بررسی اولیه دوربین Canon EOS R5 Mark II
در حالی که تمام توجهات با تاریخ معرفی، تصاویر لورفته و حدس و گمانها به سمت دوربین Canon EOS R1 جلب شده بود، حالا دوربین Canon EOS R5 Mark II با قیمت ۴٬۲۹۹ دلاری در کنار برادر بزرگترش معرفی شده که شاید برای تعداد بیشتری از عکاسان جذابیت بیشتری داشته باشد.
باید اعتراف کرد که هر عکاسی عاشق دوربین R5 میشود. گاهی اوقات تولیدکننده محصولی میسازد که تمام نیازهای شما را برآورده میکند و انگار دقیقاً برای شما ساخته شده. دوربین R5 جمعوجور، سبک و در عین حال محکم است. سنسور ۴۵ مگاپیکسلی با رزولوشن بالا و فوکوس خودکار عالی برای عکاسی پرتره و حیات وحش دارد. ارگونومی آن راحت است و جای دکمهها خیلی طبیعی به نظر میرسد. امکان شخصیسازی دکمهها و کنترلها به اندازهای قوی است که عکاسان حرفهای را راضی کند؛ بدون اینکه احساس شلوغی یا پیچیدگی بیش از حد داشته باشد.
دوربین Canon EOS R5 Mark II: رقیبی برای نیکون Z8
کانن با دوربین R5 Mark II به میدان مبارزه با نیکون Z8 محبوب وارد میشود. نیکون در حال حاضر با سری موفق Z8 که کارایی را با ارزش همراه میکند، حسابی سر و صدا به پا کرده و R5 II قهرمانی است که کانن امیدوار است بر آن غلبه کند.
R5 از یک سنسور ۴۵ مگاپیکسلی استفاده میکرد که سالها پیش بازی رزولوشن را برای کانن بالا برد؛ Mark II جدید با همان رزولوشن ۴۵ مگاپیکسلی این روند را ادامه میدهد و بهعلاوه آن، نوردهی پشتی به دوربین اضافه کرده و از تکنولوژی چیپ رویهمانباشته استفاده میکند. یکی از تغییرات خوب در سیستم این دوربین، سرعت خوانش سریعتر آن است که طبق تستهای انجام شده تقریباً ۱۲۵/۱ ثانیه است.
این کار باعث بهبود عملکرد فوکوس خودکار و حالتهای ضبط ویدیو شده و زمانی که با مشکلات پدیده رولینگ شاتر مواجه میشوید، از شاتر الکترونیکی به بهترین شکل استفاده میکند. با این حال، باید توجه داشته باشید که نیکون Z8 با تعداد مگاپیکسل مشابه، سرعت خوانش دو برابر و قیمت کمتری دارد. این به معنی کم بودن ارزش عملکرد کانن نیست، اما روی کاغذ، R5 II در بخش سنسور عقب است و این واقعیتی است که نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.
با این حال، R5 II بدنهای سبک و بادوام مشابه نسل قبلی خود دارد و برخی بهینهسازیهایی مختلف و قابل توجهی در آن صورت گرفته است. صفحهنمایش LCD پشت، یک صفحه لمسی ۲.۱ میلیون نقطهای است و منظرهیاب الکترونیکی مستقیماً از R3 قرض گرفته شده است. محدوده تحت پوشش منظرهیاب ۵.۷۶ میلیون نقطهای گسترده شده، روشن است و کار با کنترلهای آن ساده است. کانن همیشه در ارگونومی دوربینی عالی بوده و R5 II هم از این قاعده مستثنی نیست.
چیدمان درگاههای کارت حافظه شبیه به Nikon Z8 است؛ با یک درگاه CFexpress Type-B و یک درگاه کارت SD UHS-II. با شاتر مکانیکی دوربین، سرعت عکاسی پیدرپی ۱۲ فریم بر ثانیه قابل دستیابی و با شاتر الکترونیکی ۳۰ فریم بر ثانیه امکانپذیر است. در نتیجه، حتی با یک کارت CFexpress سریع، بافر بهسرعت پر میشود (پشتیبانی از CFexpress 4.0 در R1 دیده نمیشود و این کمی ناامیدکننده است و فقط از نسخه ۲.۰ پشتیبانی میشود).
