دوربین کانن C400 معرفی شد: یک دوربین سینمایی با مانت RF و کیفیت 6K

0 379

کانن با معرفی دوربین سینمایی جدید Canon EOS C400 پشتیبانی‌اش را از مانت RF برای کارهای سینمایی به‌طور قابل توجهی تقویت کرده.
دوربین جدید 6K فول فریم C400 سومین دوربین سینمایی کانن با مانت RF است. دو دوربین قبلی هم EOS R5C (که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد) و EOS C70 (که در سال 2020 به بازار آمد‌) بودند. با این حال، برخلاف این دو دوربین، EOS C400 دارای شکل و شمایلی کلاسیک و جعبه‌مانند است.
با توجه به نیاز کاربران، C400 بین C300 Mark II و C500 II جای می‌گیرد. C400 حدود ۱۰٪ کوچک‌تر از C500 II است. C400 دارای ترمینال برق لنز، دکمه‌های فیلتر ND، خروجی 3G-SDI و 12-SDI، پورت USB-C، جک هدفون، دو ورودی mini XLR، یک پورت HDMI فول‌سایز، همگام‌سازی کد زمان و ترمینال‌های بازگشت است. علاوه بر این‌ها، این دوربین سوراخ‌های پیچ متعدد دارد برای اتصال لوازم جانبی مثل دستگیره‌ها، بردها و مانت‌ها. C400 با در نظر گرفتن اپلیکیشن‌های تولید فیلم و برنامه زنده ساخته شده، پس همه ترمینال‌های مورد نیاز برای پخش برودکست را دارد.

دوربین سینمایی کانن C400
در قلب دوربین سینمایی کانن C400 یک سنسور تصویر فول‌فریم 6K CMOS (از نوع back-illuminated stacked) وجود دارد که طراحی کاملاً جدیدی برای Canon دارد. این سنسور دارای ISO پایه سه‌گانه (۸۰۰، ۳٬۲۰۰ و ۱۲٬۸۰۰) است که باعث بهبود عملکرد نویز و محدوده دینامیکی، به‌ویژه در سناریوهای کم‌نور می‌شود. کانن ادعا دارد که این سنسور تا ۱۶ استاپ محدوده دینامیکی را در شرایط بهینه عرضه می‌دارد.
یکی دیگر از مزایای سنسور جدید پشتیبانی از Dual Pixel AF II Canon است. طراحی حسگرِ back-illuminated به مهندسان کانن این امکان را می‌دهد که سیم‌کشی اضافی را به مجموعه بیفزایند و عملکرد تجمع نور تراشه را بهبود بخشند. همچنین این ویژگی باعث می‌شود که تا بخش بیشتری از سنسور برای فوکوس خودکار در دسترس باشد. در واقع، منطقه فوکوس خودکار کل سنسور تصویر را پوشش می‌دهد. طراحی حسگر جدید همچنین نوید سرعت بازخوانی سریع‌تر و بهبود کیفیت تصویر 4K حاصل از نمونه‌برداری از 6K را می‌دهد.
با توجه به حالت‌های ویدئو و گزینه‌های ضبط، C400 فیلم‌های 6K فول‌فریم را با حداکثر سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با فرمت Cinema RAW Light دوازده بیتی ضبط می‌کند. با تغییر حالت سنسور، کیفیت و سرعت بیشتر امکان‌پذیر است؛ البته با وضوح کمتر. این دوربین می تواند ویدیوهای 4K RAW تا 120p و 2K RAW تا 180p را فیلم‌برداری کند. همه این حالت ها به آخرین نسخه Canon RAW Light تکیه دارند که سه حالت مختلف ضبط دارد که هر کدام اندازه فایل و سطوح کیفیت متفاوتی را ارائه می‌دهد.

