نقد و بررسی لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

0 276

از آنجایی که لنز فیکسِ بسیاری از عکاسانی که از دوربین‌های کانن استفاده می‌کنند مدل EF 35mm f/1.4L II USM بود، انتظارات برای معرفی نسل جدید این لنز با مانت جدید RF بسیار بالا رفته بود. حالا لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM بالاخره به بازار عرضه شده و به نظر می‌رسد کانن پاسخ مناسبی به نیازهای مشتریان داده باشد. ابعاد کوچک‌تر، وزن سبک‌تر و اضافه شدن حلقه تنظیم دیافراگم از تفاوت‌های ابتدایی این مدل با نسل پیشین است. به علاوه، کیفیت عدسی‌ها نیز اگر بهتر نباشد، همچنان به خوبی مدل قبلی است. شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف این لنز جدید، از کار افتادن حلقه تنظیم دیافراگم در حالت عکاسی است که کاربرد آن را به فیلمبرداری محدود می‌کند.

نکات مثبت:
• کیفیت عکس عالی
• کوچک‌تر و سبک‌تر از نسخه EF
• دکمه‌های قابل شخصی‌سازی و حلقه‌های تنظیم‌کننده
• حلقه تنظیم گشودگی دیافراگم

نکات منفی:
• عملکرد حلقه دیافراگم فقط در حالت فیلمبرداری
• قیمت بالا

 

لنز کانن RF 35mm f/1.4L VCM

بعد از گذشت چندین سال از عرضه نسخه دوم مانت EF این لنز ۳۵ میلی‌متری، نوبت به معرفی یک جانشین شایسته برای آن فرارسیده بود. لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM یک همراه همیشگی و کارآمد برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و حتی آماتور به حساب می‌آید که به جرئت می‌توان گفت بیشترین کارایی را برای آن‌ها خواهد داشت. از عکاسی مناظر، مراسم‌ها، دنیای مد و فشن، عکاسی خیابانی حتی تهیه مستند؛ به راحتی و با بالاترین کیفیت و دقت توسط این لنز قابل انجام است. در واقع لنز ۳۵ میلی‌متری همان چیزی است که برای عکاسی در هر شرایط و لحظه‌ای مناسب است.
لنز محبوب قبلی یعنی EF 35mm f/1.4L II USM در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد. یعنی حدود ۳ سال پیش از معرفی سری دوربین‌های بدون آیینه کانن Canon EOS R و مانت جدید RF آن که این کمپانی را با با تحول دنیای عکاسی و آغاز عصر جدیدی در این صنعت همسو کرد. تا پیش از این، کانن ۴۶ مدل لنز برای مانت RF عرضه کرد و حتی مدل محبوب 50mm f/1.2L را با آن سازگار کرد. اگرچه همچنان خبری از نسل جدید لنز ۳۵ میلی‌متری محبوب این شرکت نبود.
اما در نهایت کانن به این انتظار طولانی مشتریان پاسخ داد و لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM را به طور رسمی به بازار عرضه کرد. البته تفاوت‌های این لنز با نسل پیشین خود تنها به مانت آن مربوط نمی‌شود. در حقیقت این دومین لنز کانن از سری هیبرید، بعد از مدل RF 24-1.5mm f/2.8L IS USM Z، به حساب می‌آید. در ادامه جدول مشخصات فنی این محصول جدید آورده شده است.

لنز فیکس کانن
لنز جدید Canon RF 35mm f/1.4L VCM (سمت چپ) در کنار مدل قدیمی Canon EF 35mm f/1.4L II USM (سمت راست)

 

مانت Canon RF
بازه گشودگی دیافراگم f/1.4- f/16
فوکوس خودکار Nano USM + VCM
لرزشگیر تصویر بدون لرزشگیر اپتیکال، تا ۷ استاپ با لرزشگیر سنسور
بزرگنمایی x 0.18
حداقل فاصله فوکوس 0.28m
ساختار لنز ۱۴ المان، ۱۱ گروه  شامل دو المان UD و ۲ المان آسفریکال
پوشش عدسی‌ها ASC و Super Spectra
تعداد تیغه‌های دیافراگم 11
سایز فیلتر (دهانه لنز) 67mm
ابعاد 76.5 x 99.3mm
وزن ۵۵۵ گرم

 

