معرفی عکاس: شادی قدیریان
در این پست از مجموعهپستهای معرفی عکاس، به یک عکاس داخلی با سیاقی منحصربهفرد میپردازیم. شادی قدیریان (۱۳۵۳) هم در داخل کشور و هم خارج از آن شهرت فراوانی دارد و در آثارش عمدتاً به مسائلی میپردازد که زنان در بسیاری از نقاط جهان با آنها رو در رو هستند: سانسور، محدودیت، موانع خودشکوفایی و تقابل سنت و مدرنیته. قدیریان تا به امروز نمایشگاههای فراوانی برگزار کرده است که برخی از آنها عبارتند از: «خارج از فوکوس» (۱۳۷۴)، «قاجار» (۱۳۷۸)، «پرس فتوی من»، «مثل هر روز» (۱۳۷۹)، «رنگین باش» (۱۳۸۰)، «غرب از شرق» (۱۳۸۳)، «کنترل + آلت + دیلیت» (۱۳۸۵)، «هیچ، هیچ» (۱۳۸۷)، «مربع سفید» (۱۳۸۷) و «شاپرک خانم» (۱۳۹۰).
در تحلیل آثار شادی قدیریان میتوان گفت که او در چیدمانهایش (درواقع عکسهای صحنهپردازیشدهاش)، واقعیت را از دریچه ذهن هنرمندی با دغدغه هویت ملی و جنسیتی نمایش میدهد و در پی آشکارسازی و نمایش کلیشههایی است که زنان در طول زندگیشان با آنها درگیر هستند.
فعالیت هنری شادی قدیریان از سال ۱۳۷۶ با شرکت در چندین نمایش گروهی آغاز شد و اولین نمایش انفرادیاش در سال ۱۳۷۸ با مجموعه عکس «قاجار» در گالری گلستان رقم خورد؛ مجموعهای که در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه گیلدهال لندن و در سال ۱۳۹۱ در موزهی ویکتوریا و آلبرت لندن نیز به نمایش عموم گذاشته شد. مخاطب در این عکسهای سیاهوسفید با زنهایی مواجه است که پوشش سنتی دوران قاجار را به تن دارند، اما چیدمان محیط و وسایل نامرتبط با فضای تاریخی اثر (قوطی پپسی، تلویزیون، بوم، جاروبرقی یا روزنامهای امروزی با تاریخ خلق اثر)، سوژه تصویر و در پی آن مخاطب را مابین سنت و مدرنیته و گذشته و امروز سرگردان میکند. اما قصه به اینجا ختم نمیشود. این زنها درواقع نشانههایی از تحولات فرهنگی و تلاش برای کسب آگاهی و پیشرفت را به نمایش میگذارند. این صراحت آشکار در نمایش دوگانههای فرهنگی، اگرچه با نقد تقلیل اثر به تصویری با خوانش مستقیم مواجه است، اما برای مخاطب شرقی دهه هفتاد و سپس مخاطب غربی ناآشنا با فرهنگ ایران، جذابیت بصری و معنایی ویژهای ایجاد کرده است. ویژگیای که تا حدودی پیوسته کلیت آثار بصری قدیریان را تحت تأثیر خود قرار داده است.