دوربین سینمایی مانت RF Canon C400
گزینه‌های ضبط اضافه شامل کدک XF-AVC (توسعه‌یافته توسط کانن) می‌شود که می‌توان آن را در ۱۰ بیت 4:2:2 با oversampling و نرخ فریم تا 120p ضبط کرد. این کدک دارای پشتیبانی صنعتی گسترده است و با پلتفرم‌های ویرایش ویدیوی محبوب سازگاری دارد. کانن همچنین یک جفت کدک ضبط جدید را به C400 اضافه کرده است: XF-AVC و XF-HEVC S. این کدک‌ها با فرمت MP4 ضبط می‌کنند و متادیتا را حفظ می‌کنند.
Canon EOS C400 شامل یک اسلات کارت CFexpress (Type B) و یک اسلات SD ثانویه (UHS-II) است. این امکان وجود دارد که به‌طور همزمان فیلم RAW را در کارت CFexpress و فیلم پروکسی را در کارت SD ضبط کرد.
دوربین EOS C400 نه‌تنها برای تولیدات معمول و پخش برودکست مناسب است، بلکه برای تولید مجازی هم طراحی ایده‌آلی دارد. این دوربین می‌تواند متدیتای فریم‌به‌فریم به‌صورت بی‌درنگ ارائه کند و پشتیبانی کامل از گردش‌های کاری مجازی را ممکن سازد. همچنین برای تولید محتوای ۱۸۰ درجه واقعیت مجازی آماده است و با لنز چشم ماهی دوگانه RF 5.2mm f/2.8 L کار می‌کند.
در کنار C400، کانن محصول جدید Mount Adapter PL-RF را معرفی کرده است. این آداپتور به کاربران C400 امکان می‌دهد که با طیف گسترده‌ای از لنزهای PL mount کار کنند.

دوربین فیلمبرداری کانن C400

قیمت دوربین سینمایی Canon EOS C400

دوربین مانت RF فول فریم Canon Cinema EOS C400 (Canon Cinema EOS C400 full-frame RF mount camera) در ماه سپتامبر با قیمت ۷٬۹۹۹ دلار در دسترس همگان خواهد بود. این دوربین یک دسته بازطراحی‌شده در بخش بالایی‌اش دارد و مانیتور LCD آن نیز قابل جدا شدن است. آداپتور ماونت PL-RF هم در ماه سپتامبر با قیمت ۱٬۵۹۹ دلار وارد بازار خواهد شد.

جمع‌بندی
Canon EOS C400 در برهه حساسی به بازار ارائه شده و از این نظر بسیار برای کانن حیاتی است. کانن از چند سال قبل روی C400 کار می‌کرده؛ یعنی خیلی پیش از این‌که نیکون شرکت RED را خریداری کند. با این حال، اکنون بیش از هر زمانی حیاتی است که کانن با دوربین‌های سینمایی خود قدرت‌نمایی کند.
R5C برای ثبت لحظات تعقیب و گریز یک دوربین سینمایی محبوب است و C70 یک دوربین Super35 بسیار ایده‌آل است. با این حال، EOS C400 جدید، اولین دوربین RF فول‌فریم کانن محسوب می‌شود که مختص ضبط ویدیو است. این دوربین آماده استفاده کامل از لنزهای RF کانن است که شامل پرایم‌های مشهور CN-R و RF 24-105 میلی‌متری جدید با f/2.8 L IS Z می‌شود. این لنزها اگرچه برای عکاسی عالی هستند، اما در هر حال با برای کاربردهای ترکیبی ساخته شده‌اند. درباره لنزهای هیبریدی، لنز 35 میلی‌متری f/1.4 RF کانن که اخیراً معرفی شد، اولین لنز از سری لنزهای هیبریدی پرایم جدید است. در واقع این مورد نشانه‌ای است از چیزهایی که در مسیر جدید از آن‌ها رونمایی خواهد شد.
یکی دیگر از جنبه‌های جذاب C400، ورای نیاز شدید به آن در سیستم Cinema EOS Canon، سنسور تصویر فول‌فریم جدید 6K است. این سنسور از نوع stacked است (و نه گلوبال) که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. در حالی که بسیاری از دوربین‌های سینمایی در حال انتقال به سنسورهای گلوبال هستند، مهندسی آن‌ها همچنان چالش برانگیز است و کانن هنوز نتوانسته این کد را در یک محصول تجاری بشکند. به نظر نمی‌رسد که EOS R1 هم هنوز آماده این کار باشد.
با وجود این، باید در نظر داشت که یک سنسور stacked امکانات جذابی را فراهم می‌کند؛ مواردی مانند بازخوانی سریع‌تر، کیفیت تصویر بهبودیافته و ISO پایه سه‌گانه.
باید دید چه کسی زودتر از همه از C400 برای پیشبرد کار ویدئویی‌اش استفاده خواهد کرد، اما شکی در این نیست که کانن تعهدش به Cinema EOS را با جدیدترین دوربینش نشان داده است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.