مقایسه Canon EOS R5 II با رقبا
کانن EOS R5 Mark II به زودی عرضه میشود و این دوربین یک ارتقای قابل توجه نسبت به نسل قبلی خود، R5 مدل ۲۰۲۰ محسوب میشود. با این حال، از آن زمان تاکنون صنعت عکاسی تغییرات زیادی کرده و رقابت تنگاتنگی وجود دارد. پس باید دید R5 II جدید چگونه با همتایان خود رقابت میکند.
کانن، دوربین EOS R5 Mark II به قیمت ۴٬۲۹۹ دلار را به عنوان یک هیولای ترکیبی معرفی کرده که قادر به ثبت عکسها و فیلمهای با رزولوشن بالا است. این امر R5 II را در مقابل سایر دوربینهای بدون آینه فولفریم با رزولوشن بالا مانند نیکون Z8 و سونی a7R V قرار میدهد که در حال حاضر با قیمت حدود ۳۵۰۰ دلار، ترکیبی جذاب از رزولوشن و عملکرد را ارائه میدهند.
البته دوربین پاناسونیک S1R (با قیمت ۳۷۰۰ دلار) نیز وجود دارد، اما به دلیل قدیمی بودن و تمرکز شدید بر عکاسی ثابت از این مقایسه حذف شده. همچنین نیکون Z7 II دوربین خوبی است و کیفیت تصویر کمی بهتر از Z8 را ارائه میدهد. با این حال، با توجه به قیمت و عملکرد کلی آنها، Z8 رقیب مناسبتری برای R5 II است.
حال با در نظر گرفتن تمام این موارد، R5 II چگونه با دوربینهای عالی a7R V و Z8 قادر به رقابت خواهد بود؟
سنسور تصویر: رزولوشن و کیفیت تصویر
کیفیت تصویر بخش مهمی از جذابیت ماندگار کانن EOS R5 اصلی است. کانن امیدوار است با سنسور جدید با نور پسزمینه (BSI) و روی هم چیده شده (stacked) در Canon EOS R5 Mark II این روند را ادامه دهد. این بار هم با یک سنسور ۴۵ مگاپیکسلی طرفیم که اکنون از نوع چیده شده و نویدبخش کاهش لرزش رولینگ شاتر، سرعت خوانش سریعتر، عملکرد کلی بهبود یافته و یک منظرهیاب الکترونیکی همیشه روشن است.
سنسور ۴۵ مگاپیکسل عدد قابل توجهی است و R5 II را در کنار نیکون Z8 با ۴۵.۷ مگاپیکسل قرار میدهد. این دوربینها از a7R V و سنسور ۶۳ مگاپیکسلی آن عقب هستند، اما هر سه دوربین کاملاً در بخش رزولوشن بالا قرار میگیرند.
در زمان کار با نمونه اولیه EOS R5 II، کیفیت تصویر آن بسیار خوب بود. حالا جالب است که ببینیم سنسور جدید R5 II در تستهای عملی چگونه عمل میکند، زیرا R5 یکی از بهترین عملکردها را از نظر محدوده دینامیکی عکاسی در Photons to Photos دارد. این دوربین در ایزوی پایه کمی بهتر از a7R V و بین ۱/۳ تا ۱/۲ استاپ بهتر از Z8 است. در حالی که کیفیت تصویر بسیار فراتر از محدوده دینامیکی است، R5 II عملکرد استثنایی را در این زمینه نوید میدهد.
بزرگترین ضعف سنسور R5، رولینگ شاتر آن بود که کانن با تغییر به طراحی سنسور چیده شده به خوبی آن را برطرف کرده. بهعلاوه، R5 II از همان پردازشگر DIGIC پرچمدار جدید R1 بهره میبرد که به افزایش سرعت جدیدترین دوربین با رزولوشن بالای کانن کمک میکند.
