بررسی اولیه Sony ZV-E10 II

0 972

دوربین Sony ZV-E10 II نسل دوم دوربین‌های ولاگینگ APS-C با لنز قابل‌تعویض از این شرکت است. این دوربین به سنسور جدید و باتری بزرگ‌تر به همراه مشخصات ویدیویی بهبود یافته مجهز است.

از ویژگی‌های کلیدی سونی ZV-E10 II می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سنسور ۲۶ مگاپیکسلی APS-C BSI CMOS
  • ویدیوی 4K بدون کراپ تا ۳۰ فریم در ثانیه
  • ویدیوی 4K شصت فریم در ثانیه با کراپ 1x
  • ضبط ویدیوی ۱۰ بیتی
  • مُد رنگ S-Cinetone و گزینه‌های Creative Look
  • امکان ایمپورت LUT برای پیش‌نمایش، یکپارچه‌سازی یا اعمال روی فوتِج S-Log3
  • میکروفن سه‌کپسوله با امکان جهت‌یابی خودکار
  • فاقد شاتر مکانیکی

Sony ZV-E10 II از اوایل آگوست با قیمت پیشنهادی ۹۹۹ دلار فقط برای بدنه یا ۱٬۰۹۹ دلار با لنز زوم ۵۰-۱۶ میلی‌متیری F3.5-5.6 OSS II در دسترس خواهد بود. این قیمت‌ها نشان‌دهنده افزایش ۳۰۰ دلاری نسبت به نسخه اصلی است. ZV-E10 II در دو رنگ مشکی و سفید عرضه خواهد شد. نسخه سفید با لنز نقره‌ای PZ 16-50 میلی‌متری عرضه می‌شود که به‌طور جداگانه به فروش نمی‌رسد.

 

سنسور جدید

ZV-E10 II از همان سنسور ۲۶ مگاپیکسلی BSI CMOS استفاده می‌کند که در a6700 و دوربین ویدیویی FX-30 دیده‌ایم. این سنسور بسیار سریع‌تر از سنسور نسخه قبلی دوربین است و می‌تواند ویدیوی 4K را تا ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند؛ در حالی که نسخه قبلی برای فیلم‌برداری با سرعت ۳۰ فریم مجبور به کراپ ویدیو بود.

ویدئوی ۱۰ بیتی

ZV-E10 II همچنین دارای یک پردازنده جدیدتر است که به دوربین اجازه می‌دهد تا ویدیوهای ۱۰ بیتی ضبط کند. همچنین به آن اجازه می‌دهد تا فیلم Log را با دقت بسیار زیادی ضبط کند که انعطاف‌پذیری بیشتری را هنگام گریدینگ رنگ فراهم می‌کند. به این معنی که دوربین می‌تواند فیلم HDR واقعی را برای پخش در گوشی‌ها و تلویزیون‌های HDR ضبط کند.

همه مُدهای 4K دوربین از تصاویر Overslamped گرفته شده‌اند: 6K برای فریم‌ریت حداکثر 30p و 5.6k (با کراپ 1.1x) برای فریم‌ریت 50p و 60p. دوربین لرزش‌گیر داخلی ندارد، بنابراین لرزش‌گیر دیجیتال 1.33x کراپ بیشتری اعمال می‌کند. این به آن معنی است اگر بخواهید از چیزی بیش از فقط لرزش‌گیر اپتیکال لنز استفاده کنید، لنز کیت ۵۰-۱۶ میلی‌متری در عریض‌ترین حالت، میدان دیدی برابر با ۳۵ میلی‌متر و در مُدهای فریم‌ریت بالا، میدان دیدی معادل ۳۵ میلی‌متر ارائه می‌دهد.

 

ویژگی های به‌روزشده

طبق گفته سازنده، ZV-E10 II دارای «واحد پردازش هوش مصنوعی» سونی نیست، اما به برخی از جدیدترین الگوریتم‌های تشخیص سوژه مجهز است. این دوربین، همچنین به عملکرد Breathing Compensation مجهز است. این ویژگی هنگام تغییر فاصله فوکوس، با به حداقل رساندن تغییر میدان دید که ممکن است در حین فیلمبرداری رخ دهد، کادربندی باثبات را امکان‌پذیر می‌کند.

ZV-E10 II همچنین دارای مُد CineVlog از ZV-1 Mark II است که ظاهری عریض 2.35:1 با نوارهای سیاه در بالا و پایین به تصویر می‌دهد و با فریم‌ریت 24p فیلمبرداری می‌کند. با اعمال گزینه‌های مختلف Looks و Moods روی این تصاویر، می‌توان سیاق خاصی به ویدیو بخشید.

با این حال، هیچ نشانه‌ای از مُدهای Auto Framing سونی وجود ندارد، بنابراین نمی‌توانید دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید و آن را به حال خود رها کنید تا کادر را برش داده و سوژه‌تان را در اطراف صحنه دنبال کند. همچنین نمی‌توانید موقعیت سوژه را در کادر در یک فریم تعیین کنید و سپس دوربین را بکارید و برای فیلمبرداری از خود، جای سوژه بنشینید و انتظار داشته باشید کادر به‌طور خودکار تنظیم شود و به‌شکلی متناسب با حرکت سوژه (خودتان) کراپ شود.

