- لنز E-Mount یا فول فریم
- بازه گشودگی دیافراگم از f/2.5 تا f/22
- المانهای اسفریکال و با پراکندگی بسیار کم نور
- حداقل فاصله فوکوس ۳۵ سانتیمتر
- موتور فوکوس خودکار دوگانه XD از نوع خطی
- دکمه قفل فوکوس و سوییچ AF/MF
- حلقه تنظیم دیافراگم به صورت پله پله یا یکنواخت
- ساختار مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبار
- دیافراگم ۷ تیغه گرد
لنز سونی مدل Sony FE 50mm f/2.5 G یک لنز کلاسیک با فاصله کانونینرمال و ثابت است که با ابعاد کوچکش شناخته میشود. این فاصله کانونی پرکاربرد برای عکاسی خیابانی، پرتره، مستند و طیف وسیعی از سوژهها مناسب است. در این لنز از طراحی پیشرفته عدسیها استفاده شده تا با اصلاح خطاهای لنز، حد بالایی از شارپنس و شفافیت حاصل شود. ابعاد جمعوجور آن نیز، همراه داشتن آن را در هر شرایطی آسانتر کرده است.
طراحی عدسیهای این لنز شامل یک عدسی با پراکندگی بسیار کم نور و المانهای اسفریکال است که اعوجاج و طیف گستردهای از خطاهای نوری و رنگی را کاهش میدهد. این عدسیها با پوششهای چندلایه تکمیل شدهاند تا از بروز پدیدههای flare و ghosting جلوگیری شود و کنتراست بهتری در تصاویر ایجاد شود. وظیفه فوکوس نیز بر عهده یک سیستم موتور فوکوس خطی XD است که شامل دو موتور فوکوس مجزا میشود. عملکرد این سیستم دو موتوره سریع، دقیق و بیصدا است. این محصول در برابر رطوبت و گرد و غبار عایق شده است و برای استفاده در شرایط نامناسب آب و هوایی میتوان روی آن حساب کرد.
• لنز سونی مدل Sony FE 50mm f/2.5 G با هدف دستیابی به وضوح و شارپنس بالا در کنار اصلاح طیف وسیعی از خطاهای رنگی و کروی شکل طراحی شده است. فرم فیزیکی مناسبی برای در دست گرفتن دارد و برای عکاسی و فیلمبرداری ایدهآل است.
• این لنز با فاصله کانونی ۵۰ میلیمتری برای دوربینهای بدون آینه سونی با حسگر فول فریم و مانت E-mount طراحی و تولید شده است. اگرچه استفاده از این لنز با دوربینهای مجهز به حسگر APS-C به فاصله کانونی معادل ۷۵ میلیمتر منجر میشود.
• المانهای اسفریکال این لنز، در کنار دقت بالا در صیقلی بودن سطوح داخلی لنز سبب کنترل مؤثر بر پدیدههای astigmatism، کروی شدن لبهها، coma، اعوجاج و سایر خطاهای کروی شده است. در نتیجه خروجی تصاویر از دقت و شارپنس بالایی برخوردارند.
• یک المان با پراکندگی بسیار کم نور در این لنز به کار رفته که شدت خطاهای نوری و رنگی را کاهش میدهد و شفافیت و خنثی بودن رنگها را بهبود میبخشد.
• دو موتور فوکوس خطی XD در کنار ساز و کار داخلی فوکوس، عملکردی سریع، دقیق و بیصدا از خود نشان میدهند. این طراحی سبب پاسخدهی طبیعی و خطی فوکوس دستی شده است. برای فعالسازی سریع این ویژگی میتوان از سوییچ AF/MF تعبیه شده بر روی بدنه لنز استفاده کرد.
• لنز سونی مدل Sony FE 50mm f/2.5 G به یک دکمه قفل فوکوس بر روی بدنه مجهز شده است که استفاده از آن را سریع و آسان میکند.
• حلقه فیزیکی تنظیم گشودگی دیافراگم قابلیت انتخاب حالت چرخش بین دو وضعیت پلهپله و یکنواخت را دارد. حالت یکنواخت در زمان فیلمبرداری کاربرد دارد.
• بدنه این لنز در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم است و حلقههای روی لنز نیز همگی پوشش لاستیکی ضد لغزش دارند.
• دیافراگم ۷ تیغه گرد سبب ایجاد بوکههای با کیفیتی در زمان استفاده از تکنیکهای فوکوس انتخابی میشود.