نتیجهگیری: در بخش سنسور تصویر، Canon EOS R5 II بسیار عالی به نظر میرسد. سونی a7R V مگاپیکسل بیشتری دارد، اما R5 II فاصله زیادی ندارد و ترکیبی جذابتر از کیفیت تصویر و سرعت را نوید میدهد. به نظر میرسد Z8 در رتبه سوم قرار دارد، اما هر سه دوربین موجود در اینجا حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
عملکرد
استفاده از یک سنسور چیده شده در اینجا نیز سودمند است. در حالی که R5 اصلی میتواند با استفاده از شاتر الکترونیکی تا ۲۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند، وجودِ رولینگ شاتر یک مشکل بود و کاربرد سریعترین حالت عکاسی را برای عکاسی اکشن محدود میکرد. سنسور چیدهشده سریعتر R5 II اکنون میتواند با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند.
نیکون Z8 مانند Z9 میتواند با استفاده از شاتر الکترونیکی تا ۲۰ فریم بر ثانیه تصاویر خام (RAW) را ثبت کند؛ در واقع این دوربین اصلاً شاتر مکانیکی ندارد. سونی a7R V نسبت به برخی دیگر از محصولات سونی، دوربین اکشن چندان قدرتمندی نیست. این دوربین تا ۱۰ فریم بر ثانیه عکس میگیرد.
از نظر سرعت اسکن، هر دوربین بسیار متفاوت هستند. در حالی که سرعت اسکن بین ۱.۱۲۵ تا ۱.۱۶۰ ثانیهای R5 II بسیار بهتر از R5 اصلی و سونی a7R V است، اما همچنان به سرعت سرعت اسکن فوقالعاده ۱.۲۷۰ ثانیهای Z8 نمیرسد. این بدان معناست که R5 II نسبت به مدل قبلی خود و a7R V بسیار کمتر در معرض رولینگ شاتر قرار دارد، اما نسبت به Z8 در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
عمق بافر نیز هنگام ارزیابی عملکرد اهمیت دارد، زیرا یک تجربه عکاسی لذتبخش فراتر از سرعت است. Canon EOS R5 II با استفاده از شاتر مکانیکی، حداکثر ۲۳۰ فریم عکس خام و تا ۱۵۰ فریم عکس خام به همراه JPEG را و با شاتر الکترونیکی، ۹۳ فریم عکس خام (۸۵ فریم عکس خام به همراه JPEG) را ارائه میدهد.
دوربین سونی a7R V با سرعت عکاسی پایینتر، میتواند قبل از پر شدن بافر، بیش از ۵۸۰ فریم عکس خام را ثبت کند. بافر نیکون Z8 پیچیده است. در حالت ۲۰ فریم بر ثانیه، با کمتر از ۱۰۰ فریم، بدترین بافر در بین این سه دوربین است. با این حال، اگر کاربر حالت عکاسی را به ۱۲ یا ۱۵ فریم بر ثانیه کاهش دهد، بافر به بیش از هزار فریم افزایش مییابد.
بنابراین موضوع پیچیده است و به عوامل زیادی بستگی دارد اما میتوان گفت که R5 II سریعترین دوربین است و عمق بافر نسبتاً خوبی دارد. در شرایطی که سرعت مطلق بهترین راهحل است، R5 II برنده میشود. اما زمانی که حفظ سرعت معقول در مدت زمان طولانی اهمیت دارد، احتمالاً Z8 بهترین انتخاب است. Z8 و R5 II هر دو حالتهای عکاسی پِری برست (Pre-burst capture) را ارائه میدهند که برای ثبت لحظه دقیق عکس مفید است.
یک نکته دیگر آنکه فرمت فایل خام فشرده کانن به نام C-RAW، اوضاع را تغییر میدهد. C-RAW تاثیر قابل توجهی بر کیفیت تصویر نمیگذارد و عمق بافر را هنگام عکاسی با فرمت خام یا خام به همراه JPEG بیش از دو برابر میکند. وقتی سرعت اهمیت بیشتری نسبت به وفاداری به جزئیات تصویر دارد، C-RAW بسیار معقول است، به شرطی که نرمافزار ویرایش عکس مورد نظر آن را پشتیبانی کند. در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه هنگام استفاده از C-RAW، عکاسان میتوانند قبل از اینکه سرعت دوربین کم شود، ۱۷۰ فریم عکس خام یا ۱۶۰ فریم عکس خام به همراه JPEG ثبت کنند.
