معرفی عکاس: ولفگانگ تیلمانز

0 2,373

ولفگانگ تیلمانز،‌ عکاس هنری آلمانی، در شانزدهم آگوست 1968 به دنیا آمد.

تیلمانز که یکی از تاثیرگذارترین عکاسان معاصر است، تقریبا از هیچ رویکرد ثابتی بهره نمی‌برد؛ در عوض، همواره تلاش می‌کند تا عکاسی را به هر نحوی که می‌تواند به چالش بکشد.  بدنه‌ی کاری او بیش از هرچیز در پی‌گیری بنیان‌های اساسی رسانه‌ی عکاسی صورت‌بندی می‌شود؛ به بیان ساده‌تر تیلمانز هیچ‌یک از قسمت‌های عکاسی را بدیهی فرض نمی‌کند، او با چالش کشیدن فعل عکاسی، بازنمایی، ارائه عکس و … توجه ما را بیش از هر چیز به خود عکاسی جلب می‌کند.

مهم‌ترین بخش آثار تیلمانز را می‌توان ارائه‌ی آثار او دانست که به اندازه‌ی موضوعات او متنوع است. تصاویر او شامل فتوکپی‌های عکس‌ دیگران،‌عکس، فتوگرام، ‌ویدئو و… از موضوعاتی از قبیل پرتره،‌اشیاء، زندگی روزمره،‌ آسمان، زمین،‌ دریا، خیابان و تقریبا هرچیزی که بتوان از آن عکاسی کرد به ثبت می‌رسند و در ابعاد و اشکال مختلف ارائه می‌شوند. به دلیل ارائه‌ی متنوع آثار او، بسیاری از تصاویر منتشر شده از آثارش در اینترنت، چگونگی نمایش آثارش را نشان می‌دهند. او اغلب تصاویرش را قاب شده یا بدون قاب، به شکلی تقریبا نامنظم  بر روی دیوار نصب می‌کند. اما هم‌چنین گاهی تصاویرش را به صورت گرید بر روی دیوار نمایش می‌دهد و گاهی هم از یک یا چند میز برای قرار دادن تصاویر در وسط گالری بهره می‌برد.

هم‌چنین  از تیلمانز بیش از 30 جلد کتاب، بیش از 20 نمایشگاه به جای مانده است که باید به آن‌ها حوایز ترنر، رویال آکادمی، هسلبلاد، رویال سوسایتی و یک جایزه فرهنگی در کشور آلمان را به آن افزود.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.