راهنمای خرید بهترین رکوردر صدا

0 102

شرکت‌های مختلفی در سراسر جهان، رکوردر تولید می‌کنند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سونی، TASCAM، رولند و البته زوم اشاره کرد. کمپانی زوم یکی از نام‌آشناترین شرکت‌ها در تولید رکوردرها است؛ به همین دلیل در این متن به بهترین رکوردرهای این شرکت پرداخته‌ایم. این کمپانی، رکوردرهای متفاوتی با قابلیت‌های متنوع تولید کرده است، این موضوع باعث شده انتخاب بهترین رکوردر زوم با توجه به نیازتان کمی دشوار شود. در این متن به توضیح ویژگی‌های رکوردرهای زوم و معرفی بهترین مدل‌های این ضبط کننده‌های صدا پرداخته‌ایم.

اگر قصد ضبط صدا، خارج از یک استودیویی صدابرداری را دارید، رکوردرهای زوم یکی از بهترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه‌ها برای ضبط صدایی باکیفیت هستند. از رکوردر زوم می‌توانید برای ضبط پادکست، صدابرداری در فیلم‌سازی، ضبط موسیقی و یا گزارش‌های خبری استفاده کنید. این رکوردرهای کوچک دارای قابلیت‌های ویژه‌ای هستند که به کاربران امکان ضبط صدای بسیار باکیفیت را بدون حضور در استودیوهای صدابرداری مهیا کرده‌اند.

در ادامه متن به توضیح این موضوع که در چه موقعیت‌هایی و چرا باید از رکوردر زوم استفاده کنیم، پرداخته‌ایم. همچنین با قابلیت‌های این ضبط‌صوت‌های قابل‌حمل و بهترین رکوردرهای زوم آشنا خواهید شد.

بهترین رکوردرها چه قابلیت‌هایی دارند؟

رکوردر زوم، ابزاری برای ضبط صدای باکیفیت برای افرادی است که دسترسی به استودیوهای صدابرداری ندارند. کمپانی زوم رکوردرهای متنوعی را با قابلیت‌های متفاوت برای ضبط موسیقی، پادکست، مصاحبه و استفاده‌ آموزشی، تولید کرده است. در بعضی از مدل‌ها، امکان اتصال رکوردر زوم به سایر تجهیزات ضبط صدا، مانند میکسرها، میکروفون‌های حرفه‌ای و انواع سازهای دارای پورت خروجی صدا وجود دارد. همچنین در برخی از مدل‌های رکوردرهای زوم، امکاناتی برای میکس و مستر فایل‌ها نیز وجود دارد.

در چه موقعیت‌هایی می‌توان از رکوردر زوم استفاده کرد؟

رکوردرهای زوم برای موقعیت‌هایی تولید شده‌اند که افراد دسترسی به استودیو صدابرداری ندارند، اما می‌خواهند خروجی صوتی با کیفیتی قابل‌رقابت با فایل‌هایی که در استودیو ضبط شده‌اند را در اختیار داشته‌ باشند. به این رکوردرها، ضبط‌صوت‌های میدانی نیز گفته می‌شود. رکوردرهای زوم دارای میکروفون‌ها و قابلیت‌هایی هستند که آن‌ها را قادر به حذف صداهای اضافی کرده است؛ به‌این‌ترتیب می‌توان همراه این ضبط صوت‌ها در موقعیت‌های گوناگون با کیفیت بسیار بالایی صدابرداری کرد. به بیان کلی رکوردر زوم برای افرادی طراحی شده است که می‌خواهند در تمام موقعیت‌ها بتوانند صدایی بسیار شفاف و استودیویی ضبط کنند. همچنین اکثر رکوردرهای زوم دارای پورت USB هستند که می‌توان از آن برای اتصال رکوردر به کامپیوتر برای استفاده استودیویی، استفاده کرد.

آیا به یک رکوردر زوم نیاز داریم؟

در استفاده از رکوردر زوم برای ضبط صدایی باکیفیت، محدودیتی وجود ندارد. از متداول‌ترین استفاده‌هایی که می‌توان از رکوردرهای زوم کرد، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ضبط اجراهای زنده موسیقی
  • ضبط سخنرانی‌ها
  • مصاحبه، پادکست و ولاگ
  • نت برداری شخصی و ضبط ایده‌های موسیقیایی
  • خبرنگاری میدانی
  • ضبط آلبوم موسیقی

در انتخاب رکوردرها به چه مشخصاتی دقت کنیم؟

مدل‌های متنوعی از رکوردر زوم وجود دارد که این موضوع باعث شده انتخاب بهترین مدل برای نیازهای هر شخص، چالش‌برانگیز باشد. در انتخاب رکوردر زوم موردنظر خود، باید نوع محتوایی که می‌خواهید همراه با آن ضبط کنید و مقدار بودجه خود را در نظر بگیرید. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که بهترین مدل‌های رکوردرهای زوم، تفاوت قیمت چندان زیادی با هم ندارند؛ پس با در نظر گرفتن این موضوع، چرا جدید‌ترین و بهترین مدل این رکوردرها که در حال حاضر رکوردر زوم H8 است، تهیه نکنیم؟ درهرصورت می‌توانید در هنگام انتخاب رکوردر زوم موردنظر خود، موارد زیر را موردبررسی قرار دهید.

