Yongnuo YN600EX-RT II در برابر Nissin Di866 Mark II

مقایسه پیکسل به پیکسل فلاش‌های Yongnuo و Nissin در 5 دقیقه

4 2,164

خیلی از عکاسان حرفه‌ای معتقدند اولین و کاربردی‌ترین وسیله جانبی برای عکاسی، یک منبع نور مصنوعی یا در واقع یک فلاش عکاسی است. برخلاف آنچه که برخی از مردم فکر می‌کنند، یک فلاش اکسترنال تنها برای روشن کردن محیط‌های کم نور استفاده نمی‌شود. اگرچه تابش نور در محیط‌های کم‌نور هم یکی از کاربرهای این تجهیزات است، اما مهم‌ترین و بلکه اصلی‌ترین کاربرد این تجهیزات، فراهم آوردن زمینه‌ای برای ثبت عکس‌های خلاقانه است، خصوصاً در زمانی که نور کافی وجود دارد. فلاش‌های اکسترنال را می‌توان به دو سری فلاش‌های آتلیه‌ای و اسپیدلایت‌ها دسته‌بندی کرد. اگرچه نام اسپیدلایت با دو نوشتار Speedlite و Speedlight  صرفاً به ترتیب یک نام تجاری برای فلاش‌های روی دوربینی کانن و نیکون است، اما ما معمولاً فلاش‌های رو دوربینی شرکت‌های دیگر را هم به همین نام می‌شناسیم که می‌توانید آن‌ها را در صفحه فلاش‌های رو دوربینی در پیکسل پیدا کنید. دو تا از پرفروش‌ترین فلاش‌های اسپیدلایت موجود در وب‌سایت پیکسل Nissin Di866 Mark II و Yongnuo Speedlite YN600EX-RT II هستند که اولی هم برای دوربین‌های کانن و هم برای نیکون و دومی تنها برای برند کانن عرضه می‌شوند. هر دوی این فلاش‌ها امکانات فوق‌العاده‌ای دارند و از نظر قیمت نیز بسیار به هم نزدیک هستند. بنابراین در این مقاله سعی دارم امکانات و قابلیت‌های این دو فلاش پرفروش را پیکسل به پیکسل در برابر هم قرار داده و آن‌ها را با هم مقایسه کنم.

چرا هیچ‌یک از این فلاش‌ها را نخریم؟

فلاش‌های اسپیدلایت مخصوص دوربین‌هایی هستند که کفشک فلاش یا HotShoe دارند. همان جایی که فلاش روی آن نصب می‌شود و روی آن کانکتورهایی برای اتصال پین یا میخ‌های زیر فلاش وجود دارد. این نقاط اتصال برای دوربین‌های کانن و نیکون (و همین‌طور برند‌های دیگر) مختلف است و طبیعتاً نمی‌توانید هر یک را به جای دیگری استفاده کنید. خصوصاً اینکه هر کدام از این دوربین‌ها از الگوریتم‌های نورسنجی متفاوتی استفاده می‌کنند که امکان استفاده آن‌ها به جای یکدیگر را غیرممکن می‌کند. بنابراین اگر از دوربین‌های خانگی بدون کفشک فلاش مانند Canon PowerShot G9 X، دوربین‌های بدون آینه یا دوربین‌های DSLR برند‌های دیگر مانند Sony Alpha A6300 یا دوربین‌های فیلم‌برداری مانند Sony HXR-NX100 Full HD NXCAM استفاده می‌کنید، به طور کلی این فلاش‌ها برای شما به هیچ کاری نمی‌آید. حتی دوربین‌های فیلم‌برداری که دارای کفشک هستند هم نمی‌توانند از فلاش‌های اسپیدلایت استفاده کنند و معمولاً فقط می‌توانند به عنوان یک پایه برای نگهداری چنین تجهیزات استفاده شوند.

از سوی دیگر اگر برای خرید این فلاش‌ها به یکی از فروشگاه‌های پیکسل بیایید، اولین سؤالی که از شما می‌پرسند این است که برند دوربینتان چیست؟ نه فقط برای اینکه فلاش مخصوص هر برند را به شما معرفی کنند، بلکه به این دلیل که اگر از دوربین نیکون استفاده می‌کنید، به طور کلی فلاش YN600EX-RT II برای شما کاربردی ندارد. متأسفانه امکانات این فلاش تنها برای برند کانن طراحی شده است و مدل نیکونی آن تاکنون عرضه نشده است.

