مقایسه کانن 80D با 90D ؛ کدام را بخریم؟

4 8,321

با معرفی دوربین کانن 90D و با توجه به امکانات و قابلیت‌های گسترده آن، ضروری دانستیم تا مطلبی در مقایسه کانن 80D و 90D برای شما آماده کنیم تا بتوانید راحت‌تر به انتخاب میان این دو دوربین پرطرفدار و پیشرفته بپردازید. کانن 90D جایگزین مدل موفق و پرفروش 80D شد تا بتواند با ارائه قابلیت‌های پیشرفته چه در فیلم‌برداری و چه در عکاسی، ابزاری کارآمد برای استفاده‌های حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای باشد.

مقایسه کانن 80D و 90D

در نگاه اول دو دوربین شبیه یکدیگر به نظر می‌رسند اما با کمی دقت می‌توان متوجه تفاوت‌های موجود میان آن‌ها شد. بزرگ‌ترین تمایز فیزیکی این دو محصول، وجود دکمه جوی استیک برای کنترل فوکوس بر روی کانن 90D است. اما تفاوت‌های اصلی این دو دوربین زمانی آشکار می‌شوند که به درون آن‌ها رفته و به قابلیت‌هایشان پی می‌بریم. سؤال اصلی اینجاست که آیا این تفاوت‌ها به‌قدری هستند که ارزش اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری میان این دو دوربین را داشته باشد؟ در ادامه به این مورد خواهیم پرداخت.

مشخصات فنیCanon 80DCanon 90D
حداکثر رزولوشن ۲۴ مگاپیکسل ۳۳ مگاپیکسل
حداکثر ISO۱۶۰۰۰۲۵۶۰۰
سرعت عکاسی پیاپی۷ فریم بر ثانیه۱۱ فریم بر ثانیه
عمر باتری۹۶۰ شات۱۳۰۰ شات
وزن۷۳۰ گرم۷۰۱ گرم
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری ۱۹۲۰x۱۰۸۰ ۳۸۴۰x۲۱۶۰
بلوتوثندارددارد
NFCدارددارد
تعداد نقاط فوکوس در f/8۱ نقطه۲۷ نقطه
مساحت پیکسل‌های سنسور۱۰.۲۹ میکرومتر مربع۱۴.۰۶ میکرومتر مربع

با نگاهی به جدول مقایسه مشخصات فنی کانن 80D و 90D متوجه می‌شویم که تفاوت‌های بسیار بزرگی میان این دو دوربین وجود دارد. البته با در نظر گرفتن این نکته که میان معرفی این دو حدود ۳ سال وقفه بوده است، دیدن چنین اختلافی چندان هم دور از ذهن نبوده است. حسگر هر دو دوربین دارای قطع APS-C بوده و در 80D این سنسور اندکی بزرگ‌تر از دوربین تازه‌وارد است. در بخش رزولوشن، 90D با برخورداری از رزولوشن ۳۲.۵ مگاپیکسلی طور واضح دوربین برتر است. همچنین پردازنده به‌کاررفته در آن از نوع DIGIC 8 بوده که نسبت به پردازنده DIGIC 6 استفاده‌شده در 80D، سرعت عمل بسیار بالاتری را در اختیارتان قرار خواهد داد. 90D همچنین دارای قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه و فیلم‌برداری FullHD با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه می‌باشد. در سوی دیگر 80D از رزولوشن فیلم‌برداری Full HD با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه بهره می‌برد.

اما جدای از این تفاوت‌های واضح در مشخصات فنی، 90D دارای تفاوت‌های جزئی دیگری نیز هست. به‌عنوان‌مثال شاتر 90D دو برابر بیشتر از 80D بادوام است. علاوه بر این، باتری آن نیز در حدود ۳۰۰ شات بیشتر از 80D قابلیت عکاسی دارد(بر اساس استاندارد CIPA). همچنین دارای شاتر الکترونیکی نیز هست که پیش‌ازاین در دوربین‌های DSLR شاهد به‌کارگیری آن نبوده‌ایم. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که در بخش مشخصات فنی، 90D به‌طور واضح برتر از 80D ظاهر شده و انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

مقایسه کانن 80D و 90D در بخش طراحی و بدنه

با نگاهی به تصاویر موجود در این مقاله به‌سادگی متوجه می‌شوید که این دوربین‌ها در بخش جلویی بسیار شبیه به هم هستند. اما اگر نگاهی به بخش پشتی این دوربین‌ها داشته باشیم، تفاوت‌های بیشتری را مشاهده خواهیم کرد. تصاویر زیر دارای مقیاس یکسان می‌باشند.

بزرگ‌ترین تفاوت ظاهری در این بخش همان‌طور که در بالا گفته شد، استفاده از جوی استیک بر روی 90D‌ است. بدین ترتیب تنظیم نقاط فوکوس در آن به‌سادگی صورت خواهد گرفت. به دلیل استفاده از همین جوی استیک، جای برخی دیگر از دکمه‌ها هم تغییر داده شده است؛ به‌عنوان‌مثال دکمه Q اندکی پایین‌تر آمده و دکمه Review به بخش پایینی دوربین منتقل شده است.

در بخش بالایی هر دو دوربین کنترلرهای مشابهی داشته و تفاوتی با هم ندارند. نکته بسیار مهم در این بخش آن است که باوجود ارتقای مشخصات فنی و همچنین عمر باتری، 90D دارای وزن کم‌تری نسبت به 80D بوده و در حدود ۳۰ گرم سبک‌تر می‌باشد.

حرف آخر

با نگاهی به مشخصات فنی میان این دو محصول و بررسی ویژگی‌های آن‌ها، می‌توان گفت که Canon 90D دوربین برتر این رقابت است و با توجه به امکاناتی که دارد، به‌خوبی ارزش اختلاف قیمتی که با 80D دارد را توجیه می‌کند. اما این به این معنا نیست که 80D دوربین ضعیفی بوده  و یا نمی‌توان با استفاده از آن کارهای حرفه‌ای انجام داد.

درنهایت تصمیم با شماست؛ اگر حسگر با رزولوشن بالا، فیلم‌برداری 4K، فیلم‌برداری FullHD با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه و یا سرعت عکاسی پیاپی برای شما مهم است، در خرید کانن 90D شک نکنید. اما اگر این موارد برای شما اهمیت چندانی ندارد، کماکان ۸۰ دی انتخابی مناسب و باکیفیت برای شما می‌باشد.

منابع: photographylife ، cameradecision

4 نظرات
  1. رضا محجوب می‌گوید

    آقا ۸۰D هم NFC داره. اصلاح کنید لطفا.?

    1. میلاد طاهری می‌گوید

      ?

  2. ali aghaei می‌گوید

    سلام ، ممنونم از این مقایسه جالب و راهنماییتون ، الان اخر شهریور ۹۸ هستش ، میخواستم ۸۰ دی بگیرم ولی الان دیدم که خیلی فرق دارن و بعدا پشیمون میشم ولی متاسفانه هنوز ۹۰ دی نیومده با اینکه تو بازار جهانی هست ؟!!!!

    1. میلاد طاهری می‌گوید

      سلام
      ممنون از توجه شما
      مدل 90D حدودا یک ماه دیگه موجود میشه اگر مشکلی پیش نیاد

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.