پیشنهادهای جایگزین
یکی از بهترین لنزهای روزمره که عملکرد آن در عکاسی و فیلمبرداری هر کاربری را تحت تأثیر قرار میدهد به تازگی توسط سونی معرفی شده است. این لنز با شارپنس خارقالعاده، کیفیت ساخت بالا، خطاهای بسیار کم نوری و رنگی و تنظیمات حرفهای روی لنز، یک گزینه ایدهآل برای فیلمبرداری با گیمبال است. اگرچه در نگاه اول بیشینه گشودگی دیافراگم f/2.5 در برابر بسیاری از رقبا، کم به نظر میرسد. اما کیفیت بوکهها و نواحی محو با این لنز بسیار بالاست. در نهایت اگر به دنبال لنز دیگری با بیشینه گشودگی دیافراگم بیشتر هستید یا به گزینههای حرفهای تری فکر میکنید، بهتر است پیش از تصمیمگیری به موارد زیر نیز نگاهی داشته باشید.
۱- Sony FE 50mm f/1.2 GM: لنزهای سری G-Master به کیفیت ساخت حرفهای، عملکرد بالا و البته قیمت نفسگیر شهرت دارند. این لنز نیز با بیشینه گشودگی دیافراگم f/1.2، شارپنس بسیار بالایی دارد و خطاهای نوری و رنگی به سختی در خروجی آن دیده میشود. عملکرد و دقت فوکوس خودکار نیز حیرتانگیز است و به طور کلی با این مشخصات، یک گزینه همهفن حریف برای کاربران حرفهای و صنعتی به شمار میآید. اگرچه استفاده از این لنز بر روی گیمبال به دلیل وزن نسبتا زیادش دشوار است. به این ترتیب بهتر است برای فیلمبرداری با گیمبال یا عکاسی روزمره لنز f/2.5 G را انتخاب کنید. اختلاف قیمت میان این دو محصول نیز بسیار زیاد است و حتی برای تهیه یک بدنه دوربین اضافه کافی است!
۲- Sony Planar T* FE 50mm f/1.4 ZA: این لنز با سرعت و دقت حیرتانگیز فوکوس خودکار، شارپنس بالا و خطاهای کم نوری و رنگی، یک انتخاب ایدهال برای عکاسان حرفهای و نیمهحرفهای است. اگرچه این محصول در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی مقاوم نیست و به همین جهت، استفاده از آن بر روی گیمبال یا در شرایط نامساعد منطقی نیست. اگر به دنبال یک لنز حرفهای برای عکاسی و فیلمبرداری در فضاهای بسته یا استودیو هستید، این لنز عملکرد خارقالعادهای دارد. اختلاف قیمت میان این دو گزینه نیز برای تهیه یک تا دو لنز حرفهای اضافه کافی است.
۳- Sony Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA: شارپنس بالا، خطاهای کم نوری و رنگی و سرعت بالای لنزهای زایس، این محصول را به گزینهای ارزنده برای کاربران نیمهحرفهای و حرفهای تبدیل کرده است. این محصول بیشینه گشودگی دیافراگم f/1.8 دارد که بوکههای جذابتری نسبت به لنز f/2.5G ایجاد میکند. اگرچه کادر بستهتر ناشی از فاصله کانونی ۵۵ میلیمتر، وزن بیشتر و ابعاد بزرگتر آن، لنز f/2.5 G را به گزینه بهتری برای فیلمبرداری تبدیل میکند. به علاوه شارپنس لنز f/2.5 G بیشتر از این لنز است و به لطف وزن سبک و ابعاد جمع و جور، حمل و نقل آن نیز سادهتر است. اختلاف قیمت میان این دو لنز نیز با انتخاب لنز f/2.5 G برای تهیه ویدئولایت یا فیلترهای حرفهای کافی است.
۴- Sony FE 50mm f/1.8: این لنز انتخابی مناسب برای کاربران مبتدی و نیمهحرفهای است. در مقایسه این دو محصول میتوان گفت از تمامی جهات لنز f/2.5 G کیفیت و عملکرد بهتری دارد. شاید بیشینه گشودگی دیافراگم f/1.8 در نگاه اول یک مزیت به حساب بیاید اما خطاهای رنگی و نوری بیشتر این لنز باعث شده تا خروجی تصاویر حاصل از لنز f/2.5 G جلوه بیشتری داشته باشند. اختلاف قیمت میان این دو محصول برای تهیه یک کیت نورپردازی یا یک گیمبال کافی است. در نتیجه اگر مبتدی هستید و به تازگی قصد تهیه یک لنز ۵۰ میلیمتری را دارید، با بودجه یکسان، تهیه این لنز با تجهیزات بیشتر برای شما منطقیتر خواهد بود.