از آنجا که این فلاش‌ها، تجهیزات نسبتاً بزرگ و سنگینی هستند، معمولاً برای دوربین‌های کامپکت رده بالا که به کفشک فلاش مجهز هستند نیز استفاده نمی‌شوند. استفاده از این فلاش‌ها روی بدنه‌های کوچکی مانند Canon Powershot G5 X که کفشک فلاش دارند نیز باعث برهم خوردن تعادل دوربین روی دست می‌شود و عکاسی با آن‌ها را سخت می‌کند. به همین دلیل است که برای دوربین‌هایی از این دست، فلاش‌های کوچکی مانند Nissin i60A یا Canon Speedlite 270EXII ارائه شده است.

مورد دیگر اینکه هیچ‌کدام از این فلاش‌ها برای عکاسی ماکرو مناسب نیستند و اغلب موجب ایجاد سایه‌های تیز در اطراف سوژه‌های نزدیک می‌شوند. اگر می‌خواهید از اشیا ریز مانند جواهرات و زیورآلات، حشرات و گل‌ها یا اجزای صورت (مانند دندان‌ها) عکاسی کنید، می‌بایست از فلاش‌های ماکرو که به فلاش‌های رینگی معروف‌اند استفاده کنید.

نهایتاً اینکه این فلاش‌ها قدرت کمتر و بدنه ضعیف‌تری نسبت به فلاش‌های بزرگ آتلیه‌ای دارند و بهتر است از آن‌ها فقط در جایی که امکان استفاده از فلاش آتلیه‌ای نیست استفاده کنید. عکاسی طولانی مدت و پی‌درپی و با قدرت کامل فلاش، به مدت زیاد می‌تواند موجب استهلاک این فلاش‌ها شود. ضمن اینکه وقتی این فلاش‌ها را روی قدرت کامل خودشان قرار می‌دهید به دلیل اینکه با باطری‌های نسبتاً ضعیف شارژ می‌شوند، زمان شارژ مجدد آن‌ها به 3 تا 5 ثانیه می‌رسد که اصلاً برای کار آتلیه‌ای جوابگو نیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک آتلیه عکاسی به راه بیندازید، بهتر است مستقیماً سراغ فلاش‌های آتلیه‌ای بروید و از خرید این فلاش‌ها اجتناب کنید.

چرا باید یکی از این فلاش‌ها را بخریم؟

فلاش‌های اسپیدلایت برای دوربین‌های سری تک رقمی کانن یک ضرورت محسوب می‌شوند. متأسفانه سال‌هاست که کانن این دوربین‌ها را بدون فلاش طراحی می‌کند و گاهی اوقات برای ثبت عکس (حتی عکس‌های اسنپ‌شات) در محیط‌های کم‌نور مجبورید حساسیت دوربین‌ را به شدت افزایش دهید و عکس‌های ثبت شده پر از نویز می‌شوند. به همین دلیل اگر یکی از این دوربین‌ها مانند Canon EOS 6D Mark II یا  Canon EOS 5D Mark IV را دارید، یک فلاش اسپیدلایت، از یک کارت حافظه هم برایتان واجب‌تر است!

حتی اگر دوربین شما دارای فلاش روی دوربینی هم هست، باز هم به دلیل امکان تغییر جهت نور حاصل از هر کدام از فلاش‌های Nissin Di866 Mark II و Yongnuo Speedlite YN600EX-RT II می‌توانید از آن‌ها به صورت نور انعکاسی یا Bounced Light استفاده کنید. یعنی می‌توانید سر فلاش را رو به سقف یا یکی از دیوارهای اطراف بچرخانید و نور را به صورت انعکاسی روی سوژه بتابانید. به این ترتیب سایه‌های تند حاصل از فلاش خود دوربین را نخواهید داشت و تصویر با نوری بسیار ملایم و طبیعی ثبت می‌شود. این یکی از قابلیت‌هایی است که اغلب فلاش‌های کوچک مانند Canon Speedlite 270EXII فاقد آن هستند.

در مشخصات هر دوی این دوربین‌ها عبارت TTL نوشته شده است. قابلیت نورسنجی TTL به دوربین امکان می‌دهد تا میزان نور تابیده شده توسط فلاش را نه از تمام صحنه پیش رو، بلکه دقیقاً از کادری که از داخل لنز می‌بیند بررسی کند. به این ترتیب، نورسنجی دوربین همراه با فلاش بسیار دقیق و قابل‌کنترل‌تر از فلاش‌های عادی است. هر دوی این فلاش‌ها بسته به برند دوربینی که روی آن قرار می‌گیرند، برای کانن از E-TTL و برای نیکون از i-TTL پشتیبانی می‌کنند. قابلیت TTL در عکاسی با فلاش اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، به همین دلیل فلاش‌هایی مانند S&S SpeedLite TT520 که فاقد این قابلیت هستند قیمت بسیار پایین و طرفداران کمتری دارند.