کانن همچنین میتوانست با انتخاب استاندارد CFexpress 4.0 برای اسلات CFexpress Type B، عمق بافر را افزایش دهد، اما در عوض، R5 II دارای یک اسلات مجهز به CFexpress 2.0 در کنار یک اسلات SD UHS-II است. a7R V دارای اسلاتهای CFexpress Type A 2.0 و SD UHS-II است و Z8 نیز راهاندازی مشابه R5 II دارد.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن محدودیتها و پیچیدگیها، در مجموع، Canon EOS R5 Mark II در این رقابت پیروز میشود و Z8 در جایگاه دوم قرار میگیرد. R5 II در مورد مقابله با رولینگ شاتر عملکرد چشمگیری دارد، اگرچه به خوبی نیکون Z8 نیست.
فوکوس خودکار
با اینکه زمان کار با دوربین محدود بوده، عملکرد فوکوس خودکار Canon R5 II تأثیر اولیه خودش را به خوبی نشان داده است. فوکوس خودکار Dual Piوel CMOS AF کانن همیشه بسیار خوب بوده و R5 II نیز از این قاعده مستثنی نیست.
سیستم فوکوس خودکار R5 II، بسیار شبیه به مدل پایینتر خود یعنی R6 II، کل ناحیه تصویر را پوشش میدهد، چیزی که نه a7R V و نه Z8 نمیتوانند به آن افتخار کنند. R5 II دارای ۱۰۵۳ ناحیه فوکوس خودکار است که بسیاری از آنها قابل انتخاب هستند (۹۰ درصد از نواحی فوکوس خودکار افقی و ۱۰۰ درصد از نواحی عمودی). سیستم فوکوس خودکار همچنین تا ۷.۵- EV نیز کار میکند.
دوربین a7R V دارای ۶۹۳ نقطه فوکوس خودکار است و فوکوس آن تا -۴ EV کار میکند. نیکون Z8 دارای ۴۹۳ نقطه است اما عملکرد فوقالعاده تا -۹ EV را ارائه میدهد. وقتی صحبت از فوکوس خودکار در نور کم میشود، Z8 برنده آشکار این سه دوربین است.
هر سه دوربین شامل حالتهای تشخیص سوژه با هوش مصنوعی هستند و عملکرد ردیابی فوکوس خودکار قدرتمندی ارائه میدهند. به طور کلی از نظر عملکرد کلی فوکوس خودکار، تفاوت چندانی بین این دوربینها وجود ندارد اما در ثبات، ردیابی و نرخ کلی موفقیت، تفاوتهای جزئی وجود دارد.
نیکون Z8 که بر اساس معماری Z9 ساخته شده، به طور کلی بهترین دوربین از این سه دوربین است. a7R V کمی عقبتر از آن قرار دارد و تا حدودی به خاطر سرعت خوانش کندتر سنسور در موقعیتهایی با سوژههای سریع، محدودیتهای دارد. بر اساس تجربه اولیه، EOS R5 II در حال حاضر در جایگاه سوم قرار میگیرد.
البته این بدان معنا نیست که عملکرد فوکوس خودکار R5 II عالی نباشد. ولی به نظر میرسد کانن یک نسل را رد کرده زیرا R5 II در مقایسه با R5 از نظر عملکرد فوکوس خودکار بسیار بهتر است؛ و این یک جهش عظیم به جلو است، حتی اگر لزوماً بهترین نباشد.
علاوه بر این، R5 II قابلیت فوکوس خودکار کنترل چشم (Eye Control AF) را از دوربینهای R3 و R1 جدید به ارث برده که به کاربران این امکان را میدهد تا ناحیه فوکوس خودکار را با استفاده از چشمان خود از طریق منظرهیاب الکترونیکی (EVF) در اطراف فریم حرکت دهند. این یک ویژگی فوقالعاده است و برای برخی عکاسان میتواند تحول بزرگی به حساب بیاید. همچنین این قابلیت فقط یک ترفند توخالی برای جذب مشتری نیست و واقعاً میتواند سهولت ردیابی سوژههای در حال حرکت را توسط عکاسان به مراتب افزایش دهد.