۵- Sony E 50mm f/1.8 OSS: این لنز برای دوربینهای مجهز به حسگر APS-C طراحی شده است. لرزشگیر تصویر این محصول برای این سری از دوربینهای سونی بسیار کارامد است و شارپنس مناسب و خطاهای قابل قبول نوری و رنگی در نتایج آن قابل مشاهده است. اگرچه لنز f/2.5 G از هر نظر کیفیت بهتر و تجربه حرفهای تری به ارمغان میآورد اما نبود لرزشگیر اپتیکال در این لنز، استفاده از آن را به عنوان لنز روزمره دشوار میکند. اختلاف قیمت میان این دو محصول برای تهیه یک لنز اضافه یا تجهیزات جانبی مانند سهپایه و نور ثابت یا یک کیت میکروفون بیسیم نیمهحرفهای کافی است.
مشخصات
- برند
- Sony
- <strong id="CustomFeaturesName">مشخصات اصلی</strong>
- نوع لنز
- لنز فیکس
- حداکثر ابعاد فرمت
- فولفریم
- فاصله کانونی (میلیمتر)
- ۵۰
- لرزشگیر تصویر
- ندارد
- نوع اتصال دهانه
- Sony FE
- <strong id="CustomFeaturesName">دیافراگم</strong>
- حداکثر بازشدگی دیافراگم
- F2.5
- حداقل بازشدگی دیافراگم
- F22
- حلقه دیافراگم
- دارد
- تعداد تیغههای دیافراگم
- ۷
- توضیحات دیافراگم
- دیافراگم مدور
- <strong id="CustomFeaturesName">مشخصات اپتیکی</strong>
- تعداد المانها
- ۹
- تعداد گروهها
- ۹
- المانهای خاص
- Aspherical | ED
- پوششهای مخصوص
- Multi Layer Coating
- زاویه دید
- ۴۷°
- <strong id="CustomFeaturesName">فوکوس</strong>
- حداکثر بزرگنمایی
- ۰٫۱۸ برابر
- فوکوس خودکار
- دارد
- حداقل فاصله فوکوس (سانتیمتر)
- ۳۵
- نوع موتور فوکوس
- دوگانه خطی
- فوکوس دستی دائمی
- دارد
- متد فوکوس
- داخلی
- <strong id="CustomFeaturesName">مشخصات فیزیکی</strong>
- وزن (گرم)
- ۱۷۴
- طول (میلیمتر)
- ۴۵
- قطر (میلیمتر)
- ۶۸
- مقاوم در برابر تغییرات محیطی
- بله
- قطر دهانه فیلتر (میلیمتر)
- ۴۹٫۰
مشخصات اصلی لنز
نوع لنز | لنز فیکس |
حداکثر ابعاد فرمت | فولفریم |
فاصله کانونی (میلیمتر) | ۵۰ |
لرزشگیر تصویر | |
نوع اتصال دهانه | Sony FE |
دیافراگم
حداکثر بازشدگی دیافراگم | F2.5 |
حداقل بازشدگی دیافراگم | F22 |
حلقه دیافراگم | |
تعداد تیغههای دیافراگم | ۷ |
توضیحات دیافراگم | دیافراگم مدور |
مشخصات اپتیکی
تعداد المانها | ۹ |
تعداد گروهها | ۹ |
المانهای خاص | Aspherical | ED |
پوششهای مخصوص | Multi Layer Coating |
زاویه دید | ۴۷° |
فوکوس
حداکثر بزرگنمایی | ۰٫۱۸ برابر |
فوکوس خودکار | |
حداقل فاصله فوکوس (سانتیمتر) | ۳۵ |
نوع موتور فوکوس | دوگانه خطی |
فوکوس دستی دائمی | |
متد فوکوس | داخلی |
مشخصات فیزیکی
وزن (گرم) | ۱۷۴ |
طول (میلیمتر) | ۴۵ |
قطر (میلیمتر) | ۶۸ |
مقاوم در برابر تغییرات محیطی | |
قطر دهانه فیلتر (میلیمتر) | ۴۹٫۰ |
سایر ویژگیها
برند | Sony |
نوشتن نقد و نظر