دنیایی به وسعت زایس، معرفی سری‌های مختلف لنز‌های زایس

میلوس، باتیس، لوکسیا، اتوس و توییت

0 2,941

زایس یکی از بزرگ‌ترین و معتبر‌ترین تولیدکننده‌های لنز‌های اپتیکی است. این کمپانی در حال حاضر لنز‌های جدید خود را در ۵ خانواده Batis، Milvus، Loxia، Otus و Touit طراحی و تولید می‌کند. در ادامه به معرفی این پنج دسته از لنزهای زایس و تفاوت‌های آن با یکدیگر می‌پردازیم.

مشخصه‌ای که لنز‌های زایس را یک سر و گردن بالاتر از لنز‌های دیگر قرار می‌دهد، علاوه بر پشتوانه علمی عظیمی‌ که با خود دارد، دقت بسیار بالا و به کار بردن روش‌هایی خاص و انحصاری در ساخت لنز است. در واقع این کمپانی با ۱۷۰ سال سعی و خطا و پژوهش‌های علمی در طراحی لنز‌های مختلف عملاً به بالا‌ترین تکنولوژی ممکن در ساخت لنز‌های مختلف دست یافته است. زایس در سال‌های اخیر سعی کرده که علاوه بر کیفیت اپتیکی، با تکنولوژی روز دوربین‌های دیجیتال نیز همراه باشد و لنز‌های جدید خود را در سه خانواده میلوس، باتیس، لوکسیا، اتوس و توییت طراحی و تولید می‌کند.

لنز‌های سری Loxia

لنزهای سری Loxia زایس
لنزهای سری Loxia زایس

 

لنز‌های سری Loxia زایس برای دوربین‌های بدون‌ آینه سونی طراحی شده‌اند. این لنز‌ها یکی از حرفه‌ای‌ترین گزینه‌ها برای فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه (مانت FE) به حساب می‌آید. لنز‌های Loxia ابعاد کامپکتی دارند و می‌توان با آن‌ها در موقعیت‌ها و زاویه‌های غیرمتعارف نیز به راحتی فیلم‌برداری کرد. بدنه این لنز‌ها تماماً فلزی می‌باشد و درعین‌حال وزن کمی دارند.

در مقایسه با دو دسته دیگر لنز‌های زایس، لنز‌های لاکسیا قیمت اقتصادی‌تری دارند و از فوکوس خودکار و لرزشگیر داخلی برخوردار نیستند. در عوض به لطف مجهز بودن به یک رینگ فوکوس نرم و دقیق، امکان ثابت نگه داشتن بزرگنمایی در فاصله فوکوس‌های مختلف و بوکه‌های منظم و یکدست در پس‌زمینه، یکی از بهترین لنز‌ها برای دوربین‌های بدون آینه سونی به حساب می‌آید.

لنز‌های سری باتیس

لنز‌های سری Batis زایس
لنز‌های سری Batis زایس

زایس اولین لنز‌ باتیس را در سال ۲۰۱۵ تولید کرد. اعضای سری باتیس اولین لنز‌هایی زایس هستند که به برای دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه سونی طراحی شده که به لرزشگیر و فوکوس خودکار مجهز هستند. این لنز‌ها در ارائه جزئیات و شارپنس تصویر تقریباً رقیبی ندارند ولی قیمت آن‌ها در مقایسه با لنز‌های هم‌رده بالاست.

Ziess Batis 25mm f/1.4
نمونه عکس گرفته شده با لنز Ziess Batis 25mm f/1.4

لنز‌های سری باتیس در عدد دیافراگم‌های مختلف، وضوح بالا و ثابتی دارند و می‌توان از آن در ثبت عکس‌های با رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و ویدئو‌های 6K بدون افت کیفت استفاده کرد. به علاوه این لنز‌ها به یک نمایشگر OLED مجهزند که پارامترهای مختلف مرتبط با لنز را نمایش می‌دهد. به ادعای زایس ضد آب هستند و در برابر نفوذ قطرات آب و گردوغبار، مقاومت بالایی دارند.

لنز zeiss batis 85mm f1.8
لنز zeiss batis 85mm f1.8
لنز zeiss batis 25mm f/2
لنز zeiss batis 25mm f/2

لنز‌های سری Touit

لنز‌های توییت زایس برای دوربین‌های مانت E سونی با حسگر APS-C و دوربین‌های مانت X فوجی طراحی شده است. این خانواده سه عضو ۱۲، ۳۲ و ۵۰ میلی‌متری دارد.