نتیجهگیری: سیستم فوکوس خودکار Canon EOS R5 II روی کاغذ و در دنیای واقعی عالی است. در اینجا هیچ دوربین بدی وجود ندارد، اما تفاوتهای جزئی در انتخاب سوژه بین گروهی از سوژهها و دنبال کردن سوژه در طول ردیابی به ردهبندی این دوربینها کمک میکند: ۱. نیکون Z8 .۲. سونی a7R V و ۳. کانن EOS R5 II.
طراحی بدنه و سهولت استفاده
احساس خوب در استفاده از یک دوربین، از موارد سلیقهای است. این روزها، هر دوربینی آنقدر خوب است که دیگر یکی از مهمترین عوامل تمایز دوربینها، لذتبخش بودن تجربه استفاده از آنهاست. برای طرفداران کانن، R5 II احساس فوقالعادهای خواهد داشت؛ چرا که این یک دوربین خوشدست است که بهخوبی طراحی شده.
با این حال، هنوز هم برخی معیارهای عینی مانند اندازه و وزن، عملکرد منظرهیاب الکترونیکی و صفحه نمایشگر پشت دوربین وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.
ابعاد Canon EOS R5 II برابر با ۱۳.۸۴ در ۹.۸۴ در ۸.۸۴ میلیمتر است و وزن دوربین با باتری و کارت حافظه، ۶۷۰ گرم (۱.۵ پوند) است.
دوربین سونی a7R V ابعاد ۱۳۱.۳ و ۹۶.۹ و ۸۲.۴ میلیمتر و ۷۲۳ گرم (۱.۶ پوند) وزن دارد. نیکون Z8 با ابعاد ۱۴۴ و ۱۱۸.۵ و ۸۳ میلیمتر و وزن ۹۱۰ گرم (تقریبا دو پوند) سنگینترین دوربین این جمع است.
بنابراین، R5 II از نظر وزن سبکترین و از نظر ابعاد کلی بین a7R V و Z8 قرار میگیرد. همه این دوربینها به اندازهای بزرگ هستند که با لنزهای بلند و سنگین راحت استفاده شوند، اما آنقدر بزرگ نیستند که به راحتی داخل کیف جا نشوند.
از نظر منظرهیاب، R5 II از یک صفحه نمایش OLED 0.5 اینچی با ۵.۷۶ میلیون نقطه استفاده میکند؛ این همان منظرهیاب الکترونیکی (EVF) است که در Canon EOS R3 وجود دارد. این منظرهیاب ۱۰۰ درصد از کادر را پوشش میدهد و بزرگنمایی ۰.۷۶ برابری دارد. کانن قول یک تجربه عکاسی بدون خاموشی را با R5 II میدهد، چیزی که نیکون Z8 نیز ارائه میدهد.
منظرهیاب الکترونیکی a7R V یک پنل ۰.۶۴ اینچی از نوع OLED با ۹.۴۴ میلیون نقطه و بزرگنمایی ۰.۹ برابر است. این منظرهیاب عالی است، اما رزولوشن آن در سرعتهای فریم بالاتر ممکن است کاهش یابد و از نوع همیشه روشن نیست.
نیکون Z8 کمترین رزولوشن EVF را در بین این سه دوربین دارد و دارای ۳.۶۹ میلیون نقطه است. این صفحه نمایش با اندازه ۰.۵ اینچی و از نوع OLED است که ۰.۸ برابر بزرگنمایی دارد.
تفاوتهای دیگری نیز بین نمایشگرهای این سه دوربین وجود دارد. هر دو دوربین Canon EOS R5 II و Nikon Z8 دارای نمایشگرهای ثانویه در بالای دوربین هستند، در حالی که a7R V چنین ویژگیای ندارد.