قیمت لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

طی یک حرکت غیرمنتظره، با وجود افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها در صنعت تجهیزات عکاسی، کانن از لنز جدید خود با قیمتی پایین‌تر از قیمت اولیه نسخه پیشین (EF) رونمایی کرد. نسخه پیشین در زمان معرفی ۱٬۷۹۹ دلار قیمت داشت اما لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM با قیمت ۱٬۴۹۹ دلار قابل تهیه است.
اگرچه با وجود پایین‌تر بودن قیمت، همچنان این مدل یک لنز گران‌قیمت ۳۵ میلی‌متری به حساب می‌آید. حتی لنز سونی مدل Sony FE 35mm f/1.4 GM نیز ۱٬۳۹۹ دلار، یعنی ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است. نمونه سیگما از سری آرت یعنی Sigma 35mm f/1.4 DG DN ART نیز با مبلغ ۷۴۹ دلار قابل خریداری است. اما کاربران کانن تنها یک گزینه دیگر دارند و آن هم RF 35mm f/1.8 IS Macro STM است که با مبلغ ۴۹۹ دلار، اختلاف قیمت و عملکرد قابل توجهی با این لنز جدید دارد.

 

طراحی لنز جدید کانن

در بخش طراحی باید گفت این لنز جدید از زبان طراحی سری L لنزهای مانت RF کانن پیروی می‌کند. این طراحی یک شکل ساده‌‌تر و بهینه از طراحی مدل‌های مانت EF است. لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM کمی کوچک‌تر از نسخه پیشین است اما وزن آن به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این اختلاف وزن میان خود لنزهای EF و RF است و از وزن مبدل EF-RF صرف نظر شده است. وزن سبک این لنز جدید به قدری محسوس است که دلیلی محکم برای خرید آن باشد.
خوشبختانه کاهش وزن این مدل جدید سبب کاهش قابلیت‌ها نشده و کانن توانسته چندین دکمه قابل شخصی‌سازی در سمت چپ آن و یک حلقه کنترل قابل برنامه‌ریزی نیز به آن اضافه کند. در بخش موتور فوکوس خودکار نیز کانن برای اولین بار از موتورهای جدید VCM استفاده کرده است. این موتور در کنار موتور Nano USM کار می‌کند و عملکرد فوکوس را سریع‌تر، دقیق‌تر و کم‌صداتر می‌کند.

لنز کانن

لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM دومین لنز از این کمپانی است که به حلقه کنترل دیافراگم مجهز شده است. لنز اول مدل RF 24-105mm f/2.8L IS USM Z است. اگرچه حرف Z در آخر این مدل جدید دیده نمی‌شود چرا که با مبدل Power Zoom سازگاری ندارد. حلقه کنترل دیافراگم بدون کلیک می‌چرخد و یک سوییچ برای قفل کردن آن روی حالت خودکار دارد. اگرچه در حالت خودکار نیز همچنان می‌توان گشودگی دیافراگم را با حلقه جلویی لنز کنترل کرد.

لنز پرتره کانن canon

متاسفانه این حلقه کنترل دیافراگم تنها در حالت فیلمبرداری قابل استفاده است و در زمان عکاسی کاربردی ندارد. اما انتظار می‌رود کانن به زودی با انتشار یک به‌روزرسانی، این محدودیت را برطرف کند. از طرف دیگر ممکن است کانن به زودی از یک دوربین جدید رونمایی کند که این قابلیت محدود به آن مدل باشد. از زمان معرفی لنز RF 24-105mm Z تا به این لحظه، کانن هیچ مدل جدیدی از دوربین‌های خود را به بازار عرضه نکرده و همین موضوع شاید نشانه‌ای برای معرفی نزدیک دوربین Canon EOS R1 باشد. اما اگر چنین باشد، اتفاقی ناامید کننده برای بسیاری از مشتریانی که به تازگی اقدام به خرید این مدل کرده‌اند و از دوربین‌های دیگر کانن استفاده می‌کنند، خواهد بود.
از دیگر ویژگی‌های این لنز می‌توان به سوییچ‌های معمول برای تغییر وضعیت فوکوس بین حالت دستی و خودکار اشاره کرد. این لنز به همراه یک هود عرضه می‌شود که قطر دهانه آن ۶۷ میلی‌متر است. یک نگهدارنده فیلتر نیز در بخش پشتی لنز در نظر گرفته شده که برای فیلتر‌های ژلاتینی کاربرد دارد.

