میکروفن‌ اکسترنال؛ یک ابزار ضروری در فیلم‌برداری با DSLR‌ها

3 8,288

دوربین‌های فیلم‌برداری یا DSLR اغلب به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بهترین نتیجه‌ ممکن در تصویربرداری را ارائه دهند ولی این ابزار‌ها برای ضبط صدای باکیفیت، به میکروفون‌های جانبی ( میکروفن اکسترنال ) نیاز دارند چرا که وظیفه اصلی دوربین در مرحله اول ثبت باکیفیت تصویر است و نه ضبط صدا.

البته دوربین‌های دیجیتال امروزی از قابلیت ضبط صدا با کیفیت معمولی برخوردار هستند که برای فیلم‌برداری‌های غیرحرفه‌ای کاملاً مناسب به نظر می‌آید. میکروفون دوربین‌های DSLR نسبت به میکروفون‌های داخلی گوشی‌های هوشمند، عملکردی به مراتب بهتر را از خود نشان می‌دهند. ولی نکته قابل توجه اینجاست که برای فیلم‌برداری به صورت حرفه‌ای، میکروفون‌ داخلی دوربین‌های امروزی ابداً یک ابزار مناسب به شمار نخواهد رفت و باید از یک میکروفن اکسترنال باکیفیت برای رکورد صدا کمک گرفت.

میکروفون داخلی دوربین‌های DSLR برای ضبط صدا با کیفیت معمولی و فیلم‌برداری غیرحرفه‌ای مناسب است ولی اگر می‌خواهید فیلمی که با این دوربین‌ها ثبت می‌کنید از همه لحاظ حرفه‌ای باشد، حتما به یک میکروفن اکسترنال نیاز دارید.

انواع مختلفی از میکروفون‌های اکسترنال تا به حال طراحی شده است که قابلیت اتصال به دوربین‌های مختلف را دارد تا بنا به نیازی که دارید، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه ضمن برشمردن مزیت‌های بهره‌گیری از یک میکروفون جانبی، نگاهی اجمالی به چند میکروفن اکسترنال برتر خواهیم انداخت که از نظر پیکسل ارزش بالایی برای خرید دارند.

مزیت‌های استفاده از یک میکروفن اکسترنال

همان‌طور که مشخص است مهم‌ترین مزیت استفاده از میکروفن‌ اکسترنال ، بهبود کیفیت صدای ضبط شده می‌باشد. امروزه با ارزان‌ترین دوربین‌های DSLR نیز می‌توان تصاویری باکیفیت و رزولوشن اچ‌دی یا فول‌ اچ‌دی را رکورد کرد ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که کیفیت صدا نیز به اندازه کیفیت تصویر مطلوب باشد. به همین علت است که این دوربین‌ها قابلیت اتصال به طیف گستر‌ده‌ای از میکروفن‌های اکسترنال را دارند.

میکروفون‌های داخلی دوربین‌های DSLR یک ابزار حرفه‌ای به شمار نمی‌روند. این میکروفون‌ها را اغلب نمی‌توان برای ثبت صدا تنظیم کرد و در ضمن از تفکیک‌پذیری بالایی نیز برخوردار نیستند و تا برد نسبتاً کمی قادرند صدای محیط اطراف را ضبط کنند. نکته دیگر در مورد این میکروفون‌ها نسبت سیگنال به نویز نسبتاً بالای آن‌ها در مقایسه با میکروفن‌های اکسترنال می‌باشد. بنا به دلایل فوق به کارگیری از میکروفن‌ اکسترنال می‌تواند در رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب و باکیفیت بسیار کارآمد باشد.

میکروفون‌های اکسترنال علی‌رغم حساسیت و تفکیک‌پذیری قابل توجه، نسبت سیگنال به نویز بالایی نیز دارند و همچنین طیف وسیعی از تنظیمات صدابرداری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

چگونه یک میکروفون مناسب برای دوربین‌ DSLR خود انتخاب کنیم؟

نکته اول در مورد خرید یک میکروفون مقدار هزینه‌ای است که برای آن کنار گذاشته‌اید. در خرید همواره باید به این نکته توجه داشت تا متناسب با هزینه‌ای که قرار است بپردازید، بهترین و ارزنده‌ترین محصول موجود را خریداری کنید.

به چه نوع میکروفونی نیاز دارید؟

همان‌طور که گفته شد انواع مختلفی از میکروفن‌های اکسترنال تحت برند‌های مختلف به بازار عرضه شده است که هر کدام برای نوعی خاص از صدابرداری مناسب هستند.

