نحوه عملکرد موتور آیینه در دوربین‌های پیشرفته کانن

0 1,242

حتماً می‌دانید که صدایی که در حین عکس‌برداری با دوربین‌های DSLR شنیده می‌شود، مربوط به حرکت آیینه این دوربین‌هاست. در دوربین‌های DSLR این آیینه در کسری از ثانیه، از مسیر نور کنار رفته و اجازه ورود نور به حسگر را می‌دهد و مجدداً برای پیگیری فوکوس خودکار به سر جای خود باز می‌گردد.

جمع شدن آیینه‌های فنری در دوربین‌های قدیمی مکانیسم ساده‌تری داشت و در اغلب موارد به سرعت جمع شدن آن‌ها توجه بیشتری می‌شد. اما در دوربین‌های پیشرفته جدید، سعی می‌شود تا حد امکان این حرکت نرم و بدون ضربه انجام شود. به طوری که حتی در برخی از مدل‌های پیشرفته مانند Canon 5Ds و Canon 5DsR این حرکت توسط یک موتور بسیار پیشرفته و با سرعت بسیار زیاد انجام می‌شود. در ویدئو زیر می‌توانید نحوه عملکرد این موتور را ببینید.

کانن در مقاله‌ای مفصل با عنوان “کانن 7D Mark II: عکس‌برداری پیوسته با سرعت 10fps و کنترل لرزش آیینه” جزئیات خوبی را درباره نحوه عملکرد این موتور بیان کرده است. جالب است بدانید که برخلاف موتور‌های آیینه در مدل‌های قبلی که بر اساس حرکت سریع فنری انجام می‌شد، در این موتور جدید تمامی حرکت‌ها به صورت مکانیکی انجام می‌شود. به این ترتیب کسانی که به بالاترین حد کیفیت در عکس‌برداری‌های طولانی مدت مانند عکاسی نجوم علاقه‌مندند می‌توانند بدون نگرانی بابت لرزش حاصل از حرکت آیینه، به عکس‌برداری بپردازند.

همچنین کانن مدعی است که این مکانیسم جدید طول عمر بالاتری نسبت به مدل‌های فنری قدیمی دارد و دستیابی به سرعت‌های عکس‌برداری بالاتر را نیز تضمین می‌کند. کانن 7D Mark II نخستین دوربین اندازه APS-C این شرکت است که توانسته به‌وسیله این مهندسی جدید به سرعت عکس‌برداری 10 فریم بر ثانیه دست یابد.

وب‌سایت dpreview نیز مقاله‌ای تفصیلی با مقایسه چند مدل از دوربین‌های رده بالای مختلف مانند Nikon D810، Sony a7، Canon 5Ds و 5DsR به بررسی تاثیر لرزش حاصل از آیینه بر محو شدگی تصویر پرداخته است که تأییدی بر نتیجه حاصل از این مکانیسم در کاهش لرزش تصویر است و نشان می‌دهد استفاده از این تکنولوژی حتی در عکس‌برداری در روز کافی نیز تا چه حد تأثیرگذار است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.