معرفی عکاس: یوآنا ساکِلاراکی با مجموعه حقیقت نهفته در خاک

0 574

عکاس این مجموعه، خانم Ioanna Sakellaraki در سوگ پدر خود به‌قصد حضور و ثبت تصاویر از فرهنگ سوگواری به یونان که سرزمین اجدادی خود است سفر می‌کند تا مجموعه عکس «حقیقت نهفته در خاک» را ثبت کند.

در بسیاری از فرهنگ‌های نوین، حقیقت مرگ، موضوعی غیرقابل توضیح است. روش‌های سوگواری سنتی به‌مرور به حاشیه رانده می‌شوند و جای خود را به نسخه‌های داروخانه‌ای و آرام‌بخش‌ها می‌دهند. اما برای آن‌ها که با فرازوفرود احساسات ناشی از مواجهه با مرگ عزیزان روبه‌رو شده‌اند، اطمینان به واقعیت خالی از معنا است. برای عکاس این مجموعه، یوآنا ساکِلاراکی، تجربه رویارویی با مرگ پدر به دلیلی برای ثبت این مجموعه تبدیل شد. این مجموعه توسط خالق آن به‌عنوان «گذرگاهی از فضای برزخی بودونبود» توصیف شده است.

وقتی ساکِلاراکی بیش از یک دهه پیش خانه خود در یونان را ترک کرد، هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌کرد که در چه شرایطی قرار است به آن محیط بازگردد. به گفته او:‌ «وقتی بعد از مرگ پدرم به یونان برگشتم، به‌آرامی شروع به روایت شخصی از دست دادن کردم، در درهم‌تنیدگی سوگ در خانواده و فرهنگم، به دنبال راهی برای گره‌گشایی از بازتولید همیشگی غم از دست دادن، بودم.»

عکاس در این مجموعه تمرکز خود را معطوف به پردازش احساسات پیچیده و ناگذرای خود به همراه لنز دوربین خود کرده است. یک عکس، به‌عنوان نشانگر یک لحظه، مستعد بازتاب تجربه ما در از دست دادن است. ساکِلاراکی  می‌گوید: «در این مجموعه عکس به مرگ با دیدی ذهنی و عینی، به‌عنوان یک معمای فرهنگی با پایان باز نگاه شده است، من از عکس‌هایی که ثبت کردم به‌عنوان گذرگاهی میان پناه دادن به چیزی از مرگ تا شکل‌ دادن رابطه‌ آن با آزادی استفاده کردم. عکاسی روش من برای یافتن پاسخ است، مکانی برای احساسات من در جریان است،‌ جایی که می‌توانم ماهرانه از احساساتم سخن بگویم. درنتیجه، خروجی کار من به مکانی برای استراحت تبدیل می‌شود؛ جایی که زمان به دنبال آزادی است.»

این مجموعه عکس، با توجه به دلیل عکاس برای شروع این مجموعه و دید او هنگام عکاسی، حقیقت نهفته در خاک نام گرفته، این مجموعه همانند اسناد و مدارکی از بُعدی دیگر به نظر می‌رسد. عکس‌های این عکس به‌گونه‌ای نماینده‌ای از مرزی است میان سرزمین زنده‌ها و خاطراتی که زمزمه می‌شوند.

درحالی‌که پروژه Sakellaraki، مستندسازی از سنتی در سرزمین مادری خود است، پیام او پیامی گیرا برای همه ماست. از آنجا که این موضوع بر احساسات عکاس تأثیر گذاشته، امیدوار بوده که این مجموعه بتواند برای دیگران نیز تأثیرگذار باشد.

 

 

 

منبع lensculture
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.