میکروفون‌های شات‌گان (Shotgun):

میکروفون‌های شات‌گان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌‌ها برای ضبط صدا به حساب می‌آیند که قابلیت اتصال به اکثر دوربین‌های DSLR را دارند. این نوع میکروفون‌ها در بیشتر کاربرد‌های فیلم‌برداری نیاز‌های لازم را برآورده می‌کند. توسط میکروفن‌های شات‌گان می‌توان از طریق اتصال به بوم صدابرداری و هم با نصب مستقیم بر روی دوربین، صدای محیط را با کیفیتی مطلوب به ثبت رساند.

میکروفن‌های یقه‌ای (Lavalier mic):

این نوع میکروفون‌های کوچک با اتصال به لباس یک ابزار خوب برای ضبط صدا در مصاحبه‌ها و یا گفت‌و‌گو‌های چندنفره به شمار می‌رود. مزیت استفاده از میکروفون‌های یقه‌ای، ضبط صدای فرد مورد نظر با بالا‌ترین وضوح ممکن است و چون فاصله‌ی بسیار نزدیکی به دهان گوینده دارد، صداهای مزاحم محیط به میزان کمتری بر کیفیت نهایی اثر می‌گذارد. این میکروفون‌ها در دو نوع وایرلس و سیمی توسط کمپانی‌های مختلف طراحی و تولید شده است.

میکروفون‌های دستی (Handheld)

بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که از میکروفون‌های دستی رایج در بازار برای رکورد صدا استفاده کنند. این نوع میکروفن‌ها بیشتر در مصاحبه‌های خبری به کار ‌می‌آید و میکروفون‌ محبوب بسیاری از خبرنگاران نیز به شمار می‌رود.

هدست‌ها

هدست‌ها نیز می‌تواند در محیط‌های شلوغ و یا زمانی که سوژه مدام در حال تحرک است، به یک ابزار کلیدی برای ثبت صدا بدل شود.

لوازم جانبی

لوازم جانبی زیادی برای میکروفن‌ اکسترنال تولید شده است تا بتوان راحت‌تر و با کیفیتی بهتر به ضبط صدا پرداخت. از لوازم جانبی میکروفن‌ها می‌توان به بادگیر‌، سه‌پایه، بوم و باتری‌های میکروفون اشاره کرد که یا در کنار میکروفون در بسته‌بندی محصول در نظر گرفته می‌شود و باید به صورت جداگانه تهیه شود.

۵ میکروفن اکسترنال برتر از نظر پیکسل که ارزش خرید بالایی دارند

لیستی که در پیش‌ رو داریم، بر اساس کیفیت و عملکرد میکروفون‌ها تنظیم گردیده است و البته که میکروفون‌های دیگری نیز هستند که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند اما با توجه به قیمت و در دسترس بودن محصولات موجود در بازار، ۵ میکروفون از این میان برگزیده شده است که می‌تواند انتخاب را برای خریداران این شاخه از محصولات آسان‌تر کند.

Rode Stereo VideoMic

VideoMic یکی از بهترین میکروفون‌ها برای اتصال به دوربین‌های DSLR است. این میکروفون محصولی از کمپانی با سابقه Rode می‌باشد. Rode یکی از معتبرترین نام‌ها در صنعت صدابرداری است. خیلی از میکروفون‌های این شرکت در نوع خود از بهترین‌ها به شمار می‌رود. VideoMic یک میکروفون استودیویی است که به لطف برخورداری از ویژگی‌های قابل توجه و حساسیت بالا، انتخابی مناسب برای رکورد باکیفیت صدای محیط به شمار می‌رود. این میکروفون به یک بادگیر و یک مانت جهت اتصال به دوربین نیز مجهز است و با جک ۳.۵ میلی‌متری به دوربین متصل می‌شود.

Sennheiser Wireless Microphone Ew 112-P G3

ما اغلب Sennheiser را بیشتر برای تولید هدفون‌های باکیفیت می‌شناسیم؛ اما Ew 112-P G3 یک سیستم صدابرداری بی‌سیم با ویژگی‌های بخصوص به شمار می‌رود که آن را در زمره برترین‌ها در نوع خود قرار می‌دهد.  درصد رضایت مشتریان از این میکروفون بی‌نظیر بوده که آن را به محصولی قابل اطمینان تبدیل کرده است. این سیستم صدابرداری متشکل از یک گیرنده رو دوربینی، یک فرستنده و یک میکروفون یقه‌ای با درجه حساسیت بالا می‌باشد که برای انواع مصارف صدابردای جزو ایده‌ال‌ترین انتخاب‌ها خواهد بود.