نمونه عکس گرفته شده با لنزی ۲۸ میلی‌متری Touit
نمونه عکس گرفته شده با لنزی ۲۸ میلی‌متری Touit

لنزهای سری Milvus

لنز‌های سری Milvus زایس
لنز‌های سری Milvus زایس

زایس تولید لنز‌های سری میلوس را در اواخر سال ۲۰۱۴ شروع کرد. این لنز‌ها برای دوربین‌های DSLR کانن و نیکون طراحی شده و برای فیلم‌برداری، عکاسی استودیویی و عکاسی از سوژه‌های ثابت، ایده‌آل‌ترین گزینه هستند. خانواده Milvus در حال حاضر ۶ عضو دارد که دو لنز ماکروی ۱۰۰ و ۵۰ میلی‌متری نیز جزو آن‌ها هستند. فوکوس در این لنز‌ها را می‌توان به صورت دستی و با دقت بسیار بالایی تنظیم کرد. ولی ارتباط بین لنز دوربین در حالت‌های اولویت شاتر و اولویت دیافراگم حفظ می‌شود.

نمونه عکس گرفته شده با لنز milvus 25mm F1.4
نمونه عکس گرفته شده با لنز milvus 25mm F1.4

نکته قابل توجه در مورد این لنز‌ها، شارپنس بسیار بالا و یکنواخت لنز در سرتاسر تصویر و در عدد دیافراگم مختلف است و با به کار گرفتن آن‌ها می‌توان عکس‌هایی تا رزولوشن ۵۰ مگاپیکسل و ویدئوهای 6k را بدون افت کیفیت به ثبت رساند. البته این در حالی است که دوربین نیز از سنسوری با این رزولوشن برخوردار باشد.

لنز Zeiss Milvus 100mm f2 M ZE مخصوص دوربین‌های DSLR کانن
لنز Zeiss Milvus 100mm f2 M ZE مخصوص دوربین‌های DSLR کانن

لنز‌های میلوس حداکثر بازشدگی دیافراگم بالایی دارند (از f1.4 تا f2.8) و با توجه به کوتینگ به خصوصی که المان‌های لنز را پوشانده تصویری با بالاترین کنتراست ممکن را ارائه می‌دهند. این لنز‌های در مقایسه با لنز‌های سری Batis به لرزشگیر داخلی و فوکوس خودکار مجهز نیستند.

لنز Zeiss Milvus 50mm f1.4-ZE مانت EF کانن
لنز Zeiss Milvus 50mm f1.4-ZE مانت EF کانن
لنز زایس مدل milvus 135mm f2 ze مخصوص دوربین‌های کانن
لنز زایس مدل milvus 135mm f2 ze مخصوص دوربین‌های کانن

 

لنز‌های سری Otus

لنزهای سری otus زایس
لنزهای سری otus زایس

سری اتوس در حال حاضر دارای سه عضو ۲۸، ۵۵ و ۸۵ میلی‌متری است که حداقل بازشدگی دهانه دیافراگم هر سه آن‌ها برابر با f/1.4 است. لنز‌های اتوس برای دوربین‌های DSLR کانن و نیکون طراحی شده به ادعای زایس این لنز‌ها کیفیتی معادل یک عکس مدیوم‌فرمت را ارائه می‌دهد. بدون شک این لنز‌ها برای عکاسی معماری و منظره در شرایط نوری مختلف، ایده آل‌ ترین گزینه به حساب می‌آیند. است اعوجاج و خطاهای اپتیکی در این لنز‌ها عملاً به صفر رسیده است و فوکوس نیز به صورت دستی انجام می‌شود.

نمونه عکس گرقته شده با لنز Otus 28mm

در اخر باید عنوان شود که لنز‌های زایس هر چند قیمت‌های بالایی دارند، ولی اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای و در طولانی مدت یک لنز با کیفیت بالا داشته باشید و بعدها به فکر جایگزین یا ارتقای آن با لنز دیگری نیفتید، تهیه یک لنز در سطح انز‌های زایس می‌تواند بسیار به کارتان بیاید و حتی توجیه اقتصادی داشته باشد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.