۱۰ نکته عکاسی از مناظر برای کاربران دوربین‌های EOS کانن

0 343

در این پست با ۱۰ نکته از عکاس حرفه‌ای مناظر، آقای Drew Buckley برای ثبت عکس‌هایی دیدنی همراهتان هستیم.

گشت‌وگذار و جست‌وجو در طبیعت برای پیدا کردن منظره‌ای زیبا برای عکاسی، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربیات هر فرد علاقه‌مند به عکاسی باشد.

خوشبختانه برای ثبت عکس‌های عالی از طبیعت به تجهیزات چندان گران‌قیمتی نیاز نخواهیم داشت؛ تنها یک دوربین پایین رده DSLR یا بدون آینه، یک لنز کیت، یک سه‌پایه و چند فیلتر عکاسی برای این کار کفایت می‌کند.

۱- قرار دادن دوربین بر روی حالت دستی (Manual mode)

قرار دادن دوربین بر روی حالت دستی

دوربین خود را روی حالت دستی قرار دهید، با این کار کنترل کاملی بر روی سه مؤلفه اصلی تنظیمات نوردهی؛ یعنی گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ISO خواهید داشت. برای دستیابی به تصویری باکیفیت، حساسیت ISO را بر روی مقدار ۱۰۰ تنظیم کنید، با انجام این کار می‌توانید از سرعت‌های شاتر پایین استفاده کنید. همچنین با تنظیم گشودگی دیافراگم بر روی f/11، می‌توانید میان شارپنس و عمق میدان، تعادل ایجاد کنید.

عکاسی از مناظر
عکاس: Drew Buckley

۲- فعال کردن حالت شبیه‌ساز نوردهی (Exposure Simulation)

حالت Expo. Simulation

ازآنجاکه بسیاری از کاربران برای عکاسی از فلاش استفاده می‌کنند، حالت Exposure Simulation را در دوربین خود در حالت غیرفعال قرار می‌دهند تا منظره‌یاب و نمایشگر دوربین، تصویر تاریک نمایش ندهد. در صورت فعال کردن این قابلیت با اعمال تغییرات در تنظیمات نوردهی یا اضافه کردن فیلترهای مختلف، نمایش تصویر در منظره‌یاب و نمایشگر دوربین نیز تغییر خواهد کرد تا ایده دقیق‌تری نسبت به تنظیمات انجام شده داشته باشید.

۳- استفاده از لنز واید

لنز کانن

آقای Drew همیشه چند لنز متفاوت همراه خود دارد و در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کند. این عکاس به علت ساختار مقاوم در برابر آب‌وهوا و کیفیت ساخت حرفه‌ای، علاقه زیادی به لنزهای سری L کانن دارد. به گفته او، لنز کانن RF 24-105mm f/4L IS USM به دلیل بهره‌مندی از دامنه زوم گسترده، لنزی بسیار کارآمد برای کسانی است که می‌خواهند سبک سفر کنند. در اوقاتی که نیاز به زاویه دید واید‌تر باشد، او از لنز کانن RF 15-35mm f/2.8L IS USM استفاده می‌کند.

عکاسی از مناظر

۴- استفاده از حالت Bulb Mode

استفاده از حالت Bulb Mode در عکاسی از مناظر

احتمالاً متوجه این موضوع شده‌اید که طولانی‌ترین زمان قابل‌استفاده برای شاتر در تنظیمات دوربین به ۳۰ ثانیه محدود است. اما در صورت استفاده از فیلترهای ND که از ورود نور تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند، ممکن است به زمانی بیش از ۳۰ ثانیه نیاز داشته باشید؛ در چنین موقعیت‌هایی استفاده از Bulb Mode چاره‌ساز است. روش مرسوم برای این کار استفاده از کابل شاتر و اتمام نوردهی در زمان دلخواه است، اما آقای Drew استفاده از تایمر حالت Bulb در دوربین کانن EOS R5 خود را به استفاده از کابل ترجیح می‌دهد.

۵- استفاده از فیلتر پلاریزه

استفاده از فیلتر CPL در عکاسی از منظره

فیلترهای پلاریزه می‌توانند مانع از ورود نورهای بازتابی و پراکنده از سطوح صیقلی، فلزی و سطح آب شوند. با استفاده از این فیلترها نور ورودی به لنز، حداکثر تا دو‌سوم استاپ کاهش می‌یابد، اما در خروجی تصویر، آبی آسمان غنی‌تر و انعکاس‌های اضافی از سطوح فلزی، شیشه‌ای و سطح آب نمایان نخواهد شد.