در ۱۲ فریم بر ثانیه، دوربین میتواند حدود ۱۰ ثانیه عکاسی را ادامه دهد، اما در ۳۰ فریم بر ثانیه، دوربین بعد از حدود سه ثانیه عکاسی مداوم کند میشود. این برای اکثر موقعیتهای اکشن همچنان قابل قبول است، اما کانن R1 در اینجا بهطور واضح برتری خود نشان میدهد. همچنین عکاسی با بافر Pre-Burst تجربهای عالی است؛ این بافر نیم ثانیه قبل از فشار دادن دکمه شاتر، شروع به ثبت تصاویر کرده و عملاً ثبت لحظه مورد نظر عکاس را تضمین میکند. این ویژگی دیگری است که R5 II به همراه R1 ارائه میکند.
نوع باتری جدیدی برای دوربین Canon EOS R5 Mark II با نام LP-E6P در نظر گرفته شده که افزایش کمی در ذخیرهسازی ارائه میدهد، اما این باتری بیشتر در خروجی برق و برای ثبت حالتهای ویدیوی 8K تاثیرگذار است. تا پیش از این، چنین کیفیتهای تصویری با باتریهای قدیمیتر LP-E6N و NH امکانپذیر نبود. R5 II دارای واحد لرزشگیر داخلی (IBIS) مشابه R1 است که تقریباً ۸ استاپ لرزشگیری را برای عکاسی و فیلمبرداری ارائه میدهد.
همچنین قابلیت جدید افزایش رزولوشن JPEG تا چهار برابر که حداکثر رزولوشن ۱۷۹ مگاپیکسلی را ارائه میدهد، از R1 قرض گرفته شده. اما درست مانند R1، جزئیات اضافی و مزایایی که در یک تصویر چندگانه با پیکسلشیفت میبینیم ارائه نمیشود. با این حال، ویژگی جدید کاهش نویز که روی فایلهای RAW در دوربین کار میکند (اما خروجی JPEG میدهد) دوستداشتنی است و نهتنها جزئیات بهمراتب بهتری را ارائه میدهد، بلکه نویز قابل مشاهده را نیز کاهش میدهد. البته اکثر کاربران همچنان ترجیح میدهند که ویرایش را روی کامپیوتر انجام دهند؛ بنابراین این دو ویژگی جدید احتمالاً کاربرد بسیار محدودی خواهند داشت.
دوربین Canon EOS R5 Mark II: سیستم فوکوس خودکار بینظیر
سیستم فوکوس خودکار R5 Mark II شاید سرعت خوانش یا نقاط فوکوس خودکار سراسری (cross-type) سنسور R1 را نداشته باشد، اما اساساً همان سیستم فوکوس خودکار را داراست. جالب است که R5 Mark II از همان فوکوس خودکار کنترل چشمی (Eye Control AF) بهکاررفته در R3 و R1 بهره میبرد که بهنظر روشی بسیار کاربردی برای راهاندازی ردیابی فوکوس خودکار است. برای مثال حتی با صحنههای شلوغ و متحرک مانند ورزشگاهها بهسادگی میتوان یک بازیکن در زمین را زیر نظر گرفت تا دوربین بهطور لحظهای وی را ردیابی کند. در این دوربین از الگوریتمهای فوکوس خودکار مشابهی استفاده میشود و R5 Mark II هم همان منوی سادهشده فوکوس خودکار R1 را دارد. این تغییر بسیار خوشایند است اما کمی طول میکشد تا به آن عادت کنید.
در اینجا تاکید بیشتری بر این گذاشته شده که به دوربین اجازه دهید نحوه فوکوس را مدیریت کند و کاربر حالا فقط حساسیت و پاسخگویی ردیابی را تنظیم میکند. همچنین در حال حاضر سه ورزش خاص وجود دارد که میتوان انتخاب کرد: فوتبال، والیبال و بسکتبال. به هر حال، فوکوس خودکار دقیق و در ردیابی سوژههای متحرک موثر است و بهخوبی روی چشم و صورت بازیکنان فوکوس میکند. حتی با یک واحد پیشتولید، میتوان گفت که R5 Mark II هر صحنه اکشن و ورزشی جدی را به خوبی مدیریت میکند و در حالی که R1 گزینه برتر برای صحنههای شلوغ است، R5 Mark II هم عملکرد خوبی خواهد داشت.
