مقایسه Canon EOS R1 با رقبا
سرانجام کانن EOS R1 از راه رسید. پس از انتظار فراوان و سالها صبر، Canon EOS R System، در نهایت دوربین پرچمدار واقعی سری EOS 1 خود را روانه بازار خواهد کرد. سوال اینجاست که آیا دوربین بدون آینه جدید کانن جایگاهی در صدر جدول پیدا میکند یا کم میآورد؟
کانن EOS R1 در بخش دوربینهای فولفریم با رقابت سختی از طرف نیکون و سونی مواجه است. نیکون Z9 مانند سونی a1، هم رزولوشن و هم سرعت را ارائه میدهد. سونی همچنین دوربین جدید a9 III را دارد که مانند R1 از یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی استفاده میکند. با این حال در مورد a9 III، سنسور تصویر با گلوبال شاتر جدید و منحصر به فرد، آن را به گزینهای جذاب برای عکاسانی تبدیل میکند که به دنبال بهترین سرعت ممکن هستند.
همانطور که مقایسه مشخصات نشان خواهد داد، کانن EOS R1 ویژگیهایی استثنایی ارائه میدهد، اما در برخی زمینههای کلیدی از رقابت عقب میافتد.
سنسور تصویر: رزولوشن و کیفیت تصویر
مانند کانن EOS R3 قبلی، R1 مگاپیکسل زیادی ارائه نمیدهد. این یک ضعف ناامیدکننده است، چرا که به نظر کانن هنوز پاسخی برای سونی a1 ندارد.
سنسور Stacked CMOS با روشنایی پشتی طراحیشده توسط کانن، دارای ۲۴.۲ مگاپیکسل و کمی پایینتر از ۲۴.۶ مگاپیکسل a9 III، بسیار پایینتر از رزولوشن ۴۵.۷ مگاپیکسلی Z9 و حتی خیلی پایینتر از سنسور پیشروی سونی a1 با ۵۰ مگاپیکسل قرار میگیرد.
در اینجا ذکر این نکته ضروری است که «کلاس» مورد نظر، دوربینهای پرچمداری هستند که سرعت و رزولوشنی در حد استاندارد یک عکاس ورزشی حرفهای یا یک عکاس خبری ارائه میدهند. به همین دلیل است که سونی a7R V با ۶۳ مگاپیکسل در این بحث قرار نمیگیرد چرا که این دوربین برای آن کاربرد ساخته نشده.
در حالی که a9 III نیز یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی است، به دلیل سنسور گلوبال جدید و همچنان منحصربهفرد خود مورد قبول واقع میشود. این سنسور نسبت به سایر دوربینها مزایای متمایزی را ارائه میدهد، از جمله نداشتن رولینگ شاتر و ثبت تصویر خام با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه.
دوربین R1 دارای قابلیت ارتقای دروندوربین مبتنی بر هوش مصنوعی است، اما فقط برای فایلهای JPEG کاربرد دارد. این روشی برای غلبه بر کمبود رزولوشن آن است و با دو برابر کردن رزولوشن افقی و عمودی، یک فایل خروجی ۹۶ مگاپیکسلی ایجاد میکند. این ممکن است برای مخاطبان خاصی مفید باشد، اما روی نتایج این مقایسه تاثیر چندانی ندارد.
البته همانطور که میدانید کیفیت تصویر فراتر از رزولوشن است. از نظر دینامیک رنج در ایزوهای پایین و سطوح نویز در ایزوهای بالا، R1 تاکنون در آزمایشهای محدود عملکرد خوبی داشته. کانن در ساخت دوربینهایی با کیفیت تصویر عالی غریبه نیست. برای مثال، EOS R3 یکی از بهترین دینامیکرنجها را در بین هر دوربین فولفریم ارائه میدهد. با این حال، دینامیک رنج R3 هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی که برای سریعترین سرعت عکاسی آن الزامی است، به میزان قابل توجهی کاهش مییابد. ولی آیا R1 نیز قربانی این مشکل خواهد شد؟ شاید.