Rode Stereo VideoMic Pro Rycote

Rode Stereo VideoMic Pro Rycote یک ابزار کامل و قدرتمند برای رکورد صدا به شمار می‌رود که به طور اختصاص برای ضبط صدای محیط، موسیقی‌های زنده و آمبیانت، طراحی شده است. این میکروفن اکسترنال از دو میکروفن حساس نیم‌اینچی از نوع کپسول‌های کاردیوید کاندنسر (Cardioid Condenser) تشکیل شده است. این کپسول‌ها در زاویه‌های یکسان به‌صورت جفت XY قرار گرفته‌اند تا صدای استریو با عمق طبیعی ضبط شود. طراحی ارگونومیک و شکل ظاهری این میکروفن مناسب برای استفاده به‌همراه دوربین‌های اس‌ال‌آر دیجیتالی یا دورربین‌های فیلم‌برداری دارای حسگرهای بزرگ است. سیستم نصب ضدشوک این میکروفن اکسترنال باعث ارتعاشات فیزیکی حداقلی و نویز کم در هنگام ضبط می‌شود. کابل‌های چندرشته‌ای این میکروفن باعث تجزیه‌ی آکوستیکی عالی از دوربین می‌شوند تا میزان نویز کاهش یابد.

Audio-Technica ATW-1701

ATW-1701 یک میکروفن اکستنرنال مخصوص دوربین‌های DSLR است که کمپانی ژاپنی Audio-Technica آن را طراحی کرده است. این شرکت نیز نامی معتبر و قابل اعتماد را در تولید تجهیزات صدابرداری برای خود دست‌وپا کرده است و محصولات با کیفیتی را تا به حال تولید کرده است.

این مجموعه شامل یک گیرنده می‌باشد که بر روی دوربین قرار می‌گیرد، یک فرستنده که بر روی لباس نصب می‌شود و یک میکروفون یقه‌ای همه‌سویه از نوع Omnidirectional که همان‌طور که از نامش پیداست به یقه لباس متصل می‌شود. به این ترتیب می‌توانید فرستنده را بر روی دوربین DSLR و یا دوربین فیلم‌برداری خود وصل کرده و اگر هنگام فیلم‌برداری به صداگذاری روی فیلم نیاز داشتید، صدا را با کیفیت کم‌نظیری ضبط کنید. لازم به ذکر است که همگام‌سازی کانال و فرکانس میان فرستنده و گیرنده نیز به سادگی و با فشار دادن تنها یک دکمه صورت می‌گیرد.

Sony UWP-D12

UWP-D12 یک میکروفون بی‌سیم دستی ساخت شرکت سونی می‌باشد که بدنه آن تماماً از فلز ساخته شده است. گیرنده آن مجهز به یک نمایشگر LED است که استفاده از آن را در شرایط مختلف آسان‌تر می‌کند. امکان انتخاب و تغییر پهنای باند فراهم است و گیرنده آن از امکان جستجوی خودکار کانال نیز بهره می‌برد. همچنین همگام‌سازی میان فرستنده و گیرنده به‌آسانی و از طریق امواج مادون‌قرمز یا همان Infrared صورت می‌گیرد. همان‌طور که عنوان شد UWP-D12 شامل یک گیرنده URX-P03 می‌‌باشد که به سیستم True Diversity مجهز است. برای اطلاع بیشتر باید بگوییم که این واژه برای میکروفون‌هایی بکار می‌رود که شامل یک گیرنده رادیویی هستند که در حقیقت خود آن از دو گیرنده مجزا تشکیل شده است. هر کدام از این گیرنده‌ها دارای آنتن می‌باشند که نقش دریافت امواج فرستنده‌های بی‌سیم را بر عهده دارند. امکان تغییر زاویه آنتن‌های گیرنده URX-P03 نیز وجود دارد که به دریافت‌ سیگنال‌های موجود، بخصوص در زمانی که گیرنده بر روی دوربین قرار گرفته است کمک بسزایی می‌کند.

 

 

3 نظرات
  1. ادیب می‌گوید

    با سلام و احترام
    یک سوال مهم داشتم
    من روی یک پروژه ضبط فیلم های اموزشی میخوام سرمایه گذاری کنم که برای شروع مجبورم از محیط اتاق خانه خودم است کنم . برای دوربین مدل 77d کانن را انتخاب کردم و سوالم این است که ایا میتونم میکروفن باسیم رو بهش وصل کنم و صدای گوینده رو به بهترین نحو روی فیلم داشته باشم ؟؟ ( دلیل انتخاب میکروفن باسیم عدم داشتن بودجه زیاد برای خرید میکروفن بی سیم است )
    خواهش میکنم من رو در انتخاب یاری کنید
    با نهایت سپاس

    1. امید استاجی می‌گوید

      لطفا با تلفن‌های فروشگاه تماس بگیرید.

  2. محمدعلی-محمدی می‌گوید

    سبلام وقت بخیر .. هندی کم من Legria HF200 هست .. و هر میکروفونی بهش میزنم نمیشناسه .و میکروفون خاصی برای انی باید بگیرم ؟
    شنیدم باید نوع powered باشه .. و باتری دار باشه تا منبع تذیه خودشو فراهم کنه ؟

    ممنون میشم راهنمایی کنین

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.