عملکرد لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

عکس کانن
نمونه عکس گرفته‌شده با لنز جدید و قدیمی

 

دانلود فایل اصلی عکس

 

در بررسی‌های ابتدایی که از این لنز به عمل آمد، مشخص شد که عملکرد نسبتا مشابهی با نسخه پیشین خود با مانت EF دارد. شاید برای یک لنز که نسخه قبلی آن ۹ سال پیش به بازار عرضه شده، چنین عملکردی ناامیدکننده باشد اما کیفیت عدسی‌های نسخه پیشین به قدری بالا بود که نمی‌توان از آن ایراد گرفت. حال همان کیفیت در ابعاد کوچک‌تر و وزن بسیار سبک‌تری در دسترس مشتریان است.
تصاویر بالا توسط دوربین‌های کانن مدل Canon EOS R5 و Canon EOS R ثبت شده است. با هر دو دوربین، خروجی تصاویر لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM بسیار شارپ و با جزئیات بود. حداکثر گشودگی دیافراگم f/1.4 نیز محو‌شدگی فوق‌العاده‌ای را در پس‌زمینه سوژه‌ها ایجاد می‌کرد.

عکس لنز کانن
نمونه کراپ‌شده عکس که با لنز جدید و قدیمی گرفته شده است.

 

دانلود فایل اصلی عکس

 

شارپنس به ویژه در مرکز کادر شگفت‌انگیز است وبه نظر می‌رسد این موضوع در اطراف کادر نیز به نسبت مدل پیشین کمی بهبود یافته است. در نتیجه لبه‌های کادر شارپنس بهتری نسبت به نتایج ثبت‌شده با نسخه مانت EF دارند.
در بخش فوکوس خودکار نیز تا همین لحظه کانن عملکرد خارق‌العاده‌ای را با لنزهای جدید خود به نمایش گذاشته است. اما این لنز جدید از ساز و کار مدرن VCM برای اولین بار بهره برده است. در نتیجه به جرئت می‌توان گفت این لنز بی‌صدا است و سرعتی باورنکردنی دارد. انتظار می‌رود کمپانی کانن از این به بعد در لنزهای بیشتری از این فناوری بهره‌ ببرد.

عکس دوربین کانن
نمونه عکس گرفته‌شده با لنز Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

 

دانلود فایل اصلی عکس

 

نمونه عکس گرفته‌شده با لنز Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

 

دانلود فایل اصلی عکس

 

نتیجه‌گیری
تا سال‌های طولانی، لنز کانن مدل Canon EF 35mm f/1.4L USM II در میان عکاسان و حتی فیلمبرداران حرفه‌ای به محبوبیت بالایی دست یافته بود. در نتیجه انتظارات برای مدل جدیدی که با مانت RF سازگاری داشته باشد بالا رفته بود. کانن نیز تا حد امکان سعی کرده تا با معرفی لنز کانن مدل Canon RF 35mm f/1.4 L VCM، این انتظارات را برآورده کند. خروجی چشم‌نواز نسل قبلی همچنان در این نسل نیز دیده می‌شود و چه بسا عملکرد بهتری نیز نسبت به آن دارد. ابعاد کوچکتر و وزن سبک‌تر نسبت به نسل پیشین در کنار موتور فوکوس جدید VCM، دکمه‌های قابل شخصی‌سازی و حلقه دیافراگم برای عکاس‌ها و فیلمبردارها از دیگر ویژگی‌ها برتر این مدل هستند. شاید تنها بخش ناامیدکننده، کاربرد اختصاصی حلقه دیافراگم در بخش فیلمبرداری است. این لنز از سری L کانن است و طبیعتاً قیمت نسبتا بالایی دارد. اگرچه می‌توان گفت با وجود افزایش قیمت جهانی تجهیزات عکاسی، قیمت این مدل همچنان منصفانه است.

Canon RF 35mm f/1.4 L VCM

بخرید اگر:
• به دنبال یک نسخه کوچک‌تر و سبک‌تر EF 35mm هستید (۲۰۵ گرم سبک‌تر).
• به‌دنبال جایگزین بهتری برای RF 35mm f/1.8 هستید.

نخرید اگر:
• با وزن بیشتر و ابعاد بزرگ‌تر نسخه EF مشکلی ندارید.
• قصد استفاده از دکمه‌های قابل شخصی‌سازی یا حلقه دیافراگم را ندارید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.