از طرف دیگر، سنسور گلوبال شاتر a9 III که مزایای زیادی دارد، با هزینهای برای کیفیت تصویر نیز همراه است. البته این لزوماً هزینه زیادی نیست و جذابیت کلی دوربین را برای بسیاری از کاربردها کاهش نمیدهد، اما عجیب خواهد بود اگر R1 از نظر کیفیت تصویر عملکردی بهتر از a9 III نداشته باشد.
نتیجهگیری: برای عکاسانی که اولویتشان رزولوشن است، سونی a1 و نیکون Z9 به وضوح مقام اول و دوم را کسب میکنند. برای کسانی که اولویتشان کیفیت کلی تصویر فارغ از تعداد مگاپیکسل است، کانن EOS R1 برای کسب مقام اول رقابت خواهد کرد.
عملکرد
کانن EOS R1 در زمینه سرعت عکاسی پیدرپی و عملکرد بافر حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این دوربین با استفاده از شاتر الکترونیکی، میتواند تصاویر خام و JPEG با رزولوشن کامل را با سرعت خیرهکننده ۴۰ فریم بر ثانیه ثبت کند. این سرعت از سونی a1 و نیکون Z9 که هر دو در رزولوشن کامل به ۳۰ فریم بر ثانیه میرسند، سریعتر است؛ اگرچه لازم به ذکر است که Z9 هنگام عکاسی با فرمت RAW به ۲۰ فریم بر ثانیه محدود میشود.
در حالی که Z9 اصلاً شاتر مکانیکی ندارد، دوربینهای a1 و R1 از شاتر مکانیکی بهره میبرند که مانع از دستیابی به حداکثر سرعت آنها میشود. a1 و R1 هنگام استفاده از شاترهای مکانیکی خود به ترتیب با سرعت ۱۰ و ۱۲ فریم بر ثانیه عکاسی میکنند.
و در حالی که کانن R1 از نظر سرعت صرف، سونی a1 و نیکون Z9 را شکست میدهد، سونی a9 III به لطف سنسور گلوبال شاترش، در لیگ دیگری است. a9 III با استفاده از لنزهای سازگار میتواند با فوکوس خودکار کامل تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند.
اما عمق بافر (buffer depth) نیز یک عامل ضروری است. اینجاست که حداکثر سرعت a9 III با مصالحههایی همراه میشود، زیرا دوربین تنها میتواند برای کمتر از دو ثانیه با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند. از طرف دیگر، R1 دارای عمق بافر بیش از ۱۰۰۰ فریم است. برای تعیین دقیق بافر RAW+JPEG به آزمایشهای بیشتری نیاز است، اما کاملاً محتمل است که R1 نسبت به سونی a9 III بتواند تصاویر بیشتری را با سرعت حداکثر خود ثبت کند.
در حالی که مواقعی پیش میآید که سرعت خالص از اهمیت بالایی برخوردار است، اما این همیشه صادق نیست. گاهی اوقات، توانایی عکاسی با سرعتهای بسیار بالا برای مدت طولانیتر به عکاسان کمک میکند تا عکس ایدهآل را بگیرند. به هر حال، حتی اگر سرعت a9 III به نصف حداکثر سرعت آن (۶۰ فریم بر ثانیه) کاهش یابد، عکاسان تنها کمی بیش از سه ثانیه میتوانند به صورت مداوم عکاسی کنند.
بخشی از عملکرد دوربین به کارتی که هر کدام استفاده میکنند، مربوط میشود. R1 مانند Z9 با استفاده از دو درگاه کارت CFexpress Type B عکسها را ثبت میکند. سونی a1 و a9 III دارای درگاههای کارت CFexpress Type A و کارت SD UHS-II هستند. کارتهای CFexpress Type B بزرگتر هستند، اما حداکثر عملکرد دو برابر را روی کاغذ ارائه میدهند. هیچ یک از این دوربینها از CFexpress 4.0 پشتیبانی نمیکنند که این عیب به ویژه در مورد a9 III کمی ناامید کننده است. اما به نظر نمیرسد که این موضوع در مورد R1 مشکلی اساسی باشد.