اما مهم‌ترین قابلیت این فلاش‌ها برای عکاسان پرتره و عروسی که بیشترین مشتریان آن‌ها هستند، امکان عکاسی با سرعت سینک بالا یا High Speed Sync (HSS) است. با این فلاش‌ها می‌توانید سرعت شاتر دوربین را به بیش از 1/1000 ثانیه برسانید و به این ترتیب نور محیط به شدت کم شده و نور تابیده شده روی سوژه بسیار زیباتر نمایش داده می‌شود. البته برای اینکه بتوانید از HSS به صورت Off Camera (فلاش دور از دوربین) استفاده کنید احتمالاً به یکی دیگر از همین فلاش‌ها به عنوان فرمانده (Master) یا یک ریموت تریگر پیشرفته با قابلیت انتقال اطلاعات نورسنجی نیاز دارید. برخی از تریگر‌های پیشرفته و ارزان قیمت مانند فلاش تریگر TTL شرکت Phottix علاوه بر امکان استفاده همراه با فلا‌شهای اسپیدلایت و پشتیبانی از سرعت سینک 1/8000 ثانیه، می‌توانند به عنوان فلاش تریگر فلاش‌های آتلیه‌ای نیز استفاده شوند. اما در صورتیکه به یک تریگر با نمایشگر پیشرفته و امکان بررسی و گروه‌بندی قدرت فلاش‌ها نیاز دارید، می‌توانید از فلاش تریگر Phottix Lasso استفاده کنید که فرستنده و گیرنده آن روی وب‌سایت پیکسل موجود است.

 

مزیت‌های فلاش Nissin Di866 Mark II به Yongnuo YN600EX-RT II

نخستین و مهم‌ترین مزیت Nissin Di866 Mark II به Yongnuo YN600ER-RT II، داشتن نسخه نیکونی است که مدل جدید Yongnuo فاقد آن است. بنابراین تمام مقایسه ما به نسخه کاننی این دو فلاش مربوط می‌شود. مزیت دیگر مربوط به برند Nissin مربوط می‌شود. نام برند خوش‌نام و ژاپنی Nissin در زمینه تجهیزات الکترونیک به کیفیت و دوام تولیدات این کشور گره خورده است و طبیعتاً جدای از امکانات، همیشه بخشی از قیمت یک وسیله به اعتبار نام تجاری آن باز می‌گردد. اگرچه اغلب محصولات این شرکت مانند فلاش Nissin Di866 Mark II در کشور چین (که کشور سازنده فلاش Yongnuo YN600EX-RT II است) ساخته می‌شود، اما برخی از مشتریان، حتی با وجود امکانات کمتر، ترجیح می‌دهند تجهیزات خود را از برند ژاپنی تهیه کنند.

نمایشگر رنگی، یکی دیگر از مزیت‌های این فلاش است که به ندرت در فلاش‌های اسپیدلایت شاهد آن هستیم. این نمایشگر که جهت نمایش آن با چرخش فلاش می‌چرخد و مجدداً در جهت عمودی نشان داده می‌شود، اگرچه تأثیر چندان زیادی روی عملکرد دستگاه ندارد، اما یک مزیت جانبی به شمار می‌رود. ضمناً این فلاش حدود 50 گرم از رقیب خود سبک‌تر است.

مزیت‌های فلاش Yongnuo YN600EX-RT II به Nissin Di866 Mark II

فلاش Yongnuo YN600EX-RT II را در واقع می‌توان نسخه کپی چینی فلاش پرچم‌دار Canon Speedlite 600EX II-RT در نظر گرفت. این کپی به قدری دقیق است که این فلاش، علاوه بر ظاهری بسیار شبیه به کانن، برای شباهت بیشتر به مدل کاننی خودش، عبارت‌های 600EX II-RT را نیز در نام خود دارد! وقتی به مشخصات این دو فلاش نگاه می‌کنیم، به طرزی باور نکردنی شبیه به هم هستند.

عدد راهنمای یکسان (60m – ISO100)، سر چرخان 360 درجه (که در Nissin برابر 270 درجه است)، چرخش سر رو به بالا و پایین برابر +90 و -7 درجه (که در Nissin تنها 90 درجه رو به بالا و عدم امکان چرخش رو به پایین است)، پوشش کادر تصویر از فاصله کانونی 14 تا 200 میلی‌متر روی دوربین فول‌فریم (که در Nissin در حالت تله به 105 میلی‌متر محدود می‌شود)، حداکثر زمان شارژ مجدد 3 ثانیه که هم از کانن و هم از Nissin با حداکثر زمان 5.5 ثانیه بسیار سریع‌تر است و نهایتاً وزن 430 گرمی که خیلی نزدیک به‌به 425 گرم وزن مدل کاننی است، شباهت‌هایی هستند که می‌توانند این فلاش را به همتای چینی Canon Speedlite 600EX II-RT تبدیل کنند.