کانن EOS R5 Mark II: پلتفرمی هیبریدی بهتر از R1
این یک دوربین فیلمبرداری بسیار توانمند است که ضبط 8K را با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، هم با ضبط داخلی RAW و هم با H265 فشرده ۱۰ بیت ۴:۲:۲ امکانپذیر میکند. در 4K، دوربین فقط میتواند تا ۳۰ فریم بر ثانیه را به صورت اور سمپل (oversample) ضبط کند. متاسفانه، 4K شصت فریم بر ثانیه و 4K صد و بیست فریم بر ثانیه سابسمپل شدهاند و در نتیجه کیفیت تصویر تحت تاثیر قرار میگیرد. خوشبختانه، در هیچ یک از حالتهای 4K نیازی به کراپ تصویر نیست و با اضافه شدن C-Log2، تمام فایلها دارای محدوده دینامیکی مناسبی هستند و میتوان بهطور موثری آنها را گریدبندی کرد.
کانن همچنین برخی ابزارهای کاربردی مانند چراغ شمارش (tally lamp) را برای هشدار به مجری درباره ضبط دوربین اضافه کرده است. همچنین پشتیبانی از waveform برای اندازهگیری نوردهی و به حداکثر رساندن محدوده دینامیکی وجود دارد که عجیب است در R1 وجود ندارد. درگاه HDMI با اندازه کامل روی این بدنه نسبتاً کوچک خوشایند است و البته جک میکروفون و جک هدفون هم وجود دارد. با ترکیب تمام این موارد با یک واحد لرزشگیر داخلی (IBIS) خوب و عملکرد قابل قبول رولینگ شاتر، R5 Mark II به یک دوربین سینمایی کاربردی و توانمند تبدیل میشود.
کانن همچنین سه گریپ جانبی جدید برای R5 Mark II معرفی کرده که با یک گریپ باتری عمودی کلاسیک برای کنترل بیشتر و عمر باتری بیشتر همراه شده است. همچنین یک گریپ ارائه شده که اتصال اترنت را برای عکاسان ورزشی و خبری فراهم میکند که خواهان سرعت انتقال بالا و دسترسی به کنترل از راه دور باسیم هستند. در نهایت، کانن یک گریپ نیز معرفی کرده که کنترل عمودی ندارد اما با یک فن خنککننده برای افزایش زمان ضبط همراه است. هر سه این موارد از دو باتری پشتیبانی میکنند. هنوز نمیدانیم داغ شدن بیش از حد در R5 Mark II رخ میدهد یا خیر اما این مورد برای R5 اصلی یک مشکل جدی بود؛ بنابراین یک گریپ فن تضمین میکند که در صورت بروز مشکل، آنها را برطرف کند.
با این حال، تمام این گریپها گران هستند و قیمت آنها از ۵۶۰ دلار شروع میشود و تا ۷۵۰ دلار هم میرسد.
R5 Mark II هیجانانگیزتر از پرچمداران
R5 Mark II بسیاری از همان ویژگیهای قدرتمند موجود در R1 را دارد، اما سنسور تطبیقپذیرتر، قابلیتهای ویدیویی کمی بهتر و هدفگیری سوژه گستردهتری دارد. پس بهراحتی میتوانید خود را با R5 Mark II در حین عکاسی ورزشی، اکشن و حیات وحش و در حال ثبت تصاویر مناظر، استودیو یا عکاسی مسافرت تصور کنید.
اما دوربین Canon EOS R5 Mark II نیازی به رقابت با R1 ندارد. حریف اصلی آن نیکون Z8 است و این مبارزهای سخت خواهد بود. در حالی که قضاوت نهایی بین این دو دوربین را تا نهایی شدن Canon R5 II باید به تعویق انداخت، Z8 یک سنسور سریعتر با عملکرد کلی مشابه با قیمت بسیار پایینتر دارد. با این حال همه چیزهایی که در مورد Canon R5 دوست داشتیم، اکنون در نسخه Mark II حتی بهتر شده و باید با نفس حبسشده مشتاقانه منتظر تست R5 II باشیم.