اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم

0 1,557

قسمت ششم آموزش لایتروم ، وقتی با لایتروم روی یک عکس کار می‌کنید، در واقع هیچ تغییری روی خود آن عکس انجام نمی‌شود. آنچه که تغییر می‌کند، تنها متادیتا‌ها یا اطلاعات جانبی عکس است. خیلی از عکاسان تصور می‌کنند که متادیتا‌ها، اطلاعات کپی‌رایت یا کلمات کلیدی یا اصلا اطلاعات دوربین در زمان عکس‌برداری است که همراه با عکس ذخیره می‌شود. اگرچه اینها هم جزئی از متادیتا‌ها هستند، اما اصولا وقتی اسلایدر‌های رنگ و نور را در لایتروم تغییر می‌دهید، این اطلاعات هم به عنوان اطلاعات متادیتا، در کنار فایل اصلی ذخیره می‌شوند. اما چرا دانستن این نکته مهم است؟ به این خاطر که وقتی می‌فهمیم که این تغییرات، هیچ تغییری روی فایل اصلی ایجاد نمی‌کند، می‌توانیم درک کنیم که قابلیت ویرایش غیر مخرب که در لایتروم درباره آن حرف می‌زنیم دقیقا به چه معنی‌ست و چه کاری روی عکس‌ها انجام می‌دهد.

ویرایش بدون ترس

قبلا در مقاله فتوشاپ در برابر لایتروم به طور مفصل درباره نرم‌افزارهای ویرایش غیر مخرب و مخرب و اینکه لایتروم و فتوشاپ، دو نمونه عالی از این دو برنامه هستند توضیح دادم. به طور خلاصه اینکه شما وقتی در فتوشاپ تغییری روی عکس ایجاد می‌کنید، اگر دکمه Save را بزنید، هر آنچه از قبل داشته‌اید با هر آنچه تغییر داده‌اید جایگزین می‌شود. در واقع تمام پیکسل‌های تغییر کرده، جانشین پیکسل‌های قبلی می‌شوند و دیگر دسترسی به نسخه اولیه عکس ندارید.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم
در حالی که در لایتروم، هیچ نگرانی بابت ویرایش‌ها ندارید. شما می‌توانید پس از پایان کار، یا حتی سال‌ها بعد، به عقب برگردید و تمام تغییرات یا بخشی از آنها را منتفی کنید. این یکی از دلایلی است که من همواره این برنامه را برای عکاسان تازه‌کار و دانشجویان عکاسی پیشنهاد می‌کنم. در اینجا دست عکاس باز است تا هرچقدر می‌خواهد با لایتروم بازی کند و هر کاری دوست دارد با عکس‌هایش بکند.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم

اینجا هیچ محدودیتی برای تنظیمات متعدد نداریم. می‌توانیم از پریست‌های مختلف استفاده کنیم یا تنظیمات مورد علاقه خودمان را روی عکس‌ها ایجاد کنیم. اما از همه مهم‌تر اینکه می‌توانیم تنظیماتی که انجام دادیم را به صورت یک تنظیم عمومی روی تعداد زیادی از عکس‌ها هم اعمال کنیم. در این ویدئو درباره ویرایش غیر مخرب در لایتروم و مزایای آن توضیح می‌دهم.

اپیزود 06: ویرایش غیر مخرب در لایتروم

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.