معرفی آلپا 12WA

0 1,638

این متن به بررسی دوربین آلپا 12WA خواهد پرداخت. این دوربین به همراه دوربین 12SWA اولین دوربین‌های آلپا هستند که در سال ۱۹۹۸ به بازار معرفی شدند. به دلیل ساختار بسیار دقیق و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در ساخت این دوربین،‌ آلپا 12WA همچنان بدون هیچ تغییری همانند نسخه‌های اولیه تولید می‌شود و در بالاترین سطح استاندارد امروزی،‌ از تمامی بک‌های دیجیتال موجود در بازار پشتیبانی می‌کند.

آلپا دوربین خود را این گونه معرفی می‌کند: «یکی از دوربین‌های آلپا 12، ستایش عکاسانی را که بر شرایط کاملا بنیادی  و طاقت فرسا متمرکزند، بر انگیخته است. این دوربین حتی در شرایط سخت مورد استفاده قرار گرفته و خبرنگاران جنگ اغلب خود را در این دوربین یافته‌اند! این دوربین همان آلپا 12WA  (زاویه باز) است که مهم‌ترین مشخصات آن عبارت‌اند از اندازه و ضخامت در حد نیاز، کاستنِ [اضافات] تا جایی که تنها آن­چه کاملا ضروری است باقی بماند و البته قابلیت نگه‌داشتن بهینه که به مدد دو دستگیره در دو طرف آن مقدور گشته است.»

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدل‌های ویژه‌ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. مبدل‌های لنز آلپا در انواع مختلفی در دسترس هستند: ” مبدل بلند” ، “مبدل کوتاه 17mm” و ” مبدل کوتاه 34mm”. این مبدل‌ها می‌توانند به شکل ساده و یا با امکان تیلت/سوینگ که در خود مبدل تعبیه شده است، ارائه شوند.

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازندگان وجود دارد، که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

001820003240

هم چنین آلپا به این نکته اشاره می‌کند که  «اعضای آژانس عکس مگنوم از جمله مشتریان این دوربین هستند و مجله نیوزویک درباره آن، مقاله نوشته است. آلپا 12WA  نیز طبعا با ساختار مدولار دوربین‌های آلپا 12 سازگاری کامل دارد. بدین ترتیب عکاس می‌تواند برای مثال از یک پروژه عکاسی از جنگل‌های بارانی استوایی که در آن از بک فیلم رول استفاده کرده است و در نتیجه هیچ نیازی به الکتریسیته ندارد، بازگردد و بلافاصله همان دوربین را با یک بک دیجیتال برای عکاسی منظره مورد استفاده قرار دهد. ترکیب هوشمندانه تجهیزات می‌تواند به عکاس اجازه دهد تا تمام این کارها را با لنزهایی یکسان به همراه متعلقات مناسب آن انجام دهد. این ویژگی بیانگر حس و حال و البته هدف ساختار یک پارچه دوربین آلپا12 است.»

این دوربین علاوه بر دقت بسیار بالا و‌ امکان استفاده از لنزهای بسیار با کیفیت مخصوص بک‌های دیجیتال را که برای دوربین‌های تکنیکی ساخته‌ شده‌اند فراهم می‌آورد. هم‌چنین همان‌طور که از نام این دوربین بر می‌آید، لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم بر روی این دوربین‌ها قابل استفاده هستند.  این لنزها نه تنها از لنزهای مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر قطع متوسط،‌ فاصله کانونی کم‌تری دارند، بلکه به دلیل حذف آینه، لنزهای زاویه‌باز این دوربین‌ها از لنزهایی با فاصله کانونی مشابه در دوربین‌های انعکاسی، عمل‌کرد بهتری دارند. این ویژگی در هنگام استفاده از بک‌های دیجیتال با تفکیک‌پذیری بالا، بسیار حائز اهمیت است.

