دوربین FX3 سونی؛ یکی از برنده‌های جایزه بهترین نوآوری‌های سال ۲۰۲۳ مجله تایم

0 634

دوربین FX3 سونی جایزه «بهترین نوآوری‌های ۲۰۲۳» مجله تایم در بخش «فیلم‌سازی اقتصادی» را از آن خود کرد. دلیل اصلی اعطای این عنوان به FX3، فیلم‌برداری کامل فیلم The Creator با این دوربین است.

بیش از دو دهه است که مجله تایم به‌صورت سالانه، تأثیرگذارترین محصولات و ایده‌ها را با عنوان بهترین نوآوری‌ها، معرفی می‌کند. به‌گفته مجله تایم در تنظیم فهرست بهترین نوآوری‌های سال ۲۰۲۳، علاوه بر روال همیشگی دریافت پیشنهاد‌ها از سردبیران و خبرنگاران، بر طبق یک فرایند آنلاین به موضوعات جدیدی مانند هوش مصنوعی و انرژی‌های سبز نیز توجه ویژه‌ای شده است. محصولات و پیشنهاد‌های این فهرست از حیث اصالت، تأثیر، بلندپروازی در طراحی و میزان کارآمد بودن، موردبررسی قرارگرفته‌اند. در بخش فیلم‌سازی اقتصادی دوربین سونی FX3 انتخاب شده است.

فیلم‌برداری همراه با دوربین FX3 سونی
کارگردان فیلم The Creator در حال فیلم‌برداری با دوربین سونی FX3

 

تجهیزاتی که فیلم The Creator همراه با آن‌ها تولید شده است
تجهیزات استفاده شده در ساخت فیلم‌ The Creator

سونی FX3، برنده جایزه در بخش فیلم‌سازی اقتصادی

به گفته تایم، بسیاری از فیلم‌های پرمخاطب امروزی با دوربین‌هایی که قیمت آن‌ها بیش از صدهزار دلار است، فیلم‌برداری می‌شوند، اما کارگردان فیلم The Creator آقای Gareth Edwards در فیلم‌برداری این فیلم، تنها از دوربین FX3 استفاده کرده است که قیمتی کمتر از چهارهزار دلار دارد. دوربین FX3 یک دوربین بسیار جمع‌وجور و سبک است که به علت حساسیت ایزوی بالا در تصویربرداری در شرایط نوری ضعیف، بسیار توانمند است. به‌گفته کارگردان فیلم The Creator، حتی می‌توان در نور مهتاب و بدون منبع نور اضافی با این دوربین فیلم‌برداری کرد. همچنین لازم به ذکر است که در صحنه‌هایی که در فیلم The Creator در طول شب فیلم‌برداری شده‌اند، از هیچ نوری استفاده نشده است.

این جایزه چه معنایی دارد؟

به‌طورکلی مجله تایم منبع معتبری برای معرفی دوربین‌های سینمایی نیست. دوربین سونی FX3، مشخصات فنی جالب‌توجهی را با قیمتی اقتصادی در اختیار گذاشته است، اما اگر فیلم The Creator که موفقیت بالایی کسب کرده با دوربین دیگری فیلم‌برداری می‌شد، FX3 هرگز برنده این جایزه نمی‌شد. بسیاری گمان می‌کردند که اعطای این جایزه به FX3 پروژه‌ای تبلیغاتی از سمت کمپانی سونی بوده است، اما این‌طور نیست؛ انتخاب این دوربین توسط گرِت ادواردز به‌دلیل طراحی جمع‌وجور و توانایی بالای آن در فیلم‌برداری در شرایط نوری ضعیف بوده است و کمپانی سونی هیچ دخالتی در این انتخاب آن نداشته است؛ البته غیر از طراحی و تولید FX3.

 

منبع ymcinema.com
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.