ارسال دوربین نیکون Z9 به سیاره ماه

0 321

ناسا قرار است دوربین نیکون Z9  که یکی از پیشرفته‌ترین دوربین‌هایی است که تابه‌حال تولید شده را در سال ۲۰۲۶ در مأموریت آرتمیس ۳، همراه با فضانوردان به سیاره ماه بفرستد. لازم به ذکر است که از سال ۱۹۷۲ تابه‌حال هیچ فضانوردی بر روی سیاره ماه قدم نگذاشته است.

البته دوربینی که قرار است در مأموریت آرتمیس ۳ همراه با فضانوردان به ماه سفر کند، یک دوربین نیکون Z9 معمولی نیست و تغییرات بسیاری بر روی آن اعمال خواهد شد تا بتواند از پس شرایط سخت سفر فضایی و جو حاکم بر روی سیاره ماه برآید.

کمپانی نیکون و ناسا در حال بازطراحی مدار این دوربین برای جلوگیری از آسیب دیدن آن در مقابل پرتوهای کیهانی هستند. همچنین یک گریپ جدید با دکمه‌های خاص به این دوربین اضافه خواهد شد تا فضانوردان مادامی که لباس و دستکش فضانوردی پوشیده‌اند، بتوانند با این دوربین کار کنند. فریمور اختصاصی نیز بر روی این دوربین نصب خواهد شد که امکاناتی اعم از کاهش نویز، قابلیت‌های جدیدی برای تصویربرداری HDR، شماره‌گذاری فایل‌ها و قابلیت‌های دیگری به این دوربین اضافه خواهد شد. علاوه بر دوربین نیکون Z9، تغییراتی بر روی تعداد زیادی از لنزهای مانت Z نیکون نیز برای این ماموریت، اعمال خواهد شد.

نتیجه نهایی این تغییرات، دستگاهی خواهد بود که ناسا به آن HULC (Handheld Universal Lunar Camera) می‌گوید که برگردان آن به فارسی، معادل با دوربین دستی جهانی قمری است. به گفته ناسا، استفاده از دوربین نیکون Z9 در مقایسه با دوربین‌های بدون منظره‌یاب فرمت بزرگ که در ماموریت آپولو ۱۱ بر روی قسمت سینه لباس فضانوردان نصب شده بود، قدم بسیار بزرگ و رو به جلویی محسوب می‌شود.

فضانوردان در حال تمرین با نمونه اولیه دوربین تغییرداده شده نیکون Z9
فضانوردان در حال تمرین با نمونه اولیه دوربین تغییرداده شده نیکون Z9

این ماموریت که حامل فضانوردان و دوربین نیکون Z9 خواهد بود، همراه با فضاپیمای اوریون به انجام خواهد رسید. این کپسول برای فرود روی ماه بر روی پرتابگر فوق سنگین استارشیپ اسپیس‌اکس سوار خواهد شد. بعد از شش روز و نیم، استارشیپ برای ملحق شدن با اوریون به فضا فرستاده خواهد شد و در نهایت بر روی اقیانوس همراه با چتر نجات، فرود خواهد آمد.

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.