۶- استفاده از قابلیت تراز الکترونیک دوربین (Electronic level)

استفاده از تراز الکترونیک دوربین هنگام عکاسی از مناظر

خط افق غیرتراز، یکی از اولین معایبی است که در عکس از مناظر، توجه جلب می‌کند؛ به همین علت Drew همیشه هنگام عکاسی از مناظر از قابلیت تراز الکترونیک دوربین کانن EOS R5 خود استفاده می‌کند. برای دسترسی به این قابلیت در دوربین‌های سری EOS کانن می‌توانید دکمه info را تا زمانی که تراز الکترونیک را مشاهده کنید، فشار دهید. در هنگام ترکیب‌بندی با تغییر زاویه دوربین درصورتی‌که خط افق در حالت تراز قرار بگیرد، این قابلیت با نشان دادن خطوط سبز شما را مطلع می‌کند.

۷- استفاده از یک سه‌پایه حرفه‌ای

سه‌پایه فیبر کربنی

همراه داشتن یک سه‌پایه عکاسی حرفه‌ای، یکی از الزامات در هنگام عکاسی از مناظر است. اما یک سه‌پایه حرفه‌ای عکاسی حرفه‌ای برای استفاده هنگام عکاسی از مناظر چه ویژگی‌هایی دارد؟ یک سه‌پایه حرفه‌ای مناسب برای استفاده در عکاسی از مناظر باید ویژگی‌هایی مانند وزن سبک، اندازه قابل‌حمل و قابلیت جمع شوندگی بالا، تحمل وزن بالا، باز شدن سریع و هد سازگار با براکت L و استاندارد Arca-Swiss داشته باشد. سه‌پایه‌های فیبر کربنی وزن بسیار سبکی دارند و مقاومت آن‌ها نیز در برابر تحمل وزن، بالا است، اما انتخابتان محدود به آن‌ها نیست و بسیاری از سه‌پایه‌های آلومینیومی نیز تمام مشخصات موردنیاز شما را به همراه دارند.

عکاسی از مناظر همراه با سه‌پایه
استفاده از سه‌پایه در اوقاتی که می‌خواهیم عکسی پر از جزئیات شارپ از مسافت طولانی همراه با لنزهای تله‌فتو ثبت کنیم از لرزش دوربین جلوگیری خواهد کرد. عکاس: Drew Buckley

۸- استفاده از براکت L

استفاده از براکت L در عکاسی از مناظر

اصلی‌ترین مزیت استفاده از براکت L در امکان تغییر حالت قرارگیری سریع دوربین در حالت عمودی و افقی با رعایت نقطه صحیح مرکز ثقل دوربین بر روی هد سه‌پایه است. استفاده از براکت L باعث تسریع پروسه کادربندی و اتصال بهتر دوربین به سه‌پایه می‌شود.

۹- در تمام فصول عکاسی کنید

عکاسی از منظره‌ای واحد در فصل‌های متفاوت
عکاس: Drew Buckley

«من بازگشت به محل‌های عکاسی موردعلاقه خود در طول سال را دوست دارم. صحنه‌هایی که در هنگام بهار مملو از درختان پر شکوفه است یا در پاییز به رنگ طلایی درمی‌آید یا هنگام زمستان با برف پوشیده شده است.» (عکاس طبیعت، آقای Drew Buckley)

صبوری و استمرار از شروط ثبت عکس‌های خارق‌العاده از مناظر است. اگر از یک منظره بارها و بارها دیدن کنید، درنهایت با آب‌وهوا و شرایط نوری ایده‌آلی روبرو خواهید شد، پس ادامه دهید.

۱۰- فیلترهای مناسب برای عکاسی از مناظر

فیلترهای مناسب برای عکاسی از مناظر

نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر در چند سال اخیر دچار پیشرفت بسیار چشمگیری شده‌اند، اما هنوز چیزهایی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را به مرحله ویرایش موکول نکنیم. آقای Drew از فیلترهای ND مختلف برای ثبت افکت حرکت ابرها و آب و فیلتر پلاریزه برای ثبت آسمانی آبی‌تر و کاهش انعکاس‌های اضافی، استفاده می‌کند.

ثبت روندگی آب
استفاده از فیلتر ND برای تنظیم شاتر بر روی سرعت‌های طولانی و ثبت جلوه روندگی آب در عکس
منبع digitalcameraworld
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.