اپیزود 07: تنظیم تراز سفیدی در لایتروم

0 1,676

یکی از تنظیمات مهمی که روی عکس‌ها انجام می‌دهیم تراز سفیدی یا همان white Balance است. در واقع تراز سفیدی نوعی تنظیمات بعد از زمان عکس‌برداری است که دوربین به‌وسیله آن می‌تواند رنگ غالب در نور محیط را تشخیص داده و با تراز کردن یا هماهنگ کردن آن، رنگ‌های عکس را به حالت طبیعی درآورد. فرض کنیم که ما در حال عکاسی در محیطی هستیم که به‌وسیله یک لامپ زرد رنگ روشن شده است. این دقیقاً همان مثالی است که در این ویدئو به کار بردیم و روی عکس‌هایی کار می‌کنیم که در فضایی که با یک لامپ تنگستن روشن شده است عکاسی شده‌اند و طبیعتاً تمام رنگ محیط دارای ته رنگ نارنجی است. این رنگ نور می‌تواند باعث خراب شدن رنگ اصلی تمامی سوژه‌های درون عکس شود. اغلب دوربین‌ها در عکس‌های JPEG، این ته رنگ اضافی را حذف می‌کنند، اما نکته مهم درباره عکس‌هایی که با فایل خام می‌گیریم این است که تنظیمات تراز سفیدی یا white Balance در دوربین، هیچ تاثیری روی آن‌ها نمی‌گذارد. در واقع این خود ما هستیم که در داخل نرم‌افزار لایتروم، این تنظیمات را تغییر می‌دهیم.

در لایتروم هم می‌توانیم با استفاده از اسلایدر‌ها یا همان میله‌بارهایی که در بخش تنظیمات Develop وجود دارد، تنظیمات تراز سفیدی عکس‌های خام را تغیر دهیم و هم یک ابزار جداگانه برای معرفی یک نقطه با رنگ خاکستری طبیعی در این برنامه وجود دارد که تنها با یک کلیک می‌تواند رنگ‌های طبیعی را به عکس برگرداند.

اپیزود 07: تنظیم تراز سفیدی در لایتروم

علاوه بر این‌ها، اگر فایلی که روی آن کار می‌کنیم یک فایل RAW یا خام باشد، می‌توانیم از منوی White Balance، منوی تراز سفیدی مورد نظرمان را از میان انتخاب‌های پیش فرض در این منو نیز انتخاب کنیم. دقت داشته باشید که این منو شامل همان گزینه‌هایی می‌شود که در دوربین هم می‌بینیم. به این ترتیب شما می‌توانید دقیقاً مانند خود دوربین هم در داخل لایتروم، منوی White Balance مناسب عکس‌هایتان را انتخاب کنید.

اپیزود 07: تنظیم تراز سفیدی در لایتروم

در این ویدئو یاد می‌گیرید که چطور از تنظیمات تراز سفیدی در لایتروم استفاده کنید و بهترین و طبیعی‌ترین رنگ‌ها را از عکس‌هایتان به دست آورید.

منبع: بلاگ دیج ایمیج

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.