نتیجهگیری: R1 سریعترین دوربین موجود نیست. با این حال، عمق بافر قابل توجهی دارد که به آن امکان میدهد برای مدت بسیار طولانیتری با حداکثر سرعت ۴۰ فریم بر ثانیه که همچنان سریع است، عکاسی کند؛ نسبت به a9 III که میتواند با سرعت ۱۲۰ یا حتی ۶۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند. حتی اگر R1 بهترین گزینه نباشد، عملکرد بدون شک یکی از نقاط قوت کانن EOS R1 است.
فوکوس خودکار
ارزیابی عملکرد فوکوس خودکار به معیارهای عینی و ذهنی بستگی دارد که با توجه به زمان محدود کار با یک دوربین پیشتولید کانن EOS R1، بحث در مورد آن را دشوار میکند. تجربه اولیه بهطور کلی مثبت بوده اما تحلیل عمیق فوکوس خودکار در حال حاضر میسر نیست.
از نظر معیارهای تجربی، سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS کانن چشمگیر است. این سیستم پوشش ۱۰۰ درصدی ناحیه را ارائه میدهد، حتی زمانی که از حالتهای فوکوس خودکار تشخیص چهره و تعقیب سوژه استفاده میکنید. این سیستم شامل ۱۰۵۳ ناحیه برای عکاسی ثابت و ۴۸۹۷ موقعیت قابل انتخاب است. کانن همچنین آرایه نقاط فوکوس از نوع ضربدری را بهبود بخشیده که عملکرد ثابتتری را در موقعیتهای مختلف از جمله عکاسی به صورت عمودی تضمین میکند. این سیستم تا ۷.۵- EV درجهبندی شده.
دوربینهای سونی a1 و a9 III در مورد سیستم فوکوس خودکار اشتراکات زیادی دارند. آنها دارای ۷۵۹ نقطه فوکوس هستند که تقریباً ۹۲-۹۳ درصد از کل ناحیه تصویر را پوشش میدهند. دوربینهای a1 و a9 III به ترتیب تا ۴- EV و ۵- EV درجهبندی شدهاند.
نیکون Z9 دارای ۴۹۳ نقطه فوکوس خودکار است که حدود ۹۰ درصد از فریم را پوشش میدهد و تا ۶.۵- EV قابلیت فوکوس دارد. نیکون از زمان عرضه دوربین، سیستم فوکوس خودکار Z9 را به طور مداوم بهبود بخشیده و اگرچه ممکن است بهترین سیستم در بین این دوربینها نباشد، اما علیرغم داشتن نقاط فوکوس خودکار کمتر و پوشش ناحیه فوکوس خودکار پایینتر نسبت به رقبا، حرفهایی برای گفتن دارد.
در همه موارد، دوربینها دارای حالتهای تشخیص و ردیابی سوژه با هوش مصنوعی (یادگیری عمیق) هستند و R1 موارد استفاده جدیدی به طور خاص برای ورزشها دارد. این که هر دوربین چقدر خوب نسبت به R1 فوکوس میکند، نیاز به تستهای بیشتری دارد. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که از بین سه دوربینی که به طور جامع از آنها استفاده شده (a1، a9 III و Z9)، دوربین a9 III بهترین عملکرد کلی فوکوس خودکار را از نظر سرعت، دقت و توانایی کنترل موقعیتهای چالشبرانگیز ارائه میدهد. این دوربین رقیب سختی خواهد بود و تجربه اولیه با R1 نشان داده که کاملاً در حد و اندازه آن نیست. اما زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.
کانن EOS R1 همچنین در مقایسه با رقبا یک ویژگی منحصر به فرد دارد: ردیابی چشم. عکاسان میتوانند از طریق چشمان خود، ناحیه فوکوس خودکار را در منظرهیاب کنترل کنند. در حالی که کارایی آن ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد، این ویژگی جالب میتواند عملکرد فوقالعادهای ارائه دهد. برای برخی از عکاسان، این ویژگی ممکن است به تنهایی جبرانکننده هرگونه کمبود بالقوه دیگری باشد.
نتیجهگیری: کانن EOS R1 مطمئناً دوربین کُندی نیست. از نظر مشخصات نیز R1 عالی است و گنجاندن فوکوس خودکار کنترل چشمی (Eye Control AF) یک امتیاز بزرگ محسوب میشود. نتایج اولیه نشان داده که R1 بهترین دوربین فوکوس خودکار کانن تا به امروز است. اما این قابلیت آیا برای کنار زدن a9 III از صدر جدول کافی خواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید.
