکال یا ۳۱۰ عکس همراه با منظره‌یاب الکترونیک را در اختیار می‌گذارد. البته دوام باتری‌های دوربین‌ها همیشه بیشتر از اعداد اعلام شده است، به‌این‌ترتیب می‌توانید در بسیاری از موقعیت‌ها، بیش از دو برابر اعداد اعلام شده همراه با دوربین عکاسی کنید.

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.