نوع شارژ و دوام باتری: اکثر رکوردرهای زوم به همراه باتری، آداپتور یا به همراه پورت USB قابل راه‌اندازی هستند. در خاطر داشته باشید که قبل از انتخاب رکوردر موردنظر خود، میزان دوام باتری آن را بررسی کنید تا بتوانید بدون نیاز به شارژ مجدد در شرایطی که دسترسی به برق نیست از آن استفاده کنید.

فرمت خروجی: مطمئن شوید که رکورد زوم موردنظر شما فایل‌هایی با فرمت سازگار با نرم‌افزار ویرایش فایل‌های صوتی مورداستفاده شما و پلتفرم‌هایی که می‌خواهید فایل‌ها را بر روی آن بارگذاری کنید، در اختیارتان بگذارد. بیشتر رکوردرهای زوم خروجی فایل صوتی با فرمت‌ MP3 یا WAV در اختیار می‌گذارند.

تعداد لاین‌های قابل ضبط به‌صورت هم‌زمان: رکوردرهای زوم در مدل‌های مختلف دارای پورت‌های ورودی میکروفون با تعداد متفاوتی هستند. با توجه به نیاز خود باید دستگاهی تهیه کنید که بتوانید تعداد لازم لاین‌های مختلف را به‌صورت هم‌زمان ضبط کنید. برای مثال اگر بخواهید از یک گروه موسیقی که نیاز به ۱۲ میکروفون برای صدابرداری کامل دارد، صدابرداری کنید به رکوردر زوم H8 نیاز خواهید داشت.

امکان اتصال سایر تجهیزات: به تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های رکوردر زوم موردنظر خود دقت کنید، همچنین اگر ویرایش فایل‌های ضبط شده برایتان اهمیت دارد؛ مطمئن شوید که رکوردر زومی که قصد خرید آن را دارید به‌راحتی به کامپیوتر متصل می‌شود. اگر می‌خواهید همراه با رکوردر زوم به ضبط موسیقی بپردازید، مطمئن شوید که می‌توانید میکروفون‌ها و سازهای مورداستفاده خود را به آن متصل کنید.

بهترین رکوردرهای زوم

در ادامه به توضیح دو مدل از رکوردرهای زوم پرداخته‌ایم که می‌توانند در شرایط مختلف، خروجی صدایی بی‌نظیر را در اختیار بگذارند.

Zoom H8

بهترین رکوردر - Zoom H8

مشخصات فنی:

  • روش راه‌اندازی: باتری‌های قلمی، آداپتور و پورت USB
  • دوام تقریبی باتری: ۲۰ ساعت (با توجه به نوع استفاده)
  • نوع میکروفون: یک جفت میکروفون کاندنسر استریو با الگوی قطبی Cardioid
  • نمایشگر: نمایشگر لمسی و رنگی ۲.۴ اینچی
  • فرمت ضبط: WAV

ویژگی‌های اصلی:

  • امکان ضبط مستقیم بر روی کارت‌های حافظه SDXC، SDHC یا SD با حداکثر ظرفیت ۵۱۲ گیگابایتی
  • دارای سه رابط کاربری متفاوت برای ضبط پادکست، ضبط میدانی و ضبط موسیقی
  • رکورد هم‌زمان حداکثر ۱‍۲ لاین
  • امکان تعویض میکروفون‌ها

بهترین مزیت رکوردر زوم H8 را می‌توان سازگاری آن همراه با سایر دستگاه‌ها دانست. رکوردر H8 دارای اپ داخلی با سه حالت مختلف برای ضبط پادکست، ضبط میدانی و ضبط موسیقی است. بعد از انتخاب حالت موردنظر خود از روی نمایشگر لمسی این رکوردر، رابط کاربری متناسبی با نیازتان را تجربه خواهید کرد.

این رکوردر هر آنچه برای ضبط صدایی باکیفیت نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد. از قابلیت‌های این رکوردر باید به امکان استفاده از افکت‌های صوتی و موسیقی در ضبط پادکست، ابزارهای سنجش و تنظیم صدا برای ضبط موسیقی و قابلیت کاهش نویز برای ضبط در محیط‌های شلوغ، اشاره کرد. در این رکوردر زوم می‌توانید از کارت‌های حافظه SD با حداکثر ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت استفاده کنید.

Zoom H6

بهترین رکوردر - زوم H6

مشخصات فنی:

  • روش راه‌اندازی: باتری‌های قلمی، آداپتور و پورت USB
  • دوام تقریبی باتری: بیش از ۲۰ ساعت
  • نوع میکروفون: یک جفت میکروفون کاندنسر استریو با الگوی قطبی Cardioid
  • نمایشگر: نمایشگر رنگی ۲ اینچی
  • فرمت ضبط: WAV، MP3 و BWF

ویژگی‌های اصلی:

  • فانتوم پاور برای تمام ورودی‌های اصلی
  • قابلیت‌های ضبط خودکار و pre-record
  • کپسول‌های میکروفون قابل تعویض

رکوردر زوم H6 یک ضبط‌صوت مدرن و کارآمد و یکی از بهترین رکوردرها است که می‌تواند از پس بسیاری از نیازهای صدابرداری، اعم از: ضبط پادکست، ضبط موسیقی و ضبط برنامه‌های خبری به‌خوبی برآید. این رکوردر با کارت‌های حافظه SD با حداکثر ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت سازگار است. از قابلیت‌های ویژه این محصول باید به امکان ضبط نسخه بک‌-آپ استریو با ولوم پایین‌تر اشاره کرد که این ویژگی باعث جلوگیری از دیستورشن احتمالی در هنگام ضبط سوژه‌هایی که صدای حجیمی دارند، می‌شود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.