بدنه و کاربری
از نظر شباهت به بدنه، جدیدترین عضو این جمع یعنی کانن EOS R1 بیشترین شباهت را به نیکون Z9 دارد. هر دوی این دوربینها تنها دوربینهای این جمع هستند که از طراحی با دو دستگیره بهره میبرند. این یعنی آنها نسبت به سونی a1 یا a9 III کمی بزرگتر و سنگینتر هستند، اما هنگام عکاسی به صورت عمودی راحتتر در دست قرار میگیرند.
کانن EOS R1 با وجود اندازه بزرگش به طرز شگفتانگیزی در دست سبک است. وزن آن با باتری و کارت حافظه حدود ۱,۱۱۵ گرم (۲.۵ پوند) است، اما همچنان یک دوربین بزرگ محسوب میشود. ابعاد آن ۱۵۷.۶ در ۱۴۹.۵ در ۸۷.۳ میلیمتر است.
تفاوت آن با نیکون Z9 چندان قابل توجه نیست. ابعاد Z9 برابر با ۱۴۹ در ۱۵۰ در ۹۱ میلیمتر است. اما وزن این دوربین با ۱۳۴۰ گرم به طور قابل توجهی از R1 سنگینتر است.
دوربینهای a1 و a9 III سونی فاقد دستگیره عمودی داخلی هستند، بنابراین بسیار کوتاهتر و سبکترند.
در مورد این که اندازه بهتر یا بدتری برای دوربین وجود دارد، پاسخ درستی وجود ندارد. برخی ممکن است هر کدام از این چهار دوربین را به دیگری ترجیح دهند، هرچند میتوان گفت که احساس کار با a9 III بسیار بهتر از a1 است.
اما منظرهیاب شاید برجستهترین ویژگی R1 باشد؛ چرا که منظرهیاب بزرگ، روشن و با رزولوشن بالای آن خارقالعاده است. این دوربین دارای یک منظرهیاب الکترونیکی OLED نیم اینچی با تقریباً ۹.۴۴ میلیون نقطه است. این منظرهیاب ۱۰۰ درصد پوشش و بزرگنمایی خیرهکننده ۰.۹ برابری دارد. به علاوه، تکنولوژی ردیابی چشم نیز به صورت پیشرفته در آن تعبیه شده. در حالی که کانن مقادیر خاصی از روشنایی را به اشتراک نگذاشته، منظرهیاب الکترونیکی R1 در هنگام استفاده کاملاً روشن و زیبا به نظر میرسید.
دوربینهای سونی a9 III و a1 نیز دارای یک منظرهیاب الکترونیکی عالی با بزرگنمایی ۰.۹ برابر و ۹.۴۴ میلیون نقطه هستند، اما تجربه کار با منظرهیاب a9 III به لطف سرعت خوانش سریعتر سنسور، نسبتاً روانتر است.
منظرهیاب Z9 دارای ۳.۶۹ میلیون نقطه و بزرگنمایی ۰.۸ برابر است. در حالی که این منظرهیاب از نظر رزولوشن و اندازه به طور واضح در رتبه پایینتری قرار میگیرد، به لطف تکنولوژی منحصر به فرد Dual Stream نیکون، منظرهیابی بدون خاموشی تصویر در اختیار عکاس قرار میگیرد.
هر چهار دوربین دارای منظرهیابهای خوبی هستند، اما در مجموع R1 ادعای قویتری برای بهترین بودن دارد. شاید نگرانی زیادی در مورد منظرهیاب الکترونیکی وجود داشته باشد اما این در واقع یکی از تاثیرگذارترین بخشها در تجربه کلی استفاده از یک دوربین است.
نتیجهگیری: بدون شک برخی از عکاسان شکل و اندازه کانن R1 را ترجیح میدهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است رویکرد نیکون را بیشتر دوست داشته باشند. برخی دیگر هم اصلاً علاقهای به دستگیره عمودی ندارند و a9 III را بهترین دوربین این جمع میدانند. کانن این بار هم تغییراتی در سیستم منوی خود ایجاد کرده و هنوز نمیتوان در مورد آنها قضاوت قطعی داشت. با این حال، ادعای اصلی R1 در بخش منظرهیاب الکترونیکی فوقالعاده آن است که حتماً میتواند در بین گروهی از منظرهیابهای دیگر بهترین باشد.