باتری بزرگ‌تر

ZV-E10 II اکنون از باتری بزرگ‌تر NP-FZ100 سونی استفاده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد برای مدت طولانی‌تری ضبط کند. سونی قبل از عرضه، آمار باتری را فاش نکرده است، اما دوام باتری FZ100 در هر بار شارژ، بیشتر از FZ50 است که در ZV-E10 به‌کار گرفته شده بود.

کیت زوم به‌روزشده

ZV-E10 II معمولاً با Sony E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS II همراه است. نسخه دوم، توانایی فوکوس در حین زوم را دارد، در صورت تغییر فاصله کانونی در حین ضبط، به حفظ فوکوس سوژه شما کمک می‌کند و همچنین برای کمک به دوربین در زمینه لرزش‌گیری، اطلاعاتی را با آن به اشتراک می‌گذارد.

در عمل، سرعت فوکوس لنز به اندازه‌ای سریع است که بتوان با فریم‌ریت ۱۲۰ فریم در ثانیه با آن فیلمبرداری کرد. با این حال، سونی هیچ تغییری در طراحی اپتیکال لنز ایجاد نکرده است که ما تحت تاثیر آن قرار بگریم.

مقایسه دوربین سونی ZV-E10 II با دوربین‌های دیگر

ما ZV-E10 II را با مدل قبلی خود و همچنین با Z30 نیکون که هدف آن ارائه چیزی بسیار مشابه است و با a6700 مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم چه تفاوت‌هایی بین مدل این دوربین ولاگینگ سونی و گزینه‌های عکاسی/ویدیویی علاقه‌مندان به آن وجود دارد. رقیب آشکار دیگر در این فضا، DC-G100 پاناسونیک است که باز هم تنظیمات هوشمندانه میکروفن و صفحه‌نمایش جلویی را برای ولاگ ارائه می‌دهد. با این حال، کراپ قابل توجه آن در رزولوشن 4K باعث می‌شود که نسبت به سایر دوربین‌های فهرست‌شده در اینجا برای ویدیوهای با رزولوشن بالا کمتر مناسب باشد، بنابراین این دوربینی است که به دلایل فضا و مکانی در جدول مقایسه نیاورده‌ایم. در جدول زیر می‌توانید این موارد را شاهد باشید:

  • مقایسه Sony ZV-E10 II با Nikon Z30
  • مقایسه Sony ZV-E10 II با Sony ZV-E10
  • مقایسه Sony ZV-E10 II با Sony a6700
  Sony ZV-E10 II Nikon Z30 Sony ZV-E10

 

Sony a6700
قیمت ۱٬۰۹۹ دلار با لنزِ

16-50mm OSS II

۸۴۹ دلار با لنزِ

16-50mm VR

۷۹۹ دلار با لنزِ

16-50mm OSS

۱٬۴۹۹ دلار با لنزِ

16-50mm OSS

رزولوشن 26 MP 21 MP 24 MP 26 MP
شاتر مکانیکی خیر بله بله بله
لرزش‌گیر فقط دیجیتال فقط دیجیتال فقط دیجیتال IBIS rated to 5.0 EV
نرخ ویدیو 4K

(کراپ فاکتور)

UHD/60 (1.1x)

UHD/30

UHD/24

UHD/30

UHD/24

UHD/30 (1.23x)

UHD/24

UHD/120 (1.58x)

UHD/60 full-width

UHD/30 full-width

عمق بیت ویدیو ۱۰ بیت ۸ بیت ۸ بیت ۱۰ بیت
صفحه‌نمایش عقب ۱.۰۴ میلیون نقطه

با قابلیت چرخش در تمام جهات

۱.۰۴ میلیون نقطه

با قابلیت چرخش در تمام جهات

۰.۹۲ میلیون نقطه

با قابلیت چرخش در تمام جهات

۱.۰۴ میلیون نقطه

با قابلیت چرخش در تمام جهات

منظره یاب ندارد ندارد ندارد ۲.۳۶ میلیون نقطه

بزرگ‌نمایی ۰.۷ برابر

تعداد دکمه‌های دایال ۱ اصلی، ۱ عقب ۲ اصلی ۱ اصلی، ۱ عقب ۲ اصلی، ۱ عقب
سوکت میکروفن / هدفون بله / بله بله / خیر بله / بله بله / بله
USB 3.2 Gen 1 (5Gbps) 3.2 Gen 1 (5Gbps) 3.2 Gen 1 (5Gbps) 3.2 Gen 1 (10Gbps)
اسلات‌های SD 1x UHS II (side) 1x UHS-I (base) 1x UHS-I (side) 1x UHS-II (side)
عمر باتری

