یک روز با گوپرو HERO4 Session

0 1,948

دوربین اکشن گوپرو HERO4 Session یکی از خبرسازترین (و شاید خبرسازترین) دوربین‌های اکشن معرفی‌شده در سال 2015 بود. کوچک‌ترین دوربین تولیدشده توسط گوپرو که به دلیل اندازه کوچکش و اعتبار نام سازنده‌اش به فروش خوبی هم‌ دست یافت. در اینجا بررسی این مدل در عمل و طی یک برنامه صخره‌نوردی یک‌روزه را خواهید خواند.

HERO4 Session در اولین نگاه و با توجه به نامش کاربر را متوجه این می‌سازد که دوربینی‌ کوچک باقابلیت‌های سری HERO4 است. با نگاه دقیق‌تر متوجه می‌شوید که قابلیت تصویربرداری در زیر آب آن تا یک‌چهارم کمتر از دیگر مدل‌های این سری است و این مورد به یک خبر خوب تبدیل می‌شود، وقتی ‌که بدانید این قابلیت بدون استفاده از قاب محافظ در دسترس است!

gopro-session-review-wilkinson-5

دوربین‌های گوپرو و همچنین مدل HERO4 Session جمله‌ی «انجام تنظیمات با فشار دادن فقط یک دکمه» را در عمل به نمایش می‌گذارند. ریموت‌کنترل همراه دوربین این روند را تسهیل می‌کند اما استفاده نرم‌افزار قابل‌نصب بر روی گوشی هوشمند و تبلت، امکان کنترل بی‌سیم تمام جزئیات تصویربرداری ازجمله ابعاد تصویر، تعداد فریم و ایزو، بررسی میزان حافظه و حتی به اشتراک گذاشتن فایل‌ها روی اینترنت را به آسان‌ترین شکل به کاربر می‌دهد.

gopro-session-review-wilkinson-7

در این بررسی برای حمل دوربین از یک کیف دوربین متوسط Lowepro که پیش‌ازاین و برای دیگر مدل‌های گوپرو تهیه‌شده بود استفاده شد، که به‌راحتی دوربین و تمام تجهیزات را در خود جای داد. با توجه به ابعاد کوچک‌تر این دوربین و سازگاری آن با تجهیزات استاندارد گوپرو می‌توانید مطمئن باشید همه لوازمی که برای مدل‌های قبلی خریده‌اید با این مدل سازگار است.

gopro-session-review-wilkinson-1

در این بررسی ابتدا از یک دستگیره برای نگه‌داری دوربین استفاده شد. می‌توان گفت HERO4 Session نسبت به مدل‌های پیشین سازگاری بیشتری با این مورد داشت. چون نصب دوربین روی دستگیره، برخلاف گذشته هیچ مشکلی برای قرارگیری آن در جیب ایجاد نکرد. خصوصاً که در هنگام صخره‌نوردی نیاز به استفاده از هر دو دست دارید.

gopro-session-review-wilkinson-4

در ادامه دوربین بر روی کلاه ایمنی نصب شد و این هنگامی بود که وزن کمتر HERO4 Session به‌عنوان یک مزیت خودنمایی کرد. وزن این مدل حدود 10 گرم از مدل‌های پیشین کمتر است، اما وقتی صحبت از استفاده از قاب محافظ به همراه مدل‌های دیگر باشد یعنی HERO4 Session کمتر از نصف آن‌ها وزن دارد که این به معنای احتمال کمتر تغییر ناخواسته زاویه دوربین و تأثیر کمتر روی حرکت کلاه ایمنی است. درگذشته این اتفاق برای من افتاده بود که پس از بررسی تصاویر دوربین نصب‌شده روی کلاه متوجه شدم که تغییر زاویه دوربین موجب تبدیل‌شدن صورتم به سوژه اصلی در تمام مدت تصویربرداری شده است!

P7031154.web_-630x354

در ساعات پایانی روز و در هنگام تنظیم دوربین برای برداشت سومین تصویر تایم لپس متوجه شدم باتری دوربین کمی بیش از نصف خالی‌شده است نمی‌توانم با قطعیت بگویم عمر باتری HERO4 Session بیشتر از دیگر مدل‌هاست، اما قطعاً مدیریت مصرف باتری این دوربین، برای مثال خاموش شدن خودکار در هنگام عدم استفاده و مکث تصویربرداری در بهبود عملکرد باتری مؤثر است. این مورد خصوصاً برای HERO4 Session که دارای باتری داخلی است و در صورت خالی شدن باتری امکان تعویض آن با باتری یدک وجود ندارد بسیار حیاتی هست.

wilkinson-gopro-session-climbing3

من در طول روز تمام‌ نماهایی که در نظر داشتم را بدون کمترین مشکل با HERO4 Session تهیه کردم. در مرحله ویرایش متوجه نویز بیشتر این مدل در نور کم شدم که البته قابل‌تحمل است. رنگ تصاویر خوب بود و کیفیت صدا با توجه به عدم استفاده از قاب، از دیگر مدل‌های HERO بهتر و شفاف‌تر بود. کیفیت عکس‌ها برای استفاده شخصی معقول و کاملاً مناسب بود، اما برای موارد جدی‌تر نمی‌توان روی آن‌ها زیاد حساب کرد. البته انتظار کیفیت RAW با دوربین‌هایی با این اندازه هم اشتباه است!

نکته جالب در مورد تایم لپس، عدم‌پردازش خودکار فایل‌ها در دوربین و انجام این مورد در نرم‌افزار GoPro Studio بود که شاید این مشکل با به‌روزرسانی حل شود.

درمجموع باید گفت HERO4 Session گرچه نسبت به مدل‌های بزرگ‌تر گوپرو دارای محدودیت‌های در تصویربرداری و خصوصاً مسئله باتری است اما ابعاد کوچک آن چیزی است که بسیاری از محدودیت‌های فیزیکی پیش روی دیگر مدل‌ها، خصوصاً برای استفاده در شرایط سخت و پرتحرک را از میان برمی‌دارد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.