ویدیو
باز هم، برای نتیجهگیری قطعی به تستهای بیشتری نیاز است اما قابلیتهای ویدیویی R1 روی کاغذ کمی متفاوت است.
مانند a9 III ،R1 به دلیل سنسور ۲۴ مگاپیکسلی نمیتواند ویدیو با کیفیت 8K ضبط کند. با این حال، میتواند بدون کراپ و با استفاده از نمونهبرداری بیش از حد از 6K، فیلمهای 4K/60p را ضبط کند.
دوربینهای a9 III، Z9 و R1 همگی میتوانند با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه وضوح 4K را ضبط کنند، اگرچه R1 و Z9 این کار را با نمونهبرداری پایینتری انجام میدهند.
سنسور گلوبال شاتر a9 III همچنین مزایایی برای فیلمبرداری دارد و اطمینان میدهد که هیچ گونه مشکل نواربندی عجیب و غریبی در نورپردازیهای مختلف و البته هیچ رولینگ شاتری پیش نمیآید.
R1 قابلیت فیلمبرداری 6K/60p را دارد، اما این قابلیت تنها هنگام فیلمبرداری با فرمت RAW در دسترس است که مصرف انرژی و حافظه بالایی دارد ولی کیفیت فوقالعادهای را ارائه میدهد. در مورد فیلمبرداری پرسرعت، R1 میتواند با سرعت حداکثر ۲۴۰ فریم بر ثانیه با کیفیت FHD فیلمبرداری کند، اگرچه طبق مشخصات کانن، حداکثر سرعت آن ۱۷۲ فریم بر ثانیه است.
ذکر این نکته ضروری است که R1 دارای یک پورت HDMI با اندازه کامل و جکهای میکروفون و هدفون مجزا است. اما نکته نه چندان مثبت این است که امکان ضبط ویدیوی با رزولوشن بالا در هر دو درگاه کارت CFexpress وجود ندارد؛ فقط یک فایل با رزولوشن بالا به همراه یک فایل پراکسی.
دوربینهای a1 و Z9 با توجه به سنسورهای با رزولوشن بالای خود میتوانند ویدیوهای با کیفیت 8K ضبط کنند؛ a1 تا ۳۰ فریم بر ثانیه و Z9 تا ۶۰ فریم بر ثانیه.
نتیجهگیری: Canon EOS R1 ممکن است تعدادی کمبود عجیب و غریب در زمینه ویدیو داشته باشد اما برخی ویژگیهای خوب نیز دارد و در حال تبدیل شدن به یک دوربین فیلمبرداری ترکیبی قوی است.
کانن EOS R1 در مقابل رقبا
کانن EOS R1 در موقعیت دشواری قرار دارد. میتوان گفت این مورد انتظارترین دوربین کانن تا به امروز بوده و این شرکت واقعاً به یک محصول درخشان نیاز دارد.
اما باید گفت Canon EOS R1 روی کاغذ بهترین دوربین نیست و در دنیای واقعی نیز خودش را به عنوان بهترین ثابت نکرده که با توجه به قیمت این دوربین تأسفبار است. این دوربین قرار است در پاییز امسال با قیمت ۶۲۹۹ دلار عرضه شود، یعنی ۳۰۰ دلار گرانتر از سونی a9 III، حدود ۸۰۰ دلار گرانتر از نیکون Z9 و ۲۰۰ دلار ارزانتر از سونی a1.
برای هر عکاسی که قبلاً در اکوسیستم Canon EOS R قرار نگرفته، R1 فروش سختی خواهد داشت. این دوربین در دنیایی از دوربینهای عالی، یک دوربین بسیار خوب است و این در حال حاضر برای کانن کافی نیست. ویژگیهای عالی زیادی وجود دارند که توسط یک سنسور (که اگرچه خوب است اما کمی قدیمی شده) محدود شدهاند و همه اینها در حالی است که دوربین هنوز حتی عرضه نشده.