گوشی‌هایی که بهترین فیلم‌های 4K را می‌گیرند (1)

0 2,594

هر چند به لطف معرفی پردازنده Snapdragon سری 800 شرکت کوالکام در سال 2013، امکان فیلمبرداری با رزولوشن 4K برای اسمارت‌فون‌ها فراهم شد، با اینحال مدت زیادی نیست که شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه در بهترین محصولات خود قابلیت فیلمبرداری با این کیفیت را گنجانده‌اند. همانطور که احتمالا می‌دانید رزولوشن ویدئوهای 4K چهار برابر ویدئوهای 1080p می‌باشد و قطعا در آینده‌ای نزدیک به یک استاندارد جدید در میان دوربین‌ها بدل خواهد شد. از آنجایی که روز به روز به تعداد تلویزیون‌ها و نمایشگرهای 4K نیز افزوده می‌شود، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی گوشی‌های موبایلی بپردازیم که بهترین فیلم‌های 4K را رکورد می‌کنند. پس با ما همراه باشید.

iPhone6s-2Up-HeroFish-PR-PRINT

Apple iPhone 6S / iPhone 6S Plus

تقریبا دو ماه از معرفی آخرین دستاورد اپل در صنعت تلفن‌های همراه می‌گذرد. جدیدترین آیفون‌ علی‌رغم اینکه در موارد بسیاری دستخوش تغییر نشده اما در زمینه‌هایی هم پیشرفت‌های قابل توجهی را به خود دیده است. اپل در نهایت پس از چهار سال تصمیم گرفت تا در iPhone 6S و iPhone 6S plus از دوربین 8 مگاپیکسلی دل بکند و به همین منظور از یک دوربین با حسگر 12 مگاپیکسلی ساخت سونی در گوشی‌های امسال خود استفاده کرد. اندازه هر پیکسل قرار گرفته بر روی حسگر جدید از 1.5 به 1.22 میکرون‌متر تقلیل یافته و از لنزهای متشکل از 5 عدسی برای دوربین این دو اسمارت‌فون استفاده شده است. همچنین علاوه بر بازشدگی دیافراگم f/2.2، حسگر آیفون‌های جدید از سیستم تشخیص فاز هنگام فوکوس خودکار نیز بهره می‌برند.

اما در بخش فیلمبرداری هم شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هستیم. iPhone 6 در بالاترین کیفیت می‌توانست با رزولوشن 1080p و حداکثر سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند، اما iPhone 6S اکنون قادر است فیلم‌هایی با بالاترین رزولوشن ممکن در دنیای اسمارت‌فون‌ها را ضبط کند. محصول جدید اپل با کیفیت 4K و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کند و همچنین می‌تواند با کیفیت فول اچ‌دی (1080p) و سرعت 120 فریم بر ثانیه نیز ویدئوها را به ثبت رساند. اما علاقه‌مندان به فیلمبرداری اسلو-موشن نیز از آیفون‌های جدید بسیار راضی خواهند بود، چرا که این گوشی‌‌ها فیلم‌های Slow-Motion با سرعت 240 فریم بر ثانیه را رکورد خواهند کرد که در نوع خود فوق‌العاده است. البته ناگفته نماند که دوربین هر دو آیفون به جز یک مورد کاملا مشابه یکدیگر  هستند. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که دوربین iPhone 6S دارای سیستم لرزشگیر تصویر دیجیتالی است ولی در عوض آیفون بزرگتر یعنی 6S Plus از سیستم لرزشگیر تصویر اپتیکال بهره می‌برد که همین تفاوت سبب می‌شود تا در اغلب رتبه‌بندی‌ها، دوربین iPhone 6S Plus را بهتر از دوربین iPhone 6S بدانند.

طبق بررسی‌ها و گزارش‌هایی که از عملکرد دوربین این دو محصول جدید اپل منتشر شده است، هر دو آیفون عملکرد عالی را در هنگام ضبط فیلم‌های 4K از خود نشان می‌دهند و جزئیات ثبت‌شده در این ویدئوها با دقت بسیار بالایی صورت می‌گیرد. پس اگر فیلمبرداری با حداکثر رزولوشن یکی از دلایل اصلی شما برای انتخاب و خرید یک اسمارت‌فون است، راجع به این دو دستاورد جدید اپل با جدیت بیشتری فکر کنید.

z5family_1200

Sony Xperia Z5 / Z5 Compact / Z5 Premium

جای تعجب ندارد اگر بزرگترین سازنده حسگر دوربین در جهان، یکی از بهترین و کامل‌ترین دوربین‌ها را در گوشی‌های موبایل خود معرفی کند. این شرکت چند هفته پیش محصولات خانواده Xperia خود را بروزرسانی کرد و با معرفی نسل پنجم این گوشی‌ها تحسین افراد بسیاری را برانگیخت. جدیدترین اسمارت‌فون‌های معرفی شده سونی Xperia Z5، Xperia Z5 Compact و Xperia Z5 Premium نام دارند که خوشبختانه از یک حسگر در هر سه مدل استفاده شده است.

مطابق انتظار گوشی‌های جدید سونی قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن 4K دارند. با اینکه این شرکت در گوشی‌های خانواده Xperia Z3 خود این امکان را فراهم آورده بود، ولی شاهد بهبودهای قابل توجهی در عملکرد گوشی‌های Xperia Z5 هنگام فیلمبرداری 4K هستیم. علاوه بر اینکه اسمارت‌فون‌های خانواده Xperia Z5 عملکرد بهتری را در ثبت فیلم‌های 4K از خود نشان می‌دهند، سونی توانسته تا مشکلات گرم شدن بیش از حد که هنگام فیلمبرداری 4K در گوشی‌های Xperia Z3 شاهد آن بودیم را برطرف کند.

دوربین این گوشی‌ها به حسگر 23 مگاپیکسلی ساخت خود سونی مجهز شده‌ است که اندازه‌ای معادل 1/2.3 اینچ دارد. یکی از مهمترین ویژگی‌های دوربین Xperiaهای جدید، بهره‌‌گیری از سیستم فوکوس خودکار هیبریدی است که طبق ادعای این شرکت تنها در 0.03 ثانیه عمل فوکوس خودکار را انجام می‌دهد که در نوع خود فوق‌العاده است. همچنین حسگر به کار رفته در این دوربین به سیستم لرزشگیر اپتیکال اختصاصی سونی موسوم به SteadyShot مجهز گشته که به ثبت فیلم‌های Smooth و بدون لرزش کمک شایانی می‌کند.

صحبت درمورد گوشی‌های خانواده Xperia Z5 سونی را با این مطلب به پایان می‌بریم که مدل Xperia Z5 Premium تنها اسمارت‌فونی در بازار است که صفحه‌نمایشی با رزولوشن 4K دارد. این بدان معناست که می‌توان ویدئو‌های 4K ضبط‌شده با دوربین این گوشی را مستقیما و با همان کیفیت مشاهده کرد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.