مروری بر آثار هلن فان‌مین، پرتریست معروف هلندی

0 1,862

هلن فان‌مین یکی از موفق‌ترین عکاسان هنری معاصر هلند است که آثارش در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلفی به نمایش در آمده است. این عکاس که بیشتر فعالیت هنری خود را به گرفتن پرتره از زنان و دختران اختصاص داده، از لحاظ سبک کاری تحت تأثیر عکاسی معاصر آلمان است. در ادامه به اختصار به بررسی آثار او و فعالیت هنری‌اش خواهیم پرداخت.

پرتره، اثر هلن فان‌مین

عکاسی سرد آلمانی یا همان DeadPan حداقل از لحاظ سبک، تأثیر بسیار زیادی بر عکاسی اروپا به خصوص در دهه‌های اخیر گذاشته است. استفاده از این شیوه بیانی یعنی گرفتن عکس‌های با غلظت رنگی پایین، پرسپکتیو معمولاً تخت، فضاسازی‌هایی خالی از احساس و ویژگی‌هایی از این قبیل، در آثار بسیار از عکاسان هنری معاصر آلمانی، هلندی و اروپای مرکزی دیده می‌شود. این عکس‌ها اگر چه معمولاً با عباراتی چون خالی از احساس و بی‌روح، همراه می‌شوند ولی اغلب تم‌های اجتماعی-انتقادی دارند و از لحاظ زیبایی‌شناسی کاملاً قابل بحث هستند.

اثری از توماس روف، از عکاسان آلمانی مکتب دوسلدورف

ریشه این شیوه یا سبک در عکاسی معاصر را می‌توان در آثار دو زوج عکاس دوسلدورفی، یعنی برند و هیلا بخر و در مجموعه مکان‌نگاری‌های اد روشا و دن‌گراهام جست‌وجو کرد. امروزه نام‌های بسیار بزرگی را در عکاسی هنری می‌توان تحت عنوان DeadPan قرار داد. از توماس راف و توماس اشتروث گرفته تا دایک‌استرا، هلن فان مین و الک ساث آثاری خلق کرده‌اند که می‌توان گفت به نوعی از عکاسی سرد و بی‌روح آلمانی و مکتب دوسلدورف، سرچشمه گرفته است.

از مکان‌نگاری‌های جدید یا نیو توپوگرافی‌های اد روشا

همان طور که در بالا به آن اشاره شد، هلن فان مین نیز از جمله عکاسان معاصر اروپایی است که سبکی خاص را در آثارش دنبال می‌کند. این عکاس زن متولد آلکمار هلند در ۱۹۷۲ است. سوژه اغلب آثار او دخترانی هستند که ظاهری کاملاً ساده دارند که در لوکیشن‌هایی مانند خانه‌های قدیمی به تصویر کشیده شده‌اند. او بخش زیادی از صحنه را کارگردانی می‌کند و بخشی را نیز به حال خود رها می‌کند، به همین علت در عکس‌های او این امر قبل تشخیص نیست که چه قسمتی از اثر صحنه‌آرایی شده و چه بخشی از آن واقعیت است. فن‌مین در آثارش سعی در بررسی و مطالعه ویژگی‌های دختران و زنان مختلف با جغرافیای متفاوت را دارد و پروژه‌های زیادی را از هلند گرفته تا ژاپن و لاتویا و روسیه، به پایان رسانده است. آثار او در نمایشگاه‌ها و موزه‌های معتبر بسیاری به نمایش در آمده که از میان آن‌ها می‌توان به بینال ونیز، موزه هنر شیکاگو و موزه اِسِن اشاره کرد. نقد و بررسی آثار او نیز در بسیار از مجلات معتبر مثل نیویورکر و تایم می‌توان یافت. در حال حاضر هلن فن مین علاوه بر عکاسی پرتره به عکاسی از طبیعت بی‌جان و مکان نگاری نیز مشغول است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.