اما آنچه که این فلاش را به انتخاب بسیار بهتری تبدیل می‌کند، گیرنده بی‌سیم داخلی آن است که روی طول‌موج 2.4 GHz کار می‌کند. قابلیتی فوق‌العاده، که بسیاری از فلاش‌های پیشرفته جهان فاقد آن هستند و تنها در برخی از فلاش‌های گران‌قیمت و حرفه‌ای مانند Canon Speedlite 430EX III-RT یا Phottix Mitros+ دیده می‌شود. فلاش‌هایی که دارای گیرنده بی‌سیم داخلی هستند می‌توانند بدون نیاز به گیرنده جداگانه، تنها توسط یک فرستنده بی‌سیم رادیویی که روی دوربین نصب می‌شود، از راه دور کنترل شوند. این گیرنده‌ها علاوه بر تحریک فلاش، می‌توانند تمامی اطلاعات نورسنجی TTL را منتقل کرده و همچنین امکان تابش فلاش به صورت HSS، پرده اول و دوم شاتر و تابش‌های پی‌درپی را فراهم کنند. بنابراین می‌توانید تنها با یک فرستنده، چندین فلاش مختلف از این دست را از راه دور در گروه‌ها و کانال‌های جداگانه کنترل کنید.

فلاش Yongnuo YN600EX-RT II با تمامی فلاش‌ها و تجهیزات جانبی سازگار با Canon Speedlite 600EX II-RT نیز سازگار است، بنابراین می‌توانند با یکدیگر به عنوان Master و Slave نیز عمل کنند و یک استودیوی کوچک را در هر مکان‌هایی که دسترسی به برق وجود ندارد (مانند ساحل دریا، کویر یا جنگل) فراهم آورند. طبیعتاً فلاش تریگرCanon ST-E3-RT  یا همتای چینی آن یعنی Yongnuo YN-E3-RT نیز می‌توانند با هر دو فلاش ارتباط برقرار کرده و هر دو را به طور کامل کنترل کنند.

نتیجه‌گیری

شاید مهم‌ترین اشکال Yongnuo به سابقه بد محصولات چینی در ذهن مخاطب ایرانی برمی‌گردد. البته طی چند سال گذشته عرضه محصولات با کیفیت چینی مانند برند Phottix در این حوزه، باعث شده تا کم‌کم اعتماد کاربران به این محصولات افزایش یابد. قیمت پایین، کیفیت بالا و تجهیزات سرشار از امکانات پیشرفته و به روز، اگر در کنار کیفیت خوب قرار بگیرند، می‌توانند بازار برند‌های گران‌قیمت و پرسابقه را تنگ کنند. این کپی دقیق از فلاش حرفه‌ای کانن، با قیمتی حدود یک سوم مدل اصلی عرضه می‌شود و جالب‌تر اینکه حدود 20 درصد هم ارزان‌تر از رقیب Nissin خودش است که عامل بسیار مهمی در انتخاب آن توسط مشتریان به شمار می‌رود. بنابراین دست‌کم روی کاغذ، نسبت به هر دو مدل، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. لطفاً اگر تجربه استفاده از هر یک از این تجهیزات یا دیدگاهی درباره مطالب مطرح شده دارید، با ما در میان بگذارید و فراموش نکنید ما همه چیز را پیکسل به پیکسل با هم مقایسه می‌کنیم.

4 نظرات
  1. امیر پارسا می‌گوید

    بسیار مطلب خوب و قابل استفاده ای را به اشتراک گذاشتید ممنون اتفاقا قصد خرید فلاش برای عکاسی های لایت را داشتم با دوریین نیکون ۷۲۰۰ امیدوارم راهنمایی کنید کدام مناسب تر و قیمت آن چقدر است ممنون

    1. امیر یاری می‌گوید

      خوشحالم که مطلب برایتان مفید بوده است. متاسفانه بین این دو فلاش، تنها می‌توانید Nissin Di866 را انتخاب کنید، در صورتی که این انتخاب را نمی‌پسندید، می‌توانیدفلاش‌های خوب دیگری را نیز در بخش نور، فلاش‌های اکسترنال وب‌سایت پیکسل ببینید. 🙂

  2. حسین می‌گوید

    ممنون از بررسی مفید شما.موفق باشید

  3. fard می‌گوید

    ممنون از مطلب مفیدتون
    من نسخه قبلی این فلش و دارم به قول شما تنها ایراد ساخت چین است توی این 1 سال استفاده واقعا فلاش خوب و کاربردی است تصمیم به خرید مارک 2 این فلش دارم فقط تابحال نتونستم خودم و قانع کنم که مارک 2 ارزش خرید و هزینه بیشتر و داره یا خیر

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.