از نظر نمایشگرهای پشت دوربین، هر سه دوربین دارای پنلهای ۳.۲ اینچی هستند و همه آنها قابلیت کج شدن و چرخیدن دارند، اگرچه صفحه نمایش Z8 برای فیلمبرداری به طور کامل به سمت کنار و بیرون نمیآید. همچنین تعداد پیکسلهای این نمایشگرها (۲.۱ میلیون نقطه) آنقدر به هم نزدیک است که تقریباً میتوان گفت یکسان هستند.
نتیجهگیری: برای عکاسانی که از حس دوربینهای کانن لذت میبرند، R5 II بهترین گزینه است. با این حال موارد دیگری نیز وجود دارد، بهویژه دوربین Z8. به طور کلی، a7R V بدترین تجربه کاربری را در بین این سه دوربین ارائه میدهد، اما بزرگترین و واضحترین منظرهیاب الکترونیکی را دارد.
فیلمبرداری
برخلاف a7R V، دوربینهای Canon EOS R5 II و Nikon Z8 بیشتر برای کاربران ترکیبی (عکاسی و فیلمبرداری) تولید شدهاند. برای این منظور، R5 II قابلیتهای ویدیویی بسیار خوبی دارد. به عنوان مثال، این دوربین شامل مانیتور وِیوفرم (Waveform)، زِبرا ( Zebra)، صدای چهار کاناله و فیلمبرداری HDR میشود.
R5 II میتواند با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه ویدیوهای 8K ۱۶:۹ UHD و ۱۷:۹ DCI و با سرعت حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه ویدیوهای 4K را ضبط کند. همچنین فیلمبرداری 8K DCI از کل عرض سنسور استفاده میکند.
این در حالی است که در a7R V، حداکثر سرعت فیلمبرداری 8K، ۲۴ یا ۲۵ فریم بر ثانیه است و مانند ویدیوی 4K/۶۰p آن، کراپ میشود.
نیکون Z8 میتواند با سرعت حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه ویدیوهای 8K ۱۲ بیت N-RAW و با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه ویدیوهای 4K ۱۲ بیت ضبط کند. این کار را بدون کراپ انجام میدهد و به Z8 کمک میکند تا به یک دوربین فیلمبرداری عالی تبدیل شود که به خوبی در یک گردش کار حرفهای جا میگیرد.
مورد دیگری هم وجود دارد: آیا R5 II مانند R5 داغ میکند؟ برای گفتن این موضوع خیلی زود است. اما کانن قطعاً تمام شکایتها را در مورد R5 اصلی شنیده و یک گریپ فن خنککننده اختیاری را برای R5 II در کنار دو گریپ عمودی سنتیتر (یکی با درگاه اترنت و دیگری بدون آن) معرفی کرده.
نتیجهگیری: در حال حاضر، میتوان با اطمینان گفت که Canon EOS R5 II و Nikon Z8 هر دو دوربینهای فیلمبرداری بهتری نسبت به a7R V هستند. Z8 از نظر حالتهای ویدیویی، تعدادی قابلیتهای بیشتر ارائه میدهد، اما R5 II بدون شک یک دوربین ترکیبی جذاب است.
Canon EOS R5 II در مقابل رقبا
Canon EOS R5 Mark II این بخت بد را دارد که توسط پرچمدار جدید EOS R1 به چالش کشیده شود. در حالی که R1 ممکن است خیلی مورد توجه عکاسان قرار گیرد، R5 II یک دوربین کاملاً پویا است و پیشرفت عظیمی نسبت به R5 اصلی و محبوب به حساب میآید.
دوربین Canon R5 II تقریباً از هر نظر نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت کرده. بهینهسازی
های انجام شده در زمینه فوکوس خودکار و عملکرد به صورت قابل توجهی پیشرفت کرده و به R5 II کمک میکند تا با رقبای خود مبارزه کند.
R5 II با اینکه بهترین دوربین نیست اما تقریبا از همه نظر عالی است. اگرچه ممکن است عکاسان حیات وحش به جای آن Z8 را انتخاب کنند و a7R V برای کسانی که وسواس پیکسل دارند کمی وضوح بالاتر ارائه میدهد، اما R5 II یک دوربین همهکاره است که ادعای زیاد به عنوان بهترین دوربین بدون آینه کانن دارد.