بزرگ‌ترین دوربین جهان با رزولوشن ۳.۱ میلیارد پیکسلی

0 188

دوربین نجومی LSST؛ بزرگ‌ترین دوربین جهان با سنسوری با ابعاد ۳۵۰ برابر یک سنسور فول فریم است. شاید فکر کنید که دوربین عکاسی فول فریم شما سنسور بزرگی دارد، اما در مقابل بزرگ‌ترین دوربین جهان، یعنی دوربین Legacy Survey of Space and Time ابعاد سنسور دوربین شما بسیار کوچک است.

ساختار بزرگ‌ترین دوربین جهان
برخلاف بسیاری از پروژه‌های نجومی که دستگاه‌های ترکیبی هستند، LSST یک دوربین اما در ابعاد بسیار بزرگ است. این دوربین دارای شاتر مکانیکی، لنز و شیارهایی در قسمت پشتی لنز برای قرارگیری فیلتر است.

سنسور بزرگ‌ترین دوربین جهان، یعنی دوربین LSST ابعادی برابر با ۳۱۰۰ مگاپیکسل به همراه دارد. این سنسور از ۱۸۹ سنسور مجزا با ابعاد ۴۱×۴۰ میلی‌متر و وضوح ۱۶.۴ مگاپیکسلی تشکیل شده است. سنسورهای تشکیل‌دهنده این سنسور بزرگ، ابعادی بزرگ‌تر از اکثر سنسورهای موجود در دوربین‌های مدیوم فرمت دارند. این سنسور بزرگ، دایره‌ای ۶۳۴ میلی‌متری حساس به نور دارد.

اندازه هر پیکسل در این سنسور برابر با ۱۰ میکرون است. چیدمان اپتیکال لنز مورداستفاده بر روی بزرگ‌ترین دوربین جهان، دارای سه عدسی است. یکی از عدسی‌های این لنز رکورددار گینس با عنوان «بزرگ‌ترین عدسی اپتیکال باکیفیت جهان» است. قطر المان جلویی این لنز برابر با ۱.۵۷ متر و عدسی‌های دیگر آن نیز ۱.۲ متر و ۷۲ سانتی‌متر هستند. قسمت پشتی لنز این دوربین، امکان قرارگیری فیلترهای مختلفی را به همراه دارد که با قرار دادن هر یک از آن‌ها، نورهایی با طول‌موج‌های خاص از لنز عبور می‌کنند. شش فیلتر برای این لنز ساخته شده است.

یکی از شش فیلتر دوربین LSST
یکی از شش فیلتر ۷۶ سانتی‌متری دوربین LSST، این فیلترها باید بعد از ثبت مجموعه‌های تصویر از ۱۰۰۰ ناحیه از آسمان تعویض شوند.

حسگر بسیار بزرگ این دوربین از سال ۲۰۲۰ در حال ساخت است. سنسورهای ۱۶ مگاپیکسلی تشکیل‌دهنده سنسور بزرگ این دوربین، دارای پردازنده‌های مجزا شانزده کاناله با سرعت خوانش ۵۰۰۰۰۰ پیکسل در هر ثانیه هستند. به‌این‌ترتیب، درمجموع ۳۲۱۶ کانال به‌صورت هم‌زمان خوانش از روی سنسور را بر عهده خواهند داشت. سنسور این دوربین برای عملکرد صحیح، باید در دمای منفی ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

از این دوربین قرار است برای ثبت تصاویری با رزولوشن بسیار بالا و تصاویر تایم‌لپسی که از عکس‌های پانوراما تشکیل شده‌اند، استفاده شود.

بزرگ‌ترین دوربین جهان

این دوربین قرار است بر روی تلسکوپی با فاصله کانونی ۱۰ متری در رصدخانه‌ای با نام Vera C. Rubin در شیلی نصب و مجموعه‌ای از عکس‌هایی با نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای (یا دو مجموعه عکس با نوردهی ۱۵ ثانیه‌ای، با توجه به میزان نویز در هر طول موج) از ۱۰۰۰ ناحیه مختلف از آسمان ثبت کند. از هر ناحیه از آسمان همراه با این دوربین باید ۶ عکس ثبت شود. بعد از ثبت عکس از ۱۰۰۰ ناحیه از آسمان، فیلتر پشتی لنز این دوربین تعویض می‌شود و این مراحل برای هفت روز ادامه خواهد داشت.

تمام این پروسه در طول ده سال و برای هزار بار تکرار خواهد شد. نتیجه این تصویربرداری ده ساله، تصاویر تایم‌لپسی خواهد بود که اطلاعات جالبی در مورد گسترش کیهان و انفجار ابرنواخترها در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. هزینه ساخت این دوربین، حدود ۱۶۸ میلیون دلار تخمین زده شده است.

منبع Dpreview
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.