نیکون در حال خرید کمپانی RED

0 257

نیکون به تازگی اعلام کرده که در حال خرید کمپانی آمریکایی RED؛ تولیدکننده دوربین‌های سینمایی، است. کمپانی رد در سال ۲۰۰۵ توسط جیم جانارد، مؤسس برند Oakley، تأسیس شد. آقای جانارد که به نظر خود به‌صورت دیوانه‌واری عاشق دوربین‌ها است، کلکسیونی متشکل از بیش از ۱۰۰۰ دوربین دارد. او با ایده ساخت دوربین سینمایی دیجیتال 4K با قیمتی نسبتاً اقتصادی، اقدام به تأسیس کمپانی RED کرد. در تاریخ ۲۵ مارس سال ۲۰۰۷، کارگردان مشهور؛ آقای پیتر جکسون از دو نمونه اولیه دوربین‌های Red One برای ساخت فیلم کوتاه ۱۲ دقیقه‌ای عبور از خط (Crossing the Line) که در مورد جنگ جهانی اول است، استفاده کرد. دوربین‌های تولید شده توسط این کمپانی در بیش از ۲۵ درصد فیلم‌های پرفروش دهه ۲۰۱۰ استفاده شدند. همچنین در فیلم‌های برنده جایزه اسکار، مانند فیلم سینمایی Mank به کارگردانی دیوید فینچر نیز از دوربین‌های این شرکت استفاده شده است.

موضوع خرید کمپانی RED بعد از شکایت این کمپانی از نیکون کلید خورد. در این شکایت، شرکت RED اتهام استفاده از یکی از فناوری‌های اختصاصی فشرده‌سازی فایل‌های ویدیویی را به نیکون وارد کرده بود. این شکایت در سال ۲۰۲۲ توسط کمپانی رد انجام و سرانجام، پرونده این ماجرا در آوریل ۲۰۲۳ مختومه شد.

حدس این موضوع که اعلام شکایت رد علیه نیکون و خرید این کمپانی توسط نیکون به هم مربوط هستند، حدس چندان سختی نیست؛ اما بدون در نظر گرفتن این موضوع نیز می‌توان گفت که این اقدام از نظر تجاری برای نیکون، حرکتی منطقی است. رد دارای مراکز اجاره تجهیزات متعددی است و همچنین جایگاه ویژه‌ای در میان فیلم‌سازان هالیوودی دارد، به دست آوردن این جایگاه به‌صورت مستقل برای نیکون، امری دشوار و نیازمند زمان طولانی بوده است. به‌این‌ترتیب، مالکیت بر شرکتی که تولیدات آن مورد تأیید سینماگران است، باعث می‌شود که نیکون بتواند بسیار آسان‌تر از پس مشکلات و توسعه تولیدات خود در حیطه فیلم‌برداری برآید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.