آلپا 12 WA به دلیل عدم امکان حرکت لنز نسبت به دوربین، کارکردی مشابه با دوربین‌های قطع متوسط دارد. در این‌جا تنها دقت جایگزین سرعت در دوربین‌های فوکوس‌خودکار شده‌ است. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود تمامی زمینه‌های عکاسی که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند را بتوان برای این دوربین نیز برشمرد. اما بی‌شک زمینه‌هایی وجود دارد که چنین دوربینی برای آن‌ها مناسب‌تر است.

همان‌طور که از نام این کالا بر می‌آید، این دوربین تا حد امکان باریک ساخته‌شده تا با لنزهای زاویه باز سازگار باشد. علاوه بر این با توجه به ابعاد و وزن این دوربین و هم‌چنین تعبیه دو دستگیره در دو طرف آن، این دوربین برای استفاده در خارج از استودیو بسیار کارآمد است. از این رو انتظار می‌رود منظره‌نگاری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارکردی این دوربین باشد. امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ بر روی بسیاری از لنزهای آلپا، این دوربین را برای منظره‌نگاری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. همان‌طور که می‌دانید، تفاوت مبدل تیلت/سوینگ دوربین آلپا با مبدل‌های مشابه دوربین‌های اس‌ال‌آر در این است که به دلیل امکان استفاده از مبدل‌های اتصال لنز کوتاه و بلند، امکان استفاده برای موضوعات دور و نزدیک وجود دارد. در برندهایی مانند هاسلبلاد، این قابلیت با افزودن المانی اپتیکی در مبدل تیلت/شیفت صورت گرفته است که به طبع برای تمامی لنزها بهینه نشده است. مبدل آلپا بدون افزودن المان اپتیکی به حفظ کیفیت تصویر کمک می‌کند.  علاوه بر این امکان استفاده از بک رول بر روی این دوربین، امکان منظره‌نگاری در شرایط سخت آب‌وهوایی را نیز مقدور می‌سازد.

001354001359

علاوه‌ بر منظره‌نگاری، این دوربین برای عکاسی مستند و خبری نیز مناسب است. بدیهی است منظور از عکس مستند و خبری در این‌جا عکاسی برای یک روزنامه محلی نیست. کیفیت تصاویر این دوربین می‌تواند برای افرادی که برای آژانس‌های معتبر خبری کار می‌کنند و در آن‌ها آرشیو با کیفیت تصاویر بسیار مهم است، تعیین کننده باشد. هم‌چنین عکاسان هنری که در زمینه مستند فعالیت دارند یا برای دست‌یابی به تصاویرشان اغلب نیاز به جابه‌جایی دارند نیز می‌توانند از دقت و کیفیت این دوربین بهره برند. همان‌طور که اشاره شد، امکان استفاده از این دوربین در شرایط سخت و البته تعبیه دو دستگیره که به هنگام استفاده از لنزهای زاویه باز بسیار کمک‌کننده است،‌ در این‌جا نیز می‌تواند سودمند باشد.

000709000707001417

همانند دوربین آلپا TC ،‌این دوربین نیز برای کپی برداری و عکاسی هوایی مناسب است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن‌ها آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. هم‌چنین در عکاسی هوایی نیز کوچکی و دقت دوربین مهمترین عوامل هستند. تعبیه دو دستگیره برای این دوربین، در عکاسی هوایی به عکاس کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر دوربین داشته باشد.  این نوع عکاسی از معدود زمینه‌هایی است که به فوکوس خودکار احتیاجی ندارد،‌ چرا که فاصله فرد از زمین تقریبا ثابت و معادل فاصله بی‌نهایت است.

اما همان‌طور که اشاره شد، این دوربین همانند دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر قابلیت استفاده در زمینه هایی از قبیل عکاسی پرتره، عکاسی معماری،‌عکاسی از فضای داخلی، عکاسی خودرو و …  نیز را نیز دارد.

002435002434000705

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 180 م م، عرض: 115 م م، عمق: 50 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 600 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آماده استفاده

از حدود 1860 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه نشده اما با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است و با لنزهای SB34 این حرکات تا 10 درجه افزایش می یابد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.