اعلام‌شده توسط CIPA به دقیقه

از لحاظ تئوری /تست عملی

130/195 /85 80/125 100/180
ابعاد ۵۴×۶۸×۱۲۱ میلی‌متر ۶۰×۷۴×۱۲۸ میلی‌متر ۴۵×۶۴×۱۱۵ میلی‌متر ۷۵×۶۹×۱۲۲ میلی‌متر
وزن ۳۷۷ گرم ۴۰۵ گرم ۳۴۳ گرم ۴۹۳ گرم

شاید بزرگ‌ترین مزیت ZV-E10 II نسبت به نسخه اصلی، سرعت خوانش بیشتر سنسور آن باشد. نسخه اول برای ارائه ویدیوی 4K/30 مجبور به کراپ کردن بود. در مقابل، دوربین جدید می‌تواند با استفاده بخش بزرگی از سنسور در حالت 4K/60 فیلمبرداری کند؛ به این معنی که سرعت آن بیش از دوبرابر دوربین قبلی است.

اشاره به تفاوت‌های این دوربین با a6700 (که قیمت بیشتری دارد) نیز خالی از لطف نیست. a6700 دارای منظره‌یاب، لرزش‌گیر داخلی، دکمه‌های دایال دوقلو در صفحه بالایی خود و یک شاتر مکانیکی است و اگر بتوانید با برش قابل توجه 1.58x کنار بیایید، قادر به فیلمبرداری 4K/120 است. این‌ها همه از ZV-E10 II که ارزان‌تر و متمرکز بر اینفلوئنسرها است، حذف شده‌اند.

بدنه و هندلینگ

بدنه ZV-E10 II به‌طرز چشمگیری کوچک است: بدنه این دوربین شبیه مدل NEX اولیه سونی است و به‌طور قابل تشخیصی جمع‌وجورتر از a6700 است.

نکته منفی آن این است که اگر بخواهید با آن عکس بگیرید، کنترل‌ها و عملکرد نیز بیشتر شبیه مدل NEX هستند تا یکی از جدیدترین دوربین‌های سونی. بر خلاف دکمه‌های دایال دوقلوی a6700، تنها یک دایال در صفحه روی ZV-E10 II وجود دارد و یک دکمه دایال ناجور نیز در عقب وجود دارد که بیش از یک دهه است که سعی کرده‌ایم از آن در دوربین‌های سونی استفاده نکنیم.

رابط کاربری دوربین در درجه اول مبتنی بر صفحه‌نمایش لمسی است و امکان عملکرد مستقیم در زمانی که دوربین را روبه‌روی خود نگه داشته‌اید، می‌دهد. همچنین دکمه‌های اختصاصی هم برای مُد Bokeh (که دیافراگم را تا مقدار قابل تنظیم در منو باز می‌کند) و هم برای مُد Product Showcase وجود دارد که به دوربین می‌گوید اشیاء نزدیک را به تشخیص چهره اولویت دهد. در صورت تمایل، هر دو دکمه را می‌توان برای انجام عملکردهای دیگر سفارشی‌سازی کرد.

ZV-E10 II اولین دوربین سونی است که هنگام چرخاندن دوربین، رابط بصری خود را نیز می‌چرخاند تا فیلمبرداری عمودی را آسان‌تر کند.

احتمالاً اگر بخواهید برای یک ویدیوی ولاگ، از خودتان به‌عنوان سوژه فیلمبرداری کنید و روبه‌روی دوربین قرار بگیرید (در نقش مجری و فیلمبردار به‌صورت همزمان) کار با دوربین را آن‌طور که باید، راحت نیابید. بنابراین گمان می‌کنیم که عرضه دسته یا سه‌پایه رومیزی ولاگینگ با کنترل‌های متصل به بلوتوث برای این دوربین واقعاً ارزشمند باشد. اگر تلاش کنید دوربین را با دست خود به سمت صورت‌تان بگیرید (مشابه حالت سلفی) احتمالاً به‌طور ناخواسته حلقه تنظیم زوم را تکان خواهید داد و مجبور می‌شوید برای کادربندی دوباره، ضبط را قطع کنید.

باتری

باتری NP-FZ100 در تست‌های استاندارد CIPA، رتبه دوام باتری را از ۴۴۰ شات در هر بار شارژ در مدل قبلی، به ۶۱۰ شات در مدل جدید افزایش داده است. برای دوربین ولاگ، ارقام ویدیوی CIPA را نیز نقل قول می‌کنیم که دو عدد را اعلام کرده است: ۱۹۵ دقیقه در حالتی که دوربین را در حال ضبط به حال خود رها کنید (با فرض این‌که کارت حافظه تمام نشود یا دوربین داغ نکند) و ۱۳۰ دقیقه در حالت تست «واقعی» سیپا. در حالت تست «واقعی» ضبط چندین متوقف می‌شود و ادامه می‌یابد، زوم و زوم‌بک می‌شود و چندین دوربین خاموش و روشن می‌شود. هر دو تست نیز با رزولوشن FullHD انجام شده‌اند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.